Nokia tillkännager Lumia 1520, 1320 och surfplattan Lumia 2520

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Åter igen, min argumentation är inte att det är dåligt alls utan att den tekniska och politiska situationen ser annorlunda ut mot konkurrenternas, det utgör en nackdel för en rad saker både objektiva och subjektiva och att för egen del, för batteritiden, för plånbokens del är Windows 8.1 på Atom bättre, utan att det är en fullvärdig dator och Microsoft visar själva med produkter som 1520 att de inte hade behövt dela upp deras mjukvara på det här sättet. Jag har helt enkelt förståelse för att utvecklarna inte tar sig ann plattformen och det är inte för att det inte säljer, utan för att det teknisk sett är omständigare än på andra plattformar för surfplattor som delar plattform med mobilerna, och man där enklare kan anpassa programmen utan att lägga stora resurser och i värsta fall köra helt oanpassade telefon-varianter på plattorna. Acceptera för den skull svar på raka frågor och käfta inte emot. Vill du inte veta hur det ligger till behöver du inte, och svaren är inget att argumentera emot. Är det inte relevant för dig behöver du inte använda dig av det i diskussionen, men när jag tar upp ett program är det inte för programmets skull utanför att demonstrera hur plattformen ställer till med problem där självklara grejer borde fungera, men tekniska begränsningar och inkompatibiliteter gör det svårare för dem. Det betyder att samma nackdelar händer massor annat också, och att det antingen tar längre tid eller grejer uteblir eftersom det måste behandlas som en separat plattform och behöver utvecklingsresurser som inte kan motiveras.

Sluta sätt upp falsk logik, det är bara du som är oärlig i detta. Det är du som använder argumentionsfel, jag har svarat på konkreta frågor men du använder dem för anklaga mig för ståndpunkter jag inte uttryckt och inte argumenterat för. Det var du som kom med motfrågor när jag redan hade etablerat vad jag argumenterat för, alltså behöver jag inte bevisa att Windows RT är världens värsta sak, men om du argumenterar för att det är bättre borde du ändå förklara varför det är bättre än Windows 8.X på x86-SoC eller större Windows Phone-enheter eftersom du avfärdar alternativ som tekniskt skulle vara bättre och leverera mer till kunderna och dessutom de stora leverantörerna valt att ställa sig till. Finns det inget tekniskt argument för att gå mot strömmen och motivera hyllande så ska väl inte jag behöva recensera dina favoritprogram heller. Du får ha en annan åsikt, men jag behöver inte motivera den åt dig.

Jag har inte bett dig motivera något alls utan gett dig en ärlig fråga. Självklart vill jag ha tekniskt sämre prylar som inte fungerar för mig. Jag fullkomligt älskar det. Eller? Kan,det vara så att det fungerar för mig och flera andra. Du kanske istället skall undersöka vad som gör att folk är nöjda med RTsystemet istället för att utgå från att det är sämst för att det inte finns de funktioner och möjligheter som du efterfrågor. Någonstans där tror jag du har svaret på vem det är,som har halmdockan i ett krampaktigt grepp.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag har motiverat min ståndpunkt, du har inte accepterat att det finns både andra åsikter och ett större sammanhang, där plattformen befinner sig i en faktiskt situation där den inte mår sitt bästa och har flera saker som talar emot den, hade det även funnits delar där det gick upp och gjorde framsteg hade man kunnat belysa det också fast just nu är vi inte där. Det betyder inte att den är dålig, men det betyder att flera har övergett den och kunderna kommer också behöva acceptera situationen om de inte redan gjort det, av att det blir en plattform med bristande tredjepartsstöd tack vare den obalans som Microsoft själva skapat.

Användare går till slut vidare, marknaden går vidare och det är bara att hoppas på att de gör annorlunda i framtiden fast då finns det en helt annan marknad med helt annan konkurrens att beakta dessutom. Rak fakta är något att tjafsa emot istället för att motivera sina egna åsikter som får vara hur annorlunda som helst, du pratar ju runt sakfrågan och då fungerar inte retoriken och det blir argumentationsfel av allt det hela.

Du har för fan själv inte systemet du hyllar, du vet inte (enligt egen utsago) och verkar inte intresserad av vad folk vill använda det till, vilka begränsningar de stöter på eller vad som skulle göra de nöjda med det. Mitt argument var inte att man inte kan lösa de flesta behoven och skapa program, utan att det är svårare än nödvändigt. Säger inte att marknaden inte kan leverera även om man nu måste inse att Microsoft står ensam (Apple står med flera hundra miljoner aktiva tidigare användare att köra ut mjukvara till), men i många fall så kommer det ta längre tid än många accepterar pga de tekniska skillnaderna som lägger till extra arbete. Hade du velat veta hade du haft bättre förståelse än att komma med bortförklaringar på dina frågeställningars svar. Jag förstår mycket väl att det finns olika krav och situationer där deras lösningar kan fungera, ingen lösning är universell. Det är bara du som verkar vilja få det svart och vitt, det finns bra och dåliga grejer med allt och att veta vad man kan förvänta sig av något är bättre än att inte veta vad man ger sig in på. Då är det inte schysst att bara komma med bortförklaringar, det finns köpare som exemplen är så viktiga att de inte kan använda prylen, andra som klarar sig iaf men det är bättre att ha en uppfattning om grejerna och vad man vill få ut av dem innan ett köp och du visar helt på oförståelse att världen än större än din tankevärld.

Att reagera mot x86 i det här fallet är helt orimligt då samma chip kommer driva Androidplattor, och i Microsoft fall är det exakt samma mjukvara, exakt samma Windows Store-program (plus några till som inte lirar på ARM) så länge du håller dig borta från skrivbordet och prestandan är bättre. Hela min poäng är att det är en annan plattform, och delvis inkompatibel på mjukvaru- och utvecklingssidan. Då hjälper det inte hur mycket du eller någon annan tycker om deras Windows Phone-telefon, det hör inte ihop. Det enda spåret som kommer finnas kvar när de uppgår i Microsoft är deras spår med Surface och det råkar vara att det är just en datorlik upplevelse de vill ge. Det finns sakfrågor här, men de verkar du inte vilja diskutera alls, så då finns det faktiskt inget att diskutera om du inte ska köra mer personangrepp och påhittad retorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jag har rätt!

Skrivet av Petterk:

Nej, du skriver konstigt och jag har rätt! (+ jag skriver inte alls konstigt, verkligen inte.)

Så ja pojkar, tag det lugnt, vill ni fortsätta diskussionen kan ni väl snälla ta det i PM.

Stort tack.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Så ja pojkar, tag det lugnt, vill ni fortsätta diskussionen kan ni väl snälla ta det i PM.

Stort tack.

Diskussionen är död så det är du som tar upp extra plats. Vill någon diskutera något helt annat som är relevant till produkterna så gör gärna det, men PMa inte mig med någon diskussion där ni vill säga att tjänsten ni använder är så jävla överlägsen allt utan att sätta det i något som helst perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men det finns o andra sidan mycket som kräver antingen mobilt bankid eller bankid, t ex när du behöver identifiera dig på nätet. Att skicka in fysiska papperskopior för att du väljer att sitta på Windows RT av någon idiotisk anledning är just idiotiskt.

Nu är jag själv ingen fan av WRT, men är det verkligen så mycket mer "idiotiskt" än att köra på en Google ChromeBook? Är det inte precis samma sak/problem där isf?

Eller att de som kör Linux på desktop är "idioter" bara för att det inte stöds med samma utbud av applikationer som MacOS och Windows (bara för att ge ett annat högst likvärdigt exempel som jag kommer att tänka på när jag läser kommentarerna)?

Det sagt så håller jag i övrigt med dig om mycket. Är en av de som nog tycker att Microsoft borde statsat på WP på plattor. Använder det på två av mina telefonernochbtycker det fungerar mycket bra. Windows 8 "metro" verkar i mitt tycke lite ofärdigt och mycket opolerat i jämförelse (inte bara apputbudet, men främst sjävla systemet).

Skulle själv inte heller överväga en platta med W8 och Arm. Gillar mina iPads och har en hel del DJ- och musikappar på dem. Köper jag en Windowsplatta så blir det en x86-variant som närmast ersättare till en ultrabook/bärbar.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är jag själv ingen fan av WRT, men är det verkligen så mycket mer "idiotiskt" än att köra på en Google ChromeBook? Är det inte precis samma sak/problem där isf?

Eller att de som kör Linux på desktop är "idioter" bara för att det inte stöds med samma utbud av applikationer som MacOS och Windows (bara för att ge ett annat högst likvärdigt exempel som jag kommer att tänka på när jag läser kommentarerna)?

Det sagt så håller jag i övrigt med dig om mycket. Är en av de som nog tycker att Microsoft borde statsat på WP på plattor. Använder det på två av mina telefonernochbtycker det fungerar mycket bra. Windows 8 "metro" verkar i mitt tycke lite ofärdigt och mycket opolerat i jämförelse (inte bara apputbudet, men främst sjävla systemet).

Skulle själv inte heller överväga en platta med W8 och Arm. Gillar mina iPads och har en hel del DJ- och musikappar på dem. Köper jag en Windowsplatta så blir det en x86-variant som närmast ersättare till en ultrabook/bärbar.

mvh,
martin

Om det är idiotiskt eller inte beror på vilka meriter valet görs inget annat. Har svårt att se varför du skulle välja RT över en billigare Atom-SoC-platta med 8.1, om du nu inte har någon anledning som inte verkar rimlig och resonabel. Åtminstone har tillverkarna gjort den bedömningen på deras sida. Då har jag också svårt att se att utvecklarna skulle lägga ner lika mycket på RT.

Poängen är som du mycket riktigt uppfattat inte utbudet, utan att det inte finns några fördelar utan istället nackdelar med olika plattformar som skiljer sig beroende på segment och arkitektur istället för en delad grund som man kan anpassa, och som i stort sett är kompatibla. Ett C++-program på en telefon bör inte hantera UI (mer än skärmstorlek) på ett annat sett än en surfplatta på samma processor och vise versa om det inte finns någon vits med det. En Atom-SoC eller ARM-processor vill man inte köra AutoCAD på, men man kanske vill kunna se på filerna. Tror det är svårt att motivera en version till WP, en version till RT och en version till Windows 7 (eller vanligt Windowsprogram i nyare versioner) när det är så att man behöver göra om saker mellan alla dessa, saker som inte behövdes göras om de delade mer hur de fungerade och som inte sker på samma sätt hos konkurrenterna, där är det en plattform för mobiler och surfplattor (från samma operativsystemleverantör) och för desktop är det Windows eller OS X, webbläsare är inget alternativ om filerna inte får ligga på molntjänster. Därför är det också ganska stor skillnad på dessa surf och hybridlösningar mot tablet-pcs med vanliga Intel Core iX-processorer. De är flera gånger snabbare, de är dyrare och de har oftare wacom-stöd. Mellan en Atom-SoC-driven platta och en ARM-driven är det ingen skillnad i storlek, vikt eller prestanda att tala om. Så det är lite mer än mjukvaran det handlar om, hårdvaran måste ju hänga med för respektive användningsområde.

När saker levereras ofärdigt vet man inte riktigt var det ska ta vägen, men Microsoft har uttryckt det ganska tydligt att de inte ser det som en förlängning till deras mobila system utan som en datorlik enhet och då blir det bara en mindre kapabel version av surface pro. Visst många gillar tangentbord, men varför skulle inte dessa köra BT-tangentbord till iOS eller Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har svårt att se varför du skulle välja RT över en billigare Atom-SoC-platta med 8.1

Håller med.

Skrivet av Petterk:

Tror det är svårt att motivera en version till WP, en version till RT och en version till Windows 7 (eller vanligt Windowsprogram i nyare versioner) när det är så att man behöver göra om saker mellan alla dessa,

Tycker att Microsoft gjort några missar här. När man nu valt (som jag tror mig tycka är det lite sämre spåret med Win8 istället för WP8 på plattorna) så borde de iaf gjort att plattorna och mobilerna kunde ha lika ramverk och API:er så att det gick att köra samma applikationer på dem. Iaf så borde löst så att det gick att köra WP-appar på Win8-plattorna.

Helst så skulle de även löst att det på något sätt även gick att köra WP-appar och/eller Win8-metro-appar i något slags fönster i desktopmiljön. Detta hade underlättat både för applikationsutvecklare och användare. Nu är det lite märkligt med dessa tre halvt separata app- och utvecklingsmiljöer som inte är kompatibla med varandra. Här gick nog Microsoft lite fel med utveckling av Win8 tror jag.

Skrivet av Petterk:

Visst många gillar tangentbord, men varför skulle inte dessa köra BT-tangentbord till iOS eller Android?

Jodå. Har själv flera BT-tbd till mina iPads och tycker man kommer ganska långt med det.

För många, framför allt privatanvändare, så kan nog detta täcka in det mesta av deras dagliga behov.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte hittat nåt om lansering. Den ska visst komma till finland först. Jag läste lite på finska sonera-sidan om den men inget nytt där. Hur dyrt tror ni det blir att skicka efter den från finland eller bör man helt enkelt åka över och hämta den. Någon som brukar beställa elektronik från vårt perfekta grannland i öst?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"