Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Klockat 4670K, har jag gjort rätt?

Har sällan mycket tid att sitta vid datorn då jag har en liten som jagar mig hela tiden så inte haft tid att läsa på så mycket om OC. Men provade lite snabbt och ändrade min multiplier på alla kärnor till 42 (4,2Ghz). När jag ändrar detta i UEFI på mitt ASRock Z87E så ändras volten automatiskt till 1.900V. Provade Intel Burn Test och verkade stabilt men tempen drog iväg mot 90C. Får 71C när jag kör oklockat. Har jag gjort något galet? Provade även ändra volten i UEFI till 1.220 men då ville datorn inte boota till windows.

Permalänk
Medlem

Osäker på vad som är "normal" spänning att köra vid en överklockad haswell, men tror att 1.900V är på tok för högt.
Vanliga steg vid överklockning, öka frekvensen tills dator inte är stabil, öka då spänningen, fortsätt så tills det blir för varmt. (80c går min smärtgräns på)

Permalänk
Inaktiv

1.9 är på tok för mycket. Med båda mina 3770k så har jag kunnat UNDERvolta processorn ganska rejält för 4,2GHz stabilt.

Men i alla fall, utgå från 1,2V och höj tills det verkar vara stabilt. Kör sedan Prime95 i X timmar för att konstatera att den är stabil.

Permalänk
Medlem

Vid så här höga frekvenser är det mer analogteknik än digitalteknik.. man behöver höja spänningen för att få flankerna så raka som möjligt.
Och angående värmen. Se varje transistor som en cylinder i en bilmotor. För varje varv sker det en liten "explosion" i cylindern som ger värme. I transistorn är den explosionen bytet mellan 0 och 1. Ju högre varv på motorn (frekvensen) ju fler gånger tänder den för att det ska bli varmt och ju mer bränsle måste man spruta in.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

Vid så här höga frekvenser är det mer analogteknik än digitalteknik.. man behöver höja spänningen för att få flankerna så raka som möjligt.
Och angående värmen. Se varje transistor som en cylinder i en bilmotor. För varje varv sker det en liten "explosion" i cylindern som ger värme. I transistorn är den explosionen bytet mellan 0 och 1. Ju högre varv på motorn (frekvensen) ju fler gånger tänder den för att det ska bli varmt och ju mer bränsle måste man spruta in.

Vet mycket väl hur en bil motor fungerar då jag skruvat i dem rätt mycket, vet även varför värme uppstår

Kör 4.4Ghz @ 1.25V nu och verkar stabilt dock skjuter temperaturen iväg till 96C, så får väl skrota hela idén med att klocka med min Kuhler 620

EDIT: I BF4 får prollen jobba 100% konstant och kommer ändå inte högre än 66-67C, är det säkert att köra denna klock i sånt fall? Även om IBT blir 96? Finns det något sätt jag kan testa så den är stabil utan att behöva pressa processorn i 96C i flera timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Vet mycket väl hur en bil motor fungerar då jag skruvat i dem rätt mycket, vet även varför värme uppstår

Kör 4.4Ghz @ 1.25V nu och verkar stabilt dock skjuter temperaturen iväg till 96C, så får väl skrota hela idén med att klocka med min Kuhler 620

EDIT: I BF4 får prollen jobba 100% konstant och kommer ändå inte högre än 66-67C, är det säkert att köra denna klock i sånt fall? Även om IBT blir 96? Finns det något sätt jag kan testa så den är stabil utan att behöva pressa processorn i 96C i flera timmar?

Som tidigare nämnt är 1.9 grov overkill. Går snack om att processorn nästan garanterat drar en harakiri vid 1.8, så frågan är om programmet du använder mäter rätt. Är du osäker så kan det vara bra att mäta med flera, AIDA64 & CPU-Z t.ex.
Vad har du för moderkort? Har tidigare funnits problem med att ASRock's kort inte uppger rätt vcore.

Vissa stresstest, bl.a. Prime95, nyttjar AVX2-instruktioner vilket tillåter Haswell att dra 0.1v extra till vcore, dock minns jag inte helt vilka faktorer som kan påverka eller neutralisera den funktionen. Naturligtvis så skjuter iaf tempsen upp när den drar mer än du räknat med.
4.4 @ 1.25v är iaf helt ok, precis som ~65 i load.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Hej.
Har själv nyligen skaffat ett asrock z87m extreme4 med en 4670k och är aningen förvirrad över oc menyn i uefin. Bl.a. så tycks det finnas två olika inställningar för spänning.

Under "voltage configuration" finns "CPU Input voltage" och den är inställd på fixed 1,9 V. Den tycks inte ha något med vcor att göra och sänker man spänningen så bsodar datorn. Jag antar att det är denna inställning som du avser när du pratar om 1,9V?

Lite höger upp i menyn så finns "FIVR configuration" Där får du välja Auto, fixed eller override läge samt spänningen för de olika lägena. Jag kör för tillfället override och 1,3 V vid 4.4GHz och "CPU input voltage" har jag låtit stå kvar på 1,9 V.

När jag kollar med CPUID HWMonitor så står det under MB CPU Vcore 0,952 V och under CPU VID 1,3 V. Asrocks eget överklocknings program A-tuning ger CPU Volt. 1.9 V och CPU Override Volt 1.3 V. Minst sakt förvirrande. Har inte hunnit testa så mycket men datorn tycks vara stabil på 4.4 GHz. Tempen ligger runt 75C när jag stressar med aida64. Om någnon kan förklara vad som är vad och om jag gjort rätt så vore jag tacksam.

Permalänk
Skrivet av macki9:

Hej.
Har själv nyligen skaffat ett asrock z87m extreme4 med en 4670k och är aningen förvirrad över oc menyn i uefin. Bl.a. så tycks det finnas två olika inställningar för spänning.

Under "voltage configuration" finns "CPU Input voltage" och den är inställd på fixed 1,9 V. Den tycks inte ha något med vcor att göra och sänker man spänningen så bsodar datorn. Jag antar att det är denna inställning som du avser när du pratar om 1,9V?

Lite höger upp i menyn så finns "FIVR configuration" Där får du välja Auto, fixed eller override läge samt spänningen för de olika lägena. Jag kör för tillfället override och 1,3 V vid 4.4GHz och "CPU input voltage" har jag låtit stå kvar på 1,9 V.

När jag kollar med CPUID HWMonitor så står det under MB CPU Vcore 0,952 V och under CPU VID 1,3 V. Asrocks eget överklocknings program A-tuning ger CPU Volt. 1.9 V och CPU Override Volt 1.3 V. Minst sakt förvirrande. Har inte hunnit testa så mycket men datorn tycks vara stabil på 4.4 GHz. Tempen ligger runt 75C när jag stressar med aida64. Om någnon kan förklara vad som är vad och om jag gjort rätt så vore jag tacksam.

Tycker också deras UEFI är ytterst förvirrande. Jag lät vara CPU input voltage på 1.9V medan jag med kör override på 1.21v och 4.4Ghz. Verkar stabilt men tempen är högst oroväckande trots vattenkylning :/

Permalänk
Medlem

Har gjort lite research nu och med FIVR configuration ställ man in cpuns interna spänning alltså vcor. CPU input voltage är den spänning som moderkortet matar till cpun och asus rekomenderar att den ska vara minst 0.4 V högre än vcor.

Permalänk
Medlem

jag gissar på att du kollar fel. Spänningen för vcore är inte 1.9, du kollar på något annat eller så står det inte 1.9

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Av erfarenhet av OC och särskilt OC på en 4770K så kan jag säga att hade din prolle matats med 1.9v så hade den garanterat brunit upp innan du han se det numret.