Permalänk

Laga ett gtx 570

Jag råkade slinta med en skruvmejsel och gjorde sönder två små komponenter som jag inte vet vad det är för något. En liten svart ytmonterad sak med formen av ett rätblock (5mm lång, 1mm bred och 1mm hög). Står SL3 och SL5 på kretskortet. Om någon har ett söndrigt gainward gtx 570 så köper jag det gärna och lödar dit dessa komponenter. Eller om någon vet vad det är för någon komponent? Säkring, motstånd, kondensator, transistor, induktans?

Försöker jag använda det så går fläktarna på högsta varvtal och inget syns på skärmen. Riktigt irriterande klantigt!

Permalänk
Hedersmedlem

L låter som att det är en spole/induktans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag vände upp och ner på datorn och lyckades hitta de två mikroskopiska komponenterna som jag pillat bort. De var sönder i ändarna för det fattades bitar av dem men jag chansade och lyckades mirakulöst löda dit dem igen och få kontakt mot tråden inuti som knappt gick att se. Kortet fungerar nu perfekt vad jag kan se! Jag borde få pris i lödning

Permalänk
Medlem

några bilder för skojs skull :)? lät intresant

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Inte världens bästa bild kanske men det är ju så jäkla smått, 1mm som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Inte världens bästa bild kanske men det är ju så jäkla smått, 1mm som sagt.

http://davit.se/images/GF.jpg

tack asballt att få det o fungera

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Jag vände upp och ner på datorn och lyckades hitta de två mikroskopiska komponenterna som jag pillat bort. De var sönder i ändarna för det fattades bitar av dem men jag chansade och lyckades mirakulöst löda dit dem igen och få kontakt mot tråden inuti som knappt gick att se. Kortet fungerar nu perfekt vad jag kan se! Jag borde få pris i lödning

Funkade det inte alls innan?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

Funkade det inte alls innan?

Om du läser sade ts i sitt första inlägg:
"Försöker jag använda det så går fläktarna på högsta varvtal och inget syns på skärmen. Riktigt irriterande klantigt! "

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Inte världens bästa bild kanske men det är ju så jäkla smått, 1mm som sagt.

http://davit.se/images/GF.jpg

Snyggt jobbat

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tur att du fick dit komponenterna på rätt plats, de kanske hade samma värde och kunde vändas hur som?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Ja det är otroligt spännande åtminstone att slå på strömbrytaren efter en sådan operation. Kommer datorn gå sönder, kommer grafikkortet att explodera? Påminde mig lite om när jag jailbreakade min första iPhone två dagar efter att jag köpte den och startade den första gången och väntade på att telenorloggan skulle dyka upp Måste ha lite spänning i livet!