Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem

Nu la tydligen GnoBoot ner sin verksamhet

Undra om det kommer en ny bootimage eller om det är kört nu, vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Nu la tydligen GnoBoot ner sin verksamhet

Undra om det kommer en ny bootimage eller om det är kört nu, vad tror ni?

Ingen förlust. GnoBoot kändes som en snorvalp som skrek efter uppmärksamhet. Satte lösenord på sina bootimages man var tvungen att maila och fråga om osv. Slutade använda gnoboot sedan länge och kör nanoboot istället. Strulfritt och man slipper gnoboots ego.

Nanoboot hittar du på http://www.xpenology.nl

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Köpte mig en HP på BF14, och har lagt in dsm 4528.
Nu till en fråga, ska inte server stänga av sig, när man inte använder den? Disken somnar, men inte systemet?

Tack på förhand

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Skrivet av Snutte87:

Hejsan!
Köpte mig en HP på BF14, och har lagt in dsm 4528.
Nu till en fråga, ska inte server stänga av sig, när man inte använder den? Disken somnar, men inte systemet?

Tack på förhand

Inte om du inte ställt in den att göra det.
Det tappar ju lite av vitsen att ha en NAS/central lagring om man manuellt måste springa och slå på den. Fast du kan ju alltid köra med wake on lan.

Jag tror dock att de flesta har sina igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Inte om du inte ställt in den att göra det.
Det tappar ju lite av vitsen att ha en NAS/central lagring om man manuellt måste springa och slå på den. Fast du kan ju alltid köra med wake on lan.

Jag tror dock att de flesta har sina igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tänkte på min original synology. Kickade igång när jag skickade packet. Och de behövde man inte ställa in

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Skrivet av Snutte87:

Okej, tänkte på min original synology. Kickade igång när jag skickade packet. Och de behövde man inte ställa in

Ah, OK. Äger ingen original synology så vet inte riktigt hur de fungerar. Fast ja, det hade ju varit lite miljövänligt och energieffektivt om det fungerade så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag ska åka och hämta ut min N54L nu. Jag har läst guiderna om hur man installerar XPEnology och känner mig säker på hur jag ska göra. Jag har dock ett dilemma. Ska jag försöka mig på en migrering från min befintliga Synology NAS? Det verkar ju som att det ska gå, men ganska mycket som måste klaffa. Guiderna som finns är ju för "äkta" Synology diskstations, det blir ju lite krångligare när det är en "ful" variant. Tex måste man sätta de nya diskarna i rätt ordning, hur ska jag veta vilken ordning det är på portarna i en N54L?

Vad tycker ni?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Någon av vi som redan har en kanske kan kolla ordningen på portarna åt dig? Jag är inte hemma just nu då kan tyvärr inte. Jag tror dock, med stor reservation, att diskarna räknas från vänster till höger i ordning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag får nog strunta i att migrera, då jag kör senaste DSM 5.1 på min Synology NAS (man måste ha samma eller nyare på target device). Och tydligen bör man hålla sig borta från DSM 5.1-5004 på en "ful" synology eller hur?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hej på er.
Igår så installerade jag XPEnology på en N54L. Har fått det mesta att fungera som jag vill men jag hade velat kunna ladda ner .torrent med den också. Det har jag fått att fungera men den frågar aldrig var jag vill lägga det utan lägger allt i samma mapp.
Vill ju ha lite struktur på det.

Sen en fråga till, vad får ni för hastigheter vid överföring till den? Skickar över lite stora filer nu och det går inte snabbare än 10,7 MB/s. Detta är via LAN.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Sen en fråga till, vad får ni för hastigheter vid överföring till den? Skickar över lite stora filer nu och det går inte snabbare än 10,7 MB/s. Detta är via LAN.

Detta verkar som om du har 100 Mbit/s länk hastighet. Felsök först så att du är säker på att du har 1 Gbit/s länkhastighet

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Jag får nog strunta i att migrera, då jag kör senaste DSM 5.1 på min Synology NAS (man måste ha samma eller nyare på target device). Och tydligen bör man hålla sig borta från DSM 5.1-5004 på en "ful" synology eller hur?

Stämmer. DSM 5.1 är inte "klar" ännu för xpenology vad jag kunnat utläsa. Det släpar ju alltid efter lite och denna uppdatering verkar ju vara en lite svårare nöt att knäcka än de tidigare.

Skrivet av Subzero299:

Hej på er.
Igår så installerade jag XPEnology på en N54L. Har fått det mesta att fungera som jag vill men jag hade velat kunna ladda ner .torrent med den också. Det har jag fått att fungera men den frågar aldrig var jag vill lägga det utan lägger allt i samma mapp.
Vill ju ha lite struktur på det.

Sen en fråga till, vad får ni för hastigheter vid överföring till den? Skickar över lite stora filer nu och det går inte snabbare än 10,7 MB/s. Detta är via
LAN.

Vad menar du med struktur? Det beror ju lite på hur torrenten du laddar ner är ordnad också, det blir ju endast en katalog för filen/filerna ifall skaparen av torrenten ordnade det på så sätt. Jag har inga problem med att det blir huller om buller. Tar man ner strukturerade filer, så blir det även strukturerat för mig, precis som på stationära burken alltså.

Jag har gigabithastighet, alltså upp emot 100MB/s därikring. Som GustavP verkar du ha en flaskhals någonstans.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Stämmer. DSM 5.1 är inte "klar" ännu för xpenology vad jag kunnat utläsa. Det släpar ju alltid efter lite och denna uppdatering verkar ju vara en lite svårare nöt att knäcka än de tidigare.

Vad menar du med struktur? Det beror ju lite på hur torrenten du laddar ner är ordnad också, det blir ju endast en katalog för filen/filerna ifall skaparen av torrenten ordnade det på så sätt. Jag har inga problem med att det blir huller om buller. Tar man ner strukturerade filer, så blir det även strukturerat för mig, precis som på stationära burken alltså.

Jag har gigabithastighet, alltså upp emot 100MB/s därikring. Som GustavP verkar du ha en flaskhals någonstans.

Det jag menar är att om jag vill ladda ner Ubuntu så vill jag lägga det i mappen som heter ubuntu och inte i en standardmapp där allt hamnar för att senare flytta det rätt. De tre alternativen jag provar gör så. När jag lägger till en torrent vill jag att den frågar var jag vill lägga den.

Nu när ni säger det så är jag ganska säker på att min router endast har 2 gigabitportar. Får beställa en ifrån julkalendern idag.

Edit: Har gigabit på alla portar men antagligen så klarar inte kabeln jag tog i skåpet det. Får prova med en annan när jag kommer hem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ingen förlust. GnoBoot kändes som en snorvalp som skrek efter uppmärksamhet. Satte lösenord på sina bootimages man var tvungen att maila och fråga om osv. Slutade använda gnoboot sedan länge och kör nanoboot istället. Strulfritt och man slipper gnoboots ego.

Nanoboot hittar du på http://www.xpenology.nl

Jo det är sant men ändå så lär han ju ha gjort nått vettigt under tiden han höll på. Känns som det hade varit bättre med 2st än bara nanoboot som är kvar nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Stämmer. DSM 5.1 är inte "klar" ännu för xpenology vad jag kunnat utläsa. Det släpar ju alltid efter lite och denna uppdatering verkar ju vara en lite svårare nöt att knäcka än de tidigare.

Det var en hel del ändringar (till det bättre) i 5.1
https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DS211j

Ganska många grejjer i -uppdate2 som man vill få med också misstänker jag.
Satsar på att själv göra ett nytt försök då det släpps. Annars köper jag ett USB av någon här på forumet?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Det jag menar är att om jag vill ladda ner Ubuntu så vill jag lägga det i mappen som heter ubuntu och inte i en standardmapp där allt hamnar för att senare flytta det rätt. De tre alternativen jag provar gör så. När jag lägger till en torrent vill jag att den frågar var jag vill lägga den.

Nu när ni säger det så är jag ganska säker på att min router endast har 2 gigabitportar. Får beställa en ifrån julkalendern idag.

Edit: Har gigabit på alla portar men antagligen så klarar inte kabeln jag tog i skåpet det. Får prova med en annan när jag kommer hem.

Den inställningen, att en undermapp skapas för varje torrent, har jag aldrig sett och heller aldrig tittat efter iofs. Laddar ned så pass lite så jag sorterar alltid manuellt.

Skrivet av slusk:

Jo det är sant men ändå så lär han ju ha gjort nått vettigt under tiden han höll på. Känns som det hade varit bättre med 2st än bara nanoboot som är kvar nu..

Sant iofs, alltid bra med lite konkurrens/draghjälp. Förhoppningsvis kan någon annan kunnig nerd kliva in och ta över rodret

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Det var en hel del ändringar (till det bättre) i 5.1
https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DS211j

Ganska många grejjer i -uppdate2 som man vill få med också misstänker jag.
Satsar på att själv göra ett nytt försök då det släpps. Annars köper jag ett USB av någon här på forumet?

Jag har inte testat eller kikat på DSM 5.1 ännu, men av dess changelog att döma så är det ju en del förändringar, precis som du säger.

Vad menar du med att göra ett nytt försök då det släpps, annars köper du ett USB av någon här på forumet?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Det jag menar är att om jag vill ladda ner Ubuntu så vill jag lägga det i mappen som heter ubuntu och inte i en standardmapp där allt hamnar för att senare flytta det rätt. De tre alternativen jag provar gör så. När jag lägger till en torrent vill jag att den frågar var jag vill lägga den.

Nu när ni säger det så är jag ganska säker på att min router endast har 2 gigabitportar. Får beställa en ifrån julkalendern idag.

Edit: Har gigabit på alla portar men antagligen så klarar inte kabeln jag tog i skåpet det. Får prova med en annan när jag kommer hem.

Det går att strukturera det, du har 1 mapp för alla torrent filer. Sedan öppnar du diskstation downloader och väljer lägga till torrent, där inne väljer du mål för varje torrent du lägger till så kan du strukturera det. Hade samma strul tills jag fattade hur det fungerar.

Men jag börjar undra om inte det är smidigare installera 1 klient med win7/8 och köra torrenter, fillagring samt plex eller win server kanske. Tycker att DSMx64 inte är så smidig för mig då jag vill ha lagring för filmer, tv serier, bilder samt plex

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kör Advanced format diskar här? Hur har ni gjort med alignment?

EDIT: Verkar som det var ett icke problem. Använde först fdisk -lu vilket tydde på att disken inte var alignad, men körde sedan sfdisk -l och fick fram att den var korrekt alignad. Så det verkar som DSM löser det helt själv. Vet att jag fick aligna manuellt via PC först när jag köpte min första Synology, men det var ju några år sedan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Vad är det ni kör på DSM.
Jag har en extra maskin med intel e7400 C2D med 4gb minne. Vill ha lagring på den maskinen, utorrent körande hela tiden samt plex.
Installerade DSMx64 Versionen och installerade plex samt Download station. Inte helt nöjd med Download station för torrent nedladdning plus att den beter sig konstig, ibland kör den bara några kb/s i speed ibland 20mb/s.

Funderar på att installera Server 2012 r2 för att köra mina grejer. Någon med åsikt?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Det går att strukturera det, du har 1 mapp för alla torrent filer. Sedan öppnar du diskstation downloader och väljer lägga till torrent, där inne väljer du mål för varje torrent du lägger till så kan du strukturera det. Hade samma strul tills jag fattade hur det fungerar.

Men jag börjar undra om inte det är smidigare installera 1 klient med win7/8 och köra torrenter, fillagring samt plex eller win server kanske. Tycker att DSMx64 inte är så smidig för mig då jag vill ha lagring för filmer, tv serier, bilder samt plex

Tack för informationen, fick löst det med en nätverksdisk istället. Då kan jag välja att ladda ner det till den. Känns som det smidigaste alternativet för mig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hurra jag är snart igång!
Några frågor:
Det går att köra fler diskar än de två som ingår i den 214play som mjukvaran emulerar?
Undrar även det med stöd för två nätverkskort och om cpu skalning stöds?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Hurra jag är snart igång!
Några frågor:
Det går att köra fler diskar än de två som ingår i den 214play som mjukvaran emulerar?
Undrar även det med stöd för två nätverkskort och om cpu skalning stöds?

Mig veterligen emulerar xpenology DS3612xs som har 12 diskar. Jag själv kör 6 diskar plus en intern via USB utan några som helst problem.

Två nätverkskort har jag för mig att jag sett folk som har, men är osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Oj då men jag drog i skrivande stund visst in en .PAT fil till en 214...
Antar att man tar dem från syno hemsidan?

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Oj då men jag drog i skrivande stund visst in en .PAT fil till en 214...
Antar att man tar dem från syno hemsidan?

Ta en titt på xpenology.nl så hittar du alla filer och instruktioner du behöver, där finns även den .PAT du behöver för att emulera en synology med lite fler platser än 2

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Får konstiga värden, när jag laddar ner från datorn till Nasen som har Dsm 4528, plus att datorn hackade och musen samt spotify

Laddar upp 1,5MB/s i dsm
Ner typ 1,5MB/s

i utorrent på datorn så ligger den stabil 1.0MB/s och typ 1,4kB/s

är inte så specielt haj på detta med server än

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Skrivet av Snutte87:

Får konstiga värden, när jag laddar ner från datorn till Nasen som har Dsm 4528, plus att datorn hackade och musen samt spotify

Laddar upp 1,5MB/s i dsm
Ner typ 1,5MB/s

i utorrent på datorn så ligger den stabil 1.0MB/s och typ 1,4kB/s

är inte så specielt haj på detta med server än

Låter i mina amatör-öron mer som att du har problem med datorn i fråga, än med N54L:en.
Du bör dessutom få betydligt högre värden, upp emot 110MB/s som max. Har du kollat så att din övriga nätverksutrustning har Gigabit?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Låter i mina amatör-öron mer som att du har problem med datorn i fråga, än med N54L:en.
Du bör dessutom få betydligt högre värden, upp emot 110MB/s som max. Har du kollat så att din övriga nätverksutrustning har Gigabit?

Joda både routern och switchen är giggity. Men när man kolla på grafen i dsm så dansar den loss, och visar mer än vad bredbandet är 10/10. Ajja de löser väl sig med tiden, vet inte redigt vad jag skulle ha den till mer än en nas

Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Skrivet av Snutte87:

Joda både routern och switchen är giggity. Men när man kolla på grafen i dsm så dansar den loss, och visar mer än vad bredbandet är 10/10. Ajja de löser väl sig med tiden, vet inte redigt vad jag skulle ha den till mer än en nas

Hm, du kör väl inte NASen över internet/bredbandet? Om du gör det och "bara" har 10Mbit så är det ju fullt naturligt att du inte får ut högre hastighet än cirka 1MB/s.

Internt på ditt nätverk så ska du få betydligt högre hastigheter. Jag har för tillfället två N54L och båda ligger på över 100Mb/s vid överföring genom en Asus N66U-router och en gigabit-switch.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

tjenare har varit ifrån updateringarna ett tag kör 5.0-4483 update 7 tänkte slänga in den ny nu 5.1-5004 men går ine göra på vanliga sättet behöver jag updatera min usb sticka?