QPAD QH-90, surrande ljud från mikrofonen

Permalänk
Medlem

QPAD QH-90, surrande ljud från mikrofonen

Hej!

Jag har nyss skaffat mig ett Qpad qh-90 efter all god kritik mot detta headset men ganska snart började folk på skype klaga på ett surrande ljud, låter ungefär som någon elnätsstörning. Man kan även höra ett regelbundet tickande ljud (ungefär varje sekund) som verkar komma från en av våra elstängselapparater som vi har ute. Det skumma är dock att detta surr (eller tickande) inte uppstår i någon annan dator med detta headset, och ingen annan mikrofon inkopplad i samma dator skapar surret heller. Men, ifall jag pluggar in ett annat headset genom förlängningskabeln till mitt QH-90 så skickar även den micen iväg ett surrande ljud.

Andra udda aspekter:

  • Ifall jag stänger av mikrofonen på dosan som sitter på sladden så är surret fortfarande kvar.

  • Surret är olika högt i olika delar av rummet. Ifall jag går mot dörren ökar surret kraftigt, men går jag i motsatt riktning så blir det mycket lägre. Det försvinner dock aldrig helt.

  • Jag har provat att flytta på ljudkortet så långt bort som möjligt från grafikkortet utan resultat.

  • Ibland finns inte surret alls, men kan uppstå precis när som helst. Några gånger uppstod det i samband med att grafikkortet belastades men många andra gånger följde surret inte något mönster alls.

Komponenter:

AMD Phenom II 955
Asus M4A77TD pro
Asus Xonar D1
EVGA GTS 250 1GB
Fractal Design Tesla 450 Watt

Det inbyggda ljudkortet verkar av någon anledning inte ge upphov till något surr men det är tyvärr inget alternativ eftersom jag bytte till ett diskret för att det inbyggda bara fungerar till och från.

Värt att nämnda är också att jag sitter på jordade eluttag och jag har även provat att koppla in datorn på en annan fas i huset utan att något blev bättre.

Hoppas att någon har någon som helst aning om vad detta kan bero på. Funderar på att skicka tillbaka headsetet på garantin men är ändå osäker eftersom surrandet inte alltid finns där.

Tack på förhand!