Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sony A7/A7ii, A7r/A7rii, A7s/A7sii Spegellösa fullformatare

Permalänk
Medlem

@martinot: jag går lite i dom tankarna. Testade efter ljusläckage men det var lugnt iallafall. Har även beställt ett Sony fe objektiv så återstår att se.

Ang. utbyte av bajonetten verkar det lite sådär när man läser runt. Vissa får använda grov våld pga passformen, till och med så objektiven har fastnat. Andras är den fortfarande slapp. Det verkar lite svårt att hitta en kvalitetsbajonett.

Jag har både öppet köp och garanti på kameran, vad hade ni gjort? Går det ens på garantin? Förutsätt att det nu inte är adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle misstänka att ljusläckage normalt inte är ett stort problem, men däremot så kan ju fokus påverkas om man har otur och beroende på hur man fotar. Jag hade skippat no-name "kinaadapter" och provat med en annan adapter eller objektiv för att se om det blir bättre. Blir det inte det så hade jag personligen lämnat in kameran på garanti.

Har använt ett 15-tal budgetkinaadaptrar med ett 30-tal gammelgluggar sedan 3+ år tillbaka och aldrig haft problem med ljusinsläpp. I vissa fall kan jag skönja svagt ljusinsläpp med jookeers test ovan men som sagt i praktiken är detta ett icke-problem då 99+% av ljuset kommer in genom objektivet. Prova ta bilder under normala förhållanden så förstår du att allt funkar som det skall.

Får du oanvändbara bilder pga ljussinsläpp med Sonys egna objektiv kan det möjligen bli en garantifråga - annars inte.

Egna erfarenheter är mer värda än andras oerfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Har använt ett 15-tal budgetkinaadaptrar med ett 30-tal gammelgluggar sedan 3+ år tillbaka och aldrig haft problem med ljusinsläpp. I vissa fall kan jag skönja svagt ljusinsläpp med jookeers test ovan men som sagt i praktiken är detta ett icke-problem då 99+% av ljuset kommer in genom objektivet. Prova ta bilder under normala förhållanden så förstår du att allt funkar som det skall.

Får du oanvändbara bilder pga ljussinsläpp med Sonys egna objektiv kan det möjligen bli en garantifråga - annars inte.

Egna erfarenheter är mer värda än andras oerfarenheter.

Som sagt; jag håller med dig (om det nu var otydligt på något sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har fått hem ett riktigt FE nu, och det sitter som det ska. Verkar som att det bara var adaptern då, och det kan jag nog leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag har fått hem ett riktigt FE nu, och det sitter som det ska. Verkar som att det bara var adaptern då, och det kan jag nog leva med.

Gott!

Finns som sagt gott om adaptrar om det skulle bli något problem med tex. fokus med din nuvarande adapter (det märker du rätt snart om du kör tele på full bländare på nära håll med kort skärpedjup).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Jag har fått hem ett riktigt FE nu, och det sitter som det ska. Verkar som att det bara var adaptern då, och det kan jag nog leva med.

Kul!

"Byta bajonetten är 5-minuters jobb se yt"..ja, jo, kanske, ibland. Jag försökte i förebyggande syfte med den lätt begagnade A7 jag köpte. En skruv, den tredje jag försökte skruva loss, gick inte att skruva loss för den satt mycket hårdare än de tre andra. Tog i med den Phillips den officiella YTn sade att man skulle använda.. tills skruvhuvudet gick sönder. Läste på lite och skruvarna är inte Phillips-skruvar, de är JIS-skruvar och sitter en skruv hårt eller / och man är oförsiktig kan det gå som för min kamera med Phillips-skruvmejslar.

Som tur är glappar inte originalbajonetten än men jag använder inget stort och tungt på kameran.

Tough E-mount Signature Editionen satte jag på min A6000 istället, det var ett tiominjobb för att det är en tunn rund sak som hoppar ur när man tar ut originalbajonetten som behövde pillras tillbaka. Har haft A6000 sedan den släpptes och den glappade lite med alla objektiv, nu gör den det inte alls. Dock gör den en reva i alla objektivgängor tack vare någon ojämnhet jag inte ser med ögat.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kul!

"Byta bajonetten är 5-minuters jobb se yt"..ja, jo, kanske, ibland. Jag försökte i förebyggande syfte med den lätt begagnade A7 jag köpte. En skruv, den tredje jag försökte skruva loss, gick inte att skruva loss för den satt mycket hårdare än de tre andra. Tog i med den Phillips den officiella YTn sade att man skulle använda.. tills skruvhuvudet gick sönder. Läste på lite och skruvarna är inte Phillips-skruvar, de är JIS-skruvar och sitter en skruv hårt eller / och man är oförsiktig kan det gå som för min kamera med Phillips-skruvmejslar.

Som tur är glappar inte originalbajonetten än men jag använder inget stort och tungt på kameran.

Tough E-mount Signature Editionen satte jag på min A6000 istället, det var ett tiominjobb för att det är en tunn rund sak som hoppar ur när man tar ut originalbajonetten som behövde pillras tillbaka. Har haft A6000 sedan den släpptes och den glappade lite med alla objektiv, nu gör den det inte alls. Dock gör den en reva i alla objektivgängor tack vare någon ojämnhet jag inte ser med ögat.

Egna erfarenheter samt vad man lärt är bra inlägg.

Avseende glapp så juckar man på objektivet kan man skönja viss rörelse i bajonettskarvarna, dock inget som släpper in ljus som syns på bilderna under normala förhållanden.

Finns byfånar som mäter med mikrometerverktyg men har ingen aning om vad toleranserna skall vara. Ibland dyker det upp snackpellar som inte kan skilja på teori och praktik eftersom dom inte vet vad dom dillar om innan dom provat i verkligheten. Sorgligt att lura skjortan av de okunniga. Jfr sk. "fake news".

Om man nu får för sig att byta kamerabajonettringen så gäller rätt verktyg och försiktighet.
Tunga heffaklumpsobjektiv brukar ha stativfot - håll hellre i den eller i objektivet än i kameran - sk. sunt förnuft brukar räcka en bit längre.

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på en "manuell" adapter till Canon EF samt en till M42? Vill köpa inom EU (Så det tar en vecka att få adaptern, inte 4), gärna runt hundralappen styck om det går.
Nån som testat en liknande denna? I första hand är det till EF jag söker.
https://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS-EF-Mount-Lens-to-SONY-E-...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har tips på en "manuell" adapter till Canon EF samt en till M42? Vill köpa inom EU (Så det tar en vecka att få adaptern, inte 4), gärna runt hundralappen styck om det går.
Nån som testat en liknande denna? I första hand är det till EF jag söker.
https://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS-EF-Mount-Lens-to-SONY-E-...

Den där ser ut att vara väldigt lik den jag har, och den jag har har i alla fall fungerat rätt bra till helt manuella objektiv adapterade till EF.

Har sigmas adapter också, den klarar åtminstone att styra bländaren på Canon-objektiv, AF är dock inte nån höjdare alls på icke-sigma (inte nåt stort problem för mig iofs).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nån som har tips på en "manuell" adapter till Canon EF samt en till M42? Vill köpa inom EU (Så det tar en vecka att få adaptern, inte 4), gärna runt hundralappen styck om det går.
Nån som testat en liknande denna? I första hand är det till EF jag söker.
https://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS-EF-Mount-Lens-to-SONY-E-...

På de flesta (kanske alla?) Canon EF gluggar kan du inte ställa bländaren manuellt vilket krävs för den adapter du länkat till.

Rekommenderar en smart adapter som kommunicerar AF och bländarinställningen mellan objektiv och kamera.

Avseende M42 så köp vad som helst, allt är ju manuellt med M42.

Permalänk
Medlem

@kode tack för svar, kanske slår till på den jag länkade då

Skrivet av jookeer:

På de flesta (kanske alla?) Canon EF gluggar kan du inte ställa bländaren manuellt vilket krävs för den adapter du länkat till.

Rekommenderar en smart adapter som kommunicerar AF och bländarinställningen mellan objektiv och kamera.

Avseende M42 så köp vad som helst, allt är ju manuellt med M42.

Tack för svar, men jag har ett Samyang-objektiv som är helt manuellt, men med EF-fattning.

Så adaptern ska bara sitta på det hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Beställde den:
https://www.ebay.com/itm/M42-Mount-Lens-to-SONY-E-Mount-NEX-A...
och den:
https://www.ebay.com/itm/Canon-EOS-EF-Mount-Lens-to-SONY-E-Mo...

Tog mindre än en vecka att få och funkar perfekt (säljare i EU).

Nu har jag en annan fråga. Har en a7r första generationen. Vilket format skall jag välja för att få bra kvalitet när jag filmar? Kan någon länka till en bra guide?
Är detta något: https://alikgriffin.com/how-to-shoot-better-video-on-the-sony...

Tycker inte jag får den där rena bilden som med min förra kamera, en Samsung NX2000.
Har samma objektiv och relativt lika förhållanden. Samsungen ger superkvalitet, men förmodligen är bilden något skärpt för det är jätteskarpt.

Sony har en del "motion blur" när jag tittar en frame i taget. Kan det vara att jag råkat ställa in "interlaced", även om jag tror jag valde 24p 24M (FX)-läget. Men får dubbelkolla.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ser att detta verkar vara min monolog-tråd.

Helt tappat intresset för å fota. Tänkte sälja av min A7R nu (har också ett Sony 50mm 1.8).
Vad skulle ni värdera detta till? Har hoppats på 6500kr, är det realistiskt? Bara 5000 exponeringar.
Har fått bud på 4550kr för bara huset, tror jag väntar, får nog inte mer än 1000-1500 för objektivet?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?