AMD Radeon R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Och detta kort är sprillans nytt medans Titan är hur många månader gammalt? ifall detta kort inte skulle tagit Titan så hade AMD gjort något grovt fel.

Nu kostar ju kortet i runda slängar hälften av vad Titan kostar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sgtspiff:

Blir lite knepigt när man måste blanda in priset i sitt tycke om grafikkortet.
Är än så länge inte särskilt imponerad. Trodde faktiskt det skulle va uppe o naffsa på Titan. Men nu förstår jag varför NVIDIA släpper 780Ti. Det kommer va exakt likadant som 290X.

Jag som stått på AMDs sida länge på grund av prestanda/Watt är inte lika övertygad nu när det mesta av den nya serien är släppt.

Du trodde att det skulle vara uppe och nosa på Titan? Enligt prestandaindex så är det ju förbi Titan?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Jag måste säga att jag är lite besviken på 290X.
Till och med GTX690 och 7990 blåser om vid ett flertal tillfällen, och det med det grövsta. Är inte dom en generation äldre?

Är det någon som kan svara på varför det är så? Visst 7990 har dubbla gpuer men dock ett singelkort. Så toppkort vill jag ju inte säga att det är =P

vad har du rökt?
GTX690 och HD7990 är fortfarande dubbel GPU kort.
Du vet inte vad dom menar med det snabbaste singelkortet va? Då kan jag berätta för dig att det dom menar är att R9 290x är det snabbaste SINGEL GPU kortet.

Du kan inte jämföra 1st GPU mot 2st GPU´s

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

w8 a minute, så du menar att du skulle köra 3 aftermarket kort i Tri-fire?

om jag har betalt va?

Endast för att få ut på marknaden okej så Titan tex ska man inte heller köra i SLi för det har man vatten till.

Så med din logik, köp inte Titan, för deras kylare suger?
Tycker gränsen du sätter för en ok kylare är väl hög.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vem har sagt att Swecs test är hela sanningen? Som du själv har gjort, man får kolla flera olika sidor.

T.ex använde Swec en rätt gammal drivrutin, AMD Catalyst 13.11 beta V1 (13.200.16).
Vissa har testkört med både beta3 och t.om beta5 som är på gång enligt rykten.(var tog beta4 vägen? )

Givetvis kan dessa drivrutiner påverka en hel del, både här och där. Och både till det sämre och till det bättre i olika tester.
Kör själv beta3 och noterade t.ex en boost i bl.a 3dmark, mer än felmarginaler så att säga.

Finns vissa högre upp i tråden som blivit besvikna över just prestandan i BF3, vilket kanske inte riktigt stämmer om man ser över flera tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vänta bara tills nvidia GTX 780Ti kommer ut ;),släng dig i väggen r9 290x...

Inte en chans att 780TI spöar titan, skulle vara att skjuta sig själva i foten för mycket. Sen kommer 780ti garanterat vara en upphotad version av 780 (Läs 7970ghz edition)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Värmeutveckling? Det finns vissa punkter där man bara inte kan sitta och försvara ett företag dag in och dag ut. Går det? Ja, det går. Men att ha 3 kort i 100c är inte precis så trevligt. Eller det kanske du tycker att det är?

Vem har sagt att tre kort hamnar på 100 grader. AMD har valt att lägga fläktkurvan så att kortet hamnar på 95 grader. Går kortet över den temperaturen så kyler den hårdare. 3st Titan i ett chassi ger ungefär lika mycket värme som 3st 290X. Temperaturen på kärnorna skiljer, men värmen de påverkar omgivningen med är ungefär lika stor.

Permalänk
Hedersmedlem

Hatten av till redaktionen för ett riktigt bra och utförligt test!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

För det första vill jag rätta mig själv, det är 4,5dB ljudligare. Men för det andra. 3dB låter inte dubbelt så mycket. Det är dubbelt ljudtryck. För att det ska låta som dubbelt så högt så måste ljudtrycket vara runt 10 gånger så högt.

3dB = dubbelt ljudtryck.
10dB = Upplevd fördubbling
10dB ~ 10 gånger så högt ljudtryck.

Men återigen. 280X låter lika högt som GTX 680 eller GTX 670, hur mycket klagade man på dem? Mycket lägre än 7970 dessutom.

Ah okej, Hade missuppfattat det, dB är en märklig skala

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Man väljer ju AMD mkt pga kommande mantle med.
De prestandatester vi snart kommer att få se i spel med frostbite 3 (& andra) + mantle kommer med stor sannorlikhet att köra över all konkurens.

Alla spel kommer väl inte stödja mantle men om de största gör det blir det mkt intressant.
Tills desa får man väl "klara" sig på vad kortet kan

Tippar på bra ökning bara genom riktiga drivrutiner med. Någon som vet när de kommer dyka upp?

"Tyvärr" beställde jag ett asus, så jag får väl inte mitt innan helgen.
Men innan BF4 är ute hoppas jag.

Att man inte kan klocka kortet så mkt struntar jag i, för mig räcker det gott och väl.
Kan jag köra BF4 med allt på ultra i 1920x1200 i mins 60 fps tänker jag inte klaga.

Men med mantle kan det nog snart vara dags gör mig å byta skärm

Känns skönt att priset blev bra. Känns som om det gör r9-290x till det solklara valet om man ska uppgradera grafikkortet.
Ett + är att man fick med bpde bf4 & premium.

Hoppas man får se lite tester av vanliga användare med idag!

Permalänk
Medlem

När kommer korten med eftermarknadskylare?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Med tanke på hur mycket mindre GPUn i R9 290X är mot Titan och att den slår Titan i prestandaindexet så har AMD gjort ett väldigt bra jobb här! Nvidia kommer nog få ändra sina priser om de ska ha en chans mot AMD. Bra recension Sweclockers!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Inte en chans att 780TI spöar titan, skulle vara att skjuta sig själva i foten för mycket. Sen kommer 780ti garanterat vara en upphotad version av 780 (Läs 7970ghz edition)

Enligt nVidia själva så är 780 Ti det bästa och de snabbaste grafikkortet de någonsin gjort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

microstutter290x med inbyggt värmeelement. kommer att värma bra i vinterkylan för de som köper det.

Säger han med ett grafikkort ifrån 400 serien^^

Permalänk
Medlem

Ett mycket starkt kort!

Kortet har en helt enorm kapacitet. Titta bara på vissa MIN-fps siffror så ser man vilken potential kortet har.

nVidia's 680/Titan har dom optimerat nu med drivers ett bra tag. R9-290X kommer springa ifrån duktigt med kommande drivers. Titta bara hur mycket dom boostat 7970GHz edition

Med tanke på GPU'n storlek och kapacitet så presterar kortets kylare relativt bra. I nivå mellan GTX580 och GTX 770.

nVidia's 780Ti kommer knappast bli snabbare och skulle aldrig ta sig an high-end "Titan" titeln. Det har ryktats om en uppskruvad version av Titan, men jag vågar enkelt påstå att kortet kommer bli mycket svårslaget med kommande drivrutiner. Detta har vi sett i många år nu.

Vi ser också att AMD och nVidia ligger precis lika med stuttering. Dom uppvisar olika bra och mindre bra i olika titlar.

R9-290X, den nya prestandakungen utan tvekan med sjukt mycket kraft i kommande spel och kommande drivutiner. Som jag sa, titta på vissa MIN-fps siffror... 64ROP's, 512-bit bus, och sjukt mycket TMU'er och SP's. Ett riktigt kraftverk.

Kom också ihåg att med MANTLE api'n så kommer korten dra ifrån desto mer. Enligt Battlefield utvecklaren DICE så ska det komma 15+ speltitlar med MANTLE support:

http://www.guru3d.com/news_story/dice_claims_that_15_titles_w...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Enligt nVidia själva så är 780 Ti det bästa och de snabbaste grafikkortet de någonsin gjort.

Källa vore uppskatat

Permalänk
Medlem

Högre ljud än mitt gamla GTX 480 gör att jag får kalla kårar längs ryggraden :/ Men lite bra kyllösningar från Asus m fl så kanske det kan bli något. Och oavsett så lär ju priserna på Titanium och GTX 780 droppa en del. It's a good time to be a köpare av grafikkort!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Anandtech har.

Skrivet av Xelithium:

Jodå, kolla här:
http://www.anandtech.com/
http://www.guru3d.com/

Förövrigt så inväntar man lanseringen av 780 Ti för att se hur dem presterar mot varandra. Kommer dock inte ens fundera på 290x förens aftermarket coolers.

Tackar, 290X har för mig tappat lite av glansen, den skalar ju inte i närheten av det som påstods innan, kan ju vara drivrutiner men det förklarar ju inte hur man fick fram de första siffrorna.

Sedan måste jag säga jag verkligen hoppas att inte fläkten behöver gå mycket över 40% för att hålla temp vid belastning

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-rev...

Skrivet av SpaceMan:

Så med din logik, köp inte Titan, för deras kylare suger?

Jag tror du måste gå tillbaka och läsa om.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk

Någon som vet vilken volt de kör 290X i?

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av _SpaxX_:

Ok check!

Men! vd är de för skillnad att jämföra en I7 propp och en AMD X6 ? och 7990 vs R290X

Sen kommer motargumentet att det är "2" chip på 7990 men dock på samma enhet. Det är det på proppen med (egentligen)

Jag lägger inte någon större vikt på det men tycker frågan borde tas upp. Den är liksom inte direkt självklar.

Båda äre CPUer med en GPUenhet på?
Sen att de inte är i samma prissegment är en annan femma.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Antar ni mäter temperaturen med IR-termometer eftersom mjukvara är missvisande?

#13571805

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Skitkul med konkurens . Men jag tycker man ska kunna leva med kortet, ljudnivån är allt för hög för att jag skulle kunna tänka mig att köpa ett. .. hade jag valt kort från Amds segment så hade jag utan tvivel lagt pengarna på 280x som verkar vara ett mer balanserat kort. Trots allt är det ju en remake av 7970 som blev väldigt populärt!

Man har ju funderat lite på hur 290x skulle sätta ribban , och jag som precis skaffade mig ett referens 780 blev lite orolig för hur långt man skulle hamna. (Fick kortet för 4k på netonnet ;). Men nu när testerna kom ut så såg det ju rätt så lung ut. Ljudnivån och kylaren var kanske inte mycket att hänga i granen. Prestandan varierar från titel , ofta mellan amd och nvidia titlar , eller där vanligtvis ett av lagen presterar bättre. Sist som jag offta kollar bland grafikkorten är överklocknkngs potentialen. Det såg ut som amd pressat ut det mesta ur kortet från början. Där har 780 högre potential och kommer ikapp/går om 290 x samt titan i något av fallen. Annars bra pris från amd!

Permalänk
Medlem

Intressant! Ska dock vänta ett tag innan det blir några grafikkorts uppgradering. Just nu får två 660Ti jobba tills vidare. Eller så kanske man stjäl 780 från tjejen haha! Nej nej men det hade varit trevligt med nytt kort. Får se vad Nvidia har att åstadkomma med, har ändå inte så bråttom.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av femkantig:

microstutter290x med inbyggt värmeelement. kommer att värma bra i vinterkylan för de som köper det.

Vad menar du, det utvecklar lika mycket värme som mitt 780, eller ett Titan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Som synes räcker inte ett grafikkort till, klarar inte ens av 60 FPS i flera titlar, har du en 120 Hz skärm till FPS spelen så är det kört även i dom det klarar av bra.

Är det inte så att AMD precis släppte detta kortet och det kommer hända mer på deras drivrutinssida som eventueltl och förhoppningsvis jämnar ut renderingstiderna som är så "fruktansvärt" dåliga i vissa spel?

Dessutom väntar även andra kylare till r290X?
Kommer väll ge en enorm skillnad på överklockningsfronten?

Sen så säger du:
Om vi bortser från renderingstiderna och priserna, varför skulle jag välja 290X över 780/Titan?

För det första är Renderingstiderna det du anmärker på är det negativa?
För det andra 4000kr give or take i priskilland är inget som ens en "seriös" gamer bortser från? (hoppas jag inte i alla fall) Även om Nvidia har sagt att dom kommer sänka priserna great, men vi vet fortfarande inte med hur mycket eller vad AMD har för svar på detta.

Tror dessutom att du någongång nämner att 2 780 ger 120 fps... 2 st r290x ger 150 fps. å dom 30 fpsen spelar ingen roll... Gör dom inte det? nä kanske inte just nu... men om vi väntar ett år, så kanske två nvida 780 presterar 90 fps i något spel, medans då 2 r290X presterar 120fps? Spelar det någon roll då du som är seriös gamer?

Kan dock hålla med dig i att Nvidia är generellt bättre på drivrutinsfronten, hoppas verkligen detta är något AMD tar tag i.

Angående Mantle: kanske inte är en anledning att välja AMD, det håller jag med om, men tycker det är ett grymt initiativ och hoppas verkligen fler hoppar på det. Att branschen har legat och bara varit beroende på DirectX tycker jag är skandal. Detta är något som i alla fall jag är beredd att vara med på att stötta med några kronor!

Slutsats: tycker inte alls det du skriver är dåligt på något sätt utan något som ger en bra funderare! Dock kanske jag tycker du spekulerar lite väl mycket in i framtiden om både drivrutiner och priser.
Själv tycker jag att AMD har gjort ett alldeles utmärkt jobb med detta kort och det är härligt att se att det faktiskt blir ett litet grafikkortskrig igen. NU är de tbara till att hålla tummarna och hoppas att AMD faktiskt rättar till renderingstiderna i spelen där det inte fungerar så bra även om jag betvivlar att detta är något som faktiskt kommer påverka den "vanliga" spelaren.

Permalänk

Från mig som sitter med 60Hz skärm och lirar Arma 3 med polarna och inte vill bli besvärad med något över 60fps, så länge det är stabila 60 fps; Låt priskriget starta. Jag var mycket taggad inför 290X, men om ljudnivån är så jävlig att grannarna 500 meter bort kan höra när jag vevar igång krutburken, så väntar jag gärna på ett 290X med bättre kylare eller ett billigare GTX 780.

Jag kanske rent av slänger pengarna i sjön om jag köper dessa kort utan att sikta på 60+FPS?

Visa signatur

Corsair 650D | Asus Z87-A ATX
Intel i7 4770K | Corsair H80i
Sapphire Radeon R9 290X 4GB TRI-X OC
4GB Kingston + 8GB Corsair Vengeance DDR3 | Corsair Force 3 120GB SSD
Samsung 500GB HDD 7200 RPM + 2TB WD HDD 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Källa vore uppskatat

De sa visst att det var det bästa i Montreal. Sen kan du föra muspekaren över bilden på den här sidan så poppar texten "Nvidia's newest ant fastest graphics card ever" upp. Detta får dock mig att undra om det är ett dual GPU kort.

http://www.geforce.com/whats-new/articles/introducing-nvidias-latest-extreme-performance-graphics-card

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Vad menar du, det utvecklar lika mycket värme som mitt 780, eller ett Titan

Med en prestanda som inte ens är i närheten. GTX400 serien var nog det strömtörstigaste och mest ineffektiva kort som Nvidia har lanserat på år och dar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Vad menar du, det utvecklar lika mycket värme som mitt 780, eller ett Titan

290X blir mycket varmare betydligt tidigare än vad de två du nämner blir, det är ett varmare kort helt enkelt.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SpaceMan:

Så med din logik, köp inte Titan, för deras kylare suger?
Tycker gränsen du sätter för en ok kylare är väl hög.

Titan kylaren är ju helt sjukt bra.

Kan köra 3 way SLI referens i 1150-1200 clocks och 93c max och låter inte som ett jetplan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240