Guide: Roota och flasha ROMs på en HTCdev-kompatibel mobiltelefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Japp, stämmer.

Ugh, CID H3G innebär att din telefon är brandad av 3, vilket gör det svårt (väldigt svårt) att hitta en RUU. RUU måste nämligen matcha CID. Testa de två jag länkat (kör .exen med telefonen ansluten) så ska jag se om jag kan hitta en för ditt CID.

EDIT: Du kan testa med HTC Sync Manager också. Den verkar ha någon fabriksåterställningsfunktion.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

HTC Sync Manager verkar inte hitta telefonen när jag går in i det programmet. Det startar automatiskt när jag pluggar i USBn men står ändå att ingen telefon hittas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

HTC Sync Manager verkar inte hitta telefonen när jag går in i det programmet. Det startar automatiskt när jag pluggar i USBn men står ändå att ingen telefon hittas.

Hunnit testa RUU:s än eller väntar du på nedladdning? Jag lyckades inte hitta någon 3-specifik RUU så om inte någon av de två fungerar behöver du tyvärr skicka telefonen till en verkstad med 3:s RUU. Hur länge sedan var det du köpte telefonen? Har du garanti kvar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tror det var 1,5 år sen, så ingen garanti. Har provat denna precis som jag hittade tidigare:
https://ruu.lalleman.net/HTC_M8S(QL...5.00_016_F_release_4504...
men på den gick det fram tills själva processen, då blev det USB Connection Error.
Håller på att ladda ner den ena utav dina nu o ska försöka.

Permalänk
Medlem

Här är en rejäl chansning, men det skulle faktiskt kunna vara så att Volym ner-knappen har fastnat i nedtryckt-läget. Testa att trycka på den några gånger och starta telefonen normalt. Det fanns något fastboot-kommando som (om jag förstod det rätt) tvingade start av OS också. Jag ska se om jag hittar vad det var.

Skrivet av drum_man32:

Tror det var 1,5 år sen, så ingen garanti. Har provat denna precis som jag hittade tidigare:
https://ruu.lalleman.net/HTC_M8S(QL...5.00_016_F_release_4504...
men på den gick det fram tills själva processen, då blev det USB Connection Error.
Håller på att ladda ner den ena utav dina nu o ska försöka.

Vänta nu, den där är för HTC M8s. Såg du inte det när du testade den eller är det One M8s du har?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ja, en HTC One M8. Den RUUn stämmer väl då? Eller finns det en telefon som heter M8s också? Hittade den där på ett annat forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Ja, en HTC One M8. Den RUUn stämmer väl då? Eller finns det en telefon som heter M8s också? Hittade den där på ett annat forum.

Det finns en som heter M8s också, ja. Idiotiskt namnschema, eller hur? Det går förhoppningsvis bättre med en RUU som är till för din telefon.

Kommandot jag snackade om innan är fastboot continue (hade för mig att det var krångligare, men men). Om det fungerar hade det varit helt galet bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Haha, aha, aj då...
Provar med fastboot continue...
FAILED (remote not allowed)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Haha, aha, aj då...
Provar med fastboot continue...
FAILED (remote not allowed)

Vad lite det är man får göra med en låst bootloader. Jag kör alltid upplåst, så har rätt dålig koll på vad man kan och inte kan göra med låst.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hehe, okej. Tror du det finns nån RUU till min modell jag kan prova med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Hehe, okej. Tror du det finns nån RUU till min modell jag kan prova med?

De jag länkat är för M8 utan s, men för just ditt CID blir väldigt svårt. 3 har ju en, men den har inte läckt ut på internet, så den kommer du inte få flashad utan en av 3:s reparatörer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Den ena jag prova utav dig fungerade inte, samma med USB-problemet där. Tror du det är värt att prova din andra länk ändå även om det är den CIDen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Den ena jag prova utav dig fungerade inte, samma med USB-problemet där. Tror du det är värt att prova din andra länk ändå även om det är den CIDen?

USB-problem borde den inte ge, utan den borde bara vägra om det är för fel telefon. Testa att köra fastboot oem rebootRUU innan du kör RUU:n. Man kan även extrahera avbilden ur .exe:n och flasha manuellt. Jag ska kolla upp hur man gör det.

EDIT: Nvm, fick samma fel med en telefon i fastboot. När den var startad och hade USB-felsökning igång hittades den trots att det var en ZTE Blade, alltså inte ens en HTC. Enbart fastboot är uppenbarligen fel läge för att flasha RUU. Testa rebootRUU-grejen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Provade det och körde den RUUn igen men blir samma med USBn. Står först Checking, sen Rebooting Bootloader och till sist Waiting for bootloader men då startar ju telefonen om och det är då den tappar USB-anslutningen kanske...vet inte..Kommer bara tillbaka till samma skärm på telefonen iaf.
Har den andra RUUn på nedladdning att testa, annars kanske jag får lämna in den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Provade det och körde den RUUn igen men blir samma med USBn. Står först Checking, sen Rebooting Bootloader och till sist Waiting for bootloader men då startar ju telefonen om och det är då den tappar USB-anslutningen kanske...vet inte..Kommer bara tillbaka till samma skärm på telefonen iaf.
Har den andra RUUn på nedladdning att testa, annars kanske jag får lämna in den då.

Det ska visst gå att flasha en RUU på vanligt vis med telefonen i fastboot USB mode. Finns det några gula trianglar i enhetshanteraren (devmgmt.msc)? Borde inte vara det eftersom du kan snacka med telefonen genom fastboot, men man vet aldrig.

Det verkar gå att modda en RUU så den flashar på ett annat CID, men då måste man vara extra noga med att man flashar något kompatibelt. Vilket modelid har din telefon? fastboot getvar modelid Man måste även flasha manuellt (se 4. Flashing RUU manually här) om man moddar för ett annat CID.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Finns gula trianglar Bluetooth-kringutrustning men inte på nåt annat, t.ex. Android USB Devices i Enhetshanteraren.

Modelid: 0P6B10000

Permalänk
Medlem
Skrivet av drum_man32:

Finns gula trianglar Bluetooth-kringutrustning men inte på nåt annat, t.ex. Android USB Devices i Enhetshanteraren.

Bluetooth-grejerna är inte jag särskilt intresserad av, nej.

EDIT: Testa att byta drivrutin för den som är din telefon (den som försvinner och dyker upp om du pluggar i och ur telefonen). Högerklick, uppdatera drivrutin, välj drivrutin som redan finns, låt min välja från en lista, testa olika om det finns flera och se om någon av dem vill leka med en RUU.

Citat:

Modelid: 0P6B10000

Det är modelid för vanliga Europe-RUU:s i alla fall. Då _borde_ det vara säkert att modda en RUU och flasha manuellt, men det är en riktigt "sketchy" metod. Jag vet inte riktigt om jag vill rekommendera det till någon som pillat med sådant här i mindre än en dag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Fanns 3 olika drivrutiner och provade på alla med samma resultat tyvärr. Och nej, det kanske är dumt att jag gör flashar manuellt, hehe. Jag lämnar in den till 3. Synd att de gjorde det så svårt med deras brandning. Men jaja, vi kämpade tappert. Jag får tacka dig så otroligt mycket för din hjälp och ditt engagemang! Superschysst!