Guide: Roota och flasha ROMs på en HTCdev-kompatibel mobiltelefon

Permalänk

Hej! Har fastnat i min Bootloader på min HTC M8. Den starta om sig mitt i natten och jag kommer inte ur. Kan inte trycka på Recovery eller nåt. Den bara startar om och hamnar i samma läge. Telefonen vill inte hittas utav datorn via USB heller. Däremot står det FASTBOOT USB när jag pluggar i den i datorn.

Har läst en del och kanske går det rädda telefonen med nån sånhär RUU? Men det jag vill veta först och främst är om jag kan rädda mina bilder som fanns på telefonens minne? Hade en mapp som inte var molnlagrad som jag hemskt gärna inte vill förlora!! Mkt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Hej! Har fastnat i min Bootloader på min HTC M8. Den starta om sig mitt i natten och jag kommer inte ur. Kan inte trycka på Recovery eller nåt. Den bara startar om och hamnar i samma läge. Telefonen vill inte hittas utav datorn via USB heller. Däremot står det FASTBOOT USB när jag pluggar i den i datorn.

Har läst en del och kanske går det rädda telefonen med nån sånhär RUU? Men det jag vill veta först och främst är om jag kan rädda mina bilder som fanns på telefonens minne? Hade en mapp som inte var molnlagrad som jag hemskt gärna inte vill förlora!! Mkt tacksam för svar!

Du har egentligen bara två alternativ: att låsa upp bootloadern eller att flasha en RUU (kanske kräver upplåst bootloader, kommer inte ihåg). Det förstnämnda tar garanterat bort dina bilder och det andra gör troligtvis det också. Om du inte redan har upplåst bootloader finns det nog inget du kan göra för att rädda dina bilder.

EDIT: Jag har ingen HTC-telefon att leka med längre, men du skulle kunna testa att liveboota TWRP och få ut bilderna. Vet inte om man behöver ha upplåst bootloader för det eller inte.

fastboot boot TWRP.img

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Var det nån bild där som inte kom med? Står bara "fastboot boot TWRP.img".

Hur livebootar TWRP och hur gör man det? Är väldigt dålig på sånt här.

Fattar inte hur det kunnat hända såhär utan att jag rootat eller någonting, hur den bara kunnat fastna i det här läget...vanligt problem för HTC kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Var det nån bild där som inte kom med? Står bara "fastboot boot TWRP.img".

Hur livebootar TWRP och hur gör man det? Är väldigt dålig på sånt här.

Fattar inte hur det kunnat hända såhär utan att jag rootat eller någonting, hur den bara kunnat fastna i det här läget...vanligt problem för HTC kanske?

Läs guiden, åtminstone tills du kommer åt telefonen genom fastboot. Därefter laddar du ner TWRP för din telefon och försöker köra kommandot jag skrev i förra inlägget. Det kommer troligtvis inte gå, men väl värt ett försök om du bryr dig om bilderna.

Om (när) det misslyckas är det nog kört. Det enda jag kan komma på är om någon metod för S-OFF kan låsa upp bootloadern utan att röra datan, men jag tvivlar på att det finns en sådan.

EDIT: SunShine verkar faktiskt kunna fixa det utan att ta bort någon data. Kostnaden är $25.

Skrivet av SunShine:

Unlike the other unlock solutions, including the manufacturer solutions, SunShine does not wipe your data. Making it perfect for data recovery, or rooting without the hassle of setting up your device again.
--------------------
Will SunShine wipe my data?
No, unlike our competitors and the official unlock tools, SunShine will never wipe your data. With that said, backing up data is always smart. We encourage you to backup all of your data before proceeding with any root related activities.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tack, ska försöka detta! En fråga bara - Den länken till TWRP, är väldigt många filer där? Ska jag ladda ner alla eller bara den senaste/översta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Tack, ska försöka detta! En fråga bara - Den länken till TWRP, är väldigt många filer där? Ska jag ladda ner alla eller bara den senaste/översta?

Senaste är den du ska ha. Du borde även använda "Citera"-knappen om du vill ha svar, annars ser jag inte att du skrivit något.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Läs guiden, åtminstone tills du kommer åt telefonen genom fastboot. Därefter laddar du ner TWRP för din telefon och försöker köra kommandot jag skrev i förra inlägget. Det kommer troligtvis inte gå, men väl värt ett försök om du bryr dig om bilderna.

Om (när) det misslyckas är det nog kört. Det enda jag kan komma på är om någon metod för S-OFF kan låsa upp bootloadern utan att röra datan, men jag tvivlar på att det finns en sådan.

EDIT: SunShine verkar faktiskt kunna fixa det utan att ta bort någon data. Kostnaden är $25.

Intressant...Funderar bara på om det är möjligt när telefonen inte är brukbar? Ska jag ladda ner det på datorn? Går det via Fastboot USB få över det till telefonen?
Har försökt läsa på deras sida med men hittar inget om hur det fungerar...räcker det med att få det till S-OFF och sen kommer den fungera som vanligt igen? För jag gör ju inte detta för att roota eller nåt annat sånt, jag vill ju bara få en fungerande telefon igen samt om möjligt spara bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Intressant...Funderar bara på om det är möjligt när telefonen inte är brukbar? Ska jag ladda ner det på datorn? Går det via Fastboot USB få över det till telefonen?

Har du läst guiden? Du behöver installera drivrutiner för din telefon så den fungerar med fastboot och sedan köra kommandot jag skrev för att försöka boota TWRP. Recovery-avbilden lägger du i samma mapp som fastboot på datorn.

Citat:

Har försökt läsa på deras sida med men hittar inget om hur det fungerar...räcker det med att få det till S-OFF och sen kommer den fungera som vanligt igen?

Med S-OFF kan man flasha en bootloader som är upplåst utan att rensa användardata, men som jag förstår det kan SunShine låsa upp befintlig bootloader utan rensning också. Efteråt kommer din telefon vara i precis samma tillstånd, fast med möjlighet att flasha en recovery och därigenom få ut bilderna. Sedan kan du fundera på att få telefonen fungerande igen, men det är det lätta i det här.

EDIT: SunShine verkar visst kräva att det är installerat på telefonen. Det blir ju tyvärr svårt. Jag utgick från att det var ett program till datorn.

Citat:

För jag gör ju inte detta för att roota eller nåt annat sånt, jag vill ju bara få en fungerande telefon igen samt om möjligt spara bilderna.

För att få en fungerande telefon kan du flasha en RUU (eller ett nytt ROM om du är äventyrssugen) när som helst, men då kommer dina bilder försvinna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du läst guiden? Du behöver installera drivrutiner för din telefon så den fungerar med fastboot och sedan köra kommandot jag skrev för att försöka boota TWRP. Recovery-avbilden lägger du i samma mapp som fastboot på datorn.

Med S-OFF kan man flasha en bootloader som är upplåst utan att rensa användardata, men som jag förstår det kan SunShine låsa upp befintlig bootloader utan rensning också. Efteråt kommer din telefon vara i precis samma tillstånd, fast med möjlighet att flasha en recovery och därigenom få ut bilderna. Sedan kan du fundera på att få telefonen fungerande igen, men det är det lätta i det här.

EDIT: SunShine verkar visst kräva att det är installerat på telefonen. Det blir ju tyvärr svårt. Jag utgick från att det var ett program till datorn.

För att få en fungerande telefon kan du flasha en RUU (eller ett nytt ROM om du är äventyrssugen) när som helst, men då kommer dina bilder försvinna.

Okej,verkar vara kört för bilderna då. Synd, men är väl inget att göra. Provar det med RUU för att rädda telefonen. Tack så jättemycket för hjälpen ändå!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Okej,verkar vara kört för bilderna då. Synd, men är väl inget att göra. Provar det med RUU för att rädda telefonen. Tack så jättemycket för hjälpen ändå!!

Om fastboot boot TWRP.img sade att det krävde upplåst bootloader verkar det vara ganska kört att rädda bilderna, ja. Du skulle dock kunna testa att låsa upp bootloadern och hoppas att bilderna är kvar. I vissa undantagsfall verkar rensningen inte köras och jag är faktiskt inte helt säker på om kamerakatalogen ens påverkas av rensningen.

Telefonen i sig var aldrig i någon direkt fara. RUU och instruktioner finns här, men testa att låsa upp bootloader och rädda bilderna genom TWRP först. Det värsta som kan hända är att du lär dig något.
Funkar den inte kan du testa den här istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

De guider jag läst för att låsa upp bootloadern säger att jag måste aktivera USB Debugging....hur ska jag kunna göra det utan att komma in i telefonen...?

Fick heller inte TWRP att fungera på datorn...provade med Daemon Tools att mounta men gick ej. Är filen till för telefonen blir det ju svårt då den inte går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

De guider jag läst för att låsa upp bootloadern säger att jag måste aktivera USB Debugging....hur ska jag kunna göra det utan att komma in i telefonen...?

Det behöver du inte göra. Har du missat att tråden du skriver i är en guide som förklarar bland annat hur man låser upp bootloadern?

Citat:

Fick heller inte TWRP att fungera på datorn...provade med Daemon Tools att mounta men gick ej. Är filen till för telefonen blir det ju svårt då den inte går att använda.

Det ska inte fungera på datorn. Du ska skicka avbildsfilen till telefonen med fastboot och kommandot jag skrev.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det behöver du inte göra. Har du missat att tråden du skriver i är en guide som förklarar bland annat hur man låser upp bootloadern?

Det ska inte fungera på datorn. Du ska skicka avbildsfilen till telefonen med fastboot och kommandot jag skrev.

Nej. Men allt detta är otroligt avancerat för en novis som mig. Jag kollade guiden om just detta men det går inte registrera sig på HTCs sida så där tog det stopp. Skriver in mina uppgifter men när jag trycker på Registrera nollställs alla fält och jag är tillbaka på samma registreringssida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Nej. Men allt detta är otroligt avancerat för en novis som mig. Jag kollade guiden om just detta men det går inte registrera sig på HTCs sida så där tog det stopp. Skriver in mina uppgifter men när jag trycker på Registrera nollställs alla fält och jag är tillbaka på samma registreringssida.

Rätt dåligt av HTC. Vad du behöver göra är i alla fall först och främst att få igång fastboot. Börja med att ansluta telefonen till datorn. Därefter behöver du installera fastboot och drivrutiner. Det här verktyget borde vara det absolut enklaste sättet att få igång både och. När installationen är klar, öppna en kommandoprompt och kör fastboot devices. Om din telefon dyker upp där, följ instruktionerna här och skicka din token till mig i PM så kan jag genom mitt konto få ut filen du behöver för själva upplåsningen.

Dyker inte din telefon upp där behöver du andra drivrutiner. Säg till om så är fallet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nu när du har tillgång till telefonen med fastboot kan du först testa att boota TWRP utan att låsa upp bootloadern. Ladda ner TWRP.img (det har du redan gjort) och öppna ett kommandofönster i samma mapp (shift+högerklick). Kör fastboot boot twrp-XXXXXXXX.img (byt ut till filens namn) och se om det fungerar. Om det inte uttryckligen står att det misslyckades, vänta 30s. Det kan ta ett tag innan den bootat klart.

EDIT: Du kan nog flasha RUU utan att låsa upp bootloadern, så om du inte vill offra garanti för en minimal chans att få tillbaka bilderna avbryter du här och kör den metoden istället.

Om det inte gick att få igång TWRP, lägg Unlock_code.bin (filen jag skickade till dig) i samma mapp och kör fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin. Då låses bootloadern upp och all data tas bort (kan behövas bekräftelse på telefonen). Sedan kommer du kunna boota TWRP med kommandot i förra stycket. När TWRP har bootat säger du till så kommer fler instruktioner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Fick inte igång det utan att göra steg 2 men när jag försökte boota TWRP då stod det såhär:

fastboot boot twrp-3.0.2-0-m8.img
downloading 'boot.img'...
FAILED (remote: loading custom splash failed)
finished. total time: 0.014s

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Fick inte igång det utan att göra steg 2 men när jag försökte boota TWRP då stod det såhär:

fastboot boot twrp-3.0.2-0-m8.img
downloading 'boot.img'...
FAILED (remote: loading custom splash failed)
finished. total time: 0.014s

Du har alltså låst upp bootloadern? Testa att ladda ner din twrp.img igen. Det kan vara en korrupt nedladdning. Går det ändå inte kan du köra fastboot flash recovery twrp-3.0.2-0-m8.img och starta recovery genom menyn på telefonen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ja, låste upp bootloadern. Provade ladda ner TWRP igen och körde, då verkar det funka...men står bara "downloading boot.img..." men har stått där i 5 minuter nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Ja, låste upp bootloadern. Provade ladda ner TWRP igen och körde, då verkar det funka...men står bara "downloading boot.img..." men har stått där i 5 minuter nu.

På fem minuter ska den hunnit bli klar. Om inte TWRP är igång på telefonen får du nog testa att flasha recoveryn istället. Skillnaden är att du då skriver den till telefonens lagringsminne och kan starta direkt från bootloadern utan en dator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Provade en gång till nu och då stod det såhär istället:
downloading 'boot.img'...
OKAY [ 2.153s]
booting...
FAILED (remote: not allowed)
finished. total time: 2.153s

Något som säger dig nåt eller ska jag flasha recoveryn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Provade en gång till nu och då stod det såhär istället:
downloading 'boot.img'...
OKAY [ 2.153s]
booting...
FAILED (remote: not allowed)
finished. total time: 2.153s

Något som säger dig nåt eller ska jag flasha recoveryn?

Flasha istället. Det verkar inte gå att liveboota. Jag har inte personligen testat fastboot boot på en HTC, så visste inte ens om det fungerade över huvud taget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Provade flasha nu, då stod detta:

C:\Users\Patric\Downloads>fastboot flash recovery twrp-3.0.2-0-m8.img
target reported max download size of 1826226176 bytes
sending 'recovery' (20046 KB)...
OKAY [ 2.132s]
writing 'recovery'...
(bootloader) signature checking...
FAILED (remote: signature verify fail)
finished. total time: 2.865s

Ingen ändring på telefonskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Provade flasha nu, då stod detta:

C:\Users\Patric\Downloads>fastboot flash recovery twrp-3.0.2-0-m8.img
target reported max download size of 1826226176 bytes
sending 'recovery' (20046 KB)...
OKAY [ 2.132s]
writing 'recovery'...
(bootloader) signature checking...
FAILED (remote: signature verify fail)
finished. total time: 2.865s

Ingen ändring på telefonskärmen.

Är du säker på att upplåsningen av bootloadern lyckades? Står det ***UNLOCKED*** på telefonen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Nej, det gör det faktiskt inte. Detta stod när jag låste upp bootloadern:

>fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin
target reported max download size of 1826226176 bytes
sending 'unlocktoken' (0 KB)...
OKAY [ 0.140s]
writing 'unlocktoken'...
(bootloader) unlock token check successfully
OKAY [ 0.016s]
finished. total time: 0.156s

Trodde det gick igenom förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Nej, det gör det faktiskt inte. Detta stod när jag låste upp bootloadern:

>fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin
target reported max download size of 1826226176 bytes
sending 'unlocktoken' (0 KB)...
OKAY [ 0.140s]
writing 'unlocktoken'...
(bootloader) unlock token check successfully
OKAY [ 0.016s]
finished. total time: 0.156s

Trodde det gick igenom förut.

Det är precis så det ska stå när du kör kommandot. Testa att köra fastboot reboot bootloader för att starta om telefonen. Det kanske krävs en omstart innan allt fungerar.

EDIT: Kom bekräftelsedialogen upp på telefonen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Då stod det såhär:
>fastboot reboot bootloader
rebooting into bootloader...
FAILED (remote: loading custom splash failed)
finished. total time: -0.000s

Trots detta startade den om men står fortfarande LOCKED

Nej. Den bilden kom inte upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Då stod det såhär:
>fastboot reboot bootloader
rebooting into bootloader...
FAILED (remote: loading custom splash failed)
finished. total time: -0.000s

Trots detta startade den om men står fortfarande LOCKED

Nej. Den bilden kom inte upp.

Försök låsa upp bootloadern igen. Om det ändå inte går får du hoppa på RUU-tåget istället. Det kan vara så att man behöver slå på en inställning inne i operativsystemet för att få låsa upp bootloadern (något man hittat på för nyare telefoner). Vilket CID har du? Det borde stå om du kör fastboot getvar cid om jag minns rätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Okej. H3G_G04 är CID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Okej. H3G_G04 är CID.

Är det en telefon från 3?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Japp, stämmer.