Playstation 3 slim bakåtkompatibel?

Permalänk
Medlem

Playstation 3 slim bakåtkompatibel?

Såg en annons här på sweclockers på en bakåtkompatibel gammal PS3. Jag vet att de allra äldsta var fullt kompatibel med PS1 och PS2 spel men hur blev det med slim och ultra slim modellerna? Hittar inga bra svar på google då de flesta är gamla inlägg.

Min fråga är nu: Vilka modeller av PS3 är bakåtkompatibla med Både PS1 och PS2 spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Såg en annons här på sweclockers på en bakåtkompatibel gammal PS3. Jag vet att de allra äldsta var fullt kompatibel med PS1 och PS2 spel men hur blev det med slim och ultra slim modellerna? Hittar inga bra svar på google då de flesta är gamla inlägg.

Min fråga är nu: Vilka modeller av PS3 är bakåtkompatibla med Både PS1 och PS2 spel?

Det är väl enbart de äldsta av de "tjocka" PS3:orna som var bakåtkompatibla, ingenting därefter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De är också väldigt svåra att få tag på, och kostar där efter. Dock alla PS3 modeller kan spela PS1 spel. Detta handlar enbart om PS2.

Det är dock billigare att skaffa en PS3'a och en PS2'a en att försöka hitta en PS3'a som stödjer PS2 spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MugiMugi:

De är också väldigt svåra att få tag på, och kostar där efter.

Stämmer det verkligen att den är dyr och eftertraktad eller är det något ägarna av den första versionen har fått för sig för att känna sig lite bättre? Visst att den är ovanlig nu för tiden men är det betyder ju inte automatiskt att alla vill ha den. Har själv just den versionen men har enbart spelat ett PS2-spel på den så jag har inte direkt använt möjligheten men man är ju nyfiken på om man eventuellt är lite bättre än alla andra

Den gamla versionen har väl just enbart fördelen att den spelar PS2-spel men däremot har den flera nackdelar, den är stor, tung, högljudd (vet ioförsig inte hur tysta de nya är men min låter mycket) och drar mer ström.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Den gamla versionen har väl just enbart fördelen att den spelar PS2-spel men däremot har den flera nackdelar, den är stor, tung, högljudd (vet ioförsig inte hur tysta de nya är men min låter mycket) och drar mer ström.

Du har väl fler usb-portar och någon kortläsare också. Efterföljaren, som väl utgör majoriteten av alla tjocka PS3 där ute, var ju precis lika stor. Skillnaden var ju bara bortklippta funktioner och något minskad strömförbrukning iom en krympning av CPU+GPU. Kanske något bättre ljudnivå men isf gör nog slim större skillnad(?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot

Tänkte mest i jämförelse med slim- eftersom det är den som finns att köpa ny idag men visst är versionen efter min kanske den absolut sämsta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]