Radeon R9 280X, 270X och R7 260X hos svenska återförsäljare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Omöjligt då jag har ominstallerat Windows flera gånger.

Med system menar jag även hårdvaran.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Med system menar jag även hårdvaran.

Har top-notch hårdvara. Som sagt, inga problem. Det är mjukvaran som suger pung. Däremot är det inga vanliga problem som förekommer för alla om det är det du tänkte dig.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att 280X kommer i referensdesign, vilket är synd för oss som tänkt köra Crossfire.

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Kommer korten funka i PCI Express 2.0?

Självklart. PCI Express 3 är ju knappt etablerat än, de skulle förlora rätt många kunder annars. Och PCI är vad jag vet alltid bakåtkompatibelt

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Kommer korten funka i PCI Express 2.0?

Ja, Varför skulle de inte göra det? 280 och 280X ska dessutom kunna köra CF via brygga medan 290 och 290X kräver PCI-e 3.0 för att köra CF eftersom de kör via PCI-E sloten utan brygga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

?? Gör om din matte själv. 280X har lägre pris/prestanda än ett 7970 GHz vilket är bra och tyder på attt utvecklingen går framåt. Lågt pris/prestanda är en bra sak.

Beklagar, tänkte lägre som i sämre först. Ska inte läsa kommentarer när jag är trött.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mars SSX:

Har top-notch hårdvara. Som sagt, inga problem. Det är mjukvaran som suger pung. Däremot är det inga vanliga problem som förekommer för alla om det är det du tänkte dig.

Spelar ju ingen roll om du har dator för 3 mille, kan fortfarande va hårdvaru fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Beställt 2st 280x, nu får man hoppas att dom klockar bra!

Permalänk

Gööött, då har man förbeställt två stycken XfX 280x på Net on Net för 5100kr!

Tyckte jag var helt okej!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Spelar ju ingen roll om du har dator för 3 mille, kan fortfarande va hårdvaru fel.

Som sagt, högst osannolikt då jag redan har uteslutit alla delar förutom processorn och den har ingen som helst relation till mina fel. Oavsett, det spelar ingen roll i en AMD tråd.

Permalänk
Medlem

Galet prisvärt, jag som köpte ett 7970Ghz för 3500kr i juni och nu är det 1000kr billigare.. suck

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av YspiloN^:

Gööött, då har man förbeställt två stycken XfX 280x på Net on Net för 5100kr!

Tyckte jag var helt okej!

Lustigt att Net on Net är de enda som prissatt xfx så lågt, kan ju tyvärr vara så att de ändras så man får pröjsa mer för dem även om man beställer nu. Men du tycker inte att se hur fläkten presterar först är en bra idé ? Kliar i fingrarna men att stoppa ner dem i sådär i mörkret känns dumt. (om du inte hittat någon recension där ute?), hittat en som ser ut att kanske använda ett xfx, är ett sådant på bilden, men modell nämns inte i texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Lustigt att Net on Net är de enda som prissatt xfx så lågt, kan ju tyvärr vara så att de ändras så man får pröjsa mer för dem även om man beställer nu. Men du tycker inte att se hur fläkten presterar först är en bra idé ? Kliar i fingrarna men att stoppa ner dem i sådär i mörkret känns dumt. (om du inte hittat någon recension där ute?), hittat en som ser ut att kanske använda ett xfx, är ett sådant på bilden, men modell nämns inte i texten

Är testad på anandtech:) och priset är inte så konstigt.. Ser det bara listat på NoN och inet och inet har ju ett galet högt pris..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Varför ska dem ha så krångliga namn för?...
Vore det inte bra ifall dem bara körde på tjejnamn?
Topmodellen heter Eleanor (for obvious reasons) and so on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Är testad på anandtech:) och priset är inte så konstigt.. Ser det bara listat på NoN och inet och inet har ju ett galet högt pris..

Skickades från m.sweclockers.com

ah trevligt tackar! Efter att ha läst runder förstår jag dock att det är R9 280X DirectCU II TOP som gäller om det blir ett 280X (även om xfx var jäävligt snyggt). Först avvaktar man och ser till 290 och x varianten, men sen får det bli det ena eller det andra!

Permalänk
Skrivet av SamuelSvensson:

ah trevligt tackar! Efter att ha läst runder förstår jag dock att det är R9 280X DirectCU II TOP som gäller om det blir ett 280X (även om xfx var jäävligt snyggt). Först avvaktar man och ser till 290 och x varianten, men sen får det bli det ena eller det andra!

Jag tog XfX bara för att dem var snygga

Skämt och sido, jag har nästan bara kört XfX kort på Radeon serien och har aldrig blivit besviken på vare sig kylare eller prestanda!
Kylaren skall ju tydligen prestera bra, och då kan man säkert få upp klocken en liten bit också, som på Asus kort som ligger på 1070! (Dock siktar man ju på 1100Mhz.)
*Fingers Crossed*

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Cooling Stuff

så man ska uppdatera sin 7970 för 280X för utseende och reklam annars om man vill så går det uppdatera bios till den nya och plötslig blir det som den "nya" grafikkort med bra prestanda
intressant och lite lurig av AMD men man måste sälja nya kort och få betald för de timmar de har spenderat för att optimera drivrutiner

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Skrivet av Cooling_Stuff:

så man ska uppdatera sin 7970 för 280X för utseende och reklam annars om man vill så går det uppdatera bios till den nya och plötslig blir det som den "nya" grafikkort med bra prestanda
intressant och lite lurig av AMD men man måste sälja nya kort och få betald för de timmar de har spenderat för att optimera drivrutiner

Klart man skall! Det är ju ett "nytt" kort

Dock så uppdaterar jag mig från två 6870 så det lär bli en rejäl skjuts i prestanda!

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo, det kortet är ju prisvärt men jag menar på at R9 280 (Utan X) kommer bli lite för "klämd" mellan R9 280X och R7 270X.
Känns som det fyller ett onödigt hål, dvs att man antingen kan spara enkla pengar och ta R9 270X eller spendera det där lilla extra och ta R9 280X.

Då förstod jag dig rätt, och håller verkligen med! Att släppa ett kort mellan R9 270X som kostar 2000 kronor och R9 280X som kostar 2500 kronor, känns ytterst meningslöst.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Om 290X kommer att kosta mer än 5 000 vilket verkar vara troligt så kan man ju får mer prestanda med 2 st 280X till en billigare penning?

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Om 290X kommer att kosta mer än 5 000 vilket verkar vara troligt så kan man ju får mer prestanda med 2 st 280X till en billigare penning?

Precis

Visa signatur

MB: Asus Prime Z690M-PLUS D4 DDR4 | CPU: Intel Core i7 12700K | CPU-Kylare: Corsair Cooling Hydro H100X | Nätagg: Fractal Design R3 Platinum 1000W | Minne: Corsair 32GB DDR4 4600MHz Vengeance RGB | HD: Samsung 750 256GB SSD & Samsung 860 EVO 1TB | GPU: PNY RTX 3080 10GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X | Skärm: Acer 27" Nitro XV272UX QHD IPS 240 Hz | Headset: EPO GSP 670

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Har top-notch hårdvara. Som sagt, inga problem. Det är mjukvaran som suger pung. Däremot är det inga vanliga problem som förekommer för alla om det är det du tänkte dig.

Det kan vara fel på din hårdvara. Att du har problem med det du tror är drivrutiner kan vara exempelvis ESD-skador.
Du får gärna utveckla hur du har kommit till slutsatsen att drivrutinerna suger, eftersom du verkar vara så säker på att det är just det som är problemet.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olog-hai:

Det kan vara fel på din hårdvara. Att du har problem med det du tror är drivrutiner kan vara exempelvis ESD-skador.
Du får gärna utveckla hur du har kommit till slutsatsen att drivrutinerna suger, eftersom du verkar vara så säker på att det är just det som är problemet.

Säger inte att drivrutinerna suger och har inte sagt att dom gör det heller. Jag har dock sagt att jag tycker AMD's är bätre i nuläget. Anledningen till att jag är 99.99 % säker på att det är drivrutinerna är för att andra har samma problem som jag har.

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Om 290X kommer att kosta mer än 5 000 vilket verkar vara troligt så kan man ju får mer prestanda med 2 st 280X till en billigare penning?

japp men detta är vanligt.. t.e.x 2 st 760 piskar ju ett 780 rätt bra likaså! Många gillar dock inte multi-kort lösningar p.g.a eventuellt extra krångel för SLI/XFIRE och den extra värmeutvecklingen, så 290x blir då deras alternativ... som även det erbjuder en trygg uppgradering i framtiden för XFire då

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

japp men detta är vanligt.. t.e.x 2 st 760 piskar ju ett 780 rätt bra likaså! Många gillar dock inte multi-kort lösningar p.g.a eventuellt extra krångel för SLI/XFIRE och den extra värmeutvecklingen, så 290x blir då deras alternativ... som även det erbjuder en trygg uppgradering i framtiden för XFire då

Kul med så många trevliga I-landsval

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Kul med så många trevliga I-landsval

Absolut! Som konsument vill man inte gnälla haha

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hur många Watt borde man ha på sin Nätdel på dom korten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Hur många Watt borde man ha på sin Nätdel på dom korten?

450W+

650W är att rekommendera eftersom det ger dig ett högt tak nog att uppgradera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Och självklart kommer ingen modell där strömkontakterna ansluts bakifrån utan bara riktade uppåt.. Suck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Och självklart kommer ingen modell där strömkontakterna ansluts bakifrån utan bara riktade uppåt.. Suck..

Ja det finner jag störigt. De flesta följer ju referensdesignen på den punkten dessutom.