Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD A-serien "Kaveri" i februari 2014

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Kaveri" i februari 2014

Ett läckt schema avslöjar att AMD:s kommande processorfamilj Kaveri börjar massproduceras framåt årsskiftet och att lanseringen äger rum i februari nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite steamroller.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Intressant

Permalänk

Och detta kan ersätta min WS i sign tycker det verkar riktigt intressant!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas steamroller kommer till AM3+ också.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Vad är den lägsta TDP'n på dessa prollar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Hoppas steamroller kommer till AM3+ också.

Ja verkligen. Skit samma om de spöar intel, bara den är bättre än Piledriver så blir det köp för min del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant om dessa kunde komma att prestera.
Nuvarande prollar är klart intressanta för HTPC och superlite gaming. Men nästa kanske faktiskt klarar "lite" gaming. Vilket skulle vara väldigt bra utifrån "slippa grafikkort" perspektiv.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan ha en sån här kaveri maskin som steammachine och sen streama från sin sovrums PC. Kanske till och med kan köra vissa spel själv.

Permalänk
Medlem

Configurable TDP. Intressant.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hjälpsam

30% bättre IPC än Piledriver.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16781-amd-steamroller-lanser...
Snälla AMD, ge oss en 8 kärnig Steamroller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som jag sagt länge. Produktionsstart i December räknas som Kaveri i Q4 enligt AMD. Även fast de kommer först kvartalet efter.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att se vad det blir av det här. Jag kommer inte byta burk på ett tag men vid nästa bygge är jag sugen på en APU i den primära maskinen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Man kan ju faktiskt lira rätt mycket idag på en 5800k. Spelar Pro Evo 2013 på max utan några som helst problem. Men det är klart man kan ju inte lira BF men alla indiespel osv klarar ju dom av idag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

30% bättre IPC än Piledriver.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16781-amd-steamroller-lanser...
Snälla AMD, ge oss en 8 kärnig Steamroller.

Eller hur! En HTPC baserad på Kaveri ger alldeles tillräckligt med kräm för det mesta! Speciellt om Steam OS streamar tunga grejer!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

512 GCN kärnor var inte illa pinkat, kan nog ta tillbaka tronen för budgetgamer. Om frame pacing kommer till dual graphics också hade varit fint.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Vet vi något om hur själva CPUn kommer prestera? Är inte intresserad av den integrerade grafiken men FM2+ känns som "the way to go" för framtiden om man inte köper Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deepy:

Hoppas steamroller kommer till AM3+ också.

Förhoppningsvis får vi veta sånt om några veckor när AMD håller Developer Summit, APU13. Någon sorts roadmap för AM3+ vore välkommet, även om de säger finito för den plattformen.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Vet vi något om hur själva CPUn kommer prestera? Är inte intresserad av den integrerade grafiken men FM2+ känns som "the way to go" för framtiden om man inte köper Intel?

Allt pekar på att den CPU-mässigt kommer prestera bättre än Richland vid samma klocka samt att grafiken kommer vara ett rejält steg uppåt. Hur mycket bättre den blir CPU-mässigt har det varit olika rykten om, men jag tror absolut minst +10% vid samma klocka. Sen får vi se om den klockar bättre. Och ja, jag tror att FM2+ är vad som gäller om man vill köpa AMD idag. Min misstanke är att AM3+ kommer läggas ned relativt snart.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Ska bli spännande att se hur Kaveri med Steamroller kan prestera. Tänk om de gjort en APU med åtta kärnor också! Annars får de gärna göra en Steamroller åtta kärnig till AM3+ det hade varit skoj om de släppt en sådan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Det är ju fler kärnor än ett R7 250 som bygger på Öland XT vilket i sin tur sitter rätt bekvämt ovanför GT 640 i prestanda. Känns som om det bara kommer vara minneshastigheten som hindrar det här från att nå den där magiska gränsen med tillräckligt bra för att slippa grafikkort i 1000 kr klassen. Jag vill ha ett test!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kärlekstrollet:

512 GCN kärnor var inte illa pinkat, kan nog ta tillbaka tronen för budgetgamer. Om frame pacing kommer till dual graphics också hade varit fint.

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju fler kärnor än ett R7 250 som bygger på Öland XT vilket i sin tur sitter rätt bekvämt ovanför GT 640 i prestanda. Känns som om det bara kommer vara minneshastigheten som hindrar det här från att nå den där magiska gränsen med tillräckligt bra för att slippa grafikkort i 1000 kr klassen. Jag vill ha ett test!

Instämmer. Tänkte precis att man får se hur den presterar på DDR3.

Eller varför inte ett bräde med SoC där man har 8GB Gddr5 minne som det har spekulerats om?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Just nu den processor som jag mest ser fram emot. Efter vad jag läst så kommer den här APU:n vara perfekt för nästa bygge - en budgetvänlig gamingkapabel dator utan separat GPU till 10-åringen.

Permalänk
Medlem

New 4x PCIe SSD-interface låter intressant. Då förväntas det släppas SSD-diskar för direkt anslutning till detta interface?

Permalänk
Medlem

28nm eller 20nm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av aliassund:

28nm eller 20nm?

Skickades från m.sweclockers.com

28 nm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läste någonstans ett rykte om att den skulle komma med 800-någonting kärnor, men att de skulle vara väldigt lågt klockade. I princip ett 7790 med ett CU mindre och 66% clock

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer. Tänkte precis att man får se hur den presterar på DDR3.

Eller varför inte ett bräde med SoC där man har 8GB Gddr5 minne som det har spekulerats om?

Ja det sägs ju att även Kaveri ska ha en minneskontroller för GDDR5 som Kabini har. Så det ska bli riktigt intressant att se om det dyker upp något sådant. Ska också bli intressant hur GDDR5 påverkar CPU-prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Ja det sägs ju att även Kaveri ska ha en minneskontroller för GDDR5 som Kabini har. Så det ska bli riktigt intressant att se om det dyker upp något sådant. Ska också bli intressant hur GDDR5 påverkar CPU-prestandan.

Svårt att tänka mig att Gddr5 ger någon större skillnad. L1 och L2 cache:erna borde vara tillräckligt stora för de beräkningar som ska utföras.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin