Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Skrivet av Eawo:

tjenare har varit ifrån updateringarna ett tag kör 5.0-4483 update 7 tänkte slänga in den ny nu 5.1-5004 men går ine göra på vanliga sättet behöver jag updatera min usb sticka?

Sist jag kollade så går det inte lägga in 5.1 ännu. Kolla på xpenology.nl där finns mer att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag kör DSM 5.0-4528 men jag antar att det fungerar att lägga in både uppdate 1 och 2.
Något senare verkar inte fungera.
Som jag skrivit tidigare så är det allt en del skillnader mot 5.1.
För övrigt är jag jättenöjd. Testservern rullar på finfint.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Har en fråga till er som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Installerade nyligen Xpenology på min microserver. Detta rullar nu på fint. Har lite bilder (photo station) som jag vill ha möjlighet
att komma åt utifrån mitt nätverk, men får detta inte att funka riktigt.

Någon som kan hjälpa mig att sätta upp så jag får access utifrån?

Jag har en DDNS från No-IP, men sen när jag ska köra portforward blir det knas. Har en ASUS RT-AC66U (inget modem eller liknande) om det spelar roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Har en fråga till er som jag hoppas ni kan hjälpa mig med

Aktivera DNS i din router och skriv in ditt användarnamn och lösenord för noip.com där. Sedan skapar du en host på noip.com och väljer alternativ A samt skriver in din externa IP-adress som du får fram genom att exempelvis gå in på whatismyip.com. När detta är klart öppnar du de portar du vill öppna i routern (exempelvis 5000, vet inte om photostation ligger under samma) på den interna IP-adressen för din server (som du får fram när du loggar in lokalt). När detta är klart skriver du bara in din Ddns följt av den port du vill gå in på från vilken webbläsare som helst utanför hemmet, exempelvis "test.ddns.net:5000" .

Hoppas att detta förklarar saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pttr:

Aktivera DNS i din router och skriv in ditt användarnamn och lösenord för noip.com där. Sedan skapar du en host på noip.com och väljer alternativ A samt skriver in din externa IP-adress som du får fram genom att exempelvis gå in på whatismyip.com. När detta är klart öppnar du de portar du vill öppna i routern (exempelvis 5000, vet inte om photostation ligger under samma) på den interna IP-adressen för din server (som du får fram när du loggar in lokalt). När detta är klart skriver du bara in din Ddns följt av den port du vill gå in på från vilken webbläsare som helst utanför hemmet, exempelvis "test.ddns.net:5000" .

Hoppas att detta förklarar saken.

Tack för tipset! Dock är det så jag har försökt göra innan. Men porten för photo station är 80 och denna är samma som ASUS port för web user interface. Se nedan:

"When your network's firewall is disabled and you set 80 as the HTTP server's port range for your WAN setup, then your http server/web server would be in conflict with RT-AC66U's web user interface."

Så nu när jag sätter port 80 kommer jag istället för till NASen endast till routern. Jag har försökt googla för försöka se om man kan på något sätt ändra Asus port från 80 eller om det finns något annat alternativ men inte hittat något vettigt.

Edit: Ok nu har jag lyckats så jag kan logga in på NASen genom skriva in XXX.noip.me:5000. (Öppnade upp porten 5000 i routern). Men om jag vill komma direkt till photo station hur gör jag detta?

Edit2: Löst det nu. Nu kan jag skriva in XXX.noip.me:8080/photo och komma till photo station

Permalänk
Medlem

Saknar kraft för transcoding med plex

Hej!
Jag är sedan drygt ett år användare av en HP N54L med DSM 5.0 4493. Sedan Plex i december introducerade appar till Playstation har jag försökt få min Plexserver på Nasen att lira med Plex-appen i min PS4a. Pågrund av att PS4an endast stödjer h264 mp4s-format utan undertextfil (vilket faktiskt är sämre än vad PS3an klarar) innebär detta att NASen får jobba hårt för att transcoda all media som skall spelas upp på PS4an (ligger på typ 99%) och att filmen ofta stannar till för att buffra. Detta är något problem jag ej haft tidigare då min Samsung TV, som jag normalt spelar upp via, stödjer fler format och således "direct play" utan transcoding. Någon annan som upplevt detta?

Jag har dock ett behov av att få detta att fungera med min PS4a också varför jag undrar om detta skulle kunna lösas genom att installera ett grafikkort i HPn för att få mer kraft för transcoding.

Tror ni att det är bästa lösning på problemet och har ni i sådana fall ett tips på ett bra men prisvärt grafikkort som kommer fungera i HPn med DSM?
Andra tips är välkomna.

Tack!
Alexander

Permalänk
Skrivet av bergh2:

Hej!
Jag är sedan drygt ett år användare av en HP N54L med DSM 5.0 4493. Sedan Plex i december introducerade appar till Playstation har jag försökt få min Plexserver på Nasen att lira med Plex-appen i min PS4a. Pågrund av att PS4an endast stödjer h264 mp4s-format utan undertextfil (vilket faktiskt är sämre än vad PS3an klarar) innebär detta att NASen får jobba hårt för att transcoda all media som skall spelas upp på PS4an (ligger på typ 99%) och att filmen ofta stannar till för att buffra. Detta är något problem jag ej haft tidigare då min Samsung TV, som jag normalt spelar upp via, stödjer fler format och således "direct play" utan transcoding. Någon annan som upplevt detta?

Jag har dock ett behov av att få detta att fungera med min PS4a också varför jag undrar om detta skulle kunna lösas genom att installera ett grafikkort i HPn för att få mer kraft för transcoding.

Tror ni att det är bästa lösning på problemet och har ni i sådana fall ett tips på ett bra men prisvärt grafikkort som kommer fungera i HPn med DSM?
Andra tips är välkomna.

Tack!
Alexander

Ställ ner kvaliteten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Hur många diskar stödjer dom nyare dsm versionerna ja har ett minne av att äldre versioner hade en begränsning på hur många diskar som man kan koppla in på dom.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

Hur många diskar stödjer dom nyare dsm versionerna ja har ett minne av att äldre versioner hade en begränsning på hur många diskar som man kan koppla in på dom.

Då Xpenology emulerar DS3612xs som har plats för 12 diskar så antar jag begränsningen snarare ligger i hur många diskar du lyckas trycka in i själva servern.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu när 4.3 finns ute vad tror du, går det att uppgradera från den portade versionen?

jag har en synology NAS som tidigare hade 4.3 men har nu nedgraderat till 4.1 eftersom 4.3 hade stora problem med nfs. funkar inte alls på 4.3 på officiella enheten. kan ju vara åtgärdat på denna varianten av operativsystemet, men om du försöker få igång det och det inte funkar är det nog bättre att köra 4.2.

edit: såg just att jag svara på ett halvår gammalt inlägg, oops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Då Xpenology emulerar DS3612xs som har plats för 12 diskar så antar jag begränsningen snarare ligger i hur många diskar du lyckas trycka in i själva servern.

Hehe håller på att planera ny filserver och har runt 30st+ diskar som ska flyttas över så mina alternativ är antingen windows eller freenas som os på den.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

Hehe håller på att planera ny filserver och har runt 30st+ diskar som ska flyttas över så mina alternativ är antingen windows eller freenas som os på den.

Orginalhårdvaran kan expanderas till 36 diskar så det bör xpenology klara också.

Permalänk
Medlem

Tack för infon aluser kan mycket väl bli att ja provar dms på servern sen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

Perfekt! Installerade utan problem. En får tacka för tipset.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Perfekt! Installerade utan problem. En får tacka för tipset.

See first post or read below. We're aware of the problem and looking into it.

We have encountered a serious issue after installation of 5.1-5022. It seems that after 12-24 hours volumes are no longer present, widgets are not working, apps are no longer visible. The following message is shown in message center: Internal system service [sysnobackupd, synostoraged, hotplug] could not start.

If you have data on the server you’ll need to access we advice to rollback to DSM 5.0-4528. In essence you will downgrade and your volumes and data etc should be present.

We are looking into this issue! If more information is available this page will be updated.
**

Tänk på det!

Permalänk
Skrivet av slusk:

See first post or read below. We're aware of the problem and looking into it.

We have encountered a serious issue after installation of 5.1-5022. It seems that after 12-24 hours volumes are no longer present, widgets are not working, apps are no longer visible. The following message is shown in message center: Internal system service [sysnobackupd, synostoraged, hotplug] could not start.

If you have data on the server you’ll need to access we advice to rollback to DSM 5.0-4528. In essence you will downgrade and your volumes and data etc should be present.

We are looking into this issue! If more information is available this page will be updated.
**

Tänk på det!

Huva! Lite läskigt. Nedgraderade direkt och avvaktar till problemet är löst. Tack för infon!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Huva! Lite läskigt. Nedgraderade direkt och avvaktar till problemet är löst. Tack för infon!

Uppdateringen är tillbaka dragen nu medan dom letar på vad som kan vara fel.. Hålla ögonen öppna på forumen bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testade dsm 5 4528 och installationen funkade med lite konstigheter ja valde denna DS3612xs installationsfilerna men i slutändan blev min nas en 214play väldigt skumt och alla diskar som kopplades via den inbyggda sata kontrollern blev registerade som externa usb och esata enheter och kunde inte användas.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Skrivet av Juckpuck:

testade dsm 5 4528 och installationen funkade med lite konstigheter ja valde denna DS3612xs installationsfilerna men i slutändan blev min nas en 214play väldigt skumt och alla diskar som kopplades via den inbyggda sata kontrollern blev registerade som externa usb och esata enheter och kunde inte användas.

Då har något blivit knas. Jag har kört 5 4528 sedan den släpptes utan några som helst problem. Installerade 5.1 för några dagar sedan men gick därefter tillbaka till 5 4528, återigen utan några problem.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Testa igen på nytt och denna gång kom rätt version in på usbminnet ja blir dock inte klok på att usbminnet måste sitta kvar i synmaskinen efter installationen eftersom den ändå inte verkar lägga några filer där.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Någon som kan tala om hur man uppgraderar med Nanoboot ?
Jag kör 5.0-4493, försökte göra något via "Upgrade" menyn när man bootar men fegade ur i Web interfacet när det stod att data på mina diskar skulle försvinna..

En av mina frågor är hur/var man hanterar den nedladde PAT filen ?
Hur vet bootmenyn vilken version man vill uppdatera till ?
(Det är en hel del jag inte greppat hur det hänger ihop som ni märker..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Någon som kan tala om hur man uppgraderar med Nanoboot ?

En av mina frågor är hur/var man hanterar den nedladde PAT filen ?
Hur vet bootmenyn vilken version man vill uppdatera till ?
(Det är en hel del jag inte greppat hur det hänger ihop som ni märker..)

Den version du laddat in på Nanoboot är den version den kan uppdatera till, det är så den "vet" vilken version du vill ha. Du måste alltså alltid flasha om USB-minnet med önskade versionen när du ska uppdatera.

När du ska installera en ny version kan Du antingen välja ny ren installation eller en installation där du behåller filer och inställningar, välj det senare och du behöver inte oroa dig att ditt data ska försvinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Pat-filen laddar du upp inne i web-interfacet när den ber om det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är en del skillnader mellan 5.0 och 5.1 Bl.a bör man se över sina regler för brandväggen då det nu går att ställa både gemensamma och för varje nätverkskort.
Det är underbart att kunna testa saker på testservern som man inte vågar på min vanliga NAS som innehåller de viktiga filerna. Den befintliga är dock uppdaterad med den senaste versionen så man kan se förbättringar som kommer. Måste säjja att jag är grymt nöjd med hur DSM/Synology presterar. *Det är ingen som slängt in uppdate 1 och 2 på 5.0-4528?
*Undrar fortfarande om variabel prosessorfrekvens stödjs? ("Cpu trottling" i linux)Köper troligtvis någon mer seriös hårdvara till mitt projekt snart.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalsonger:

jag har en synology NAS som tidigare hade 4.3 men har nu nedgraderat till 4.1 eftersom 4.3 hade stora problem med nfs. funkar inte alls på 4.3 på officiella enheten. kan ju vara åtgärdat på denna varianten av operativsystemet, men om du försöker få igång det och det inte funkar är det nog bättre att köra 4.2.

edit: såg just att jag svara på ett halvår gammalt inlägg, oops.

NFS verkar vara ett standardproblem för Synology. Går inte att få igång på min DS211j även om mitt liv hängde på det.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni som använder senaste versionen? Vad är det för problem ni har stött på? Har snabbläst lite och verkar som användare har problem med 5.x.x? Funderar nämligen på att studera lite mer och beställa hem hårdvara så man kan ha en NAS för hela familjen istället för att köpa något komplett.

Alla tankar är välkomna!

Permalänk
Skrivet av Jikz:

Hur upplever ni som använder senaste versionen? Vad är det för problem ni har stött på? Har snabbläst lite och verkar som användare har problem med 5.x.x? Funderar nämligen på att studera lite mer och beställa hem hårdvara så man kan ha en NAS för hela familjen istället för att köpa något komplett.

Alla tankar är välkomna!

Har kört 5.4528 sedan den släpptes utan några som helst problem. Har iofs haft förmånen att oavsett version aldrig haft något direkt strul, visste inte det var vanligt. För mig har allt trummat på bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Hur upplever ni som använder senaste versionen? Vad är det för problem ni har stött på? Har snabbläst lite och verkar som användare har problem med 5.x.x? Funderar nämligen på att studera lite mer och beställa hem hårdvara så man kan ha en NAS för hela familjen istället för att köpa något komplett.

Alla tankar är välkomna!

Det är väl inga som använder den senaste versionen eftersom NASen tappar alla hårddiskar efter en tid. Det är väl det problemet alla har stött på...

Annars har jag inte stött på nått problem alls med den, allt bara tuffar på där inne i skrubben!

http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5026

Där kan ni läsa om senaste och när den kan tänkas att funka igen

Permalänk
Medlem

På tal on NFS vilka val av skydd bör jag välja? Har läst två guider men blir inte mer klokare av det. Att bara förlita sig på IP nummer och port verkar ju för enkelt. Vad är överföringsprestandan jämför med SMB? FTP?

Kommer att mappa upp en katalog för både kontorsdatorn med kUbuntu och med Win7 datorn.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Då verkar problemen med 5.1 vara lösta för Xpenology. Nu finns XPEnoboot 5.1-5022.1 och därefter 5.1-5022 Update 1 tillgängliga på http://www.xpenology.nl/

Testar själv installera inom några minuter.

edit: Är det någon som fått SSD-cache att fungera?
Har en 60Gb ssd som låg och skräpade som jag tänkte testa montera som cache. Men under monteringsprocessen i DSM som får jag upp en ruta om att anslutningen bröts och därefter måste jag starta om servern manuellt och hela processen om att skapa SSD-cache blir återigen nollställd. Inte superviktigt, men ändå lite störande.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM