Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp och råd med CPU luftkylning!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp och råd med CPU luftkylning!

Tjena!

Behöver bra luftkylning för en 4930k processor, har tittat en del på reviews. Men har väldigt svårt att bestämma mig. Dessutom så har jag köpt in
Corsair Vengeance Pro minnesmoduler och vill helst inte att det ska vara några problem med att CPU kylare ska vara i vägen för ett av ram minnerna. Har ni tips?

Mvh
Splendor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendor:

Tjena!

Behöver bra luftkylning för en 4930k processor, har tittat en del på reviews. Men har väldigt svårt att bestämma mig. Dessutom så har jag köpt in
Corsair Vengeance Pro minnesmoduler och vill helst inte att det ska vara några problem med att CPU kylare ska vara i vägen för ett av ram minnerna. Har ni tips?

Mvh
Splendor

Vad har du för moderkort? Jag körde ett par låga minnen till min 3770k på ett mITX -Deluxe kort från asus. Det blev väldigt tight. Jag hade en Spire TherMax Eclipse. Funkade riktigt bra. Hade lite högre temps än med min vattenkylning som jag kör med idag. Nu var det ju inte en 4930k prolle. Men utvecklade en del värme i 4,5ghz överklock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade tagit Phanteks kylaren eftersom den har två fläktar istället för en. Hade jag däremot tagit en Noctua hade jag tagit NH-D14.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Har du de höga vengeance-minnena alltså?
I så fall får det nog bli en kylare i stil med noctuan eller vatten.
Har man inte problem med höga RAM så tycker jag att Thermalright Silver arrow är det självklara valet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är dessa, http://www.komplett.se/corsair-vengeance-pro-ddr3-1866mhz-16g... .De är oöppnade så det går att skicka tillbaks dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splendor:

Det är dessa, http://www.komplett.se/corsair-vengeance-pro-ddr3-1866mhz-16g... .De är oöppnade så det går att skicka tillbaks dessa.

Slutet vattensystem är ingen lösning? Både tyst och väldigt bra med plats om man säger så. Har kört både H100 och H100i från corsair. Har inte haft några problem med någon av modellerna. Finns kanske bättre men min erfarenhet har varit väldigt god. Kan rekommendera sluten vattenkylning om du inte vill ta steget till komplett vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm fläkt monterade på ett Asus Maximus VI Formula med 2st 8GB Corsair Vengeance Pro Red 2400MHz. No problemas i detta scenario.

Vet dock ej hur denna kylaren lirar med socket 2011. Fästen medföljer men frågan är hur minnena klarar sig. Noctua skriver själva: "While the large, six heatpipe design and the NF-A15 140mm fan with PWM support for fully automatic speed control allow the cooler to best the renowned quiet cooling performance of all other U-series coolers, its 52mm slim shape still guarantees full compatibility with tall RAM modules on LGA2011."

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ozmix, är inte så sugen på vattensystem. Intressant Bascule666, vad jag kan se på asus deluxe, så är det 2 minnesmoduler på varsin sida om processor...hmm...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att det är en jäkligt bra kylare också! Nu har jag i och för sig en extra fläkt igång men det kanske inte är möjligt med socket 2011.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO