Ifixit plockar isär Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Ifixit plockar isär Xbox One

Hemmafixarna på Ifixit lägger vantarna på en alldeles färsk Xbox One och undersöker konstruktionen, som bedöms vara betydligt mer lättåtkomlig än föregångaren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Urch inte byta disk alltså..

Får nog bli en Ps4 istället då.
Begränsning med en skruttig liten 500gb disk och ingen ssd som kan snabba upp det heller.

Fy M$!

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Urch inte byta disk alltså..

Får nog bli en Ps4 istället då.
Begränsning med en skruttig liten 500gb disk och ingen ssd som kan snabba upp det heller.

Fy M$!

Dom kanske börjar kränga 120 GB 5400RPMare för 1500 Kr igen så som dom gjorde för 360n.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skäggig legend

Snygg dator! oj, jag menar XBOX!

Skämt och sido: riktigt gött att man kan ta isär den lätt, reparera den om så blir fallet etc. Men förstöra garantin med HDD byte? Icke okej.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast

Vänta lite, hårddisk från Samsung? Hur i hela vida världen gick det till? Har de suttit på ett stort lager av gamla diskar? Det var ju två år sedan Samsung slutade tillverka hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite, hårddisk från Samsung? Hur i hela vida världen gick det till? Har de suttit på ett stort lager av gamla diskar? Det var ju två år sedan Samsung slutade tillverka hårddiskar.

Som jag förstår det används förfarande varumärket Samsung trots att det är Seagate som äger fabrikerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Som jag förstår det används förfarande varumärket Samsung trots att det är Seagate som äger fabrikerna.

I videon ser man modellnamnet på hårddisken: ST500LM012
Den är märkt både Samsung och Momentus.
Googlade fram produktbladet: http://samsunghdd.seagate.com/includes/spinpoint-m8-ds.pdf
Mycket riktigt en samsunghårddisk från Seagate.

Verkar som att den också säljs under namnet Seagate:
Seagate Momentus ST500LM012 8MB 500GB på Prisjakt

Permalänk
Medlem

Nästan löjligt hur lika PC:n next-gen konsollerna är... det blir intressant att se om det här betyder att dagens PC-hårdvara håller sig längre för spel, eller om den här generationen bara får en livstid på 3-4 år. Ett HD 7790 är ju inte så häftigt, även om mjukvaran ger en liten extra boost.

Är det någon annan som är lite orolig för värmeutvecklingen i PS4 förresten? Microsoft verkar ju ha varit noggranna på den fronten, men det blir intressant att se hur PS4:orna mår efter 6 månader.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Urch inte byta disk alltså..

Får nog bli en Ps4 istället då.
Begränsning med en skruttig liten 500gb disk och ingen ssd som kan snabba upp det heller.

Fy M$!

Blev lite besviken på att båda konsolerna använder sig av 5400rpm hårddisk innan men det känns verkligen inte som det i praktiken på min Xbox One i alla fall, laddar mycket snabbt som det vore en SSD nästa i. Har erfarenhet av slöa 5400rpm 2,5" HHD i laptops och det känns verkligen av då.

Permalänk
Medlem

Riktigt usel design. Det är därför den är stor som ett hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Riktigt usel design. Det är därför den är stor som ett hus.

Mer eller mindre ljudlös är nog svaret, samt en "uppskattad" livslängd upp mot 10 år.

Permalänk

Är det så att fläkten på heatsinken blåser uppåt? Brukar inte top-down heatsinks ha fläkten som blåser nedåt, genom flänsarna? Dom kanske vill ha ut luften ur lådan?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

PS4 har en mer Airflow inriktad design. Xbone ser mer ut som att de kör på en gigantsik fläkt som sprider värmen i lådan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med reklambannern till videon? Datorn uppfattar det som att jag trycker på den och öppnar därmed fönstret var jag än trycker i videofönstret (alltså öppnar fliken vid till exempel stäng reklam-knappen, spola, pausa, osv).
Det borde dock inte ha så mycket med swec:s sida att göra, är nog snarare youtube som failar. Det funkar dock som det ska där, bara här något går fel.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

En likadan för Kinect vore ballt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Sata II med 8 m8 cache 2013 oj man blir imponerad av dom här konsolerna är en ägare av 360 men den ligger och dammar om jag skaffar x1 kommer jag nog tröttna på den . Om man har en riktigt bra dator är det onödigt att skaffa dom här nya konsolerna . Men dock blir det att sitta och spela halo 5 hos nån polare som är dum nog att skaffa konsolen

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Riktigt usel design. Det är därför den är stor som ett hus.

Ser bättre ut än Ps4 och är dessutom lättare att rengöra från damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mer eller mindre ljudlös är nog svaret, samt en "uppskattad" livslängd upp mot 10 år.

Liksom PS4an ska vara då, minimalt ljud, men stor som ett hus behöver den inte vara.
Nej förstår inte varför du "försvarar" Xbox. Designen är halvkass, riktigt stor låda som även
trots sin storlek ska ha externt nätagg. Känns som dom knappt tänkt på design
och konstruktion/storlek osv, och då förväntar man sig ju bättre prestanda men nej, tydligen inte.
Xbone är ett stort skämt, får en känsla av att den inte var genomtänkt alls

PS. Ang. livslängd tror jag båda kommer hålla i evigheter förutsett att man inte har otur och
behandlar den väl. Man har ju fullt fungerande PS1+2 så varför skulle inte dessa hålla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Mer eller mindre ljudlös är nog svaret, samt en "uppskattad" livslängd upp mot 10 år.

Snarare så att Xbox One mer satsar på att skyffla värmen omkring i chassit och ju varmare komponenterna är ju snabbare måste fläkten gå och ju mer ljud skapas. Får se om Microsoft har läst på eller om de bara hittat ännu ett sätt att misslyckas med kylningen.

Skrivet av Megacrash:

Ser bättre ut än Ps4 och är dessutom lättare att rengöra från damm

Njae.. Båda måste öppnas för att man ska märka någon egentlig skillnad och då ryker ju den fina garantin. Ser mer ut som Microsoft satsar på en massa död yta medan PS4 försöker göra så mycket de kan av den yta som finns.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Finns ju gott om plats för den där jävla "ström-dosan".

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sifear:

Finns ju gott om plats för den där jävla "ström-dosan".

Det roliga är att den interna PSUn på PS4:an är betydligt mindre än tegelstenen du får med Xbox one och då drar ändå PS4 mer ström pga. den kraftigare GPUn. Man börjar ju undra om 30% av tegelstenen är precis som konsolen, enbart dött utrymme.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Bra att att man kan öppna chassit så enkelt, utan skruvar.

Tråkigt att dom använder en konstig 112 millimeter fläkt. Var hittar man en sådan?
Vore bättre om dom använde en standard fläkt på 80, 92 eller 120 mm.

Dåligt att man inte kan byta hårddisk smidigt.

Permalänk
Medlem

Verkar lättmeckad, vilket är bra, även om byta fläkt eller HDD kan bli knepigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Liksom PS4an ska vara då, minimalt ljud, men stor som ett hus behöver den inte vara.
Nej förstår inte varför du "försvarar" Xbox. Designen är halvkass, riktigt stor låda som även
trots sin storlek ska ha externt nätagg. Känns som dom knappt tänkt på design
och konstruktion/storlek osv, och då förväntar man sig ju bättre prestanda men nej, tydligen inte.
Xbone är ett stort skämt, får en känsla av att den inte var genomtänkt alls

PS. Ang. livslängd tror jag båda kommer hålla i evigheter förutsett att man inte har otur och
behandlar den väl. Man har ju fullt fungerande PS1+2 så varför skulle inte dessa hålla?

Jag är ju lite av en designnörd och jag tycker att en design kan vara funktionell och icke-funktionell. Men epitet som ful, kass eller (för den delen) snygg är väldigt intetsägande. För att inte säga gravt missvisande. Man kan designa en stol som är så häpnadsväckande vacker att människor går in i stolpar bara av att se den. Men om det inte går att sitta i den så fyller den ju ingen annan funktion än att vara attraktiv. Det är snarare vad jag skulle definiera som "kass" design. När form går före funktion. Det är snarare gränslandet till konst om man konstruerar något sådant obrukbart.

En datorlåda av modellen större med en volym på 73 liter har ju, för övrigt, bra mycket mer tomrum än Xbox One. Om vi ändå skall jämföra med en PC. Så det lämnar ju lite mer plats för lite mer naturligt luftflöde. Så storleken kanske fyller en funktion. Det här är ju ändå vad datorbyggare eftersträvar i vanliga fall. Även i mini-ITX chassin vill jag ju ha plats för någon form av luftflöde. Externa nätagget avleder ju också värme från själva komponenterna. Återigen: Det kanske fyller en funktion? Det här är ju vad som eftersträvas i alla andra fall när vi entusiaster bygger datorer. Att optimera luftflöde och temperaturer.

För användaren kan det ju vara så att storleken är lite beklämmande. Men jag observerar ändå att Xbox One är (volymmässigt) mindre än det mesta du hittar i klassen SFF. Så i det hänseendet antar jag att den fyller sin funktion. Den tar faktiskt mindre plats än alternativen. Jag räknade mycket snabbt men det rör sig om en volym på 7 liter ungefär, eller?

Jag kan rapportera att min digitalbox förmodligen är större och förmodligen gör mindre också (eftersom jag knappt glor på TV). Så plats i min TV-möbel har den vilket jag får gissa på att Microsoft utforskat. Jag betvivlar att de försöker prångla ut en produkt som innebär att deras kunde förväntas inhandla nya TV-möbler. Eller för den delen slå ut tre väggar, renovera badrummet och ansöka om bygglov för att få husera. Reductio ad absurdum kallas det där, förresten. Jag förlöjligade hur stor den faktiskt är. Men mitt argument är kort och gott: Det är nog godtyckligt vad som får anses vara "för stort". Återigen tror jag nog att Microsoft resonerat lite grann kring sin design och att den förmodligen inte är icke-funktionell i det avseendet att den är större än konkurrenten eller tidigare varianter.

Dessutom skall vi nog se till affärsmodellen också och halvvägs in i produktens livscykel skall det nog till att lanseras en slimmad modell också för att blåsa nytt liv i varumärket. Det har ju varit återkommande i konsolernas marknadsföringsstrategi att förnya sig lite grann emellanåt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

PS4 har en mer Airflow inriktad design.Xbone ser mer ut som att de kör på en gigantsik fläkt som sprider värmen i lådan.

Skrivet av Tumnus:

Snarare så att Xbox One mer satsar på att skyffla värmen omkring i chassit och ju varmare komponenterna är ju snabbare måste fläkten gå och ju mer ljud skapas. Får se om Microsoft har läst på eller om de bara hittat ännu ett sätt att misslyckas med kylningen.

"Halva" ovansidan av xboxen är luftutblås.
Stora luftinsug finns på båda kortsidorna plus ett mindre på baksidan.
Cpufläkten blåser varmluften rakt upp och ut.

Vilken varmluft blir kvar?

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför någon skulle köpa en XBONE när man inte ens kan byta ut hårddisken utan att först öppna lådan, ta bort en massa bröte, och även bryta garantin.

Att man lätt ska kunna byta hårddisk är lika självklart som att man lätt ska kunna byta minneskort på en N64.

Och att XBONE skulle vara lättare att rensa från damm spelar ingen roll, eftersom den säkert lättare blir dammig med (halva ovansidan är en entré för damm).

Så XBONE är alltså:
Större
Svagare (prestanda)
Mer känslig för damm
Utan internt nätaggregat (fastän den är större)
DYRARE

Man kan heller inte byta hårddisk (med en kompis), om man vill byta spel med varandra. Man måste alltså använda skivor, som kan repas och gå sönder; = köp ett nytt spel.

Känns lite som att jämföra 5,25" floppy med de första hårddiskarna på 80talet.

Bara en riktig fanboy köper ett XBONE. All logik säger PS4. Och jag skulle kalla mig ganska opartisk då den senaste konsolen jag ägde var ett SNES, och jag har inga planer på att köpa varken XBONE eller PS4.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Riktigt usel design. Det är därför den är stor som ett hus.

Japp riktigt dåligt att den är stor som ett hus så dom inte får plats med en riktigt bra fläkt så man kan få dom där riktigt roliga red rings jävla dumt lixom.

Vad hade alla konsol spelare tänkt o göra, visst att den är större än de andra konsolerna, men man ska väl ändå inte gå runt med dom i fickan ? Dom ska sitta på en liten hylla där dom kan köra sina spel, kallt och tyst...

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur folk får fram att den är sämre och dyrare, det är ju en konsol!
Prestandan är ju inte allt, blir ju ingen jätte skillnad på fps och är ju en stor del mjukvara som bestämmer hur det skall kännas att spela.
Storleken jo men skit samma helt enkelt en dvd spelare är onödigt stor en digitalbox är oftast onödigt stor..
Och nej är ingen fanboy har dom tidigare generationerna ps, ps2, ps3, xbox, xbox 360, det som jag stört mig mest på är ju ljudnivån framför allt på cd/dvd/blu-ray läsarna.

Dyrare.. Sony tog bort kameran för att det skulle bli billigare.
Kanske bara jag som tycker att Kinnect är en rätt rolig grej som har en hel del roligt att erbjuda för en relativt liten slant extra?
Dottern tycker det är skit skoj iallafall!

Blir väl som föregående generation en av varje
Men irriterad att det inte går att byta ut hdd utan att bryta garanti, när spelen är 20-40gb stora.

/Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovah:

Fattar inte varför någon skulle köpa en XBONE när man inte ens kan byta ut hårddisken utan att först öppna lådan, ta bort en massa bröte, och även bryta garantin.

Att man lätt ska kunna byta hårddisk är lika självklart som att man lätt ska kunna byta minneskort på en N64.

Och att XBONE skulle vara lättare att rensa från damm spelar ingen roll, eftersom den säkert lättare blir dammig med (halva ovansidan är en entré för damm).

Så XBONE är alltså:
Större
Svagare (prestanda)
Mer känslig för damm
Utan internt nätaggregat (fastän den är större)
DYRARE

Man kan heller inte byta hårddisk (med en kompis), om man vill byta spel med varandra. Man måste alltså använda skivor, som kan repas och gå sönder; = köp ett nytt spel.

Känns lite som att jämföra 5,25" floppy med de första hårddiskarna på 80talet.

Bara en riktig fanboy köper ett XBONE. All logik säger PS4. Och jag skulle kalla mig ganska opartisk då den senaste konsolen jag ägde var ett SNES, och jag har inga planer på att köpa varken XBONE eller PS4.

Dold text

Vilken konsol som är "bäst" är upp till var och en.

Men internt nätaggregat, mindre låda/fläkt och högre klockfrekvenser talar för att PS4an skulle vara känsligare för damm och värme än tvärt om.

MS har rimligtvis lärt sig en läxa efter alla värmeproblem och RROD med de tidigare Xboxarna, och verkar nu ha goda marginalerna med denna generation.

Jag hoppas att Sony inte tänjer för mycket på värmemarginalerna bara för att vinna det ofta meningslösa mhz racet.

Permalänk
Inaktiv

Ni som undrar om temperaturen:
http://www.planetextech.com/profiles/blogs/xbox-one-thermal-i... <----- Xbox
http://www.planetextech.com/profiles/blogs/playstation-4-ther... <----- PS

Skrivet av Rovah:

Bara en riktig fanboy köper ett XBONE. All logik säger PS4. Och jag skulle kalla mig ganska opartisk då den senaste konsolen jag ägde var ett SNES, och jag har inga planer på att köpa varken XBONE eller PS4.

Eller dom som bara måste spela Forza 5