Permalänk
Medlem

ojoj, Svårt att hålla sig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zzcool:

vill ha något värdigt att vara nära crt jag har gett upp att hitta bättre men något som jag kan använda bredvid min crt

Om du vill se den live så vet jag att den kommer att ställas ut på DHW - bara att komma förbi om du inte köper din egen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Eizo är underbara, läste lite på jobbet på linustechtips.

sitter med 4 eizo 2331. 1080p men de e bara för <3 eyefinity.

Hade jag suttit på en skärm hade detta kanske vara något. Jag trivs med 1080p och om man ska ha högre upplösning... lycka till med 120 fps i typ 2560x1440 på ett nytt spel. För en vanlig dödlig iaf

Permalänk
Medlem

Ser man verkligen skillnad på 60Hz vs 120Hz?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Ser man verkligen skillnad på 60Hz vs 120Hz?

Vem gör inte det?

Permalänk
Avstängd

Eizo är kungar som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste både på flatpanelsHD och Eizo hemsida men hittar inget om man kan montera bort foten och använda sig av VESA fäste. Någon som vet?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Läste både på flatpanelsHD och Eizo hemsida men hittar inget om man kan montera bort foten och använda sig av VESA fäste. Någon som vet?

Försökte också få reda på om den är borttagbar men hittade ingenting. Hoppas vi får svar på det snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Läste både på flatpanelsHD och Eizo hemsida men hittar inget om man kan montera bort foten och använda sig av VESA fäste. Någon som vet?

Ser ut att vara samma typ av fäste som tidigare Foris 23". Men denna gång lite dolt.

Och har den inte vesa-fäste så undrar jag verkligen hur de tänkt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Försökte också få reda på om den är borttagbar men hittade ingenting. Hoppas vi får svar på det snart.

Skrivet av Igelkott:

Ser ut att vara samma typ av fäste som tidigare Foris 23". Men denna gång lite dolt.

Och har den inte vesa-fäste så undrar jag verkligen hur de tänkt.

Ingen VESA, tyvärr.

http://www.flatpanels.dk/downloads/eizofg2421tech.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ser man verkligen skillnad på 60Hz vs 120Hz?

Man märker en enorm skillnad med 100 mot 60.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mycket nice! Köpte nyligen en Eizo Foris F2333 så nästa uppdatering för mig blir inte fören det kommer typ en 4k gaming skärm från Eizo om några år förhoppningsvis.

Hade Eizo på CRT tiden, skönt att vara tillbaka.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Mycket nice! Köpte nyligen en Eizo Foris F2333 så nästa uppdatering för mig blir inte fören det kommer typ en 4k gaming skärm från Eizo om några år förhoppningsvis.

Hade Eizo på CRT tiden, skönt att vara tillbaka.

Hade för mycket backlight bleed på två ex av FS2333 så jag gav upp. Skönt att de gått tillbaka till VA-panel (från IPS). Svärtan är guld värd tycker jag. Sitter med en Dell nu, men kan mycket väl ge Eizo en ny chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Hade för mycket backlight bleed på två ex av FS2333 så jag gav upp. Skönt att de gått tillbaka till VA-panel (från IPS). Svärtan är guld värd tycker jag. Sitter med en Dell nu, men kan mycket väl ge Eizo en ny chans.

va det inte så att du hade smart insight påslaget ??? den som gör att svart blir i princip vit grå dassigt, funktionen som gör att du ska kunna se igenom warfog http://www.youtube.com/watch?v=hoSVNpgUc_k

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

va det inte så att du hade smart insight påslaget ??? den som gör att svart blir i princip vit grå dassigt, funktionen som gör att du ska kunna se igenom warfog http://www.youtube.com/watch?v=hoSVNpgUc_k

trodde själv först att jag hade värsta backlight bleed - stälde in skärmen och den blev totalt kolsvart.
(oj förlåt skrev citat istället för redigera :/ )

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Undrar om man kan köra lightboost grejen med denna. Någon som vet?

Skrivet av Mars SSX:

Den använder redan strobe backlight.

Eizo's variant är att föredra eftersom den använder sig av en kortare belysningsintervall per bildruta "strobe lenght", i jämförelse med Lightboost. Dessutom så degraderas inte färgerna någonting med Eizo's lösning till skillnad från Lightboost.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Eizo's variant är att föredra eftersom den använder sig av en kortare belysningsintervall per bildruta "strobe lenght", i jämförelse med Lightboost. Dessutom så degraderas inte färgerna någonting med Eizo's lösning till skillnad från Lightboost.

Kommer bli väldigt intressant att jämföra den här modellen mot en Asus VG248QE med G-Sync som använder sig av Nvidias egen variant av Lightboost.

Edit: Läste precis att BlurBusters kommer göra en review. Can't wait!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Verkade intressant tills man såg att det var 16:9 och inte 16:10. Ska väl inte vara så svårt att ta fram en VA-panel i 1920x1200? Eller?

hade nästan tryckt in köpknappen när jag såg att det var 1080p.. hade varit en på väg annars..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Kommer bli väldigt intressant att jämföra den här modellen mot en Asus VG248QE med G-Sync som använder sig av Nvidias egen variant av Lightboost.

Edit: Läste precis att BlurBusters kommer göra en review. Can't wait!

Förvisso, men med G-Sync tvingas du välja mellan G-Sync mode eller strobe mode, så du kan inte ha båda igång samtidigt. Sedan skall det bli intressant att se hur mycket Nivida har lyckats minimera den degradering av färger som alltid är fallet med Lightboost. Dessutom får man inte glömma bort att det det fortfarande är frågan om en TN panel, till skillnad från Eizo's VA panel med 240hz uppkonverteringsläge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

Förvisso, men med G-Sync tvingas du välja mellan G-Sync mode eller strobe mode, så du kan inte ha båda igång samtidigt. Sedan skall det bli intressant att se hur mycket Nivida har lyckats minimera den degradering av färger som alltid är fallet med Lightboost. Dessutom får man inte glömma bort att det det fortfarande är frågan om en TN panel, till skillnad från Eizo's VA panel med 240hz uppkonverteringsläge.

Det är strobe mode jag refererade till.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi har ett test av FG2421 i pipelinen. Vi ska försöka få till bildexempel på hur stor effekten är med black frame insertion innan vi släpper loss testet.

Permalänk
Medlem

Grym skärm detta!
ÄNTLIGEN nått annat än TN med 120hz och även black frame insertion!
Hade den varit 27 tum hade jag nog slagit till

*edit* råbrutal kontrast på den också förresten! Synd att betraktningsvinklarna är så begränsade då bara.

Skrivet av Laxpudding:

Vi har ett test av FG2421 i pipelinen. Vi ska försöka få till bildexempel på hur stor effekten är med black frame insertion innan vi släpper loss testet.

Oooh, nice - ser fram emot den!

Skrivet av OptimusRex:

Om det är 120hz input, betyder det att man bara behöver 120 fps för att kunna köra dom 240 boostade hertzen?

Jepp!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Vänster: 120Hz PLS persistent backlight QNIX QX2710

Höger: 120Hz strobed backlight Samsung S27A750D

Som sagt, längtar som fan tills den här släpps. Undrar hur svårt det är att debezla och ta bort coatingen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mars SSX:

Som sagt, längtar som fan tills den här släpps. Undrar hur svårt det är att debezla och ta bort coatingen.

Frågan är om det ens är nödvändigt att göra det.

Skrivet av FlatpanelsHD:

It does not come with the same dirty screen coating. The panel surface not completely clean and it still has an anti-reflective coating as all other matte LCD panels, but comparing it to our IPS-based Dell monitors in our testing room it clearly exhibits a lesser extent of graining on white background.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Man kan just nu köpa skärmen för 4490 kr hos alina som Sweclockersmedlem (kräver inloggning):

https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=FG2421-BK

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tydligen en panel ifrån Sharp som Eizo använder sig av i sin modell.

Tftcentral twitter:

"The Eizo Foris FG2421 is using a Sharp MVA panel, not one from AU Optronics who don't actually manufacturer any 120Hz AMVA at the moment."

Finns en länk till modellen på Sharps hemsida, dock har inte information lagts upp ännu. Följer man länken ser man dock att 23.5" är den största modellen de erbjuder, så eventuella drömmar om en 27" modell inom den närmaste framtiden får man nog tyvärr glömma.

http://www.sharpsma.com/lcds/16-24-inch-41-63-cm/23_5inch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Man kan just nu köpa skärmen för 4490 kr hos alina som Sweclockersmedlem (kräver inloggning)

Hos Webhallen finns den också för 4490 för medlemmar, eller om man bor i Göteborg, för 3990 kr (helgerbjudande).

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Avstängd

Har fått hem mina tre exemplar och märkte att den ena av dom tre inte var lika bra som dom två andra. Typ som viss andra har upplevt. Däremot var dom andra två skitbra. Att spela i 120Hz med BFI är som att leka gud i FPS spel. Känner mig överlägsen alla andra även fast jag som regel suger. Färgerna är bara krämen på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Har fått hem mina tre exemplar och märkte att den ena av dom tre inte var lika bra som dom två andra. Typ som viss andra har upplevt. Däremot var dom andra två skitbra. Att spela i 120Hz med BFI är som att leka gud i FPS spel. Känner mig överlägsen alla andra även fast jag som regel suger. Färgerna är bara krämen på toppen.

Eizo har väl 5 år på plats garanti lr nåt liknande . så du borde kunna byta ut den som failar.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P