Vcore sänks inte med CPU-clock. Sabertooth X79.

Permalänk
Medlem

Vcore sänks inte med CPU-clock. Sabertooth X79.

Hej på er,

Jag tänkte höra med er X79-användare som har lite mer koll på överklockning än jag själv. Finns det någon setting i BIOS (Asus Sabertooth X79) som gör att CPU VCore sänks då CPU klockar ned sig själv. Jag såg att CPU var nere på 2ghz medan Vcore fortfarande låg kvar på 1.190V. Det är samma den använder på 4.4Ghz.

Ska nämnas att jag kör Vcore i Manual mode och inte Offset Mode.

Jag har absolut inga problem med min Temp på något vis men kan ju va fint att spara några kronor på elräkningen

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamerman:

Hej på er,

Jag tänkte höra med er X79-användare som har lite mer koll på överklockning än jag själv. Finns det någon setting i BIOS (Asus Sabertooth X79) som gör att CPU VCore sänks då CPU klockar ned sig själv. Jag såg att CPU var nere på 2ghz medan Vcore fortfarande låg kvar på 1.190V. Det är samma den använder på 4.4Ghz.

Ska nämnas att jag kör Vcore i Manual mode och inte Offset Mode.

Jag har absolut inga problem med min Temp på något vis men kan ju va fint att spara några kronor på elräkningen

Det är ju precis därför att du kör i manual mode, då låser man volten till ett specifikt värde. Bra för att ta reda på vilken volt du ska köra på i stability tests, dåligt för värmeutvecklinen och plånboken Byt till adaptive (kanske är ett läge som bara finns med asus?) eller annars offset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollema:

Det är ju precis därför att du kör i manual mode, då låser man volten till ett specifikt värde. Bra för att ta reda på vilken volt du ska köra på i stability tests, dåligt för värmeutvecklinen och plånboken Byt till adaptive (kanske är ett läge som bara finns med asus?) eller annars offset

Tack för snabbt svar, det tråkiga med Offset-mode är ju att VCore sticker iväg så jäkligt. Men man kanske kan pilla lite med det där för att få ned tempraturerna.
Jag får kika. Tack för tipset!

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Jag hittade en kort guide på ROGs sida som var perfekt för en klockningsnoob som jag själv

http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

Kanske någon av er andra kan dra nytta av denna framöver.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD