Medlem startar upprop mot Copyswede

Permalänk
Medlem

bra initiativ, har skrivit på!

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakaman:

Är dom helt dumma i huvudet eller? Ska inte vara NÅGON AVGIFT ALLS. För i helvete..

Jag håller med dig även om jag inte väljer att formulera det på det viset. Jag ser det däremot som något i rätt riktning.
Det ska självklart inte vara någon som helst privatkopieringsavgift. Det går helt enkelt inte att motivera med vettiga argument.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Trodde det stod "uppror" och blev så glad innan jag såg att det stod "upprop", då falnade entusiasmen ganska fort...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakaman:

Är dom helt dumma i huvudet eller? Ska inte vara NÅGON AVGIFT ALLS. För i helvete..

Varför inte? Det som sägs är att ifall en artist vill ha betalt för kopiering så får de ta betalt när du köper originalmediet. Jag ser verkligen inte något fel med det, du behöver inte köpa produkten om du inte vill betala avgiften.

Edit: Förlåt mig han skrev faktiskt att det ska vara en avgift på allt precis som nu. Nej bör vara valfritt av utgivaren och på originalmediet.

Permalänk
Medlem

Självklart skriver man på omedelbart. Utmärkt initiativ och bra formulerade raka förslag på vad som bör ändras istället för det vanliga "ner med skiten" som någon tidigare påpekat.

Min enda önskan vore om det vore möjligt med en counter för att se hur många som skriver på? Vore intressant att följa detta och se precis hur högt svenska folket är villiga att skrika tills ministrarna inte har något annat val än att lyssna.

Kommer sprida detta så långt jag bara kan till vänner/bekanta/arbetskamrater/etc, tyvärr är jag en sån där person som undviker social media som pesten. Men för en gångs skull så hoppas jag att folk sprider det via allt de kan, Facebook, Twitter etc etc.
Kanske vore bra med en "officiell" twitter hashtag på sidan? Och om du eller någon annan driven person kanske kunde slänga ihop några schyssta posters i .pdf som folk kan skriva ut och sprida över Sverige om de känner för det?
Vet även att det går att göra custom klistermärken, t-shirts och grejor som skaparen av själva bilden inte pröjsar för utan det är den som beställer som betalar. Om nån vet hur man gör så kanske det går att fixa länkar till sånt också.
Vet inte exakt hur det funkar om jag ska va ärlig, men pröva slänga iväg ett samtal till Pirat Partiet eller något i den stilen, dom har säkert koll på den sortens marknadsföring och vill säkert hjälpa till.

Permalänk
Sötast

Ingen tvekan!

Permalänk
Avstängd

Fram med facklor och spadar! nu ska vi driva bort Copyswede!
Lätt att jag signar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakaman:

Tycker äntligen först sen ser jag detta:

"2. Privatkopieringsavgiften skall i framtiden inte skötas av ett privat företag utan av lämplig statlig myndighet där de avgiftsbelagda medborgarna garanteras full insyn i ekonomi och fördelning av insamlade avgifter.

3. Privatkopieringsavgiften skall vara en procentuell del av försäljningspriset på produkter som omfattas av den, inte en fast ersättning som inte följer med prisutvecklingen på produkten.

Genom uppropet vill vi stoppa Copyswedes oskäliga avgifter. När vi har fått tillräckligt många underskrifter kommer våra krav och listan att överlämnas personligen till IT-minister Anna-Karin Hatt och vi kommer att driva våra krav med ert stöd."

Är dom helt dumma i huvudet eller? Ska inte vara NÅGON AVGIFT ALLS. För i helvete..

Kommer ju inte vara nån avgift på t.ex datorer m.m. Så länge det är lagligt att privatkopiera så är det väl lämpligt med en liten avgift på de media som speciellt är till för det ändamålet (inte för att jag kan komma på några förutom kassettband och möjligen blanka cd/dvder).

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Ingen tvekan, redan skrivit under! Mycket bra initiativ för att stoppa denna korrupta maffiaverksamhet!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk

Skrivit på och delat det!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Det som chockar mig är att lagen ens gick igenom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bullen181:

Skrivit under. Dock så har inte SSD priserna blivit så värst dåliga tycker jag, ändå, men CopySwede förtjänar inte en enda krona från någon.

WD Green WD30EZRX 64MB 3TB har höjts i genomsnitt 100-150 kr den sedan det infördes. Jag kallar inte det en liten ökning.

Permalänk
Medlem

Delat och underskrivet.

Härligt initiativ!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att se hur många som skrivit under?
Har för övrigt också skrivit under

Permalänk
Medlem

Skrivit under. Det hade dock varit intressant om man kunde se på sidan hur många som har skrivit under.

Permalänk

MYCKET BRA!!!!

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Dagens hjälte! Och förhoppningsvis årets

Visa signatur

/Felix

Permalänk

Done! Skrivit under.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Signerat och delat

Äntligen någon som tar tag i detta på ett proffsigt sätt, får bara hoppas att det överbetalda fånar som sitter i regeringen gör något år saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Varför inte? Det som sägs är att ifall en artist vill ha betalt för kopiering så får de ta betalt när du köper originalmediet. Jag ser verkligen inte något fel med det, du behöver inte köpa produkten om du inte vill betala avgiften.

Då handlar det ju bara om en vanlig prishöjning. Någon myndighet behövs inte för det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bullen181 Visa inlägg
Skrivit under. Dock så har inte SSD priserna blivit så värst dåliga tycker jag, ändå, men CopySwede förtjänar inte en enda krona från någon.

Skrivet av Klappa:

WD Green WD30EZRX 64MB 3TB har höjts i genomsnitt 100-150 kr den sedan det infördes. Jag kallar inte det en liten ökning.

?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

När har namninsamlingar någonsin hjälpt egentligen?

Skriver på ändå dock. Varför inte, liksom? Men jag förväntar mig inget. Kan inte minnas ett enda tillfälle där en namninsamling faktiskt har gjort något.

Family Guy räddades tack vare namninsamlingar. Serien lades ner efter första säsongen men räddades av så många skrev under, och det fick FOX att ändra sig

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

skrivit upp mig, såklart!

Permalänk

Det kom in en herre i vår butik och efterfrågade just det som står i artikeln.
Men vi har inga system, rutiner eller liknande för att dra bort avgiften för företagaren.
Han blev besviken, vi blev besvikna eftersom vi har en besviken kund.

Påskrivet.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Självklart påskrivet!
Dax för regeringen att stoppa dessa maffiametoder..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag skrev under direkt. Ta er den korta tiden och gör detsamma och sprid till alla ni känner. Iaf ett försök till det rätta.

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på. Självklart påskrivet!

Permalänk
Medlem

Tummen upp från mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Påskrivet och klart!

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk

JAAAAAA

Äntligen någon som gör något!!! Nu kör vi 100% dela gilla , prata diskutera ! Ändra /ta bort kopieringsavgiften!