Intel gör NUC med 2,5-tumsplats

Permalänk
Melding Plague

Intel gör NUC med 2,5-tumsplats

Konceptet Next Unit of Computing utökas med ytterligare två modeller baserade på de nyligen lanserade Haswell-varianterna. Nytt är en tjockare profil och plats för en 2,5-tumsenhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, man kanske skaffar en sådan till jul

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

En SSHD där så har man ju fart där det behövs och gott om lagring för media. Jag ser i alla fall dessa som en burk kopplad mot TVn primärt men det kanske är jag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

BigNUC ? Det vore intressant om de även släppte en enkortsdator med allt integrerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

För videoanslutningar finns en Mini Displayport 1.2 samt HDMI 1.4a, vilka räcker för att exempelvis driva en skärm i 4K-upplösning.

Det där kan inte vara HDMI; måste vara någon mini- eller microvariant, right? Om det stämmer tycker jag det är en liten miss av Intel. Det borde väl få plats en normal HDMI-port?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur väl en sån här kan fungera som Steam Machine... Det har så vitt jag vet inte offentliggjorts några riktiga prototyper än så jag vet inte om den här typen av burkar kommer komma från någon tillverkare. Om streamingen av spel med Steam OS funkar bra kan jag tänka mig att en Intel NUC fungerar alldeles utmärkt som "klient" i vardagsrummet medan speldatorn står någon annanstans.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HurMycket:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/10/25/Intel_NUC_Har...

Det där kan inte vara HDMI; måste vara någon mini- eller microvariant, right? Om det stämmer tycker jag det är en liten miss av Intel. Det borde väl få plats en normal HDMI-port?

Korrekt, det ska vara Mini HDMI!

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lite större bara så får vi snart in ett halvhöjdskort. Intel NUC med G på slutet för Gaming.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det enda som bekymrar mig nu är ljudnivån men det kommer väl passiva chassien till denna också antar jag.

Permalänk
Medlem

Fattar jag rätt om man behåller mSATA (eller vad det nu heter), för att kunna slänga in en SSD där för boot+essentials, och därutöver ha en laptop HD för att lagra på?

EDIT: Och 2,5"-aren kanske som en sådan däringa hybrid-variant för att få upp lite ytterligare speed? Inte så viktigt för mediasuppspelning men om man kanske vill ha ett spel eller två som inte får plats på SSD:n...

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Det verkar jävligt sjysst med en NUC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Äntligen! Det enda som bekymrar mig nu är ljudnivån men det kommer väl passiva chassien till denna också antar jag.

Skaffa kittet i stället och modda på en Noctua NH-D14 utan fläkt så har du en HTPC som ser ut som en gammal rörförstärkare

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara att göra en estetiskt tilltalande produkt? Seriöst. Visst, det är inget större fel på denna men ibland önskar jag att andra tillverkade kikade på Apple lite då och då..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hur svårt ska det vara att göra en estetiskt tilltalande produkt? Seriöst. Visst, det är inget större fel på denna men ibland önskar jag att andra tillverkade kikade på Apple lite då och då..

Det är inte meningen att den ska synas Men annars ja håller med även om detta inte var ett så bra exempel.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med 2.5" så man kan installera en SSD utan att bli ruinerad
Perfekt som "Svenssondator" med en 120GB SSD, 8GB ram och skruva fast bak på skärmen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Trevligt med 2.5" så man kan installera en SSD utan att bli ruinerad
Perfekt som "Svenssondator" med en 120GB SSD, 8GB ram och skruva fast bak på skärmen.

Det skiljer väl inte många kronor mellan mSATA och SATA så det argumentet är väl inte så viktigt. Jag hade hellre sett en variant med PCIe M2 port för ökad hastighet.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon76929:

Det skiljer väl inte många kronor mellan mSATA och SATA så det argumentet är väl inte så viktigt. Jag hade hellre sett en variant med PCIe M2 port för ökad hastighet.

Runt 250-300:- mer för en 120GB mSATA med betydligt lägre hastigheter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man kanske redan har en 2,5-tums SSD liggandes som man nu kan använda. Eller varför inte en sekundär mekanisk 2,5-tums hårddisk på 1 TB så har man plats för några filmer lagrat lokalt. Men nu för tiden har väl de flesta en NAS eller filserver hemma och kör allt via nätverket? Själv har jag nätverksboot på min htpc och all lagring på filservern. Alltså ingen som helst lokal lagring i den maskinen, inte ens för operativsystemet. Visst, den bootar långsammare men strunt samma, när den väl är igång gör den sitt jobb.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Det skiljer väl inte många kronor mellan mSATA och SATA så det argumentet är väl inte så viktigt. Jag hade hellre sett en variant med PCIe M2 port för ökad hastighet.

Beror lite på hur man ser det. Det skiljer ett par hundralappar om man tittar på Intels 240 GB-eheter. Sen skiljer det en hundralapp på 120 GB från Intel vilket i sin tur är ungefär 100 kr dyrare än Samsung 840 EVO. Så det finns fortfarande hundralappar att spara på att köra 2,5". Sen är valmöjligheterna större när det kommer till 2,5". Du kan till exempel slänga in en SSHD.

Skillnaden i faktisk prestanda mellan M2 och SATA är obefintlig. Speciellt på ett sånt här kompakt system med i övrigt klena komponenter. Vad skulle man göra annat än att köra benchmarks som skulle flytta så mycket data att du mättar SATA-interfacet? M2 är dessutom märkbart dyrare då en 80 GB kostar nästan 1000 kr och du får ge 1800 kr för 180 GB. Det är mer än du betalar för en bra 240 GB 2,5".

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Det är inte meningen att den ska synas Men annars ja håller med även om detta inte var ett så bra exempel.

Sant, men likt förbannat så står den ju där i TV-bänken Menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att köra hela kalaset i borstad alu. ala fractal design, samt skippa alla tryckta markeringar. Ja, jag förstår att det är en USB-port behövs liksom inget klistermärke rakt i fronten på maskinen för att man inte ska missa det..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Sant, men likt förbannat så står den ju där i TV-bänken Menar det kan ju inte vara så jäkla svårt att köra hela kalaset i borstad alu. ala fractal design, samt skippa alla tryckta markeringar. Ja, jag förstår att det är en USB-port behövs liksom inget klistermärke rakt i fronten på maskinen för att man inte ska missa det..

Nejdå VESA fäste bak på TV'n eller i en låda eller något.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Nejdå VESA fäste bak på TV'n eller i en låda eller något.

Mja, jag har min TV på väggen och jag vill gärna ha åtkomst till USB-portarna

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Text

Skillnaden i faktisk prestanda mellan M2 och SATA är obefintlig. Speciellt på ett sånt här kompakt system med i övrigt klena komponenter. Vad skulle man göra annat än att köra benchmarks som skulle flytta så mycket data att du mättar SATA-interfacet? M2 är dessutom märkbart dyrare då en 80 GB kostar nästan 1000 kr och du får ge 1800 kr för 180 GB. Det är mer än du betalar för en bra 240 GB 2,5".

Prisbilden har jag inte tittat på eftersom standarden är såpass ny och jag ännu inte har nån enhet med M2 port. Att inte prestandan skiljer radikalt från SATA däremot där har dubåde rätt och fel. Det finns diskar som kör SATA protokollet via M2 men de är ju rätt få. De som kör direkt PCIe via M2 port har ju bra mycket bättre prestanda än någon SATA-disk om man inte kör någon RAID variant med inriktning mot prestanda.
Läs gärna någon som har ännu bättre koll på detta än vad jag har. LÄNK ocg om Samsung M2
Jag tycker om att bejaka framsteg inom tekniken och M2 är ett stort framsteg. Jag vill inte att min hårddisk ska vara flaskhalsen i mitt system. Bättre att det är processorn som får ligga i för att hinna med. Hörde samma/liknande argument för många år sedan när jag köpte en Intel 80Gb SSD till min MSI 330 notebook med Atom processor, men den uppgraderingen fick det halvdöda liket att bli som en pigg 70åring...
En bild säger mer än tusen ord var det någon som sa:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Runt 250-300:- mer för en 120GB mSATA med betydligt lägre hastigheter.

Har mSATA lägre hastigheter? Kan du visa något som styrker det. Det hade jag ingen aning om utan vad jag har sett så är de helt lika med motsvarande disk med SATA interface.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Prisbilden har jag inte tittat på eftersom standarden är såpass ny och jag ännu inte har nån enhet med M2 port. Att inte prestandan skiljer radikalt från SATA däremot där har dubåde rätt och fel. Det finns diskar som kör SATA protokollet via M2 men de är ju rätt få. De som kör direkt PCIe via M2 port har ju bra mycket bättre prestanda än någon SATA-disk om man inte kör någon RAID variant med inriktning mot prestanda.
Läs gärna någon som har ännu bättre koll på detta än vad jag har. LÄNK ocg om Samsung M2
Jag tycker om att bejaka framsteg inom tekniken och M2 är ett stort framsteg. Jag vill inte att min hårddisk ska vara flaskhalsen i mitt system. Bättre att det är processorn som får ligga i för att hinna med. Hörde samma/liknande argument för många år sedan när jag köpte en Intel 80Gb SSD till min MSI 330 notebook med Atom processor, men den uppgraderingen fick det halvdöda liket att bli som en pigg 70åring...
En bild säger mer än tusen ord var det någon som sa: http://www.thessdreview.com/wp-content/uploads/2013/09/XP941-...

Jag pratade faktisk prestanda och inte syntetisk prestanda från benchmarks. Du kommer märka exakt noll skillnad mellan en SSD på SATA och en på PCIe om de sitter som systemdisk i en dator med en så enkel processor vars enda uppgift är att kontorsmaskin, surfdator och HTPC. Du belastar helt enkelt inte SSDn tillräckligt för att det ska märkas. Man har ju lagom mycket nytta av 1000 MB/s sekventiella skrivhastigheter om alla stora filer ligger bakom ett nätverk med max teoretisk överföring på 120 MB/s.

Så visst är det snabbare med PCIe men det känns som konstig prioritering i en sådan burk då det är dyrare och inte ger något annat än fina siffror för benchmarks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

TEXT

visst är det snabbare med PCIe men det känns som konstig prioritering i en sådan burk då det är dyrare och inte ger något annat än fina siffror för benchmarks.

Skönheten sitter i betraktarens öga och jag skulle välja högre prestanda. Ditt val att gå på prisbild är ju rätt för dig, men inte för mig. Man lever bara en gång så varför inte leva fullt ut den gången om man kan?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Skönheten sitter i betraktarens öga och jag skulle välja högre prestanda. Ditt val att gå på prisbild är ju rätt för dig, men inte för mig. Man lever bara en gång så varför inte leva fullt ut den gången om man kan?

Fast om du är ute efter hög prestanda så är ju hela konceptet NUC helt fel då det är optimerat på storlek och inte prestanda. Allt i den är långsamt för att tillåta den extremt lilla formfaktorn. Att då slänga in ett högpresterande lagringsinterface låter minst sagt skevt prioriterat i en enhet som är specifikt designad för att fungera som kontorsdator eller som ersättare för vissa embedded system. Inget den är designad för att göra skulle ha nånon som helst nytta av M.2. Det vore bara en fördyrande faktor, det vill säga slöseri med pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Zotamendu, jag är helt med hur du tänker men det verkar som om vi har att göra med "Shejken av I/O" här. Han skulle nog gärna haft m2 interface på sin 8088. Kan vi släppa detta nu?

Permalänk
Medlem

Går den att ha som NAS, är den stark nog att streama mkv-filer ifrån ??
Tänkte NUC + WD Green 5400rpm.

Synology 213j klarar knappt vad jag läst men den kan man sätta i WD Red 7200rpm.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aaaaa:

Går den att ha som NAS, är den stark nog att streama mkv-filer ifrån ??
Tänkte NUC + WD Green 5400rpm.

Synology 213j klarar knappt vad jag läst men den kan man sätta i WD Red 7200rpm.

Det är en vanlig dator så klart den går att köra som NAS. Den kanske inte är ideal med tanke på den begränsade möjligheten till lagring men det är inga problem att köra den som NAS.
Ja den klarar MKV utan problem.

Färdiga NASar i budgetsegmentet klarar inte av att realtidsavkoda h.264 för de kör enkla ARM-processorer. Så huruvida det är rätt beror på hur du ska spela upp filmerna. Om du har en enhet i andra ändan som klarar av att avkoda h.264 själv så är det inga som helst problem. Min NAS kan inte heller realtidsavkoda men har inga som helst problem att streama film till min dator, min laptop, en mediaspelare och nu även en TV från Samsung som är en så kallad smartTV. Den enda prylen som idag inte klarar h.264 själv som jag känner till är Playstation 3. Ska du köra till en vanlig mediaspelare så behöver inte din NAS göra annat än att streama och det klarar alla som inte är allra billigaste skiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24