Medlem startar upprop mot Copyswede

Permalänk

Påskrivet!
Rekapitulerar ett tidigare ställningstagande; så länge CopySwedes galenskaper får fortgå så kör jag på med min nyupptagna piratverksamhet! Om det blir ändring mot det moraliskt riktiga så lyder jag min moraliska skyldighet jag med. Tills dess så växer min filmsamling med 100mbits fart...

Permalänk
Medlem

Visste väl att det bara var en tidsfråga innan herr Frispel klev in i tråden

Skrivet av Frispel:

Tja, upphovrättsinnehavaren har ensamrätt på exemplarframställning, vill du ha samma skiva/låt på flera ställen så får du antingen köpa flera ex eller använda det undantag som privatkopieringsavgiften innebär.

Detta förutsätter att man accepterar lagen om privatkopiering som den är idag. Tråden här på SweC gör nog inte det, knappast heller majoriteten av landet ifall en ordentlig undersökning skulle göras där man framlägger hur det faktiskt fungerar ("Nej, du får inte kopiera en skiva som du köpt för att ha ett ex i bilen etc, du måste betala 2 gånger för samma musik".

Skrivet av Frispel:

Om m an inte är intresserad av att betala för musik, varför ska man då ladda ner den?

Om man inte är intresserad av att betala för musik, ska man då bli tvingad att göra det?

Skrivet av Frispel:

Varför inte? Det ger oss en hel del lagliga möjligheter som vi inte hade haft annars.

Än en gång förutsätter du att lagen är ofelbart rätt.

Skrivet av Frispel:

Intressant nog så valde rättsväsendet att tolka frasen "speciellt lämpad för" på ett lite annorlunda sätt än vad vi lekmän tenderar att tolka den. Står mot slutet av detta dokument:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Man kan nog inte utgå från att datorer mm bör vara uteslutna så som lagen är formulerad i dagsläget.

Som sagt, lagen är formulerad upp åt väggarna.

Skrivet av Frispel:

Ska man vara kinkig så är det en ekonomisk förening som ägs av ett antal fackföreningar och organisationer som tar tillvara på upphovsmännen rättigheter, tex STIM, SAMI mm.

De betalar även ut till IFPI och andra som inte tar tillvara på upphovsmännens rättigheter, men det har du väl glömt igen?

Skrivet av Frispel:

Är nog tänkt att avgiften ska följa priset och inte vara en fast summa. När priset/gb går ner bör avgiften också göra det, som det är nu är avgiften densamma oavsett vad som händer med priset på lagringsmediet.

Jag kan se hur avgiften kan anses skälig på cd- dvd- och bluray-skivor i proportion till den utsträckning i vilken privatkopiering sker idag, men att en mobiltelefon ska kosta 400kr mer i butik pga. detta är ju inte sunt.

Skrivet av Frispel:

Tror knappast att det kommer att hålla som argument om farbror polisen knackar på

Det tror inte jag heller, vilket är varför lagen borde ändras till något mer verklighetsförankrat.

Skrivet av Frispel:

Tja, om det är en myndighet som gör det så kommer fortfarande någon att få sin lön för att administrera detta. Vill man spåra pengarna rent generellt så kan man titta i copyswedes eget material.

http://viewer.zmags.com/publication/a87d94af

Den redovisningen tar som bekant slut i steget där en viss organisation får en utbetalning... men sen då?

Skrivet av Frispel:

Dock är det kul att någon äntligen tar tag i detta och inte bara gnäller, underskrivet!

Kul att fanatikern #1 skriver på, det kanske ändå finns hopp för en ändring

Skrivet av Frispel:

Edit: Till personen bakom detta:

Kan vara värt att fundera över att ändra slutmeningen:

"IT-minister Anna-Karin Hatt, jag vill att CopySwedes oskäliga avgifter stoppas och att privatkopieringsfrågan i framtiden sköts av en organisation utan eget vinstintresse."

Copyswede har rent tekniskt inget eget vinstintresse då det är ekonomisk förening som ska tillvarata ägarnas intressen. Ägarna i detta fallet är då i förlängningen musiker/tonsättare/skådespelare mm via deras fackföreningar och intresseorganisationer som SAMI och STIM. Som det är nu så är det möjligt för en eventuell motpart att använda denna formulering för att lättare avfärda det hela.

Har man folk i arbete som får utbetalning i form av löner mm. har man ett vinstintresse.

Skrivet av Frispel:

Edit:

En sak till, vore nog bra att ta bort TV-boxar ur listan med saker som räknas upp som fördyrade, en TV-box med inbyggd hårddisk går i princip BARA att utnyttja till privatkopiering

Enligt en föråldrad lags mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En liten poäng som du missar är att rätten till privatkopiering kom först och kassettavgiften är ett senare påfund för att kompensera för en fiktiv förlust. Den infördes för att musikindustrin började sia om marknadens undergång när kassettbandspelaren blev vanlig. Ja de har sagt att musikindustrin kommer dö i varje steg i den tekniska utvecklingen sen dess också och det har varit lika fel varje gång. Så det här är alltså en speciallag för musik som STIM lyckades lobba igenom. Tittar man på andra upphovsrättsskyddade verk saknas helt motsvarighet. Jag får till exempel välja vilka bilder jag vill från internet och skriva ut dem på stor canvasduk helt fritt så länge det är för privat bruk. Så varför finns det inte en motsvarande avgift på fotopapper?

Du försvarar en speciallag som är till för att musikindustrin ska tjäna extra pengar för att de är rädda för teknisk utveckling. Grunden är att privatkopiering är lagligt och sedan lyckades STIM hitta ett sätt att tjäna lite extra pengar. Sen har Copyswede fått lite storhetsvansinne med tolkningen av lagen som ger dem rätt att ta ut en avgift för saker som i huvudsak är till för privatkopiering. Min SSD är på inget vis primärt till för privatkopiering. De hade en poäng med kassettband och VHS-band. Det började bli lite mer krystat på CD och DVD men visst, det var fortfarande inga stora pengar och det användes faktiskt till rätt mycket privatkopiering också. Fast den tekniska utvecklingen gick vidare. Tittar man på deras årsredovisningar så ser man att intäkterna från CD och DVD rasade. Då fick de helt plötsligt för sig att utöka definitionen lite till MP3-spelare. Visst, fine det kan jag köpa. Sen dalade intäkterna igen och då ska de ha pengar för mobiltelefoner. Nu är de ute på tunn is. Jag trodde att en mobiltelefon primärt var till för att användas som just en telefon. Ledtråden ligger i namnet. Såhär fortsätter det. Så fort intäkterna minskar så slänger man in lite fler saker så att de fortfarande ska dra in pengar. De verkar inte undersöka hur sakerna de avgiftsbelägger faktiskt används. De kollar inte heller i vilken utsträckning som det faktiskt privatkopieras.

Sen har vi det där fulknepet med att undanta professionella användare. Det är en rätt krånglig process att få igenom och det är en klen tröst för oss andra som håller på med datorer. Jag har väldigt svårt att se varför Per Gessle ska ha pengar för de externa hårddiskar jag har backuper på mina foton och skolarbeten på. Varför går mina pengar till en annan upphovsrättsman när jag äger upphovsrätten på materialet på de där hårddiskarna? Det är en fråga jag har ställt till flera ansvariga men aldrig fått något svar.

Frispel har intressanta poänger och försöker lyfta fram den andra sidan av diskussionen, vilket är beundransvärt.
Mindre beundransvärt är dock hans/hennes tendens att selektivt "glömma bort" vissa saker, så som att en del av pengarna går till organisationer så som IFPI som är direkt knutna till WB, Sony, EMI m.fl. samtidigt som ingenting tyder på att pengarna går till dessa bolags artister eftersom redovisning saknas.

Du lyfter för övrigt fram exakt de punkter som jag förespråkat i tidigare trådar, det är kul att se att folk är på samma våglängd. Nu hoppas vi på att det blir en ändring på det hela!

Permalänk
Medlem

Siiiigned ffs!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Bra :D

Helt rätt, tycker det är fel att det är ett privat företag som sköter det hela. Har vi blivit som USA nu där privatägt är bättre? Jag hoppas då inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Konstigt att inga företag har gjort sig mödan de hade ju haft mycket att vinna på det hela?

Inte konstigt alls, eftersom alla drabbas av avgiften är det inget för företagen att vinna på att strida mot detta då kostnaden oavkortat kan bollas över på konsumenten.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Komigen, vi måste få slut på eländet!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Inte konstigt alls, eftersom alla drabbas av avgiften är det inget för företagen att vinna på att strida mot detta då kostnaden oavkortat kan bollas över på konsumenten.

Du kan inte tänka dig att företagen förlorar kunder på att avgiften avskräcker köpare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du kan inte tänka dig att företagen förlorar kunder på att avgiften avskräcker köpare?

Iallafall när det gäller just hårddiskinköp. Jag kommer aldrig beställa en hårddisk från ett svenskt företag igen så länge CopySwede och deras avgift existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Låt dom hållas så är det bara en tidsfråga innan dom börjar lägga på avgifter på annan hårdvara som kan tänkas användas för kopiering.
Routrar, nätverkskort, och sedan på kablar, och sedan på skruvar.

Permalänk
Medlem

Har nu skrivit under, likaså gjorde min morsa och farsa. Ska styra upp så katterna skriver under också

Permalänk

Skulle gärna skriva på.
Men jag bojkottar av principskäl extrema lågkontrast-sajter.

Läs mer:
http://contrastrebellion.com/

Tror tom att jag föredrar copyswede, framför folk som förstör webben med sån skit.

Permalänk
Skrivet av MatsSvensson:

Tror tom att jag föredrar copyswede, framför folk som förstör webben med sån skit.

Seriöst?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Äntligen en chans att göra sin röst hörd mot diktatorskapet.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Min kråka följde med, bort med dinosaurieavgiften !
Får hoppas svenska företag gör sin röst hörd med då det här kraftigt försämrar deras konkuransvilkor mot övriga EU

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du kan inte tänka dig att företagen förlorar kunder på att avgiften avskräcker köpare?

I teorin är det nog så, men utöver den lilla promillen som handlar från utlandet pga. detta så har du inte mycket att välja på om du vill ha någon av produkterna som omfattas, så nä, jag tror inte potentiellt förlorade kunder gör et nämnvärd avtryck i bokslutet, tvärt om tror jag avgiften kan användas för en liten smyghöjning av priset.

Oh, och om du går i tanken att handla från utlandet för att undvika privatkopieringsavgift, kolla upp att du inte betalar till det landets motsvarighet till copyswede, vägra avgiften på en plats för att betala den en annan är väl inte riktigt genomtänkt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad som räknas som privatkopiering är vad jag vet reglerat i lag, det är inget som copyswede hittar på själv. Dock ska lagen vara teknikneutral så det blir lite mer svepande formuleringar och man kan definitivt diskutera vilka saker som täcks in av den beskrivning som finns. TV-avgift betalar man för svt/sr och abonnemanget betalar du för att kunna titta på andra kanaler. Varför ska det vara självklart att spela in dessa program? Tycker personligen att detta faller in ganska bra under vad jag uppfattar som privatkopiering.

Spelade in Allsång på Skansen på min digitalbox och vill ge en kopia till min gamla mor.
Tyvärr går det inte att kopiera till henne vilket lagen medger så jag känner mig lurad.
Innehållet är krypterat och skyddat vilket hindrar min lagliga rätt att ge min mor en kopia.
Ska jag betala för hårddisken i min PVR måste jag också kunna utnyttja min rätt i detta fall
och kunna få ut en kopia till lilla mamma. Jag känner mig kränkt eller vad det nu mera så
populärt kallas.

Permalänk
Skrivet av kadett:

Spelade in Allsång på Skansen på min digitalbox och vill ge en kopia till min gamla mor.
Tyvärr går det inte att kopiera till henne vilket lagen medger så jag känner mig lurad.
Innehållet är krypterat och skyddat vilket hindrar min lagliga rätt att ge min mor en kopia.
Ska jag betala för hårddisken i min PVR måste jag också kunna utnyttja min rätt i detta fall
och kunna få ut en kopia till lilla mamma. Jag känner mig kränkt eller vad det nu mera så
populärt kallas.

Klockrent + 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Skulle gärna skriva på.
Men jag bojkottar av principskäl extrema lågkontrast-sajter.

Läs mer:
http://contrastrebellion.com/

Tror tom att jag föredrar copyswede, framför folk som förstör webben med sån skit.

Vissa folk alltså..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Signed.

Copyswede, nu ska ni få.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Tycker det är grymt bra att ni på Swec gör en nyhet om detta så att det sprids mer!

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackannorling:

Tycker det är grymt bra att ni på Swec gör en nyhet om detta så att det sprids mer!

Inet länkade till artikeln på sin FB-sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit fantastiskt kyl om artikelns titel var

Citat:

Medlem startar upplopp mot Copyswede

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Iallafall när det gäller just hårddiskinköp. Jag kommer aldrig beställa en hårddisk från ett svenskt företag igen så länge CopySwede och deras avgift existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra ide, men omständlig då man usbminnen och liknande är saker som man köper i panik..
Jag själv kommer dock aldrig köpa något från svenska artistister, skådespelare etc så länge som de tillskansar pengar från mig genom copysweden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skrivit på här med! Det är dags att ta ner dessa förskingrare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Bra ide, men omständlig då man usbminnen och liknande är saker som man köper i panik..
Jag själv kommer dock aldrig köpa något från svenska artistister, skådespelare etc så länge som de tillskansar pengar från mig genom copysweden.

Jag skulle gissa på att svenska artister och skådespelare inte får en enda krona från CopySwede. Det verkar som om det är skivbolagen, och produktionsbolagen som tar hem storkovan. Iallafall vad jag fått förklarat av dem själva.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag skulle gissa på att svenska artister och skådespelare inte får en enda krona från CopySwede. Det verkar som om det är skivbolagen, och produktionsbolagen som tar hem storkovan. Iallafall vad jag fått förklarat av dem själva.

Njae. De får faktiskt en del pengar, till och med piratpartiets partiledare har fått för att hon översatte en bok eller liknande för en massa år sedan. Poängen är dock fortfarande att det är en godtycklig skatt för att utvald grupp ska få bidrag genom att folk köper någonting. Det kunde lika gärna ha varit en skatt på papper där pengarna går till målare/artister vars verk du kan måla av på detta papper.

Att musiker ska få pengar för att folk köper hårddiskar är helt uppåt väggarna, mina hårddiskar används mestadels för att lagra spel och program men ändå ska Magnus Uggla få pengar... wat?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Är väl kul

Ja, Copyswedes avgifter borde försvinna.

Däremot rent moraliskt sett tycker jag det är skönt med avgifter, då piratkopierar jag desto mer.
På alla mina enheter. För det har jag betalt för.

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xianze:

Ja, Copyswedes avgifter borde försvinna.

Däremot rent moraliskt sett tycker jag det är skönt med avgifter, då piratkopierar jag desto mer.
På alla mina enheter. För det har jag betalt för.

En del argumenterar för att du resonerar fel när du skriver piratkopierar.
Andra att du i grund och botten har helt rätt!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att det går igenom, och att Copyswede får betala tillbaka retroaktivt till alla konsumenter, för alla felaktigt utnyttjade avgifter.

Btw, när kommer Stoppa Radiotjänst, för felaktiga avgifter från internet användare? Sign me up!

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w