Oculus VR visar upp nästa generation av glasögonen Rift på CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Oculus VR visar upp nästa generation av glasögonen Rift på CES 2014

I januari planerar Oculus VR att lyfta på skynket och presentera nästa version av glasögonen Rift. De som fått en försmak av nyheterna är eld och lågor på sociala nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Framförallt upplösningen kände jag behövde förbättring då jag testade. Då jag känner den delen duger blir det nog ett köp

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Detta är spännande! Jag hoppas det går bra för Oculus.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att få lägga vantarna på denna när den släpps!

Permalänk
Medlem

Högre upplösning! Thank god

Permalänk

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det här är nästa stora grej sedan Segway.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har sagt det sedan första gången jag provade Rift: Det behövs 4K.

Men om denna version får 2560x1440 är det ganska bra också!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gief! Vill haaaaaa! Snabba på utvecklingen nu, ge mig färdiga brillorna så kan jag sitta å drömma mig bort i GTA V!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Om det sålts 70000 exemplar av prototypen så kan man kanske tycke att prototypen trots allt är en kommersiell produkt? Med tanke på att ingen kommersiell produkt ännu inte har lanserats menar jag.

Själv har jag ingen aning vad jag skulle ha en sådan till men det brukar komma användningsområden för nya produkter som man aldrig tänkt på när den uppfanns. Kanske något för kirurger att använda för att underlätta operationer på distans?

Permalänk
Medlem

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH YEAH!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kanon! då har grabbarna nåt att klämma på när de drar till CES. Vill ha en fullständig rapport!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

3D effekten om jag har förstått rätt kommer då ej att upplevas, däremot känslan av att vara i en värld genom att täcka stor del av synfältet samt att huvud-rörelsen (head tracking) kommer då ge dig en stor effekt av närvaro.

Får du chansen bör du testa, it is something else

Permalänk
Medlem

Ska dom släppas för oss konsumenter under 2014?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Jag har sagt det sedan första gången jag provade Rift: Det behövs 4K.

Men om denna version får 2560x1440 är det ganska bra också!

Låter vettigt, 4k känns nästan som ett måste för stora TV skärmar, och här har man ju skärmen tryckt rätt intill linserna för att skapa en "real life" känsla som antagligen ska täcka det mesta av synfältet. Om man sedan vill försöka återskapa verkligheten så är ju 4k nästan ett minimum.

Oculus Rift i 8k om 5 år? Låter inte helt omöjligt, vore kul att testa Kör man 8k kan man ju antagligen få väldigt bra 3d kvalitet också.

Permalänk
Medlem

Oculus Rift fungerar redan idag oväntat bra i de demos de har. Det enda man kan anmärka på vilket de själva såklart vet om är att de måste upp med upplösningen. Om de nu ökar den till minst 2K samt sänker latensen ännu mer så kommer det här att bli standard i var mans hem. Detta är helt klart next-gen på riktigt, innan jag testade det viftade jag mest bort det som en gimmick. Nu kan jag knappt bärga mig tills det kommer.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

Om möjligt, linser?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Det kanske mest positiva när man läser nyheten är att det faktiskt verkar finnas ett samarbete med Valve så förhoppningsvis är det inte två olika standarder som skapas. Hoppas på det och att det bara är tillämpningar samt kanske egensläppt utrustning som Valve jobbar på på egen hand.

Permalänk
Medlem

Skrattar när jag hör att vissa säger att tekniken står stilla/stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

Gå till en optiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Oculus Rift i 8k om 5 år? Låter inte helt omöjligt, vore kul att testa Kör man 8k kan man ju antagligen få väldigt bra 3d kvalitet också.

Med tanke på vad som skulle krävs av grafikkorten känns det lite orealistiskt. Utvecklingen går ju inte direkt snabbare och UHD 8K har 16 gånger så många pixlar som 1080p.

Däremot finns ju faktiskt en möjlighet att man skulle utnyttja att det bara är en person som tittar på skärmen och att ögats "upplösning" är mycket, mycket högre precis där du fäster blicken, men mycket mindre i periferin. Om man hade en väldigt högupplöst skärm och med eye-tracking följde var du kollade på skärmen så skulle man kunna rendera den delen av bilden i mycket högre upplösning och detaljrikedom än resten av bilden. Förutsatt att man gör det tillräckligt snabbt så skulle man kunna ge intrycket av en 8K-bild till en bråkdel av grafikprestandan.

Permalänk
Medlem

VR är lika coolt som det alltid har varit, men det börjar bli dags att leverera.

Permalänk
Medlem

1080p på varje öga (mer vore trevligt men kostnadsmässigt å prestandamässigt en taskig idé)

hade varit tufft om man hade haft ett sätt att läsa av ögats rörelser så man kan fokusera på valfria objekt i 3D miljön.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

3D effekten om jag har förstått rätt kommer då ej att upplevas, däremot känslan av att vara i en värld genom att täcka stor del av synfältet samt att huvud-rörelsen (head tracking) kommer då ge dig en stor effekt av närvaro.

Får du chansen bör du testa, it is something else

Okej låter bra faktiskt! Tack för svaret. Blir till att testa om tillfället kommer.

Skrivet av Tandborste:

Om möjligt, linser?

Det är nog inte lönt på mig jag är född med det.

Skrivet av Megacrash:

Gå till en optiker?

Det kan man göra men jag tror knappt de kan göra något såvida de inte kommit på något de kan göra. Jag behöver inte glasögon för det hjälper ändå inte.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

kan man ha vanliga glasögon på sig samtidigt som man har denna på?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kommer köpa direkt när den nya versionen blir tillgänglig, upplösningen på den nuvarande är den enda anledningen att jag har väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

VR är lika coolt som det alltid har varit, men det börjar bli dags att leverera.

Kunde faktiskt inte sagt det bättre själv, arbetet med att färdigställa oculus som kommersiell produkt går segt. Man börjar ju strax undra om projektet har någon hake som de inte kommer att komma över.

För ett pris på 3000 så hade jag inte tvekat med att köpa produkten ens om den bara kunde användas för filmer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

4k? Driver ni lr? En sådan skulle kosta 40 000 kr och kräva dubbla titan för att klara bf4 i medium-inställningar xD. 4k är aktuellt först då ett grafikkort klarar att leverera bf4 i 120 fps i 1080p

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Det är svårt att vänta på dom för att jag vill så gärna ha ett par men samtidigt så tar jag hellre en välgjort produkt över en för tidig produkt alla dagar i veckan. En produkt som säljs för tidigt som inte har blivit testad ordentligt är ett jävla helvete (typ bf4 eller vilket spel som helst från EA)

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kunde faktiskt inte sagt det bättre själv, arbetet med att färdigställa oculus som kommersiell produkt går segt. Man börjar ju strax undra om projektet har någon hake som de inte kommer att komma över.

För ett pris på 3000 så hade jag inte tvekat med att köpa produkten ens om den bara kunde användas för filmer.

Tycker folk verkligen att det går långsamt? Detta är ett rasande tempo... Om de har en kommersiell produkt färdig innan 2015 har det gått riktigt snabbt. Jag skulle gissa på att Prototyp 2 kommer ut i vår och möjligtvis börjar försäljningen av den kommersiella versionen lagom till julhandeln nästa år.