::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

+200mV räcker till all OC på luft. På vatten däremot kan du nog dra nytta av högre spänning. Uppåt 1,4V brukar gå fint på vatten.

Alla som vill ha +200mV på sina 290/290X, använd sapphire trixx.

Är sugen på att prova PT1 bioset men är osäker på om det bara är för 290X eller om det funkar på 290 med.

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Är sugen på att prova PT1 bioset men är osäker på om det bara är för 290X eller om det funkar på 290 med.

Gör endast det om du har vattenkylning, +200mV med sapphire trixx räcker till all OC på luft.

Det är bara att prova, funkar det inte så flippa bios switchen, boota up och när det bootat flippar du switchen igen och flashar in det fungerande bioset bara.

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Powertarget på 50% och minnen på 1500, än så länge är all OC i catalyst. Minnena kan jag köra högre men vill inte före jag har bättre kontroll på kylningen och svalare väder. Kyler den med en Accelero Hybrid II med en näst intill ljudlös fläktkurva.

Minnena blir inte varma alls, så det behöver du inte oroa dig för. Att öka spänningen till minnena kan däremot vara farligt då hawaii kortens minnes kontroller verkar gå sönder ganska lätt av det. Men ref kort har såvitt jag vet ingen justering för minnes spänningen.

Kör in shappire trixx och öka volten så ska du se att artefakterna försvinner och att du kommer högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Törs nästan lova att det går högre om du använder rätt metod för att klocka.

Vilken mjukvara använder du? Och vilka volt/powerlimit settings kör du? Går VRM varma?

Afterburner, Max powerlimit, Inte ändrat volten. Ja VRM gå varmt men gpun ligger på max 60c under 100% load.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Hej!

Jag har ett MSI AMD Radeon R9 290 GAMING 4 GB , och det blir supervarmt när jag spelar, även om jag kör låga inställningar. Har många fläktar samt att CPUn har vattenkylning.

Någon annan som har samma problem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5, fönstersida | CPU: Intel Core i5-4690K Quad, 3,5 GHz 6GB| GPU: MSI GeForce GTX 1080ti Gaming X 11GB | Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Minne: 16GB Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Hårddisk: 1x SSD 250Gb 1x 1 TB Western Digital Caviar Blue | Nätaggregat: Fractal Design 650W | Skärm Asus swift rog

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Gör endast det om du har vattenkylning, +200mV med sapphire trixx räcker till all OC på luft.

Det är bara att prova, funkar det inte så flippa bios switchen, boota up och när det bootat flippar du switchen igen och flashar in det fungerande bioset bara.

Yes jag har vattenkylning (EK fullcover block). Temperaturerna är som sagt inget problem hittills då de knappt gått över 55 grader i 1180 core och +100mV. VRMerna blir inte heller alls varma.

Just det bios switchen. Glömde att det finns en sådan. Då känns det lite säkrare att prova.

Permalänk

Lite sugen på att klocka upp mitt Gigabyte 290 som redan är lite fabriksöverklockat. Har Windforcekylaren (dock?), den är väl ändå helt okej? Hur långt har ni kommit upp i med den kylaren? Blev först lite chockad över värmen den ger ifrån sig men har börjat acceptera att den ändå ligger på 90 med BF4 på ultra++osv. Skyller också på högsommar och värme i rummet!

Permalänk
Medlem

Nyligen blivit ägare till ett MSI 290X Lightning kort.
Inte hunnit kladda så mycket ännu.
1140/1500mhz
Gpu på +63mV och Memory på +13mV.

http://www.3dmark.com/3dm/3568432

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av anon172162:

Yes jag har vattenkylning (EK fullcover block). Temperaturerna är som sagt inget problem hittills då de knappt gått över 55 grader i 1180 core och +100mV. VRMerna blir inte heller alls varma.

Just det bios switchen. Glömde att det finns en sådan. Då känns det lite säkrare att prova.

På vatten går dessa kort oftast riktigt högt. Har sett flera som benchar 1300Mhz på vatten.

Skrivet av SweSparky:

Nyligen blivit ägare till ett MSI 290X Lightning kort.
Inte hunnit kladda så mycket ännu.
1140/1500mhz
Gpu på +63mV och Memory på +13mV.

http://www.3dmark.com/3dm/3568432

Ta det väldigt försiktigt med extra volt på minnet, 290/X minneskontroller har en förmåga att dö när man drar på mem volt.

Permalänk
Medlem

Någon som har haft problem med sitt r9 290? Min crashar datorn hela tiden och datom rn startar osig helt random utan BSOD eller nånting. Ibland så bara fryser den också. Hittat en lösning hittills och det är att klocka ned core från 947 till 900 och minnet från 1250 till 1150.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Har du den senaste BIOS:en på korten då, jag har hört att ASUS och Gigabyte bägge har släppt en BIOS som fixar blackscreens med deras kort!? jag har ju sapphire med senaste BIOS.

Jag lider av enormt mycket blackscreens.. Har du möjligen en länk till detta?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ta det väldigt försiktigt med extra volt på minnet, 290/X minneskontroller har en förmåga att dö när man drar på mem volt.

Ja de känns som att detta kortet borde vara byggt för överklockning iaf. 8+8+6 PCI-E strömkablar på 1 kort. LN2 BIOS mode med defrost för minnerna och bracket för att montera LN2 kylare.
Men självklart kör jag försiktigt på minnet. Aldrig kladdat på minnesvoltage tidigare. Standard verkar vara 1.550v, min körs i 1.563v i just nu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Ja de känns som att detta kortet borde vara byggt för överklockning iaf. 8+8+6 PCI-E strömkablar på 1 kort. LN2 BIOS mode med defrost för minnerna och bracket för att montera LN2 kylare.
Men självklart kör jag försiktigt på minnet. Aldrig kladdat på minnesvoltage tidigare. Standard verkar vara 1.550v, min körs i 1.563v i just nu.

Japp. Dom flesta korten har ingen möjlighet att öka minnes volten. Men matrix och lightning har det, vet en som brännt två st med minnes volt justering Minnet brukar gå högt utan mer volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Afterburner, Max powerlimit, Inte ändrat volten. Ja VRM gå varmt men gpun ligger på max 60c under 100% load.

Skrivet av thereal_twisted:

Japp. Dom flesta korten har ingen möjlighet att öka minnes volten. Men matrix och lightning har det, vet en som brännt två st med minnes volt justering Minnet brukar gå högt utan mer volt.

Hur kommer de sig att jag inte kan hitta min Powerlimit?

Update: Hittade de, måste använda default skin på Afterburn.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Oj, jag har haft mitt Sapphire Radeon R9 290 Tri-X sedan i början av året men helt missat denna tråd. Jag ska nog kolla om det inte går att få den gamla Radeon-tråden av klistrad och denna klistrad senare idag.

Nu har jag inte ens klockat mitt kort då prestandan räckt väl. Dock finns alltid suget att skaffa en till för CF.

EDIT: Mission accomplished!

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och kladdat lite nu under förmiddagen. När jag äntligen hittade Powerlimit.
GPU: 1150mhz @ +125mV
Mem: 6500mhz (1625mhz) @ +6mV
Powerlimit +50

Kört några rundor Unigine Valley på Extreme HD:
FPS: 71.1
Score: 2975
Min FPS: 34.8
Max FPS: 134.6

GPU klockan vägrar köra över 1150mhz utan artefakter. Och jag vill inte skruva upp volten mer. Kör på original bios, Finns ett LN2 mode som jag inte testat däremot.

GPUn toppar 82°C, Minnet 68°C, VRM 66°C och PCB 61°C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Flashade mina två R9 290X till voltmoddad Asus BIOS och att överklocka dem är nu så otroligt mycket enklare! Asus GPU Tweak (helt upplåst) är utan tvekan bättre än MSI AB eller Sapphire Trixx om man vill pressa korten till det yttersta. Förväntade mig faktiskt inte att det skulle vara en så stor skillnad som det är.

1435mV (och +50% power target) i GPU Tweak fixade Unigine Valley med korten klockade 1230MHz/6000MHz. Vdroop i 100% load är -120/-150mV, högsta GPU temps är ~68°C och VRM på korten lite svalare. Ska nog kunna öka det ytterligare utan problem trots att båda korten har Elpida. Fast min PSU når nog max spec. snarare än så är jag rädd för...

Fast jag kanske hinner grilla korten innan det händer, vi får se!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Flashade mina två R9 290X till voltmoddad Asus BIOS och att överklocka dem är nu så otroligt mycket enklare! Asus GPU Tweak (helt upplåst) är utan tvekan bättre än MSI AB eller Sapphire Trixx om man vill pressa korten till det yttersta. Förväntade mig faktiskt inte att det skulle vara en så stor skillnad som det är.

1435mV (och +50% power target) i GPU Tweak fixade Unigine Valley med korten klockade 1230MHz/6000MHz. Vdroop i 100% load är -120/-150mV, högsta GPU temps är ~68°C och VRM på korten lite svalare. Ska nog kunna öka det ytterligare utan problem trots att båda korten har Elpida. Fast min PSU når nog max spec. snarare än så är jag rädd för...

Fast jag kanske hinner grilla korten innan det händer, vi får se!

Kör du 1435mV på luftkylning? Det är oerhört hög spänning för den relativt låga klocken. Men många gånger stämmer spänningarna mindre bra, enda sättet att få reda på exakt rätt är med multimeter. Min erfarenhet är att det kan diffa ganska så rejält mot värdena som olika program ger jämfört med multimeter.

GPU Tweak aka. GPU Break tycker jag är krångligt bara och har en tendens att bugga massor. MSI AB funkar nästan alltid, det är set and forget. Tyvärr tvingas jag köra gpu tweak till mitt matrix kort. Hade vart mkt trevligare om det var kompatibelt med trixx och AB också.

Du märker när gpu inte orkar med mer, det stänger ner systemet som om man bröt strömmen Mitt Coolermaster V1000(Seasonic) gold, pallade inte 3930k@5,2G + 2x7970 matrix 1330/1850(1400mVgpu). Bara tvär slocknade när jag drog igång ett benchmark, spel osv funkade dock ok. Och 3930k vid den klocken drar i sig en bra bit över 400W utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Kör du 1435mV på luftkylning? Det är oerhört hög spänning för den relativt låga klocken. Men många gånger stämmer spänningarna mindre bra, enda sättet att få reda på exakt rätt är med multimeter. Min erfarenhet är att det kan diffa ganska så rejält mot värdena som olika program ger jämfört med multimeter.

GPU Tweak aka. GPU Break tycker jag är krångligt bara och har en tendens att bugga massor. MSI AB funkar nästan alltid, det är set and forget. Tyvärr tvingas jag köra gpu tweak till mitt matrix kort. Hade vart mkt trevligare om det var kompatibelt med trixx och AB också.

Du märker när gpu inte orkar med mer, det stänger ner systemet som om man bröt strömmen Mitt Coolermaster V1000(Seasonic) gold, pallade inte 3930k@5,2G + 2x7970 matrix 1330/1850(1400mVgpu). Bara tvär slocknade när jag drog igång ett benchmark, spel osv funkade dock ok. Och 3930k vid den klocken drar i sig en bra bit över 400W utan problem.

Grafikkorten är vattenkylda med hjälp av full-cover blocks och backplate. I både MSI AB och Trixx finns gränser för max voltage. MSI AB har man bättre överblick i men där är gränserna lägre än Trixx...

Men som jag sa tidigare så är denna BIOS ett ganska extremt exempel på Vdroop (åtminstone om man kollar sensorerna för VDDC på GPU1 och GPU2). Kollar jag GPU-Z är korten på 1352mV respektive 1310mV i idle för att sjunka mer vid 100% belastning. Det blir dessutom inte bättre av att korten är av olika kvalitet, märker att de båda sliter som värst vid lite olika värden. Att jag synkade dem beror bara på lathet men har tid framöver att konfigurera dem.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Grafikkorten är vattenkylda med hjälp av full-cover blocks och backplate. I både MSI AB och Trixx finns gränser för max voltage. MSI AB har man bättre överblick i men där är gränserna lägre än Trixx...

Men som jag sa tidigare så är denna BIOS ett ganska extremt exempel på Vdroop (åtminstone om man kollar sensorerna för VDDC på GPU1 och GPU2). Kollar jag GPU-Z är korten på 1352mV respektive 1310mV i idle för att sjunka mer vid 100% belastning. Det blir dessutom inte bättre av att korten är av olika kvalitet, märker att de båda sliter som värst vid lite olika värden. Att jag synkade dem beror bara på lathet men har tid framöver att konfigurera dem.

Tänkte väl, men 68C är det under stresstest? Låter annars ganska högt för vattenkylning. Det finns ett bios utan Vdroop också om jag inte minns fel.

Med rätt bios och rätt gpu tweak så kan du få upp till 2.0V med all ref. kort. Jag har allt ett 290X liggandes också som jag lekt lite med

Enda anledningen till att jag kör gpu tweak är att det är det enda programmet som ger full volt kontroll. Om jag kunde skulle jag gärna köra AB istället. Vet inte om det går med AB Extreme, troligtvis på 290 ref kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Tänkte väl, men 68C är det under stresstest? Låter annars ganska högt för vattenkylning. Det finns ett bios utan Vdroop också om jag inte minns fel.

Med rätt bios och rätt gpu tweak så kan du få upp till 2.0V med all ref. kort. Jag har allt ett 290X liggandes också som jag lekt lite med

Enda anledningen till att jag kör gpu tweak är att det är det enda programmet som ger full volt kontroll. Om jag kunde skulle jag gärna köra AB istället. Vet inte om det går med AB Extreme, troligtvis på 290 ref kort.

Ja 68 grader är högsta jag såg efter ett par timmar benchmarks. Jag vet att 1435mV är overkill, det var mest för att slippa fixa ett kort åt gången.

Ja jag har sett två "benchmark bios" till R9 290X (ena med Vdroop och andra utan). Jag vet inte om det var en slump men PT1 flashat på två kort utan att ominstallera några drivrutiner gjorde Windows korrupt...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Ja alltså 68 grader är högsta jag såg efter ett par timmar benchmarks.

Ja det cirkulerar två "benchmark bios" till R9 290X, ska testa den andra när jag har tid. Jag vet inte om det var en slump men PT1 flashat på två kort utan att ominstallera några drivrutiner gjorde Windows korrupt...

Ok, mina kort går sällan över 45C(några timmars spelande) men jag kör aldrig några stress tester, benchar massor men inte timmar i sträck utan avbrott. Kör dock ganska rejält med rad yta.

Här har du direkt länk till källan med bios osv, om du inte redan har den. http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=2473

EDIT: Korrupt windows, händer mig ganska ofta också då jag byter kort, moddar bios osv. Windows works in mysterious ways..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Ok, mina kort går sällan över 45C(några timmars spelande) men jag kör aldrig några stress tester, benchar massor men inte timmar i sträck utan avbrott. Kör dock ganska rejält med rad yta.

Här har du direkt länk till källan med bios osv, om du inte redan har den. http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=2473

EDIT: Korrupt windows, händer mig ganska ofta också då jag byter kort, moddar bios osv. Windows works in mysterious ways..

Ja vid spel ligger mina kort på samma temperatur som dina, och radiatoryta får man aldrig för mycket av!

Benchmarks blir bara en ändlös strävan efter perfektion, har inte samma tålamod som en del har men det är kul att se andras hängivenhet, inspirerande många gånger. Stresstester som bara pressar hårdvaran till bristningsgränsen har jag dock aldrig sett poängen i, Furmark lär vara orsaken till många grafikkorts alldeles för tidiga död....

Har redan bios men tack ändå!

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Ja vid spel ligger mina kort på samma temperatur som dina, och radiatoryta får man aldrig för mycket av!

Benchmarks blir bara en ändlös strävan efter perfektion, har inte samma tålamod som en del har men det är kul att se andras hängivenhet, inspirerande många gånger. Stresstester som bara pressar hårdvaran till bristningsgränsen har jag dock aldrig sett poängen i, Furmark lär vara orsaken till många grafikkorts alldeles för tidiga död....

Har redan bios men tack ändå!

Benchmarks är löjligt kul, spenderar nog ca 90% av min tid framför datorn med benchmarking.

Döda grafikkort har jag erfarenhet av hehe

Permalänk

när kommer r290x storebror?
funderar på vilken generation grafikkort man ska satsa på?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legopappa:

när kommer r290x storebror?
funderar på vilken generation grafikkort man ska satsa på?

Strax innan jul men mer troligen under nästa år. Beror nog också på hur Nvidias nya serie presterar men även hur snart AMD kan använda nästa tillverkningsnod. Vore lite synd om R9 300-serien är kvar på 28nm.

Permalänk

Detta kort ASUS Radeon ROG ARES III R9 290X x2
går ej att köra utan att ha halva datorn vattenkyld eller?
har aldrig greppat grafikkort som vapor-X eller xfx R9 295x2 tror jag det heter hur de fubgerar i en luftkyld chassi det kan de inte är min reaktion?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Tja, har sett att ni nämner att Gpu Tweak är bäst för att ändra spänningen till korten, Problemet är bara att jag inte kan hitta slidern. Är det något som jag missat eller stödjs inte mitt kort?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Legopappa:

Detta kort ASUS Radeon ROG ARES III R9 290X x2
går ej att köra utan att ha halva datorn vattenkyld eller?
har aldrig greppat grafikkort som vapor-X eller xfx R9 295x2 tror jag det heter hur de fubgerar i en luftkyld chassi det kan de inte är min reaktion?

Du måste ha en loop för vattenkylning, ja. Typ sånt här: http://www.inet.se/produkt/5331221/ek-kit-x360

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Detta har säkert nämnt tidigare men tål att upprepas.

Jag har under en tid haft problem med mitt fabriksöverklockade Powercolor PCS+ r9 290. Från fabrik är det klockat till 1045/1350.

Spel har hängt sig eller kraschat, efter kraschen har minnet på kortet vägrat gå över 150MHz. Även haft svart skärm där bilden har kommit tillbaka efter 3 sekunder med lite tur. Vid varje tillfälle har jag alltså blivit tvungen att starta om datorn för att allt ska fungera igen till nästa förödelse.

För att lösa problemet körde jag power target i taket och sen tuffar allt på hur stabilt som helst, passade även på att klocka det lite mer när jag ändå krämade på med kraft.

Summa sumarum, har man problem kan power target vara värt att kika på för att det ska gå stabilt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯