AMD Radeon R9 290X

Permalänk

Bara att vänta in 780Ti, Nvidia kan ju inte gärna släppa något som är långsammare än detta. Bådar dock gott med tanke på AMDs humana prisbild, gott med konkurrens!

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vänta bara tills nvidia GTX 780Ti kommer ut ;),släng dig i väggen r9 290x...

hmmm, fast kan dom verkligen släppa 780 Ti som slår 290x i prestanda? kollar man på prestandaindexet så måste ju då 780TI spöa titan också, kan dom ens göra det :)? skulle inte titan vara deras top kort här, dyrt också

sitter o funderar lite på det där blir kul att se 780ti i vilket fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Snusfri

Tja, vad skall man säga, visst presterar kortet riktigt bra, men det är det enda.
Har kollat runt lite på olika videorecensioner angående kortet och alla säger samma sak, plastigt, kass kylare, varmt som fan och låter olidligt och nästan alla rekomenderar GTX 780 istället som är svalare, betydligt tystare, bättre kvalité och går att överklocka så att det slår 290X.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fizzdan:

Du kan ju klicka på hela bilden för att bläddra...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, då poppar den upp i en större ruta.

Dessutom gäller detta även de knapparna man använder för att bläddra i kommentarstråden, både på surfplatta, smartphone och desktop. På touchskärmar är de för små och ligger för nära varandra så att det är svårt att träffa dem, och på desktop tillkommer dessutom problemet att Vimium-etiketterna överlappar varandra så att man inte kan se vilken bokstavskombination som hör till vardera knapp.

Eller bara rent generellt: Knapparna är inte användarvänliga och borde designas om.

EDIT: Har uppdaterat mitt första inlägg (#29) med ett enkelt förslag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

....
För egen del är jag inte särskilt intresserad av monsterprestanda (580 SLI duger mer än väl) men för att nå de riktigt kräsna (eller helt enkelt de som vill spendera väldigt mycket pengar) entusiasterna känns det som att man bör fokusera mer på raw power än att få ner priset en tusenlapp.

Du slog väl huvudet på spiken där. AMD kanske inte känner att det är värt att lägga allt krut på att göra ett fåtal entusiaster glada.

Men för egen del förstår jag inte varför folk bryr sig om det är nvidia eller amd som är i toppen. Det är ju inte som att de flesta som bryr sig är delägare i något av företagen (ingen källa på detta, helt taget ur luften).

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

hmmm, fast kan dom verkligen släppa 780 Ti som slår 290x i prestanda? kollar man på prestandaindexet så måste ju då 780TI spöa titan också, kan dom ens göra det :)? skulle inte titan vara deras top kort här, dyrt också

sitter o funderar lite på det där blir kul att se 780ti i vilket fall

Kolla resultat med överklockade GTX 780
Det är allt Nvidia behöver göra för att kamma hem första platsen igen, AMD har inte lämnat något rum för överklockning dels för kylaren troligen men kan också vara så att GPUn inte klarar av mer.

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/amd_r9_290x_r...

Permalänk
Hjälpsam

Angående renderingstiderna, läs testet,
I Hitman kändes flytet bra, även om mätningarna visade något annat, det har uppenbarligen justerats efter fraps.
Även Nvidia hade problem med hack i vissa spel där det flöt på AMD, tror inte att de gröna laget kan suga på den karamellen mycket länge till.

Angående kylaren, borde man kunna gettomodda den, genom att klippa bort en bit av kåpan närmast fästplåten, det borde öka luftflödet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaBe:

Förstår inte varför någon skulle köpa titan eller 780 nu. Priserna måste ändras för att kontra 290x rejält. Jag köper alltid den tillverkare som ger mest för pengarna och ingen kan slå 290x i toppsegment nu.

Säger bara lol

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket konstigt att dom fortsätter släppa kort med samma usla referenskylare varje gång. Ingen står ju ut med ljudet och hemma hos oss släpper jag dom inte över tröskeln. Vore det inte på tiden att nya kort kom med en duglig kylare som inte låter värre än dammsugaren?

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Fast det känns väl tveksamt att ett nerbantat titan skulle slå 290x som i sin tur slår titan?

Grymt jobbat AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Min kvalificerade gissning är att Nvidia med GTX 780 ti blir ett kort med lika många upplåsta kluster som ett Titan, fast med hälften så mycket vram med pressat pris för att konkurrera med 290x.

Man får också tänka på att GTX 780 och Titan har dem priser som dem har eftersom konkurrens är relativt obefintlig i dessa nivåer, men när 290x lanseras så lär det bli ändring på det.

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag bara in ASUS R9 290X DCII..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Det man blir mest imponerad av tycker jag är Pris/Prestanda. 780Ti kanske slår det när det kommer men jag är väldigt tveksam till att det slår det när det gäller pris/prestanda. GTX 780 är ju dyrare redan nu... Inte troligt att de släpper en uppdaterad version billigare än den gamla va?

Sen lär man ju få vänta tills dess att det kommer vettiga kylare.

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem

Klart intressant AMD, men 95C.... Nooooooooooooo!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke så är ljudnivån inte alls farlig vid Quiet mode, och prestandan är ju fortfarande nästan exakt lika bra då.

Skrivet av bojaka:

Klart intressant AMD, men 95C.... Nooooooooooooo!

Vad är nackdelen med det menar du?

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Man jämför aldrig 1 GPU med 2 GPUer. Speciellt inte efter bara en generation.

Ok check!

Men! vd är de för skillnad att jämföra en I7 propp och en AMD X6 ? och 7990 vs R290X

Sen kommer motargumentet att det är "2" chip på 7990 men dock på samma enhet. Det är det på proppen med (egentligen)

Jag lägger inte någon större vikt på det men tycker frågan borde tas upp. Den är liksom inte direkt självklar.

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Skrivet av bojaka:

Klart intressant AMD, men 95C.... Nooooooooooooo!

Det är nog bara en dålig ref..... kylare för strömförbrukningen är som titan

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Vid närmare eftertanke så är ljudnivån inte alls farlig vid Quiet mode, och prestandan är ju fortfarande nästan exakt lika bra då.

Vad är nackdelen med det menar du?

Skulle vilja se hur dom ens STARTAR i 3 Tri fire med dom tempsen i ÖPPEN rig.

Känns som man är tvungen att köra vatten på dom.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Med handen på hjärtat: "Jag är en NVIDIA-fan boy", och självklart ska det mycket till från det röda laget för att jag ska vända om - men jag förstår inte hur AMD tänkte. När NVIDIA släppte Titan sopade det banan med de dåvarande single-gpu-korten på marknaden. Priset var hutlöst men prestandan var enorm! Istället för att ge tillbaka med samma mynt tar AMD och släpper ett kort som är "typ lika bra" som Titan, men väljer att pressa priset. Inget fel med det - men för det rena prestandakrigets skull känns det som att det inte krävs så fruktansvärt mycket från NVIDIA's sida för att ta tillbaka tronen med ett nytt kort (780Ti, 880?) och fortfarande vara rejält med i matchen även i de lägre prisklasserna tack vare såväl 780 som Titan.

För egen del är jag inte särskilt intresserad av monsterprestanda (580 SLI duger mer än väl) men för att nå de riktigt kräsna (eller helt enkelt de som vill spendera väldigt mycket pengar) entusiasterna känns det som att man bör fokusera mer på raw power än att få ner priset en tusenlapp.

Om du tagit av dig de gröna skygglapparna så hade du insett att de två tillverkarna har olika strategier. AMD övergav för länge sedan strategin att göra sk monster-chip. Det är en affärsstrategi då de får ut betydligt mer chip per tillverkad wafer. AMD har aldrig riktat sig mot entusiasterna i det högre prissegmentet. Det är därför inte dåligt att de lyckas få ut den prestandan de får med ett hawaii XT. Jag förväntade mig dock inte att det skulle prestera som ett Titan. Bra jobbat av både AMD och SWEC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle vilja se hur dom ens STARTAR i 3 Tri fire med dom tempsen i ÖPPEN rig.

Känns som man är tvungen att köra vatten på dom.

Du om någon borde väl veta att det är värmeutvecklingen som är aktuell i det scenariot, inte fläktkurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vid närmare eftertanke så är ljudnivån inte alls farlig vid Quiet mode, och prestandan är ju fortfarande nästan exakt lika bra då.

Om du älskar att ha din GPU i 75c när du lämnat ett spel och är ute på skrivbordet så visst..
Vet inte hur ditt bygge ser ut men i mitt skulle AMDs kylare överrösta allt redan i idle och under belastning skulle jag inte orka med den.
Temperaturen i riggen kommer ju också påverkas negativt tack vare det.

Blir att invänta partnertillverkarnas modeller.

Permalänk
Inaktiv

Va besviken man blir när det var så slött, blir att invänta 780 ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt med lite konkurrens i toppsegmentet

Tittar man på t.ex techpowerup test så slår även kortet Titan i nvidea-vänliga BF 3 i allt utom den lägsta settingen

Visa signatur

Silverstone TJ08-E | i7 2600K @4,5GHz | Asus Maximus V Gene | 16GB Vengeance 1600 MHz | Corsair AX850W | EVGA GTX 780 Ti SC | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC360 | Samsung 830 256GB SSD | WD20EARX 2TB | Vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Gött, nu blir 780 korten billigare, Sitter på köp knappen för en överklockad 780, denna recension gav mig mycket! Intresset för AMDs nya serie är stort, men inte tillräckligt.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Vid närmare eftertanke så är ljudnivån inte alls farlig vid Quiet mode, och prestandan är ju fortfarande nästan exakt lika bra då.

Yes, läste lite på toms och de kör den endast i Quiet mode. Finns ingen anledning att köra i über då den blir alldeles för högljudd.
Hade hoppas på lite smarta kyllösningar från Gigabyte, Asus osv. Men det lär man få vänta på.
Jag fick ännu mer tvek i skallen tack vare ljudet, vill inte ha en dammsugare till i hemmet

Permalänk
Medlem

Hahahahaha. Bra jobbat AMD. Ett kort som är bättre än Titan för 5000kr vid lansering.

Referenskylningen är ju inget att hänga i julgranen som vanligt, men sen när har det varit det? Titan är nog undantaget till den regeln. Ska bli riktigt trevligt att invänta tredjepartstillverkarnas kort nu.

Vad ska alla Nvidia fanboys gnälla på nu då? Oerhört mycket skit som snackats dom senaste veckorna. Borde läsa dom trådarna igen nu med facit i hand för lite underhållning.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Du om någon borde väl veta att det är värmeutvecklingen som är aktuell i det scenariot, inte fläktkurvan.

Jag pratar om hur det kommer se ut när man kör 3 sånna i referens i ett chassi.

Mina Titan maxar 94c i 1200 och 96c 1250 benchmark.

Där har du 1000 öppen rigg 95c singel kort.

Känns sådär för AMD.

Vet inte ens hur jag ska tänka om detta kortet ^^

Datt förbrukning ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Biomodse:

igår så stog det på webhallens sida att 700w var minimum kravet på 290x
Detta är första datan jag bygger så kan inte mycket

Nej det ska du ta med en nypa salt hela maskinen i sweclockers test drog 405w från väggen så du kan vara lugn den funkar super med det agget du har!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rudeez:

Jag är fan sjukt velig just nu, 290X eller 280X och det kanske tom i crossfire då....
Det enda jag kommer lira är BF4 egentligen MEN jag vill verkligen kunna lira det på max utan några som helst problem...
Framförallt, kan man vara HELT säker på att BF4 maxat kommer flyta i över 60fps med 290X tro? Elelr kan tom en klockat 280X klara av det med bravur?

Det du behöver är R9-290X i Crossfire, min vän

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ni kan ge betyget "utmärkt", när kylaren inte räcker till som den ska. Vad är det för poäng att använda ett grafikkort som klockar ner sig när man kör spel?