Microsoft Surface Pro 2

Permalänk
Medlem

Känns nästan lite tråkigt att sitta här med sin Ux32vd nu när en platta är nästan lika snabb

Tror sambon som är lågstaielärare kan uppgradera från sin gamla tröttna thinkpad till en SurfacePro2 när vi ska till staterna i sommar.. Borde passa henne som handen i handsken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rent designmässigt och rent mekaniskt verkar både Surface 2 och Surface Pro 2 vara riktigt bra produkter, men den ena är meningslös då Windows RT är totalt "fail" (Windows är och kommer nog förbli intressant p.g.a. sin historia och den kräver x86) och den andra känns lite overkill för något som trots allt måste ses främst som en surfplatta (finns betydligt bättre ultrabooks om det är huvudsyftet).

Varför kan inte MS fatta att de är så nära en perfekt surfplatta? Ta Surface 2 och stoppa i BayTrail-T, done! De plattor/2-in-1 från andra tillverkare som kör BayTrail-T är än så länge inte i samma design/kvalité klass som Surface produkterna.

Glöm inte att renodla operativsystemen för deras syften. Jag är medveten att jag kommer få skit av konceptets fanatiker, men det hela har inte varit en framgång hur mycket de än klagar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi verkar ha väldigt olika definitioner på "vettigt tangentbord"...

Så du menar att kunna välja valfritt tangentbord från alla USB/BT tangentbord där ute så finns det inte ett enda vettigt tangentbord? Ja då har vi enormt olik definition då valfrihet var tydligen ingen bra sak.

Skrivet av SmörBacon:

Om jag är hemma så använder jag hellre min stationära dator med bättre prestanda och stor skärm. Men ni som köper denna kanske kastar ut era stationära?

Med pekplatta menar jag alltså den som är i touch cover eller type cover och skall alltså konkurrera med ultrabooks styrplattor..

Tror som sagt inte jag skulle störa mig på prestandan när jag kodar utan att jag inte har ett vettigt tangentbord.

Hela meningen med den är väl att man skall jobba med den när man är på resande fot? Alla verkar prata om fördelar med att man kan koppla in riktiga tangentbord och möss osv. men detta har man ju hemma? Och när jag väl är hemma använder jag min stationära alternativt ultrabooken i knät. Denna funkar inte i knät lika bra enligt mig och jag skulle inte få för mig att kasta ut min stationära för att bara ha denna istället. Bara min åsikt.

Den är inte gjord för att byta ut en stationär jag vet inte vad du fick det ifrån, poängen är, vet du av att du ska ut och resa, vet du av att du ska skriva mycket ta med ett bra tangentbord, svårare än så är det inte. När du inte har behov av det behöver du häller inte ta med något alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MugiMugi:

Så du menar att kunna välja valfritt tangentbord från alla USB/BT tangentbord där ute så finns det inte ett enda vettigt tangentbord? Ja då har vi enormt olik definition då valfrihet var tydligen ingen bra sak.

Som du skrev det tolkade jag det som att du tyckte touch/type-cover är vettigt och du sedan nämnde att man också har möjligheten till USB/BT. Framförallt då BT tangentbord inte är något unikt för Surface då dessa även fungerar till iOS/Android.

Har använt både type-cover och touch-cover och båda är rejäla nödlösningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför kan inte MS fatta att de är så nära en perfekt surfplatta? Ta Surface 2 och stoppa i BayTrail-T, done! De plattor/2-in-1 från andra tillverkare som kör BayTrail-T är än så länge inte i samma design/kvalité klass som Surface produkterna.

Jag har en liten teori. Kan det vara så att Microsoft låter andra producenter sköta den marknaden då det är den som uppenbart är mest eftertraktad, istället för att konkurrera ut sina "partners"? Sen så tar Microsoft på sig att experimentera med mindre lukrativa produkter, de är ju ändå inte särskilt beroende av sin hårdvaruförsäljning och relativt låga säljsiffror spelar då ingen roll.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Häftig platta och kul att MS har lyckats på den mobila marknaden! Jag har lite svårt att släppa min desktop för något sådant här, en platta är nåt jag kan slösurfa på, läsa och titta videos, men jag hade inte pallat att ens skriva detta inlägg..

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Blir det test av Dell Venue Pro 11? Helst med Bay Trail konfigurationen. Hade varit intressant och se hur den presterar. Litet önskemål från mig

Längst ned på sidan hittar du "kontakta oss". Där kan man välja "redaktionellt" vilket både håller tråden ren* och ser till att SweC ser den. Eller så kan du skicka ett kvitter till Jakob som är väldigt aktiv på just kvitter.

*Vilket mitt svar förstör, men jag känner att det är värt det

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Jättebra recension och plattan verkar grym. Det enda jag saknar från recensionen är lite mer detaljer om hur den upplevs att använda. Är den ruskigt snabb, startar appar direkt?... Är pekskärmen responsiv? Flyter all grafik på bra eller syns det någon form av glitchar, microstuttering eller liknande?

Lite siffror på hur länge den håller batteritiden i standby hade varit intressant med!

Tack! Jag skrev om det i recensionen, dock väldigt kort då det inte finns så mycket att säga. Allt flyter som det ska och skillnaden mot en Atom-baserad Windows-produkt är påtaglig. Skärmen är också responsiv, däremot är den lite sträv, men det är någonting jag enbart noterade i vissa spel.

Standby är tyvärr någonting som är praktiskt omöjligt att testa pga. den tid det skulle ta. Vad jag kan säga är att det är inte många procent som försvinner på ett dygn och jag skulle bli förvånade om Surface Pro 2 inte håller ut i två veckor.

Skrivet av alpha:

Recovery partitionen är på 8GB, i alla fall på första generationens Surface Pro. Det är på RT-modellerna som partitionen är på 4GB.

Då gäller det sannolikt även Surface Pro 2! Nu när du säger det låter 8 GB mycket mer rimligt än 4 GB.

Skrivet av KTL:

Jag tror dessvärre du har rätt och det var även akilleshälen på dess föregångare. En entusiastkrets med pengar kommer köpa den. Gemene man ignorera. "Gemene man är tänkt att skaffa Surface 2" burkar ett argument vara men det är bara en ursäkt, de kommer inte köpa en platta med RT efter renommét dess föregångare lämnade efter sig.

Det är värt att tänka på att Surface Pro 2 inte är tänkt att konkurrera mot surfplattor, vilket hittills kan sägas om alla surfplattor med Core-processorer. Samtliga är i första rummet tänkta att gå upp mot bärbara datorer i det övre segmentet, med argumentet att de även kan användas som surfplatta med vissa kompromisser (framförallt tjocklek och vikt). Det är därför fel att jämföra mot exempelvis en Ipad eller en av Android-surfplatta och konstatera att Surface Pro 2 och liknande produkter/hybrider är för dyra.

Jämför vi Surface Pro 2 mot en Ultrabook ser jag inget fel i priset och den enda kompromiss som jag stör mig på är antalet USB-anslutningar, men det övervägs för min del av fördelarna. Sedan fungerar den som surfplatta för mina användningsområden, vilket i första rummet är att surfa.

Skrivet av virtual void:

Rent designmässigt och rent mekaniskt verkar både Surface 2 och Surface Pro 2 vara riktigt bra produkter, men den ena är meningslös då Windows RT är totalt "fail" (Windows är och kommer nog förbli intressant p.g.a. sin historia och den kräver x86) och den andra känns lite overkill för något som trots allt måste ses främst som en surfplatta (finns betydligt bättre ultrabooks om det är huvudsyftet).

Varför kan inte MS fatta att de är så nära en perfekt surfplatta? Ta Surface 2 och stoppa i BayTrail-T, done! De plattor/2-in-1 från andra tillverkare som kör BayTrail-T är än så länge inte i samma design/kvalité klass som Surface produkterna.

Håller verkligen med om Surface 2. Om den hade levererats med Bay Trail-T hade jag inte tvekat en sekund och tryckt på "Köp" för länge sen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Att jämföra surface pro 2 med en surfplatta vad gäller smidighet och en laptop vad gäller arbetsfunktionalitet är ungefär samma sak som att jämföra en laptop med dedikerad grafikkrets med en ultrabook för vikt och batteritid och en statinär burk för prestanda.

Grejen med surface pro 2 är att du får överlägsen produktivitet och prestanda mot en vanlig surfplatta och överlägsen smidighet mot en bärbar dator. Men visst vill du enbart ha en surfplatta för enkel internet surfning och anbändande av traditionella appar är det naturligtvis bättre med en vanlig surfplatta. Och vill du enbart ha en laptop för kodning eller annat arbete är självklart en vanlig laptop det bästa alternativet.

Jag gillar ett tredje alternativ mitt emellan då jag tycker att mobila operativsystem är aldeles begränsade i plattformat men gärna har något lite smidigare än en laptop då jag mest arbetar på min stationära dator.

Permalänk
Medlem

Klart intressant, hade jag stått i begrepp att skaffa mig en ultrabook, så hade den varit en given kandidat. Vill nog gå så långt som att säga att den är den enda laptop/surfplattehybrid på marknaden som känns riktigt intressant. Designen passar mig som knytnäven i ögat också, väldigt simplistisk och sober.

Det enda jag egentligen reagerar riktigt negativt på är prissättningen på versionerna med mer minne/lagringsyta. Visst, kan förstå att stora SSD:s i den formfaktorn inte tillverkas i några enorma serier änsålänge, och att de därmed inte är billiga, men prisökningen är ändå totalt orimlig om det inte är frågan om att de gör rent hisnande påslag. Det hade varit intressant om det fanns en 128GB-modell med 8 GB minne, dels skulle en sådan känts ganska optimal för mig, och dessutom skulle man ju kunna bilda sig ett begrepp om hur mycket de tar ut för bara minnet.

Som ni säger skulle det också vara fint med några USB-portar till. Köper man ultraportabelt är ju hela grejen att man vill ha det ultraportabelt, och inte behöva dra med en massa extra USB-hubbar och sådant. Men å andra sidan kan man ju då också fråga sig om man vill släpa med sig de grejer man skulle pluggat in i portarna? I slutändan kommer det nog räcka med den där enda porten, för den händelse att man vill plugga i nåt USB-minne, kortläsare, etc, om man nu inte är totalt allergisk mot touchpad, och måste ha en riktig mus. En smidig lösning på det problemet kunde ju ha varit att integrera en port eller två i tangentbordet, som kunde användas till sådant som inte kräver mer bandbredd än man kan wrappa och köra över BT.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är värt att tänka på att Surface Pro 2 inte är tänkt att konkurrera mot surfplattor, vilket hittills kan sägas om alla surfplattor med Core-processorer. Samtliga är i första rummet tänkta att gå upp mot bärbara datorer i det övre segmentet, med argumentet att de även kan användas som surfplatta med vissa kompromisser (framförallt tjocklek och vikt). Det är därför fel att jämföra mot exempelvis en Ipad eller en av Android-surfplatta och konstatera att Surface Pro 2 och liknande produkter/hybrider är för dyra.

Jämför vi Surface Pro 2 mot en Ultrabook ser jag inget fel i priset och den enda kompromiss som jag stör mig på är antalet USB-anslutningar, men det övervägs för min del av fördelarna. Sedan fungerar den som surfplatta för mina användningsområden, vilket i första rummet är att surfa.

Väl medveten om jämförelsen. Frågan är då om det finns tillräckligt med ekonomisk bärkraft i den här än så länge minimala nischmarknaden för en jätte som Microsoft? Det är jag allt ifrån ensam om att vara tveksam till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av helmesjoe:

Tror att tanken med en sådan här produkt är just att kunna ha den tillgänglig överallt "ifall att", och att sedan koppla in den till skärm och tangentbord när du är på arbetsplatser. Eller du hade planer på att sitta och koda enbart på denna 10.6"-skärmen? Panik...

Jag har haft ganska många IT-jobb och jag vet inte vem som på fullaste allvar tänkte ha en som här som en arbetsdator..Det scenario du snackar om finns inte. Det här är en pryl du har med dig på semestern, kanske om du är i plugget och skall jobba lite på bussen, anteckna på föreläsningar osv. Enterprise-datorer har helt andra krav på sig. Lycka till att visa något på projektorn om du inte har VGA-port..

Citat:

Jag ser då sjukt stor potential i att kunna ha denna extremt bärbara dator för arbete. Hooka upp den på jobb, två skärmar och tangentborg+mus (antagligen då med dockningsstationen), dra med den hem på kvällarna/helgerna och peta på småsaker, typ göra klassdiagram... Låter perfa i mina öron!

Igen, jag vet inte vart du har jobbat men det måste vara ett väldigt litet företag. Inga företag jag jobbat på skulle ens låta dig koppla in din egna lilla lekdator. Oftast finns det en IT-avdelning som bestämmer vad som är godkänt och inte. Dockningsstationer osv. är standardiserat så att du kan koppla in din dator vart som helst och få dubbla skärmar, riktigt tangentbord och mus. Vanligtvis är det aldrig en bra idé att använda sin arbetsdator även privat..

Permalänk
Medlem

Kan även jag intyga att den är supersnabb. Kör på 256 gb modellen och är extremt imponerad av den 😁.
Installerat steam och kör lite mark of the ninja med min 360 kontroller, guld!.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Så du menar att kunna välja valfritt tangentbord från alla USB/BT tangentbord där ute så finns det inte ett enda vettigt tangentbord? Ja då har vi enormt olik definition då valfrihet var tydligen ingen bra sak.
Den är inte gjord för att byta ut en stationär jag vet inte vad du fick det ifrån, poängen är, vet du av att du ska ut och resa, vet du av att du ska skriva mycket ta med ett bra tangentbord, svårare än så är det inte. När du inte har behov av det behöver du häller inte ta med något alls.

Ja jag skall ta bussen i några timmar och passar på att koda lite på något skript. Lika bra att jag tar med mig ett fullfjädrat j*vla USB-tangentbord och har på bussen också så jag kan använda min platta för 12k! Låter jättesmidigt

Tar hellre med mig min ultrabook

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Ja jag skall ta bussen i några timmar och passar på att koda lite på något skript. Lika bra att jag tar med mig ett fullfjädrat j*vla USB-tangentbord och har på bussen också så jag kan använda min platta för 12k! Låter jättesmidigt

Tar hellre med mig min ultrabook

Det är just det, denna produkt må inte passa dig men den passar t.ex. mig, jag har noll behov av en traditionell laptop, har två stycken som bara samlar damm. Men har länge väntat på en fullfjädrad surfplatta som inte är en leksak med god prestanda och går att rita med, kanske inte som en Intious ritbord, men iaf som en Bambu. En produkt som jag kan sitta med i soffan och rita eller på planet utomlands.
Jag behöver inte skriva så mycket.

Eller när jag 1-2 gånger i månaden far till en annan ort så behöver jag bara ta med denna produkt och docka den med en 24"+ skärm och bluetooth tangentbord + muskombo.

Som du ser, det finns folk som inte är kodare och behöver ett stort tangentbord. Nu har du minst en här som eventuellt kommer köpa denna produkt, är du nöjd nu så vi slipper se dina repeterande inlägg om och om och om igen så fort ordet Microsoft dyker upp i nyheterna?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Väl medveten om jämförelsen. Frågan är då om det finns tillräckligt med ekonomisk bärkraft i den här än så länge minimala nischmarknaden för en jätte som Microsoft? Det är jag allt ifrån ensam om att vara tveksam till.

Det återstår att se, men enligt rykten kostade Microsoft nedskrivning av Surface RT mer än intäkterna för hela Surface-divisionen vid tillfället...

Däremot känns hybrid/2-in-1-konceptet som en given väg framåt och en naturlig del i utvecklingen inom bärbara datorer, men de måste komma ned i pris och plattformarna behöver bli mer energieffektiva för att möjliggöra mer slimmade formfaktorer. Vad som kommer krävas är egentligen att minst en lyckad produkt hittar ut på marknaden som andra partnertillverkare kan efterapa. Jag är gruvligt besviken över vad de flesta levererat hittills.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har man en Windows Phone kopplar den helt transparent upp sig via telefonens Bluetooth. Så snart min Surface tappar wlan ansluter den via min telefon, jag kan tom surfa utan att märka av övergången.

TACK! den instickningen gjorde mig såld! har WP så låter kalasbra! ^^

Skrivet av Vectovox:

Jag antar att värdet beror på vilka behov man har och givetvis vilken budget man kan röra sig med. Min laptop håller i 10 minuter (på sin höjd!), överhettar, och är allmänt bedrövligt seg och tung, så det var dags för mig att komplettera min stationära med något jag både kan resa med och arbeta på. Det jag fick var en x86_64 maskin som är väldigt lätt att ta med sig och håller upp till 8 timmar i webbsurfande och dokumentskrivande, så det är helt klart en gigantisk kontrast mot min gamla laptop (vilket kan påverka mitt omdöme).

Ifall du inte känner ett behov av extra rörelsefrihet med din maskin vet jag inte om det riktigt är värt pengarna. SP2 klarar ju inte direkt att spela mer krävande spel på mer än minimumnivå (även om det är riktigt imponerande för formfaktorn), och den tillför inte mycket mer på konsumptionssidan än vad andra tablets gör vad gället möjligheter att se på youtube, läsa Sweclockers, etc. Med det sagt så är maskinen mycket allsidig, precis som recensionen pekar på, och kvaliten är väldigt bra i allt den gör (utom kanske kameran). Den känns dessutom väldigt framtidssäker för vad MS kan tänkas hitta på i kommande iterationer av sitt operativsystem, så man börjar ju se fram emot vad de kommer göra härnäst.

Vad gäller plats tror jag 128GB modellen räcker för de flesta. Jag har installerat Steam + Civ V (ungefär 7GB) samt lite annat krimskrams och har 80.5GB utrymme kvar; jag ser inte att jag kommer använda utrymmet i större utsträckning då jag främst använder streamingtjänster för film och musik.

Sammanfattat så är det en mycket kompetent maskin med bra skärm och inbyggt ljud. Hårdvaran driver runt operativsystemet riktigt bra och detsamma gäller för webbsidor och desktop som "metro" applikationer. Ett stort plus är att man aldrig behöver stänga av den då viloläget tar någon sekund att ta sig ur (gentemot några sekunder från avstängd) och håller mycket länge. Jag är verkligen supernöjd med den: Jag kan chilla i sängen innan läggdags för att sedan slå ihop den utan att bry mig om någon avstängning eller dylikt, varpå jag nästa morgon slänger in den i väskan för att använda som arbetsreskap under dagen. Bäst av allt är att jag bara laddar den ett par (två) timmar hemma ifall jag använt den i större utsträckning och aldrig har med mig adaptern till campus då batteriet räcker så länge. Vid behov spelar jag på min stationära.

Som sagt är jag säkerligen något färgad av att mitt köp var ett riktigt bra byte mot min gamla maskin, men oavsett så är jag riktigt nöjd då samtliga av mina behov täcks av SP2! Hoppas min wall-of-text hjälpte dig lite

Haha, wall-of-text ja! Bra skrivet och tack för lite mer info ang den. Låter som en bra produkt även för mig

Skrivet av Jacob:

I den modell vi testat med en SSD på 64 GB finns 37 GB ledigt. Det är med både operativsystem och återställningspartition. Det sistnämnda går tydligen att plocka ut och lägga på ett USB-minne istället, vilket ska frigöra ytterligare ~4 GB: http://www.microsoft.com/surface/en-us/support/storage-files-...

37GB, hmm, inte så mycket till lagring, men den hade USB 3.0, så en liten smidig USB-disk ifall man ska iväg och känner för film, ananrs så rymms det ändå lite "skit" på den. Tror dock att större lagring är att föredra tack för svar!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

TACK! den instickningen gjorde mig såld! har WP så låter kalasbra! ^^

Haha, wall-of-text ja! Bra skrivet och tack för lite mer info ang den. Låter som en bra produkt även för mig

37GB, hmm, inte så mycket till lagring, men den hade USB 3.0, så en liten smidig USB-disk ifall man ska iväg och känner för film, ananrs så rymms det ändå lite "skit" på den. Tror dock att större lagring är att föredra tack för svar!

GLÖM INTE att den har en microSSD port, där man stoppa in t ex 64 GB till (dock kostar det nästan lika mycket som 128 GB modellen men det kan passa vissa). När den är istoppad är minneskortet diskret och kommer inte ut om man inte använder nageln. Var själv rädd för att någon skulle kunna sno minneskortet eller att det skulle kunna fara ut enkelt men är inte direkt orolig efter att ha testat i butik. Dock skulle jag bara ha det för filmer och musik osv. ej känslig info ändå. Känns smått jobbigare att hålla reda på ett USB som riskerar att förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjtroj:

GLÖM INTE att den har en microSSD port, där man stoppa in t ex 64 GB till (dock kostar det nästan lika mycket som 128 GB modellen men det kan passa vissa). När den är istoppad är minneskortet diskret och kommer inte ut om man inte använder nageln. Var själv rädd för att någon skulle kunna sno minneskortet eller att det skulle kunna fara ut enkelt men är inte direkt orolig efter att ha testat i butik. Dock skulle jag bara ha det för filmer och musik osv. ej känslig info ändå. Känns smått jobbigare att hålla reda på ett USB som riskerar att förstöras.

åfasen! ^^ dock kan man undra på hastigheten på ett minneskort. Går det ens spela film i HD från det? Har iof 16GB USB 3.0 mÚSB-sticka, det kanske räcker för lagring när man ska iväg över en helg eller så. Men tror ändå att 128GB modellen är smidigare.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Tänkte bara

Tänkte bara ge cred för en av de bästa testerna/recensionerna jag läst på Surfacen, läst igenom more or less Everything google show.

Har man en Xbox 360 eller PS3 eller trådlös skärm eller liknande kan man enkelt strömma youtube, filmer och musik trådlöst. Cool feature. https://www.youtube.com/watch?v=wG1b0yBJHLM

Jag gillar plattan(läs 8.1 -pekplattor) och 8.1 tack vare "ett drag och ett klick bort" sitter snabb sökfunktion till allt på datorn och nätet, samt webbplatser direkt (alltså om man skriver facebook kommer facebook.com upp som man direkt kan klicka på). Vet inte hur man kommer till den funktionen på en icke pekplatta 8.1 dator...

Skrivet av SmörBacon:

Jag har haft ganska många IT-jobb och jag vet inte vem som på fullaste allvar tänkte ha en som här som en arbetsdator..Det scenario du snackar om finns inte. Det här är en pryl du har med dig på semestern, kanske om du är i plugget och skall jobba lite på bussen, anteckna på föreläsningar osv. Enterprise-datorer har helt andra krav på sig. Lycka till att visa något på projektorn om du inte har VGA-port..

Jag vet att Macanvändare har sina svårigheter att plugga in med sina minidisplayports (som det okcså är på SP2), men att behöva önska dem lycka till är kanske att ta i? Räcker ju med en adapter. Hoppas de "stora" företagen du pratar om haft råd att införskaffa en sådan till eventuella Mac-användare.

Det kan nog stämma det du säger, men det är ingen förutom du som nämnt "IT-jobb". Det finns fler jobb är "IT-jobb" som använder datorer. Jag vet knappt vad "IT-jobb" innefattar, men rimligen bör ruskigt(!) många företag (vare sig hur "stora" de är, "IT-jobb" eller ej) kunna nöja sig med "en pryl du har med dig på semestern" med Intel i5, Skyrime spelmöjlighet och 5 jävla sekunders uppstart. Är det fler som inte tycker att SP2 passar just "deras jobb", säg det här, skriv det här, så vi inte råkar få någon att tro att denna dator kan användas till allt och alla. Hoppas min poäng kommer fram - det finns fler än alla jobb du haft som har datorn till olika ändamål och ser flera negativa inlägg från dig här, du söker/nämner problem som självklara - klart inte avancerade hightec användare kan använda mellanklass grejer? Vill inte skapa tråkig debatt. Och onödigt inlägg tycker vissa, men måste bara svara på detta så kanske sånt undgås. Bra inlägg annars på sweclockers generellt. ^^

Skrivet av SmörBacon:

Igen, jag vet inte vart du har jobbat men det måste vara ett väldigt litet företag. Inga företag jag jobbat på skulle ens låta dig koppla in din egna lilla lekdator. Oftast finns det en IT-avdelning som bestämmer vad som är godkänt och inte. Dockningsstationer osv. är standardiserat så att du kan koppla in din dator vart som helst och få dubbla skärmar, riktigt tangentbord och mus. Vanligtvis är det aldrig en bra idé att använda sin arbetsdator även privat..

Men nu syftades på att datorerna införskaffades av företaget, det var ju det som inlägget handlade om.

Permalänk
Medlem

Härlig genomgång av SP2, uppskattas. Det rycker lite i köptarmen
Efterfrågar till nästa version.
Nextgen-thunderbolt utgång för e-gpu lösning, lite större skärm, gärna möjlighet att köra linux , android som andra os (använda i plattform) och jag köper den för 20 000.

Permalänk
Medlem

Som ägare till gen 1 så är jag absolut inte överraskad över att surface pro 2 får bra betyg, det enda jag skulle vilja ha till min nuvarande är bättre batteritid, men ärligt talat är även det sällan ett problem. Finns ingen annan produkt (förutom surface pro 2) som jag skulle vilja byta min surface pro mot. Jag läser masterprogram inom hållfasthetslära och använder plattan till i stort sett allt som har med skolan att göra. Antecknar i OneNote med den tillhörande pennan som är suverän för det ändamålet, kör beräkningstunga programvaror som ANSYS, SolidEdge, SolidWorks, MATLAB etc, som sedan om man har någon typ av redovisning för lärare enkelt kan tas med och visas. På fritid fungerar den bra som underhållare och känslan är faktiskt att sedan windows 8.1 så verkar de även satt lite fart i marknaden med både 3e part och microsoft utvecklade applikationer, vilket har varit lite segt innan. Skalningsfunktionen är fortfarande ganska kass dock, den har potential, det syns i program som excel och word, men det behövs troligtvis lite uppdateringar från tredjepartsutvecklare.

Skrivet av N4kame0:

Härlig genomgång av SP2, uppskattas. Det rycker lite i köptarmen
Efterfrågar till nästa version.
Nextgen-thunderbolt utgång för e-gpu lösning, lite större skärm, gärna möjlighet att köra linux , android som andra os (använda i plattform) och jag köper den för 20 000.

Du kan nog glömma linux och android... Först och främst är efterfrågan för detta otroligt liten och dessutom har microsoft inget intresse i att se andra operativsystem på sin egna platta, det är bara dålig publicitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Du kan nog glömma linux och android... Först och främst är efterfrågan för detta otroligt liten och dessutom har microsoft inget intresse i att se andra operativsystem på sin egna platta, det är bara dålig publicitet.

Hoppades inte att microsoft skulle stå för sista delen
Finns ju redan Linux för sp1, tänkte att det fanns hopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Härlig genomgång av SP2, uppskattas. Det rycker lite i köptarmen
Efterfrågar till nästa version.
Nextgen-thunderbolt utgång för e-gpu lösning, lite större skärm, gärna möjlighet att köra linux , android som andra os (använda i plattform) och jag köper den för 20 000.

Du kan inte ens köra Windows 7 Pro på den, som på andra hybrider och konvertibla tablet-pcs med wacom (aktiv digitizer) så nu får du nog lugna ner dig. Det är heller ingen surfplatta. Eng tablets och Tablet-PC är ändå olika kategorier av enheter, använder de t ex Bay Trail kan de faktiskt använda samma cpu, men det blir ändå en annan kategori pga mjukvaran och användningssättet. Ett företag kommer dessutom hantera en Android/iOS/Blackberry10-enhet som en mobil enhet medan den behandlar en Tablet-PC som en vanlig dator. Microsoft vill inte beskriva det som en tablet riktigt, det tar Jacob upp därför. Dessutom måste man upp till kraftigare grejer än SoC på PC-sidan om man ska ha pekskärm och aktiv digitizer. Ska man ha aktiv digitizer i ren konsumentklass får man lov att titta på typ Note 8.0 med Android och ARM.

Hur som helst andra leverantörer än Microsoft tillåter att man kör Windows 7 Pro och levererar drivrutiner och support för detta, det gör inte Microsoft trotts att företag generellt sett vill ha samma miljö och program som resten av företaget, och inte kan testa och försäkra att allt rullar för några få användare vars datorer inte klarar av det. Wacom fungerar utmärkt i Windows 7 och företag använder inga modern/startskärms-appar, och skrivbordet har bättre penstöd alltså wacoms drivrutiner om applikationerna stödjer det. Man får ta det och se det för vad det är. Behöver man inte fysiskt ethernet (dockan har 100Mbit-usbbaserad historia och kommer först efter årsskiftet) är det en väldigt bra enhet i klassen, men det finns konkurrenter som hunnit uppdatera till Haswell också (special-slates från företag som bara sysslar med sånt är lite slöare) och alla de stora leverantörerna har konvertibla eller slates som de erbjuder, de flesta bättre anpassade för företag men det finns också sådana med 11-13.3-tum skärm, och högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Som ägare till gen 1 så är jag absolut inte överraskad över att surface pro 2 får bra betyg, det enda jag skulle vilja ha till min nuvarande är bättre batteritid, men ärligt talat är även det sällan ett problem. Finns ingen annan produkt (förutom surface pro 2) som jag skulle vilja byta min surface pro mot. Jag läser masterprogram inom hållfasthetslära och använder plattan till i stort sett allt som har med skolan att göra. Antecknar i OneNote med den tillhörande pennan som är suverän för det ändamålet, kör beräkningstunga programvaror som ANSYS, SolidEdge, SolidWorks, MATLAB etc, som sedan om man har någon typ av redovisning för lärare enkelt kan tas med och visas. På fritid fungerar den bra som underhållare och känslan är faktiskt att sedan windows 8.1 så verkar de även satt lite fart i marknaden med både 3e part och microsoft utvecklade applikationer, vilket har varit lite segt innan. Skalningsfunktionen är fortfarande ganska kass dock, den har potential, det syns i program som excel och word, men det behövs troligtvis lite uppdateringar från tredjepartsutvecklare.

Du kan nog glömma linux och android... Först och främst är efterfrågan för detta otroligt liten och dessutom har microsoft inget intresse i att se andra operativsystem på sin egna platta, det är bara dålig publicitet.

Bara att installera Linux själv. Går på både Gen 1 och 2. Eftersom Surface Pro är en "vanlig" dator går det att installera linux precis som på vilken annan dator som helst.
http://askubuntu.com/questions/265644/dual-boot-surface-pro-w...
http://www.geek.com/microsoft/how-to-install-ubuntu-on-the-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiFibrorn:

Nämn ett annat alternativ där man får såååå mycket mer för pengarna?

Prisjakt, filtrera på bärbara datorer för ~8000 kr.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Känner kanske att segmentet mellan surfplattor, laptops och notebooks börjar smälta ihop rätt mycket, speciellt på allt under 13 tum. Men detta skulle helt klart vara intressant om jag hade behövt flytta runt mycket på jobbet.

Bra review också tummen upp

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Som surfplatta är den onödigt kraftfull och klumpig, som laptop får man för samma pengar betydligt bättre saker med samma vikt och bättre batteritid, bättre tangentbord, samt bättre format att jobba på.

Så ser inte nyttan eller anledningen till denna alls.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att skaffa en SP2 som anteckningsmaskin och liknande. Ritar mycket figurer och antecknar många matematiska begrepp som kan bli jobbiga att hänga med på med tangentbord + touchpad. Sen att den kan hantera full excel och Matlab gör ju inte saken sämre.

Finns det någon direkt konkurrent till bättre pris och lika bra penna+digitizer? Dell kör någon Synapticslösning som jag upplevde lite halvdan efter att ha kollat på lite youtubevideos på deras Venue 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Bara att installera Linux själv. Går på både Gen 1 och 2. Eftersom Surface Pro är en "vanlig" dator går det att installera linux precis som på vilken annan dator som helst.
http://askubuntu.com/questions/265644/dual-boot-surface-pro-w...
http://www.geek.com/microsoft/how-to-install-ubuntu-on-the-su...

Ja det går, men är det inte så att Microsoft lagt in spärrar som gör det svårare? Sitter med mobil så orkar inte kolla länken..

Skickades från m.sweclockers.com