Geforce 560Ti - fläktproblem

Permalänk
Medlem

Geforce 560Ti - fläktproblem

Hej, jag har haft lite problem med överhettning av min dator den senaste tiden.
Det berodde på att det var extremt dammigt i datorn, så jag blåste rent den med två burkar Air Dust.

Jag fick ner CPU temp från 70° till cirka 40°
Men när jag hade blåst rent grafikkortet märkte jag att ena fläkten i princip står stilla?

I HWMonitor visar den att den skiftar mellan 60-90RPM och överhettas fort till cirka 100 grader..

Nu till det konstiga, jag plockade bort chassit igen och satte igång en stor bordsfläkt, riktade den mot grafikkortet och som på beställning började den snurra i 1600-2200 rpm.

Jag körde igång CS GO som fungerade i cirka 30 sekunder utan problem, sen fick jag ett fryslagg och fläkten åkte ner till 60-90 RPM igen.

Varför fungerar min fläkt ibland? och ibland inte...?

Detta är vad jag kör med:
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Corsair TX 650W 80+
MK Asus P7P55D Socket 1156, P55, ATX
Intel Core i5 2500 3,3GHz
16gb ram

EDIT: Glömde berätta att jag har flashat grafikkortet till nyaste biosversionen, uppdaterat drivrutiner osv givetvis..

Permalänk
Skrivet av lazziee:

Hej, jag har haft lite problem med överhettning av min dator den senaste tiden.
Det berodde på att det var extremt dammigt i datorn, så jag blåste rent den med två burkar Air Dust.

Jag fick ner CPU temp från 70° till cirka 40°
Men när jag hade blåst rent grafikkortet märkte jag att ena fläkten i princip står stilla?

I HWMonitor visar den att den skiftar mellan 60-90RPM och överhettas fort till cirka 100 grader..

Nu till det konstiga, jag plockade bort chassit igen och satte igång en stor bordsfläkt, riktade den mot grafikkortet och som på beställning började den snurra i 1600-2200 rpm.

Jag körde igång CS GO som fungerade i cirka 30 sekunder utan problem, sen fick jag ett fryslagg och fläkten åkte ner till 60-90 RPM igen.

Varför fungerar min fläkt ibland? och ibland inte...?

Detta är vad jag kör med:
Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Corsair TX 650W 80+
MK Asus P7P55D Socket 1156, P55, ATX
Intel Core i5 2500 3,3GHz
16gb ram

EDIT: Glömde berätta att jag har flashat grafikkortet till nyaste biosversionen, uppdaterat drivrutiner osv givetvis..

din fläkt är trasig... gör rent oftare med tryckluft
kom ihåg att hålla fläkten still så den inte snurrar av lufttrycket.

vilken tillverkare är det av grafikkortet ? antingen köper du original eller,
tar du bort den som är trasig Ghettomoddar med buntband och vanlig 120mm fläkt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644