Vilket GTX770 bör man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket GTX770 bör man välja?

Tjena!

Jag ska köpa mig en ny dator och har bestämt mig för ett GTX 770 men har en rejäl beslutsångest när det gäller vilken kylare/märke jag ska köra på!
Det står mellan Gigabyte - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952160¨
EVGA - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942329
MSI Gaming - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952159
MSI Lightning - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952158
Och till sist Asus som i princip är dyrast - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1952152
Jag kommer att ha min rigg i ett HAF XM så har plats för ett långt grafikkort utan några större problem!
Jag har även tänkt på alternativet att spara ihop till ett GTX 780 men min nuvarande dator funkar inte som den ska och vill därför köpa en ny så snabbt som möjligt!
Vilken av korten tycker ni man bör satsa på? Om ni har egna erfarenheter av de olika märkena och kylarna?
(Jag klarar mig inom min budget med de flesta korten förutom MSI Lightning och Asus kortet)

Jag är mest intresserad av Gigabyte då det har bäst kylning för sin klockfrekvens direkt ur lådan
Jag ska vänta tills mellandagsrean börjar på riktigt och ifall något av korten kommer på en fin rea då kommer jag slå till direkt oavsett vilken kylare det är!
Men jag vill gärna ha era åsikter om vilket kort som är bäst och tänk bort Överklockning då jag förmodligen inte kommer att hålla på med det.
God Jul på er!//Alex

Permalänk

Jag har egna erfarenheter av både MSI Gaming och Asus DCII och MSI är lite snabbare ur kartong men Asus kan klockas väldigt högt troligen högre än MSI. Båda korten är tysta vid både låg och hög belastning men vid hög belastning är nog MSI snäppet tystare än Asus. Vad gäller strömförbrukning så sa min kilowattmätare att Asus drog ca 20W mindre än MSI (troligen för att MSI var lite högre klockat)

Vad jag har läst om i recensioner så är Gigabyte bland de absolut snabbaste 770 ur kartong och bullerfri dvs tyst.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har egna erfarenheter av både MSI Gaming och Asus DCII och MSI är lite snabbare ur kartong men Asus kan klockas väldigt högt troligen högre än MSI. Båda korten är tysta vid både låg och hög belastning men vid hög belastning är nog MSI snäppet tystare än Asus. Vad gäller strömförbrukning så sa min kilowattmätare att Asus drog ca 20W mindre än MSI (troligen för att MSI var lite högre klockat)

Vad jag har läst om i recensioner så är Gigabyte bland de absolut snabbaste 770 ur kartong och bullerfri dvs tyst.

Aah okej! Tyvärr har du koll på de 2 korten jag är minst intresserad av men jag tackar för ditt svar!
Alltid bra att få höra åsikter om de andra korten också men förhoppningsvis kommer Gigabyte eller EVGAs kort på mellandagsrea imorgon men om det är Asus eller MSI Gaming skulle du fortfarande kunna rekommendera dem?

Permalänk

Kör på MSI eller Asus, Dom är tystast och klockar bäst, Kolla in Sweclockers tester på dom olika korten för mer info

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Kör på MSI eller Asus, Dom är tystast och klockar bäst, Kolla in Sweclockers tester på dom olika korten för mer info

Tjena!
Inet hade "tyvärr" rea på Gigabytes kort idag så jag slog till på det och en 840 Evo 120gb som tillsammans gick för endast 100kr mer än vad Gigabytes 770 kostar i den billigaste butiken!
Men tack för ditt svar! Jag har nu beställt mitt graffe och kommer säkerligen bli nöjd! Så ifall tråden inte behövs går det bra för en Admin att låsa den.

Permalänk
Skrivet av Mitox95:

Tjena!
Inet hade "tyvärr" rea på Gigabytes kort idag så jag slog till på det och en 840 Evo 120gb som tillsammans gick för endast 100kr mer än vad Gigabytes 770 kostar i den billigaste butiken!
Men tack för ditt svar! Jag har nu beställt mitt graffe och kommer säkerligen bli nöjd! Så ifall tråden inte behövs går det bra för en Admin att låsa den.

Nice!

Jag gick på samma erbjudande på grafikkort! Riktigt bra deal!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitox95:

Tjena!
Inet hade "tyvärr" rea på Gigabytes kort idag så jag slog till på det och en 840 Evo 120gb som tillsammans gick för endast 100kr mer än vad Gigabytes 770 kostar i den billigaste butiken!
Men tack för ditt svar! Jag har nu beställt mitt graffe och kommer säkerligen bli nöjd! Så ifall tråden inte behövs går det bra för en Admin att låsa den.

Kom garna med en rapport senare, ska bestalla ett Gigabyte i Januari:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Ska själv beställa http://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-770-4gb-physx-cud...
jag kör i 1920*1080 och spel har ju börjat dyka upp med recomended minne på 3gb så tyckte det känns lite mer framtidssäkert. Så kanske kan vara värt en titt för dig med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Ska själv beställa http://www.komplett.se/gigabyte-geforce-gtx-770-4gb-physx-cud...
jag kör i 1920*1080 och spel har ju börjat dyka upp med recomended minne på 3gb så tyckte det känns lite mer framtidssäkert. Så kanske kan vara värt en titt för dig med.

Bra mycket dyrare dock, då köper jag hellre ett nytt när framtiden kräver det Men smaken är som baken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Asus alla dagar i veckan. Tyst som få och har en ur sexig backplate

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseBrevslick:

Bra mycket dyrare dock, då köper jag hellre ett nytt när framtiden kräver det Men smaken är som baken.

Jag spelar en hel del BF4 som rekomenderar 3gb, var lite det som det föll på för min del

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Jag spelar en hel del BF4 som rekomenderar 3gb, var lite det som det föll på för min del

Jag har spelat Bf4 på 1gb vram och det har funkat fint. Jag kommer inte spela i Ultra heller så för min del kommer VRAM att räcka gott och väl. Jag var ute efter hög framerate på låga settings. Så 1000 kr extra för samma kort med enda skillnaden att det är 2 gb mer i VRAM är inte försvarbart för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk

Jag kommer vänta på nästa generation, Min GTX 570 håller fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreenSoap:

Jag kommer vänta på nästa generation, Min GTX 570 håller fortfarande.

Helt rätt, håll i pengarna till Maxwell för 700-serien tillför inget nytt direkt, många som köper nu kommer ångra sig när dom ser vad Maxwell innehåller, och så kommer dom antagligen köpa nytt ändå för Maxwell är så mycket bättre.

Permalänk

Jag har själv ett MSI gaming gtx 770, och jag kan inte säga annat än att det är ren kvalité! Jag har ett pissdåligt ventilerat chassi (inga fläktar för inblås eller utblås för att vara exakt) och endå så går kortet inte över 80 grader under längre tid i load, inte heller går fläkten över 50%, inte ens 40.. Så det är ett väldigt tyst kort. Läste även på baksidan av kartongen först idag och såg att MSI har sitt egna lilla program för direktklock. Gaming mode, silent mode och normal tror jag! Att det ser sexigt ut är bara ett plus

Permalänk
Medlem

Sorry för sena svar!

Skrivet av NisseBrevslick:

Nice!

Jag gick på samma erbjudande på grafikkort! Riktigt bra deal!

Haha joo precis! Sorry för sent svar, trodde inte jag skulle få så mycket mer svar i tråden xD
Har dock inte hunnit hämta ut mitt så måste vänta ut hela nyårshelgen nu också..

Skrivet av Carlj:

Kom garna med en rapport senare, ska bestalla ett Gigabyte i Januari:)

Visst självklart! Jag kommer dock inte kunna hämta ut det förrens efter nyårshelgen så får se när det blir ett test på de!

Skrivet av GreenSoap:

Jag kommer vänta på nästa generation, Min GTX 570 håller fortfarande.

Aah jag vill gärna göra det men har kört samma burk i minst 5-6 år så orkar verkligen inte vänta längre... Min nuvarande burk fungerar ju inte att spela på direkt...

Skrivet av Skuggan74:

Helt rätt, håll i pengarna till Maxwell för 700-serien tillför inget nytt direkt, många som köper nu kommer ångra sig när dom ser vad Maxwell innehåller, och så kommer dom antagligen köpa nytt ändå för Maxwell är så mycket bättre.

Jo men jag har som nämnt här ovan haft samma dator i minst 5-6 år å den fungerar inte att spela på längre då jag inte har nån kylning i chassit what so ever...

Skrivet av JagBlevTappadSom:

Jag har själv ett MSI gaming gtx 770, och jag kan inte säga annat än att det är ren kvalité! Jag har ett pissdåligt ventilerat chassi (inga fläktar för inblås eller utblås för att vara exakt) och endå så går kortet inte över 80 grader under längre tid i load, inte heller går fläkten över 50%, inte ens 40.. Så det är ett väldigt tyst kort. Läste även på baksidan av kartongen först idag och såg att MSI har sitt egna lilla program för direktklock. Gaming mode, silent mode och normal tror jag! Att det ser sexigt ut är bara ett plus

Aah jo har hört lite att det är ganska bra men eftersom att jag fick Gigabytes kort mycket billigare så slog jag till på det! Är ingen FPS nörd om man säger så, eftersom att jag just nu har ett 5770 å tycker det funkar fint! När det väl funkade
Men jag kommer säkerligen att bli nöjd med Gigabytes också
Tack för alla svar iaf! Och gott nytt år på er folk!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska vänta på att kylarna till R9 serien kommer

Annars kan jag bara säga att twinfrozr är en extremt tyst och bra kylare!

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 770 från Asus och kan rekommendera detta framförallt om du eftersträvar en tyst ljudnivå. Hade också ett 5770 tidigare och skillnaden i ljudnivå och temperatur är stor. Är därför väldigt nöjd och känner mig nöjd med kortet i förhållande till priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Jag tycker du ska vänta på att kylarna till R9 serien kommer

Annars kan jag bara säga att twinfrozr är en extremt tyst och bra kylare!

Jo jag vet att R9 290 är grymt prisvärda kort men jag är även ute efter nVidias Shadowplay och jag fick mitt Gigabyte GTX 770 för ett bra pris så jag satsar på det nu!

Skrivet av trolljägaren:

Sitter på ett 770 från Asus och kan rekommendera detta framförallt om du eftersträvar en tyst ljudnivå. Hade också ett 5770 tidigare och skillnaden i ljudnivå och temperatur är stor. Är därför väldigt nöjd och känner mig nöjd med kortet i förhållande till priset.

Aah jag har hört både bra och dåligt om Asus korten och kylaren på mitt 5770 pajja så där sitter bara en random fläkt på det just nu. Men jag har ju fått hem mitt Gigabyte kort och har hört mycket bra om det också så jag kommer säkerligen bli nöjd!
Tack för svaren iaf! Och god fortsättning