Permalänk
Medlem

Plötslig OC

Jag ändrade ram-hastighet i bios på mitt Asus P8Z77-V PRO. Detta gjorde jag via att aktivera XMP i bios.
Så långt frid och fröjd, ram-hastigheten gick från 1333MHz till 1600MHz. Precis som tänkt. Men efter att jag ändrade detta så klockade sig processorn i7 3770K till cirka 4.2Ghz. Har tidigare haft den i stock 3,5-3,9Ghz

Varför gör den på detta viset?
Core voltage låg på 1.224 i stresstest på senaste prime95 versionen.
CPU Temp låg på max 60c som högst.

Jag har tänkt att klocka processorn men först tänkte jag läsa på mer om ämnet och skaffa win 8.1. Har win 7 pro x64 just nu. Tacksam för hjälp om hur jag får ram på 1600MHz och processorn i stock-hastighet. Alternativt få ner volten men bibehålla någon form av stabil klock.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Du råkade inte klicka i något annat förutom XMP? Verkar ju underligt annars. Iaf så är 1.224 i vcore inte speciellt högt så att du behöver inte vara orolig eller nått sånt.

Permalänk
Medlem

Bilder från BIOS. Har nu ändrat till "optimized defaults" i ett försök att förbättra men det ger mig 3.7Ghz istället för 3.9Ghz. Så någonstans är det fel. Var?

Dold text
Dold text
Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Där står det ju till höger att när extreme memory profile är på så ändras CPU ration med mera automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Där står det ju till höger att när extreme memory profile är på så ändras CPU ration med mera automatiskt.

Jag såg det. Kan man få upp ram-hastigheten till 1600MHz utan att behöva använda XMP? Ram-minnena som jag har är gjorda för 1600MHz.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag såg det. Kan man få upp ram-hastigheten till 1600MHz utan att behöva använda XMP? Ram-minnena som jag har är gjorda för 1600MHz.

Ja du kan ställa in minnena manuelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag såg det. Kan man få upp ram-hastigheten till 1600MHz utan att behöva använda XMP? Ram-minnena som jag har är gjorda för 1600MHz.

Under memory frequency.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Körde "Manual" och valde memory frequency till 1600MHz. Nu ligger processorn på 3,9Ghz boost precis som vanlig stock och ram på 1600MHZ jippie! Min (förhoppningsvis) sista fråga är då om det är standard att Core Voltage ligger på 1.224 V vid prime95 stresstest för en stock i7 3770K?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Körde "Manual" och valde memory frequency till 1600MHz. Nu ligger processorn på 3,9Ghz boost precis som vanlig stock och ram på 1600MHZ jippie! Min (förhoppningsvis) sista fråga är då om det är standard att Core Voltage ligger på 1.224 V vid prime95 stresstest för en stock i7 3770K?

Som sagt, vcore på 1.224 för stock låter fullt rimligt. Vill du testa minnena för att vara 100% säker kan du köra ett memtest http://www.memtest.org/ . Men det bör nog vara helt lungt.