Byta SATA-port på OS-disk

Permalänk

Byta SATA-port på OS-disk

Jag har ett Asrock Z77 Extreme4-m och en Kingston SSDNow 300. Den rullar på rätt fint tycker jag men kanske inte riktigt lika rappt som min gamla Samsung. Kollade lite i manualen till moderkortet och märkte att dom inte rekommenderar att man sätter i OS-disken i en Sata3-port som tillhör Asrocks sata-kontroller pga att det är bättre prestanda i Intels inbyggda Z77. Jag har ju självklart satt disken i Asrocks sata-port.

Nu ska jag alltså byta port till en som styrs av Intels egna styrkrets. Frågan jag har är bara: funkar det att bara byta SATA-port för SSD:n och sen ändra till rätt boot order i UEFI eller kan det bli en massa krångel att starta om jag bytt port?

Ps. jag vet att SSD:n är budget så det behöver ingen påpeka...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Testa? Det är bara att flytta tillbaka om det inte funkar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Om porten står i samma läge (AHCI ?) och du har drivers för alla kontrollers installerade bör det funka, annars är det bara att byta tillbaka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har ett Asrock Z77 Extreme4-m och en Kingston SSDNow 300. Den rullar på rätt fint tycker jag men kanske inte riktigt lika rappt som min gamla Samsung. Kollade lite i manualen till moderkortet och märkte att dom inte rekommenderar att man sätter i OS-disken i en Sata3-port som tillhör Asrocks sata-kontroller pga att det är bättre prestanda i Intels inbyggda Z77. Jag har ju självklart satt disken i Asrocks sata-port.

Nu ska jag alltså byta port till en som styrs av Intels egna styrkrets. Frågan jag har är bara: funkar det att bara byta SATA-port för SSD:n och sen ändra till rätt boot order i UEFI eller kan det bli en massa krångel att starta om jag bytt port?

Ps. jag vet att SSD:n är budget så det behöver ingen påpeka...

Det ska då funka så länge bootordningen står rätt och att du satt den i en port med ahci aktiverat ^^
på min nuvarande installation så har man öppnat och bökat runt inne där o flyttat om saker ca 3 gånger och det funkar då än iallafall :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

För mig har det aldrig vållat några bekymmer. Flyttade senast om när jag insåg att SSD:n satt på en SATA3-port istället för en SATA6.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag