Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Corsair: "Battlefield 4 älskar snabba minnen"

Permalänk
Melding Plague

Corsair: "Battlefield 4 älskar snabba minnen"

Minnestillverkaren Corsair hävdar att Battlefield 4 drar nytta av snabbare minnen och uppvisar så mycket som över 20 procent högre bildfrekvens med DDR3-2400.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sweclockers test?

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Känns inte som att detta stämmer....

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

hmmmmmm... kan det ha nått med 64bits att göra?

Permalänk
Avstängd

Lär få bra frames med mina 2800MHz minnen med andra ord.

Permalänk

Känns konstigt att det helt plötsligt skulle göra så stor skillnad... *hämtar ett saltkar*

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som undrar hur det hade gått med 16Gb 2400 minnen? Är inte 32Gb lite overkill?
Förutsatt att det hjälper överhuvudtaget då.

Permalänk

Ett företag som säljer minnen som vill sälja mer minnen?
Nej, detta är nog helt ärligt

Men kul om det skulle bli mer utav det i framtiden. Men väntar på fler tester först.

Permalänk
Medlem

Njaaaa...detta går ju emot vad beprövad erfarenhet säger, men någon gång måste ju vara den första. Men jag är ytterst tveksam....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Sweclockers test?

Nej, det var Corsairs test.

Men det vore intressant att se ett test från Sweclockers kring detta, låter ganska otroligt att det skulle vara någon märkbar skillnad.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Det stämmer säkert. Tycker det verkar logiskt.

Permalänk
Medlem

skulle väl typ vara första gången i historien som ett spel får mer en 1fps skillnad med snabbare minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det stämmer säkert. Tycker det verkar logiskt.

På vilket sätt? Inget annat spel i historien har dragit någon särskild nytta av snabbare ram.

Permalänk
Medlem

Det tar jag med en stor nypa salt tills jag ser ett oberoende test först. Kanske kan herrarna här på Swecklockers ta upp stafettpinnen?

Permalänk
Medlem

swec test dirr

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Nope

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk.
Tror mer på:

Med högre klockning på minnen följer högre latens.

Permalänk
Medlem

Kanske de har kört någon märklig APU crossfire lösning för att få fram skillnaderna.

Permalänk

lite tveksam men det skulle absulet vara kul att se tester på det här från andra. och då även med läggre gpuer och så men intressant är det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Handlar det om att texturer laddas från RAM till Vram?

Vet att Höga ram hastigheter höjer lägsta FPS något men inte att den höger average.

Ett test från SweC ombes!
(Jag gillar mina 16GB 2133MHz minnen förövrigt nu)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

91-92 avg fps 1080p med dubbla 780, känns inte det överdrivet lågt? sweclockers test hade ju 104 avg med dubbla 770..

edit; såg nu att dom testat i 1920x1200.. men vem gör ens det nuförtiden? -.-

Permalänk

Helt trovärdigt "med en saltgruva".

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att dom kör med samma timings på båda frekvenserna. Normalt sett så brukar man ju dock kunna tighta till inställningarna med lägre frekvenser vilket i vissa fall till och med ger bättre resultat.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Alltså .. det är kanske bara jag .. men BS PÅ DETTA. Nu får de ge sig, 22.7% (TJUGIOTVÅKOMMASJU) ökning av AVERAGE FPS endast genom att öka hastigheten på RAM från 1600->2400? Nej. Nej, nej, nej, nej, och åter igen NEJ.
This. Is. BS.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

även om det stämmer så är det inte så värst imponerande. Alla verkar stirra sig blind på ökningen om 22% men fundera på vad det krävs för att nå dit. just nu klockas minnen som standard i 1600mhz, i artikeln pratar man om 2400 vilket i sig är en ökning om 66%. lägg till att det handlar om 32gb(!) internminne, i standardfall har man kanske 8gb, från 8 till 32 har vi en ökning om 400%. 8gb 1600mhz kostar runt 1000kr, 32gb 2400mhz kostar i bästa fall runt 3000kr, 300% prisökning...

Så att få ut 22% bättre framrate som en bieffekt av att man tripplar och kvadruplar prestandan, mängden och priset är väll ändå inte så jäkla häftigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Känns konstigt att det helt plötsligt skulle göra så stor skillnad... *hämtar ett saltkar*

Saltkaret var det första jag tänkte på när jag läst klart artikeln.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tja, BF4 har väl fått lite rykte om sig att belasta cpu:n hårt, så rent teoretiskt borde det väl ha betydelse att man kan hålla cpu:n matad med datan den behöver så snabbt som möjligt, men känns som det är väl mycket...men får väl se efter ett oberoende test...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Hade det stått 2.2% hade jag kanske trott på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegen2:

även om det stämmer så är det inte så värst imponerande. Alla verkar stirra sig blind på ökningen om 22% men fundera på vad det krävs för att nå dit. just nu klockas minnen som standard i 1600mhz, i artikeln pratar man om 2400 vilket i sig är en ökning om 66%. lägg till att det handlar om 32gb(!) internminne, i standardfall har man kanske 8gb, från 8 till 32 har vi en ökning om 400%. 8gb 1600mhz kostar runt 1000kr, 32gb 2400mhz kostar i bästa fall runt 3000kr, 300% prisökning...

Så att få ut 22% bättre framrate som en bieffekt av att man tripplar och kvadruplar prestandan, mängden och priset är väll ändå inte så jäkla häftigt?

intressant sätt att se det på och såklart helt korrekt från den ståndpunkten, men frågan som alla blir så upp i varv av är väll om minnen ens kan ha en sådan här stor skillnad på framerates

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Arion:

Kan ju vara så att dom kör med samma timings på båda frekvenserna. Normalt sett så brukar man ju dock kunna tighta till inställningarna med lägre frekvenser vilket i vissa fall till och med ger bättre resultat.

Skrivet av Sanazin:

Alltså .. det är kanske bara jag .. men BS PÅ DETTA. Nu får de ge sig, 22.7% (TJUGIOTVÅKOMMASJU) ökning av AVERAGE FPS endast genom att öka hastigheten på RAM från 1600->2400? Nej. Nej, nej, nej, nej, och åter igen NEJ.
This. Is. BS.

Det är inte bara du, precis som Arion är inne på så måste de ha ändrat timings för minnena, de kanske t.o.m har sämre timings på det långsammare minnet?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W