Playstation 4 kan bli licenspliktig när webbläsaren fungerar med SVT Play

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Med risk för att låta som djävulens advokat, men är detta inte egentligen ett stort icke-problem?

Borde inte en klar majoritet av alla som äger ett PS4 äga någon form av TV också? (Och därmed redan vara licenspliktiga?).
Jag tvivlar på att det är särskilt många som sitter och spelar PS4 på datorskärmar...

Mjo, jag håller med, men det är lite av en principsak också och det är väl därför folk blir arga. Konceptet är helt enkelt tragiskt kasst. Finns säkert något motargument för detta, men jämför det med att Spotify skulle vara statligt och öppet för alla och att alla måste betala 99 kr i månaden om de äger enheter som de kan lyssna på musiken med, även om personen inte är intresserad av musik eller är intresserad av musiken som finns på Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Har man en PS4 så har man antagligen en TV med, och då skall det betalas. Vad gråter ni för?

Tror att det beror på att folk inte förstår hur licensavgiften fungerar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Ungefär som att dela ut fortkörningsböter till alla bilister bara för de har möjligheten att köra för fort

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Skrivet av tigerffs:

Har man en PS4 så har man antagligen en TV med, och då skall det betalas. Vad gråter ni för?

Inte säkert att man har en TV bara för man har en konsol, kan lika gärna använda en datorskärm.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, vem köper inte en Playstation 4 för att se på SVT play?!?

Permalänk
Medlem

Playstation 4 stöder inte ju inte ens flash

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av osbo22:

Väldigt väldigt onödigt med tanke på att minst 90% av de som skaffar en ps4 ändå har en tv i sina hem och antagligen redan betalar avgiften.

Tänkte samma sak. De flesta som har en konsol eller dyl. betalar ju säkert redan tv-avgift endå
Fast folk blir väl sura bara för principen trots att det inte berör dem

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Mjo, jag håller med, men det är lite av en principsak också. Konceptet är helt enkelt tragiskt kasst.

Absolut, det håller jag helt med om.
Hela systemet är utdaterat och behöver göras om från grunden, i synnerhet så borde inte en fattig student betala lika mycket som en stor familj med ett flertal appareter, men att sitta och gnälla på att just PS4 blir licenspliktigt känns lite överdrivet. Hur många procent av dom som äger ett PS4 äger en TV också? Över 90%?

Sen så borde alla ni som tycker att politiker/radiotjänstanställda borde misshandlas och än värre, mördas, ta ett djupt andetag och faktiskt inse vad det är ni egentligen skriver. (Like-fiske?)
Radiotjänst kostar 2000:- per hushåll om året. Att bli 2000 kronor fattigare, är det verkligen skäl att misshandla/mörda en stor mängd personer?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Som många andra har sagt. Den första tanken som slog mig var att har du en konsol så har du väl en TV? så varför spelar det någon roll då du inte betalar en avgift för varje enhet utan faktiskt bara en summa?

Permalänk
Medlem

Då var vi igång igen då...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska betala så mycket tv avgift kan de väl ändå ta och sända några ORDENTLIGA program eller filmer.
Har endast ytterst sällan sett en bra film på svt.

Permalänk
Medlem

Nu får de väl ändå ge sig!?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så betalar du bara en avgift för all din tv utrustning? Om du vill kunna spela på din konsol måste du ju ha en TV och den betalar du ju redan avgiften för? Eller har jag missförstått det?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Tycker Sverige borde införa skatt i stället så att alla måste betala utom de fattiga.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Har endast ytterst sällan sett en bra film på svt.

Man tittar inte på SVT för att se film.

Sen så får man ju indirekt 4:an och 6:an på köpet, och där brukar det vara film lite oftare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

"Radio- och TV-avgift finns för att hålla Public Service oberoende från politisk påverkan" Står det på deras reklamutskick från 2012. Vilket får mig att skratta högt idag, det var väl Radiotjänst som pressade politikerna att få sin önskan(mer pengar).

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Blir det så får jag väl skippa PS4 :\
Klarar mig gott med min PS3 då jag ändå bara ser på film på den nu för tiden ändå.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Man tittar inte på SVT för att se film.

Sen så får man ju indirekt 4:an och 6:an på köpet, och där brukar det vara film lite oftare.

Enda gången jag kollar på svt är när det är nyheter. Eller uppdrag granskning någon gång.

Men när de ändå får ihop så enormt stora summor kan de väl ändå ta och sända någon ordentlig film. 6:an har ju inte precis bra filmer.

Permalänk
Medlem

Det är häftigt att betala TV-avgift!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

När xbox one släpps ut kommer nog samma sak att hända igen

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovah:

Ungefär som att dela ut fortkörningsböter till alla bilister bara för de har möjligheten att köra för fort

Böter är inte samma sak som avgift...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jisses, håll lite klass på inläggen.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Böter är inte samma sak som avgift...

Inte i mina ögon.
Jag ser radiotjänst avgift som en straffavgift för att du äger någon som du kan se deras innehåll på.
Straffavgift och böter är inte långt ifrån varandra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av longercat:

Men för i h---vete!

Rena STASI de där radiotjänst, hoppas jag inte möter någon av deras folk på stan, kommer nog lappa till någon och kalla dem brunskjortor!

Stasi var kommunistisk säkerhetspolis, brunskjortor var nazister. Du kanske borde ta och titta på en dokumentär på SVT om Tyskland före och efter andra världskriget, för din allmänbildning brister.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jisses, håll lite klass på inläggen.

*Tråd rensad*

Det är lite oroväckande att se hur många här på forumet som uppmanar till mord och misshandel för något som kommer påverka mindre än 0,01% av den svenska befolkningen, i form av en minimal ekonomiskt förlust.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Jag väntar med spänning på att min brödrost ska bli licenspliktig. Med nuvarande utveckling så lär det förr eller senare hända.

razer toaster blir nog den första

Permalänk
Medlem
Skrivet av longercat:

Men för i h---vete!

Rena STASI de där radiotjänst, hoppas jag inte möter någon av deras folk på stan, kommer nog lappa till någon och kalla dem brunskjortor!

Jämförde du precis Radiotjänsten med Stasi?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Jämförde du precis Radiotjänsten med Stasi?

Han jämförde dem även med SA.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vi betalar redan maxbeloppet så det skadar inte med mer saker nu

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Varför ska jag betala pengar för extremt parti-inriktad propaganda? Det räcker med det man får i brevlådan innan valet.

Fast nu är du ute och cyklar långt ut i vägrenen. En stor anledning till att vi inte betalar TV-avgiften via skatten är för att den skall vara politiskt obunden. TV-avgiften är i princip så långt ifrån "parti-inriktad propaganda" det går att komma.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar