Dell Poweredge T20?

Permalänk
Medlem

Tråden är aktiv, kul!

Kan ju koppla tillbaka lite nu när jag har haft en T20 ett tag. Jag skaffade servern för att ha den till webb/lagring/minecraft. Minecraft kan man glömma i originalutförande, då jag köpte modellen med en G3220 och 4GB RAM. Lagring är den okej till, men kräver en bios-uppdatering för att klara 3TB HDD. Med originalslottarna kan man absolut köra en systemdisk och 3 diskar i RAID då chassiet och moderkortet har stöd för 4 vanliga 3.5 tums diskar, men det skulle även gå att köra 8 st 2.5 tums diskar ifall man slänger in något expansionskort samt skiter i optisk läsare samt sätter in 2.5 tums hållare i 3.5 tums platserna.

En tråkig punkt är att minnet är UDIMM ECC, och maskinen verkar vara lite grinig när det kommer till andra sorters minnen. Dessa minnen är dyra, och finns inte i jättestort utbud. (OBS sist jag kollade, kan ha ändrats)

För mängden pengar den kostar så är den sjukt stabil och det är först på senare tid som jag funderat på att uppgradera till något annat då jag vill kunna virtuallisera bättre och ha plats för fler diskar. Moderkort och nätdel är verkligen kanon i den här burken. Byggkvalitet finns det i råge.

Permalänk

Så dyrt är inte minnet, men klart jämför man med vad hela servern kostar så känns det ju lite
450-500 sek för 8gb är överkomligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Sist jag kollade låg det på över 100 kr per GB, så då har det blivit billigare iaf

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag gnager. Men ni som sitter med denna burken, vad kör ni för raid kort?
Skulle detta passa?
http://www.mjmultimedia.se/dell-perc-h310-adapter?ref=prisjak...
T20 står ju inte med men det verkar den inte göra på något kort jag hittar. Har inte lyckats hitta någon kompabilitetslista heller.

Edit. Kan tillägga att jag kommer börja med 3*3TB WD Red. OS vetifan. Står väl mellan OmniOS+Napp-it, FreeNAS eller Xpenology. Sistnämnda bara för att det är smidigt och apparna är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Kortet lär funka i vilken dator som helst - möjligen inte i en HP - som börjat dribbla med BIOS och firmware så att man inte kan blanda fabrikat och modeller hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kortet lär funka i vilken dator som helst - möjligen inte i en HP - som börjat dribbla med BIOS och firmware så att man inte kan blanda fabrikat och modeller hur som helst.

Ok. Så jag behöver inte vara så orolig när jag väljer kort igentligen? Finns ju en del rocketraid och LSI kort som ser intressanta ut. Tycker 1500kr-strecket känns rätt bra. El är det märkbar förbättring på grejerna som ligger runt 2-2,5k?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@nortish: Nej, dom är rätt anala med det där, att inte köra det virtuellt ( dock så verkar de ha släppt på det i senare versioner, men du riskerar att bli typ hunsad på forumen om du ber om hjälp och kör virtuellt.... det blir man väl för det mesta på dem forumen dock...)

Jag tycker att OmniOS med Napp-it funkar väldigt stabilt som en ren virtuell lagringslösning.

ZFS, som FreeNAS eller Napp-IT rekommenderar mycket RAM. Som mjukvaru-RAID-alternativ kan du kolla på SnapRAID t.ex.

Snabb fråga som någon kanske kan svara på. Jag har fått hem alla hårddiskar och hittade ett RocketRaid 2720SGL väldigt "billigt" på ebay. När jag väl hade fått hem det och läst lite mer så insåg jag att det kanske var onödigt, men gjort är gjort.
Tänkte köra OmniOS med Napp-it och har då läst mig till att ZFS vill ha direkt kontroll över diskarna. Så då måste jag flasha kortet med non-raid fw.

Till frågan: Kan jag sätta in kortet i servern och flasha nya fw via en VM? Har nämligen ingen annan burk att sätta in det i. Ingen jag litar på iaf så det skulle underlätta grymt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Snabb fråga som någon kanske kan svara på. Jag har fått hem alla hårddiskar och hittade ett RocketRaid 2720SGL väldigt "billigt" på ebay. När jag väl hade fått hem det och läst lite mer så insåg jag att det kanske var onödigt, men gjort är gjort.
Tänkte köra OmniOS med Napp-it och har då läst mig till att ZFS vill ha direkt kontroll över diskarna. Så då måste jag flasha kortet med non-raid fw.

Till frågan: Kan jag sätta in kortet i servern och flasha nya fw via en VM? Har nämligen ingen annan burk att sätta in det i. Ingen jag litar på iaf så det skulle underlätta grymt mycket.

Den har passthrough va? Isf, är det bara mounta kortet i en VM och flääsha på. Du kan köra typ FreeDOS tom.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Den har passthrough va? Isf, är det bara mounta kortet i en VM och flääsha på. Du kan köra typ FreeDOS tom.

Ja det ska fungera att köra passthrough, iaf enligt den här snubben: https://matthill.eu/tutorials/rocket-2720sgl-esxi-passthrough...
Då vet jag var jag ska börja när det blir en stund över iaf.

Edit. Bummer. Pentium G3220 har tydligen inte stöd för VT-d...tröttsamt. Va fasen gör jag nu? Måste väl finnas något roligare alternativ än att lägga 2 loppor på en Xeon processor?

Permalänk
Medlem

@nortish: Du kanske kan flasha kortet direkt från hårdvaran utan "passthrough"?
Känns som att tiden du lägger på att fundera Hur du skall göra är större än att faktiskt bara stänga av datorn, starta upp den med lämpligt verktyg och sen flasha om kortet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@nortish: precis som backspace så, gör en liveusb av nån dos-dist, eller valfri, och boota in och flasha.

MEN iom att du inte kan köra passthrough ändå så kan du inte ge nappit direkt access med annat än rdb(?). Ett bättre alternativ då skulle vara att köra ett OS i botten där du kan köra storage direkt på, sen ha KVM VMs. Exempelvis nån OS med bhyv eller Proxmox som hypervisor?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@nortish: Du kanske kan flasha kortet direkt från hårdvaran utan "passthrough"?
Känns som att tiden du lägger på att fundera Hur du skall göra är större än att faktiskt bara stänga av datorn, starta upp den med lämpligt verktyg och sen flasha om kortet.

Jag är sån, läser och läser innan jag bestämmer mig
Har aldrig flashat något kort innan heller så har ingen koll på verktyg mm. Även om jag lyckas flasha det så kvarstår problemet att zfs vill ha direkt åtkomst till diskarna. Vilket inte går att fixa i esxi utan passthrough. Om jag förstått det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@nortish: precis som backspace så, gör en liveusb av nån dos-dist, eller valfri, och boota in och flasha.

MEN iom att du inte kan köra passthrough ändå så kan du inte ge nappit direkt access med annat än rdb(?). Ett bättre alternativ då skulle vara att köra ett OS i botten där du kan köra storage direkt på, sen ha KVM VMs. Exempelvis nån OS med bhyv eller Proxmox som hypervisor?

Ja det skulle kanske vara bättre, framför allt billigare. Men jobbigt att göra om arbetet med befintliga servrar, främst mailen. Eller skulle de gå att föra över på något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nortish: Jag har precis bytt ut en server ifrån ESXI till Proxmox (KVM) och det var i princip (än) smärtfritt. Du kan t.o.m använda VMDK hårdiskar i Proxmox.
Proxmox egna wiki tycker jag är sjukt rörig; http://pve.proxmox.com/wiki/Migration_of_servers_to_Proxmox_V...

Men du kan följa denna; http://www.howdididothat.info/2011/05/11/migrate-vmware-image...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: tack för tipset. Får kika på det. Tror ändå jag vill hålla mig till esxi i slutändan då jag ska gå en utbildning nu i höst och jag misstänker att det kommer bli en del av den varan där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var någon här som bytt processorn i en T20, men testar att fråga.
Köpte en ny processor till burken, tyckte jag var värd det. Frågan är om jag ska använda den medföljande fläkten eller sätta tillbaka originalfläkten? Originalet satt ju med 4 vanliga skruvar, den medföljande är med såna plastpluggar man ska trycka ner.
Den nya går ju att sätta i skruvhålen också men frågan är hur mycket kontakt den får.

Permalänk

plastpluggarna brukar vara nått expanderande man vrider nått varv, det är ju standardinfästningen från intel de senaste decennierna så det borde nog hålla.

Vilken av fläktarna du ska använda spelar nog inte så stor roll, så länge det passar, kyler och du står ut med ljudnivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

plastpluggarna brukar vara nått expanderande man vrider nått varv, det är ju standardinfästningen från intel de senaste decennierna så det borde nog hålla.

Vilken av fläktarna du ska använda spelar nog inte så stor roll, så länge det passar, kyler och du står ut med ljudnivån

Det blev den gamla fläkten. Kanske hade kunnat ta ur skruvspåren och använda den nya men orkade inte stöka. Sen blir man ju ändå så in i helvetes trött på sig själv. Hade glömt kolla tillgången till sata power kontakter så där stod man med 2 för lite...blir en shoppingrunda imorgon.

Permalänk
Medlem

@moron
Du som kört napp-it under esxi. Jag har ett problem som jag har svårt att hitta lösningen på. I napp-it så ser jag inte mina diskar. Bara den som omni och napp ligger på.
Har 4 diskar anslutna till raid kortet som är flashat med non-raid bios. Detta kort är sedan lagt till VM via PT. Jag trodde då är diskarna skulle visas under Disks men icke.
Behöver man initiera dem i esxi först eller något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nortish: hmm. Vart ser du dom inte?

Det finns ett var att initiera diskar vet jag. Prova det.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@nortish: hmm. Vart ser du dom inte?

Det finns ett var att initiera diskar vet jag. Prova det.

Jag ser dem inte i napp-it guin under Disks. Kan inte göra några Pools el nått. Kör jag "echo |format" får jag bara upp disken som omni ligger på.

Har efter googlande hittat att esxi 6 inte stödjer kortet mer än via PT, så i esxi ska jag inte behöva göra något iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nortish: är det rocketraid-kortet? Är det konfat/flashat som rent HBA?

Var det inte så att T20 inte hade vt-x? Eller hade du bytt CPU?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@nortish: är det rocketraid-kortet? Är det konfat/flashat som rent HBA?

Var det inte så att T20 inte hade vt-x? Eller hade du bytt CPU?

Ja jag lyckades flasha det med non-raid bios från highpoints hemsida. Diskarna syns i win server om jag kör PT till den maskinen.

Har bytt till en xeon e3-1226v3 som har stöd för vt-x och vt-d.

Provade även att installera All-in-one templaten från napp-it i förhoppning om att jag hade missat något i min installation. Tyvärr med samma resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering : provade att installera FreeNAS igår. Det visade diskarna direkt och jag kunde skapa Pools kan problem. Så något som fattas i omni. Någon drivis kan man tänka. Kör nog hellre omni dock så får fortsätta googla på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag googlar kortet så verkar det ha haft lite dålig support i Solaris... vet inte hur det är nu. Försöker hålla mig till LSI-kort.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Om jag googlar kortet så verkar det ha haft lite dålig support i Solaris... vet inte hur det är nu. Försöker hålla mig till LSI-kort.

Jo det är nog så. Hade tänkt mig något lsi el ett m1015 igentligen men snubblade över detta på Ebay billigt och då glömde jag alla tidigare tankar =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Ledsen att jag gnager. Men ni som sitter med denna burken, vad kör ni för raid kort?
Skulle detta passa?
http://www.mjmultimedia.se/dell-perc-h310-adapter?ref=prisjak...
T20 står ju inte med men det verkar den inte göra på något kort jag hittar. Har inte lyckats hitta någon kompabilitetslista heller.

Edit. Kan tillägga att jag kommer börja med 3*3TB WD Red. OS vetifan. Står väl mellan OmniOS+Napp-it, FreeNAS eller Xpenology. Sistnämnda bara för att det är smidigt och apparna är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Jag har kört detta kort från ebay och det har fungerat mycket bra hittills. Kör två 500GB diskar, ZFS mirroring på det och inget strul på ca 1 år. Finns bättre men ville testa med ett (sjukt) billigt kort först. OS är Ubuntu 14.

Såg att du har bytt CPU från Pentium till Xeon. Funderar på att göra samma sak själv. Men det gnager mig att Dell hävdar att endast 1225v3 är kompatibel då jag har hittat ett par billigare/bättre. Är riktigt sugen på 1231v3 som saknar grafikkrets eftersom den är billigast, snabbast och för att jag redan har ett grafikkort. Vad tror du om kompatibiliteten?

Jämförelse Prisjakt
Jämförelse CPU Benchmark

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem

@nypz: jag är ingen expert men ser inget direkt hinder för att den inte skulle fungera. Det blev en 1226v3 för mig och den fungerar iaf bra det lilla jag hunnit testa.

Permalänk
Medlem

@nortish: Låter bra, beställde en 1231v3. Återkommer huruvida bu eller bä!

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nypz:

@nortish: Låter bra, beställde en 1231v3. Återkommer huruvida bu eller bä!

Fick den idag. Var inte i lager hos någon så blev "beställningsvara" men har precis slängt in den och den verkar funka prima. Körde också på orginalfläkten istället för den medföljande!

Lite off topic men testade att köra två stycken filmer, 1080p, full transcode med både ljud och bild till två klienter varav en trådlöst och då låg CPU belastningen på ca 90%.

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB