Fildelare döms till att betala 4,3 miljoner i skadestånd – för en enda film

Permalänk
Medlem

Är det inte undebart när man behandlar våldtäktsmän och knarklangare bättre än fildelare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

En film kan nästan aldrig gå med förlust. Den måste alltid gå med vinst.

(Jag är dock inte helt övertygad om detta och tror att det finns bolag som går med förlust).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är rätt tveksam till hur de beräknar skadeståndet. Om man tittar på andra verk som till exempel fotografier så är det standard att olovlig publicering betyder att man fakturerar dubbla beloppet av värdet för den aktuella publiceringen. Så om en tidning, vi säger Aftonbladet för de håller faktiskt på med sånt, visar en bild på förstasidan som de inte betalat för skickar fotografen en faktura. Min gamla prislista som nog inte gäller längre säger att förstasidan är värd 4500 kr. Då skickar fotografen en faktura på 9000 kr och sen är det klart. Vägrar de betala skulle man kunna ta det till domstol så säger de till Aftonblandet att betala 9000 kr. Man lägger inte till 975 kr/tim för tiden det tog att ta bilden och sedan slänga på två miljoner för potentiell ekonomisk skada. Den faktiska skadan var 4500 kr och varken mer eller mindre. Man dubblar som straff för att det ska vara billigare att göra rätt från början.

Den faktiska ekonomiska skadan är ju som mest att man antar att alla som laddad hem filmen annars skulle sett den på bio och/eller köpt den på DVD. Så då kan de kräva de pengarna och sen dubbla det som är brukligt för upphovsrättsbrott. Det är en ekonomiskt rimlig kostnad. Annars hade jag inte haft något emot ifall man kan stämma Aftonbladet på mångmiljonbelopp och sätta ansvarig utgivare i fängelse varje gång de publicerar en bild olovligen.

Det är ju det som är det stora problemet. De inkonsekventa straffen för samma brott när det gäller olika media. Av någon anledning har film och musik ett väldigt mycket starkare skydd än andra upphovsrättsskyddade verk.

Ja, jag håller med dig om att straffskalan är väldigt inkonsekvent generellt på detta område. Och domens höga belopp kan te sig något märklig.
Meneee... Summan är troligen inte så orimlig i förhållande till vad exempelvis netflix får betala för att få visa en viss film. Jag kan ju se det som relativt rimligt att netflix betalar en helt annan summa än några enstaka tusenlappar för att fritt få visa filmen i kontrast till hur mycket aftonbladet betalar för en omslagsbild.
Jäkla tur att det inte är tvärt om. Upphovsrättsmän som kräver aftonbladet på pengar för en norpad omslagsbild motsvarande vad netflix betalar för rättigheterna att få streama en film ;).

Med detta sagt håller jag fortfarande med majoriteten här om att straffsumman är upp åt väggarna fel. Räknar man på lika höga belopp på varje illegal fildelning för alla personer så borde summan te sig aningen absurd.

EDIT:
Man kam visserligen lika gärna utgå ifrån beloppet som en videoaffär betalar för att få hyra ut en film. Då blir det minsann inga 4.3 miljoner :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Det finns två sidor utav detta.

Dels har du en sida där man vill att saker skall kunna spridas fritt. Samtidigt så är nedladdning så pass mycket enklare än att dra och köpa en film vilket gör att fler väljer att ladda ner då man kan få ut 720p eller 1080p på ett snabbt vis.

Tjänster som Netflix och liknande börjar också komma ut och ska ge tanken att kunna se film vid bra kvalité samtidigt som du inte ska behöva betala 200KR per film. Dock skapar detta ännu ett problem, personerna som ligger bakom företagen som gör film; vill tjäna pengar, inte bedriva nöje. De kommer försöka kringla ur sig, och detta är ett bevis där man försöker kringla ur sig detta. Att avskräcka personer från att ladda ner, tyvärr så kommer det inte fungera & det man kommer se inom ett par år är en totalförändring inom film & TV.

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

Brott mot upphovsrättslagen är inte samma sak som stöld... Ja, han har brutit mot lagen. Men han har inte stulit något. När ska folk lära sig skillnaderna egentligen?
Jag håller med om att han ska straffas för brottet. Men 4.3 miljoner? Det är bara löjligt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

mörda nån och du får betala 50000kr i skadestånd, visserligen får du långt fängelse straff. men hallå liksom!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattanmattan:

Som kontrast till den här artikeln kan vi titta på vad andra får betala.

http://denvedervardige.wordpress.com/

Eftersom han fått livstid så kommer han inte att få någon mer inkomst.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Det finns två sidor utav detta.

Många kommer larva sig om att det ska vara gratis etc. Att ladda ner film är samma sak som stöld, vare sig du vill eller inte så är det fortfarande stöld. Du laddar ner en film som du egentligen inte äger. Samma sak om du går in på valfri Inet-butik och plockar med dig en SSD. Det fungerar inte att säga "Neh, vadå? Jag lånar bara!", stöld är fortfarande stöld. Dock så är den moraliska skillnaden stor, då det är lättare att sno något som du inte kan hålla i än att gå in och plocka en SSD.

allvarligt? stöld?.. det du gör är att kopiera. det är det ända som äns är måttligt jämnförligt med nedladdning, med tanke på att jag inte :exempel: snor din bil. jag kopierar den. jag tar ju inte bort något ifrån någon, ja filmskaparna blir ju av med en minimi summa på min kopiering, men blir inte bil skaparen ochså det då?...
är man fattig så är man fattig. om man kollar på http://www.hitfix.com/articles/box-office-the-avengers-makes-...
som ett exempel. så går jag och kollar på en film på bio, tycker att den är bra. så varför skulle inte jag få ladda ner den i efterhand?.. jag har ju faktiskt betalat för mig.

jag ser det snarare som skamset att inte bio visar ut film för minimi summor istället. säg 20kr som SF får i driftkostnad m,m och sen 10kr som går till filmskaparna, det är inte direkt som att Johnny Depp, brad pitt, angelina jolie etc går fattiga..
det hade även gynnat arbetsmarknaden inom skådespel m,m..

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem

Värre än MORD!

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på svenska filmer? Tycker både Snabba Cash filmerna är bra, Johan Falk.
Beck är ju mer av någon slags deckare, alltså mindre action, inte organiserad brottslighet osv.
Sen finns det ju massvis med svenska filmer, väldigt många är bra tycker jag. Jämfört med
t.ex Amerikanska är det ju ganska hög klass, och nu menar jag inte budget på filmen för det
är inte vad som gör en film bra det är handling, skådespeleri m.m. Dom flesta Amerikanska filmer
ska ju vara så sjukt överdrivna med explosioner och sånt för minsta lilla.
Vad gäller Danska så är dom ungefär på samma nivå som svenska, inte riktigt sett Norska filmer
möjligen någon enstaka bara så jag har inte riktigt någon åsikt om det.

I alla fall är det fånigt att komma med ursäkter om att svenska filmer är skräp eller så,
fortfarande fel att ladda ner/ladda upp men det känns ju ganska dumt att skadeståndet ska ligga
på flera miljoner, han kommer aldrig kunna betala tillbaka det, och han får ju ingen andra chans precis.

Permalänk

våldtäcks män o andra våldbrott får förövaren halvår till 1 år i fängense ( i princip ) och är skyldig att betala ett skadestånd på ca 200.000:- till offret som troligtvis blir psykiskt lr fysiskt skadad för livet.
fildelare kan få samma tid i fängelse samt flera miljoner i skadestånd som gör att personen i princip inte kan leva ett normalt liv längre, till ett företag som med stor sannorlikhet inte skadats av fildelningen alls.

sure fildelning skall väll straffas med nån form utav böter men dessa hutlösa summor och straff är en skamm .

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Oavsett vad som är felet, språkligt eller innehållsmässigt, så är det naturligtvis inte acceptabelt i ett domslut.

Förekommit flera felstavningar i domen. Denna är faktiskt smårolig, om än oacceptabel.

Citat:

1318 fall av 517 har detta dessutom skett före den lagliga releasen

"1318" skall ju naturligtvis vara "I 318". Men de ser onekligen lustigt ut i detta sammanhang. Men det är allvarligt ändå. Tänk om nästa tal skulle varit 1517 istället. Så det hade stått "1318 fall av 1517" istället för "I 318 fall av 1517", då hade konsekvenserna varit allvarligare och man hade ej kunnat se att det stod fel.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Aja. Lika bra att man sticker från tråden nu då. Verkar som om folk är mer intresserade av att argt hammra på tangentbordet än att faktiskt läsa artikeln och förstå vad den handlar om.

Nu ska vi bara se hur länge det är tills Godwins lag träder i kraft...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Svenskt fängelse i ett halvår eller vara skuldsatt livet ut. Jag vet vad jag hade valt i alla fall...

Skadeståndet ingick nog vare sig han valde fängelse eller samhällstjänst

Permalänk
Medlem

"Vid bevissäkringen laddade vittnet Anders Nilsson ned sammanlagt 1 196
torrentfiler. Det var samtliga torrentfiler som vid nedladdningstillfallet (den 8
november 2010) fanns på SweBits vilka Marcil laddat upp."

ALLTSÅ... har det upprättats en anmälan mot Anders Nilsson för att ha genomfört olovlig nedladdning av uppehovsskyddat material?

Permalänk
Medlem

Vem var det som sa "ingen kommer jaga privatpersoner som laddar ner" iom att lagarna röstades igenom?
Den största boven måste ändå vara den som läckte ut filmen innan den var släppt, det är väl han som ska stå för det stora skadeståndet? Men det är väl lättare att klämma åt en privatperson än att sanera sin egen organisation.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

517 filmer och 4.3milj i skadestånd blir 8300kr per film, inte rimligt någonstanns....

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

517 filmer och 4.3milj i skadestånd blir 8300kr per film, inte rimligt någonstanns....

Sicken bra läs förståelse du har.. Domslutet gäller enbart en film.. Resterande filmer han delade, räknades inte in i domslutets beslut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Permalänk
Skrivet av MrM3:

4,3 mille för fildelning? Hur fan går det ihop? Skadestånd vid riktiga brott typ våldtäkt, mord, misshandel osv är inte i närheten av dessa belopp. Jag vet att det är skillnad på äpplen o päron osv, men ngn rimlighet måste det väl ändå vara? Helt sjuka belopp detta.

Å gud, inte detta argument igen.

Våldtäkt anses mycket mer allvarligt och därför ges stöd och terapi etc. av samhället, skattepengar används.
Fildelningsbrott betalas inte av skattebetalarna så därför får vi andra belopp.

Eller du kanske tycker att svenska staten ska gå in och ge pengar till filmindustrin?

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Personen kommer nu säkert också bli försatt i personlig konkurs (1), så snart lär han inte heller ha minsta kontroll på sina pengar. Blir väl sedan för personen att försöka fixa en skuldsanering , men vem vet hur det kan gå... (2)

Citat:

Bedömning av skäligheten

Vi gör också en helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att komma fram till om en skuldsanering är skälig. I bedömningen tittar vi särskilt på:

hur och varför dina skulder har uppkommit.

(2)

Så frågan är hur utsikten där är...

Permalänk
Medlem
Citat:

"På Discshop har hon kontrollerat tidpunkten för den lagliga releasen i Sverige för
respektive verk. För varje verk har hon markerat om den är släppt på SweBits före
eller efter den lagliga releasen."
Sid, 22 http://www.svd.se/multimedia/archive/01115/12-506-vastmanland...

Borde inte en jurist hitta en mer pålitlig källa än en webbutik?

Speciellt när Henik Pontén är ombud för filmbolagen som borde kunna delge denna information lättvindigt.
Detta får mig och fundera på hur man har hanterat resten av bevisen i domen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Å gud, inte detta argument igen.

Våldtäkt anses mycket mer allvarligt och därför ges stöd och terapi etc. av samhället, skattepengar används.
Fildelningsbrott betalas inte av skattebetalarna så därför får vi andra belopp.

Eller du kanske tycker att svenska staten ska gå in och ge pengar till filmindustrin?

lol de får väl hur jävla mkt bidrag av staten som helst redan...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Det är precis som Rammstein säger i en av sina låtar , We're all living in Amerika

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Helt j**la galet. Istället för att vara så hemska att man fildelar eller tankar en film är man alltså i lagens mening en bättre människa om man klappar ihjäl någon eller våldtar någon eller till och med båda sakerna på en gång. Det är väl knappt 5 siffriga belopp till stackars våldtäkts offer.
Sen en sån skitserie som Beck att dom skulle tappa 5,5 miljoner i intäkter pff säger jag bara. Nej sluta vara elaka värstingar som tankar och gör mindre brott som att mörda och våldta då får man 6-36 månader och kanske 100´000 kr i skadestånd i stället. Hoppas att fogden ger honom en fair deal på skulsanering för annars gör han bäst i att emigrera till Australien eller nåt .

Brottsoffer får hjälp av staten för att brottet anses vara värre än fildening.

När det kommer till fildeningsbrott så sköts det utan statliga betalningar.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Vilket anseende har en Beck film egentligen??

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Vilket anseende har en Beck film egentligen??

Inte så bra efter detta utspel...

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Enligt senaste rön kan man ju inte straffas för samma brott på två olika sätt så vad blir det, skadestånd elelr samhällstjänst? Jag vet vad jag hade valt.
Annars är såna här skadestånd mest ett slag i luften. Några 4 miljoner lär ju knappast finnas att tillgå.

Fast dubbel bestraffning gällde skattebrott där du inte kunde åtalas för skattebrott och ha betalat tillbaka skattetillägg.

Dessutom är det väl inte frågan om antingen skadestånd eller fängelse eller samhällstjänst, utan det torde vara frågan om skadestånd och (fängelse eller samhällstjänst)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Vem var det som sa "ingen kommer jaga privatpersoner som laddar ner" iom att lagarna röstades igenom?

Fast den här killen laddade UPP, inte ner. (vilket påpekats i tråden flera gånger)

Skrivet av Sparvone:

En film kan nästan aldrig gå med förlust. Den måste alltid gå med vinst.

Vad menar du med det? En kass film som kostade massa pengar att göra kan förstås gå back om den säljer dåligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

NN är tidigare ostraffad. Han lever under ordnade förhållanden och det
föreligger inte något övervakningsbehov för att hindra återfall i brott. Det har inte
heller framkommit skäl att tro att han kommer att återfalla i brott.

Nej, han kommer aldrig någonsin att röra en dator och ladda ner en torrent igen i hela sitt liv, enligt NN så är nämligen torrents teknologin en förkastlig sak och han ångrar att han någonsin har kollat på en illegal film och ångrar sig djupt. Återfalls risken för NN att någonsin piratkopiera är därmed noll.

Detta har en undersökning ledd av chefspsykologen på Säter i samarbete med justitierådet Göran Lambertz kommit fram till.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparvone:

En film kan nästan aldrig gå med förlust. Den måste alltid gå med vinst.

(Jag är dock inte helt övertygad om detta och tror att det finns bolag som går med förlust).

Filmer går nästan alltid med förlust...