Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Skivan Innuendo är så fruktansvärt bra, man får verkligen känslan att de ville göra sitt yttersta eftersom Freddie höll på att dö när de spelade in..

Sen tycker jag man ska vara öppen för att musik kan ha många olika kvalitéer och syften, själv lyssnar jag väldigt mycket på progressiv rock och tycker t ex Jethro Tull, Pink Floyd, Wishbone Ash etc etc är riktigt musik, men kan inte låta bli att flina rejält och digga med om någon spelar http://www.youtube.com/watch?v=LOAfIw8LWRI vilket är en musikgenre som jag egentligen fullständigt avskyr

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tror det har med din uppväxt, uppfostran och personlighet (som så klart de två förstnämnda sakerna har med att göra) att göra, vilket gör att vissa ljudvågor (Läs: sånger) stimulerar din hjärna på vissa sätt, medans hos en annan person (som växt upp helt annorlunda) uppfattar låten på ett annat sätt

Otroligt svårsvarad fråga om man inte ska vara alldeles för vetenskaplig. Tror dessutom det bara finns teorier inom det, snarare än konkreta svar. That's psychology for ya

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Igenkänning.

Om du hör en låt med en särskild musik still för absolut första gången är det tveksamt att du kommer tycka om den men om du hör den igen och igen så kan man tillslut älska låten.... Mycket har med att göra med vad man hörde som yngre och som man då känner igen takten, tonerna etc och man kanske tycker att morsan/farsans musik är helt värdelös men att man tycker om liknande stil... Sen kommer det ju även in att polare lyssnar på något helt annorlunda som snabbt växer på en för att man hört den stilen flera gånger...
(Det är vad jag läst/förstått/kommer ihåg från diverse ställen på nätet så är ju inte direkt en bra källa... )

Själv tycker jag om (bland annat) Mumford & Sons, The National, The Lumineers, Passenger och Frightened Rabbit... Men lyssnar även på en hel del annat som Daft Punk, klassiks musik, Linkin Park, U2, Eminem, Swedish house Mafia..... Dock väldigt lite Elektronisk och "riktig" hårdrock...

(Mina favoriter för tillfället är The National - Mr. November Och Frightened Rabbit - Fuck this place, men ibland tröttnar jag lite på en viss låt för att senare komma tillbaka och tycka om den igen... Lyssnar på musik ca 5-10h per dag på jobbet så att jag ibland kan tycka en låt blir lite tjatig är inte så konstigt:D ... )

Permalänk
Medlem

Vi människor gillar halvtonshöjningar och ogillar halvtonssäkningar, generellt. I västerländsk musik är det viktigt att en låt eller en strof inte slutar på ett drivande ackord. Detta är väldigt generaliserande men jag har läst en del musikteori och det var några av "pekpinnarna".

Jag brukar säga att jag läser fyra språk flytande. Svenska, Engelska, Latin och Noter Ni kanske kan gissa vilka två jag har mest nytta av...

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

>200bpm gör att en låt blir bra*skämt å sido* gitarrer, trumkaggar, distorsion, unplugged, elfioler nån av dessa kriterier så kan det vara vägen till en bra låt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Kanske beroende på att musikerna fick vara innovativa och hitta på sitt eget sound. Sedan finns det vissa musikgrupper som är i princip odödliga med bra musikers. Medan idag görs ju allt med en datorslinga, lägg in lite rap eller någon som sjunger falskt och så säljer skiten. Just nu letar jag efter en site där man kan köpa bra kvalitets musik. Är less på att betala skräp när man har en bra hörlursrigg. Sedan kan jag väl säga såhär att mitt intresse är att lyssna på musik. Som sagt jag gillar gammalt och lyssnar mest speciellt Queen, the eagels och solo sidospåren från the eagles från Don henley, Joe walsh och Glenn frey plus en armé med andra sköna gamla låtar.

Idag är det kanske för lätt att göra musik och många musiker är helt enkelt tekniskt dåliga även om de kan skapa en hit som håller i 1 vecka innan folk tröttnat på den, Pink Floyd är extrema i sitt rekord, men att hålla sig kvar på topplistorna under 15 år visar att de gjorde något oerhört bra, det är ju inte direkt nån kortlivad megahit utan det rör sig om musik som flera generationer lyssnare uppskattar och skivorna säljer fortfarande.
Idag så finns det få stora bolag som satsar på kvalitet, men det finns en del mindre bolag som håller ljudkvaliten uppe, tex Linn http://www.linnrecords.com/ de har förmodligen även den mest välljudande nätradiostationen http://radio.linnrecords.com/index2.html nu passar kanske inte musikstilen alal men de har en befriande bra ljudkvalitet jämfört med alla andra.
När det gäller dagen toplistemusik så är det relativt dålig teknisk nivå på den, jag tycker tom att Lady Gaga Applause håller ovanligt bra teknisk kvalitet för att vara modernt, men det är ändå långt ifrån mästerverken som gjordes förr, de har både bra ljud och toppade listorna och det jag tycker skiljer mest är nog dynamiken, mycket av dagens låtar innehåller aldrig tystnad mellan tonerna och då upplever man inte heller dynamik och dynamikproblemet är rätt likvärdigt oavset genre, det är sällan mer än 5-6 dB på en topplistelåt idag medan mycket av den äldre musiken snarare ligger kring 15-20dB.
Lyssnar man på de som är duktiga musiker i modern tid som Infected Mushroom låter de tonerna klinga ut och tystna och det blir tryck i det hela även om de gör modern dansmusik, musiken är lite glesare mellan tonerna och tonerna drunknar inte helt i en "ljudmatta" som tex duppsteppens distgröt i basen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bas, bas mycket bas, bas, bas. Mycket bas, bas, bas, mycket bas, bas, bas. Bas, bas, mycket bas. Mycket bas, mycket bas, mycket bas, bas, bas.[/ironi]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elitist:

Bas, bas mycket bas, bas, bas. Mycket bas, bas, bas, mycket bas, bas, bas. Bas, bas, mycket bas. Mycket bas, mycket bas, mycket bas, bas, bas.[/ironi]

Ja det går att spela bara bas bara det är bra gjort:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Finns väl knappast någon som missat The Axis of Awesome?

Det finns ingen ny musik längre tyvärr.

För er som missat det så har ni videon här, det är alltså 4 ackord som återanvänts i en hel del av dom största hitsen.

Permalänk
Medlem

Lyssna på Jethro Tull - Budapest, Jethro Tull - The clasp, Jethro Tull - Black Sunday, Kenny wayne Sheppard - Somewhere, someday, somehow, Iron Maiden - Hallowed be thy name, Rainbow - Sixteen Century Greensleeves, Blackmore's night - Under a violet moon och Deep purple - Lazy.

Där har ni ett urval av BRA musik

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Skämt går verkligen inte hem på det här forumet. Även om man tycker skämtet är dåligt, vilken mina oftast är, så bör man kunna känna igen att det är på skoj.

Det är klart jag lyssnar på mer än Maiden.

Använd ett ; ) efter så vet de flesta att man skämtar.

Skrivet av drefk2000:

Tack, den lever jag på länge. Nu blev jag glad. Du kallade mig för ungdom, jag som fyller 40 om två månader. Mmm nu mår jag bra

Favoriter hemma är

Corneliis
Deep Purple
Black Sabbath
Iron Maiden
Rainbow
Whitesnake
Jethro Tull - Mina absoluta husgudar. Sett dem 10 gånger
Kenny Wayne Shepperd
Dio
Tommy Bolin
Gleen Huges
Roger Waters
Tom Waits
Blackmore´s Night - my guilty pleasure

det var några

Rainbow's Temple of the king är en favvo bland mig och mina polare, samt Tom Waits är ju mästare i sin genre, som Debussy var för den musikala impressionismen. Fast jag lyssnar på allt i från Ars Nova/antiqua till sent 1900-tal, men skulle jag välja nått gillar jag mest musik före 1900-talet, fast Arvo Pärt har några höjdpunkter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att spela bara bas bara det är bra gjort:
http://www.youtube.com/watch?v=kvPZkFN73Z8

Bas var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Använd ett ; ) efter så vet de flesta att man skämtar.

Rainbow's Temple of the king är en favvo bland mig och mina polare, samt Tom Waits är ju mästare i sin genre, som Debussy var för den musikala impressionismen. Fast jag lyssnar på allt i från Ars Nova/antiqua till sent 1900-tal, men skulle jag välja nått gillar jag mest musik före 1900-talet, fast Arvo Pärt har några höjdpunkter dock.

Jag hävdar att smilies inte ska behövas, men det har ingen bäring på den här tråden. Så vi skiter i det nu..

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

har ni 40 minuter över, slå på Jethro Tull - Thick as a Brick (ja, den är så lång. En låt) gärna i hörlurar och slut ögonen. Välkommen till Nirvana (inte bandet som jag har svårt med)

Den är uppdelad i part 1 och 2 men det är samma låt, det beror på att en LP inte svalde 40 minuter på en sida. Om jag inte minns fel tar Space truckin' upp en hel sida på Purples Made in Japan platta av samma anledning

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Är nog precis som många andra utav åsikten att äldre musik är bäst.
Kan inte sätta fingret på det precis, men jag tycker det känns mer "ärligt" eller hur man ska säga.

Ingen aning om det stämmer, men känslan jag får hos många äldre låtar är att det helt enkelt inte handlar om pengar, utan om ett totalt brinnande intresse för musiken. Den känslan får jag inte alls när jag lyssnar på ny musik. Idag känns det mer som att artisterna tänker "Jaha hur ska jag nu göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt.". När jag istället får känslan av "Hur ska vi nu kunna beskriva vår passion för musik och hur mycket vi älskar det." När jag lyssnar på äldre musik.

Lyssnar för det mesta på 70-80 tals rock, även en del 50,60 tals och ibland så pass "nytt" som 90 tals.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt, men säkert någon som förstår vad jag menar. Äldre musik är helt enkelt för mig 100% ärlighet, och underbar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som kan linka en hemsida där man kan lära sig mer om hur musik är uppbyggt och vad som är bra i specifika genres som elektroniskt?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Blir ofta ett och annat snack om vad som är bra musik med polarna, vad är bra och vad är inte. Skulle gärna vilja lära mig mer vad som utmärker en bra låt och vad det är som gör att just den låten är så mycket bättre än alla andra låtar? Vill främst lära mig mer ur den elektroniska genren men alla går bra!
Skulle gärna vilja hitta någon sida eller videos där de förklarar vad som utmärker att låten är bra!

Har ni lust kan ni ju också skriva vilken låt ni personligen tycker är bäst och varför!

vad menar du? du bryr dig inte om vad du tycker själv, bara vad andra tycker? då borde du inte lyssna på musik.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att ta reda på vad som gör en låt bra är att försöka göra en bra låt själv, då släpper man lös sin musikaliska sida automatiskt. Jag lyssnade inte mycket på klassisk musik förut, men efter att försökt skapa något som jag själv skulle lussna på. Big fail jag är inte tillräckligt kunnig. Men jag lärde mig något mycket viktigt! Musik kan skapa fantasi som kan växa sjukt och tillochmed bli så spännande att det blir bisarrt superbra.

För mig så är en bra låt en låt som fastnar och ger mig minnen som jag kommer komma ihåg hela livet. Ett bra exempel är en fest som jag hade när jag var 17-18år och vi lyssnade på Håkan Hellström hela natten. Idag så tycker jag inte att det är bra musik men det berörde mig o mina vänner. Så där har du mitt svar en bra låt måste ha histkoria som berör. Ska du göra en låt så måste du ha med dramatik och eller låssas att alla hatar dig och sen släng in dramatiken. Det är lite som att göra en film, skriv ett manus sen gör du en låt. Du har säkert hört Pink Floyd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Lyssnar man på de som är duktiga musiker i modern tid som Infected Mushroom låter de tonerna klinga ut och tystna och det blir tryck i det hela även om de gör modern dansmusik, musiken är lite glesare mellan tonerna och tonerna drunknar inte helt i en "ljudmatta" som tex duppsteppens distgröt i basen
http://www.youtube.com/watch?v=hgtDHqWmSnc

Det ironiska är att Infected Mushrooms första två album, med sämst teknisk kvalitet, är de bästa...framförallt det första.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Är nog precis som många andra utav åsikten att äldre musik är bäst.
Kan inte sätta fingret på det precis, men jag tycker det känns mer "ärligt" eller hur man ska säga.

Ingen aning om det stämmer, men känslan jag får hos många äldre låtar är att det helt enkelt inte handlar om pengar, utan om ett totalt brinnande intresse för musiken. Den känslan får jag inte alls när jag lyssnar på ny musik. Idag känns det mer som att artisterna tänker "Jaha hur ska jag nu göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt.". När jag istället får känslan av "Hur ska vi nu kunna beskriva vår passion för musik och hur mycket vi älskar det." När jag lyssnar på äldre musik.

Lyssnar för det mesta på 70-80 tals rock, även en del 50,60 tals och ibland så pass "nytt" som 90 tals.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt, men säkert någon som förstår vad jag menar. Äldre musik är helt enkelt för mig 100% ärlighet, och underbar.

Här har ju (enligt mig alltså) Indie scenen tagit över och producerar lite mer "rejäla" låtar... Med rejäla menar jag typ inte så hårt söndermixade och autotuneade etc som mycket musik numera är de innehåller så lite imperfektioner att ljudet blir mesigt och man inte hör instrumenten och "felen" ... Men letar man nytt men "råare" som (jag tycker) så brukar jag föreslå en titt på mitt favorit band Frightned Rabbit... Men även Live musik i små barer i stor stan brukar vara bra mycket bättre än det "senaste" söndermixade autotune skiten som något av de stora skivbolagen skitit ut...

Skrivet av Alexander7938:

Finns det någon här som kan linka en hemsida där man kan lära sig mer om hur musik är uppbyggt och vad som är bra i specifika genres som elektroniskt?

Du hittade ett intressant ämne som spårar lite från din preferens på elektronisk musik men min snabba googlefu gav mig en how to make scrolla ner till nr9 så kan du nog hitta lite intressanta länkar etc

(edit sen kan jag ju säga att musik smaken förändras lite om man byter till lite bättre prylar (har "medium" dyra prylar ATH-M50, Shure Se-315 Asus U7..) och jag började tycka att senaste musik hittarna låter bara sämre och sämre för sin totala avsaknad av känsla...)

Permalänk
Medlem

testa MuseScore om du är intresserad. Man lär sig noter och allt möjligt om man är intresserad av musik skapande. Men kom ihåg att en story är viktig den här låten brukar jag lyssna på när min hjärna bluscreenar. http://www.youtube.com/watch?v=kdtLuyWuPDs.
Springer genom skogen med virvlande löv och allt är magiskt:) det är en bra låt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Är nog precis som många andra utav åsikten att äldre musik är bäst.
Kan inte sätta fingret på det precis, men jag tycker det känns mer "ärligt" eller hur man ska säga.

Ingen aning om det stämmer, men känslan jag får hos många äldre låtar är att det helt enkelt inte handlar om pengar, utan om ett totalt brinnande intresse för musiken. Den känslan får jag inte alls när jag lyssnar på ny musik. Idag känns det mer som att artisterna tänker "Jaha hur ska jag nu göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt.". När jag istället får känslan av "Hur ska vi nu kunna beskriva vår passion för musik och hur mycket vi älskar det." När jag lyssnar på äldre musik.

Lyssnar för det mesta på 70-80 tals rock, även en del 50,60 tals och ibland så pass "nytt" som 90 tals.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt, men säkert någon som förstår vad jag menar. Äldre musik är helt enkelt för mig 100% ärlighet, och underbar.

Som Dios låtar, vad de handlar om tar en livstid att förstå Got to love him. Han saknas oss (övervintrade hårdrockare)

EDIT: Såg nu att jag läste ditt inlägg som Fan läser bibeln, men min poäng om Dio kvarstår

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag anser mig vara väldigt intresserad av ljud och lyssnar helst genom ett bra system och på filer av typen lossless. Men min personliga åsikt är att ljudkvalitén inte har ett dugg att göra med om en låt är bra eller inte. Jag fullkomligt älskar Darkthrone's "A Blaze in the Northen Sky", men ljudkvalitén är ju helt hemsk.

Det beror ju lite på definitionen av "ljudkvalitet", IMO. Just att musiken körs så hårt genom kompressor för att "höras bra på radio" tar ju bort en väldigt stor del av själva musikaliteten. Allt blir bara en jämntjock ljudmatta utan dynamik och musikalisk spänning. En stor gäsp alltså.
Det har flera ggr hänt att jag insett hur bra en del låtar är, när jag hört en annan inspelning eller tolkning än den överproducerade skit som utgör originalet.

Jag var tvungen att lyssna på "A blaze in the northern sky" och kan ju hålla med om att ljudkvaliteten inte är på topp, men det gjorde ju inte att den musikalitet som finns där försvinner. Där finns temposkiftningar, skiftningar i styrka och klang osv och även om den kanske inte kommer att vara en låt som hamnar bland mina Top 100 så ser jag absolut varför man kan se kvaliteter i den.

Skrivet av olog-hai:

Det ironiska är att Infected Mushrooms första två album, med sämst teknisk kvalitet, är de bästa...framförallt det första.

Nu håller jag iofs inte med om att de två första är de bästa. Jag har, framför allt, fastnat för Viscious Delicious, men jag tycker absolut att det finns en helt annan musikalitet och kreativitet än det mesta annat jag hört i genren, även på de första skivorna. Detta har gjort att jag fastnat för för Infected Mushroom, även om det är en genre som jag normalt sett inte lyssnar särskilt mycket på annars.
I många fall går ju det tekniska ut över musikaliteten. :-/

Skrivet av mrqaffe:

Lyssnar man på de som är duktiga musiker i modern tid som Infected Mushroom låter de tonerna klinga ut och tystna och det blir tryck i det hela även om de gör modern dansmusik, musiken är lite glesare mellan tonerna och tonerna drunknar inte helt i en "ljudmatta" som tex duppsteppens distgröt i basen

Ja, just Infected Mushroom är ett extremt bra exempel. Trots att jag, som jag skrev ovan, normalt sett inte lyssnar så jättemycket på den genren, eftersom jag finner den rätt tråkigt, generellt, så tycker jag att att mycket av det Infected Mushroom gjort är skitbra även om jag inte "borde" tycka det eg, om man ser till vad jag normalt sett lyssnar på. De gör helt enkelt musik som är intressant att lyssna på och låter inte den tekniska kvaliteten tumma på det.

Permalänk
Medlem

Jag är svag för 70-talets "wall of sound" som Deep Purple MK 2 introducerade. Älskar Hammond orgel, alla borde ha en

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Nu håller jag iofs inte med om att de två första är de bästa. Jag har, framför allt, fastnat för Viscious Delicious, men jag tycker absolut att det finns en helt annan musikalitet och kreativitet än det mesta annat jag hört i genren, även på de första skivorna. Detta har gjort att jag fastnat för för Infected Mushroom, även om det är en genre som jag normalt sett inte lyssnar särskilt mycket på annars.
I många fall går ju det tekniska ut över musikaliteten. :-/

Jag har lyssnat på Infected ända sen 96, vilket är ett av de bästa åren för psy/goa genom tiderna.
De hörde till de bästa inom psytrance på den tiden, därefter har de experimenterat hejvilt med sitt sound...så jag vet inte riktigt vilken genre du menar att du inte brukar lyssna mycket på, det går ju inte att sätta nån annan etikett på dom än "elektronisk musik". Och det är väl inte direkt nån genre

Det som gör att de upplevs som kreativa är ju just att de brutit sig ur sin genre helt och hållet, slutat göra psytrance och gör nån slags psykedelisk populärmusik. Både på gott och ont.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Det här är musik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Jag är svag för 70-talets "wall of sound" som Deep Purple MK 2 introducerade. Älskar Hammond orgel, alla borde ha en

Men inget går upp mot Klaus Wunderlich och hans Hammond!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

De hörde till de bästa inom psytrance på den tiden, därefter har de experimenterat hejvilt med sitt sound...så jag vet inte riktigt vilken genre du menar att du inte brukar lyssna mycket på, det går ju inte att sätta nån annan etikett på dom än "elektronisk musik". Och det är väl inte direkt nån genre

Det som gör att de upplevs som kreativa är ju just att de brutit sig ur sin genre helt och hållet, slutat göra psytrance och gör nån slags psykedelisk populärmusik. Både på gott och ont.

Jo, du har ju helt klart en poäng i att de kanske inte kan räknas till någon mer specifik genre än "elektronisk musik". Jag tycker nog inte att det är genrebrytandet som sådant som gör dem kreativa och intressanta, utan det är just den musikalitet som jag ändå tycker finns där, redan från start. Sedan har man tagit det ett (eller kanske flera) steg längre och tänjt på gränserna ytterligare.
Just att man tar den vägen och utvecklas tyder ju åxå just på en musikalitet och nyfikenhet och det är sådana saker som gör bra musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Men inget går upp mot Klaus Wunderlich och hans Hammond!

Skickades från m.sweclockers.com

Han kunde sina saker helt klart, men Jon Lord är (var) alltid Jon Lord.

Fan alla hjältar dör nu. Om tio år är det inte många kvar och jag hittar inga morderna typer som ens kommer i närheten. Musiken lever ju dock kvar för alltid i hjärta och öra

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro