Dell Poweredge T20?

Permalänk
Medlem

Hallå! Beställde en i förmiddags, för att migrera över mina VM från min NUC till något lite muskligare.
Nån som vet om det är standard-PSU'n på dessa, eller om man måste hitta ett exakt likadant den dagen det kastar in handduken?

Edit: Såg den inte stödjer registered ECC RAM, vilket jag råkar ha en hög, så det blev avbeställning. Tråkigt.

Permalänk
Medlem

Undrar lite över lämplig diskkonfiguration i denna. Tänkte köra Proxmox, ESXi eller CentOS/KVM.
Önskar följande upplägg:

2 x 250gb SSD i spegel för alla system (hypervisor OS + guest OS)
3 x 1tb HD i exempelvis "Raid 5" (eller motsvarande) för lagring.

Hårdvaruraid saknas men man kan spegla diskar i Bios vad jag förstår? Eller bör man satsa på Linuxraid? Eller kanske ZFS-speglar?
Lagringsdiskarna kanske kan utdelas direkt (med VT-d) till ett guest os som kör någon NAS-distro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjey3:

Undrar lite över lämplig diskkonfiguration i denna. Tänkte köra Proxmox, ESXi eller CentOS/KVM.
Önskar följande upplägg:

2 x 250gb SSD i spegel för alla system (hypervisor OS + guest OS)
3 x 1tb HD i exempelvis "Raid 5" (eller motsvarande) för lagring.

Hårdvaruraid saknas men man kan spegla diskar i Bios vad jag förstår? Eller bör man satsa på Linuxraid? Eller kanske ZFS-speglar?
Lagringsdiskarna kanske kan utdelas direkt (med VT-d) till ett guest os som kör någon NAS-distro?

För det första så är detta 5 diskar totalt. Moderkortet på Poweredge T20 har två SATA 6 gbps portar och två SATA 3 gbps utgångar, så du kommer behöva komplettera med ett expansionskort om du tänker koppla in allt.

Vad gäller RAID så har du möjligheten att få mjukvaru RAID från BIOS såsom du säger. Personligen skulle jag föredra att bruka den mjukvaruraid som erbjuds via Linux alt ZFS. Framförallt handlar det för mig om att kunskaperna går att bruka på andra system om så önskas.

Har begränsad erfarenhet av ESXi och Proxmox. Vet dock att folk tagit och tilldelat RAID-kort direkt till gäst via VT-d. Tror dock att overheaden inte bör upplevas som en stor faktor på dina mekaniska diskar.

Sedan så skriver du att du funderar på RAID5, det brukar inte vara rekommenderat nu för tiden. Problemet är i princip att man med moderna diskar har en alldeles för hög risk att återskapandet av en array efter ett diskfel kommer gå dåligt. Denna kalkylator ger dig en chans på 78.7% att återskapandet går bra.

Du kan läsa en längre förklaring här här.

Permalänk
Medlem

Installerade min T20 igår, även om min erfarenhet av rena serverburkar är låg måste jag propsa om hur extremt lättarbetad detta minitower är. Behövde använda skruvmejsel totalt en gång för att en SSD-enhet inte skulle skramla runt, resten gick för hand.

Win Server 2016 vilket gick helt smärtfritt, migrerat över Plex, Sonarr och lite annat smått och gott. Har en 120GB Kingston SSD för OS, 240GB Adata SSD som Cache-disk, 3+4TB lagring, inget raid någonstans då jag inte anser att något jag har sparat lokalt är så viktigt i slutändan och saknar behov av eventuell prestandavinst.

~3200 :- efter Cashback är extremt prisvärt för en komplett lösning.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrol:

För det första så är detta 5 diskar totalt. Moderkortet på Poweredge T20 har två SATA 6 gbps portar och två SATA 3 gbps utgångar, så du kommer behöva komplettera med ett expansionskort om du tänker koppla in allt.

Vad gäller RAID så har du möjligheten att få mjukvaru RAID från BIOS såsom du säger. Personligen skulle jag föredra att bruka den mjukvaruraid som erbjuds via Linux alt ZFS. Framförallt handlar det för mig om att kunskaperna går att bruka på andra system om så önskas.

Har begränsad erfarenhet av ESXi och Proxmox. Vet dock att folk tagit och tilldelat RAID-kort direkt till gäst via VT-d. Tror dock att overheaden inte bör upplevas som en stor faktor på dina mekaniska diskar.

Sedan så skriver du att du funderar på RAID5, det brukar inte vara rekommenderat nu för tiden. Problemet är i princip att man med moderna diskar har en alldeles för hög risk att återskapandet av en array efter ett diskfel kommer gå dåligt. Denna kalkylator ger dig en chans på 78.7% att återskapandet går bra.

Du kan läsa en längre förklaring här här.

Tack för bra information. Kommer nog köra systemdiskarna i raid 1 (vanlig linux mjukvaruspegel) - känns enklare än zfs eller btrfs etc., sen får jag se vad det blir av lagringsdiskarna. Dem är inte inköpta ännu.

Permalänk
Skrivet av KniFF:

Win Server 2016 vilket gick helt smärtfritt, migrerat över Plex, Sonarr och lite annat smått och gott.

En fråga bara: Kör du Windows server 2016 Evulation licens på 180 dagar? Eller har du köpt en licens? Vad kostade det isf?
Eller är det en fulvariant?

Nyfiken eftersom det hade vart nice att köra det i grunden men vill ju inte installera om efter 180 dagar. Licens på Server 2016 verkar ju va dyr som fan me.

Permalänk
Skrivet av Frulvolaya:

En fråga bara: Kör du Windows server 2016 Evulation licens på 180 dagar? Eller har du köpt en licens? Vad kostade det isf?
Eller är det en fulvariant?

Nyfiken eftersom det hade vart nice att köra det i grunden men vill ju inte installera om efter 180 dagar. Licens på Server 2016 verkar ju va dyr som fan me.

Känner du någon som pluggar? Har personen i fråga ett csn kort kan man signa upp på pellesoft.se för 250:- och få ett dreamspark konto (dreamspark har dock bytt till något annat namn nu) där hittar du allt utan office 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frulvolaya:

En fråga bara: Kör du Windows server 2016 Evulation licens på 180 dagar? Eller har du köpt en licens? Vad kostade det isf?
Eller är det en fulvariant?

Nyfiken eftersom det hade vart nice att köra det i grunden men vill ju inte installera om efter 180 dagar. Licens på Server 2016 verkar ju va dyr som fan me.

Studerar inte själv men fått tag i det den vägen

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv

Hittar inte någon vettig info om max storlek per disk i den som går för bra pris på dustinhome nu?
I en pdf står det 3TBx4 som max, men klarar den 3TB borde den inte klara 8TB diskar också då?
Funderar på vilken storlek på diskar jag ska ha nämligen.

Permalänk
Medlem

Ingen som har problem med horribel IO på den medföljande disken?
Eller rättare sagt känns som att det är kontrollern

ESXI 6.0 U2 dell customized image
Bootar från USB sticka
Jag har 32 GB ram i denna och 2st 1TB sata diskar som datastore (ingen raid, ahci mode).
2 av VM-ar är på den ena disken och 1 VM på den andra.

Inga diskintensiva applikationer:
-den ena är en vanlig windows 10 klient som importerades in via Convertern P2V).
-resterande 2 är Linux burkar

IO wait i Linux är väldigt hög. Det minsta man gör så känns det som att den är på 80%+
Samma sak i Windows disk i taskmanagern är på 100% trotts att det knappt är några MB/s transfer på disken

Ja, jag vet raid, ssd etc ska man ha, men 1 singel win 10 VM som sitter själv på ena disken/datastoren borde fungera skapligt kan jag tycka?

[lnx]# hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 47044 MB in 1.99 seconds = 23596.13 MB/sec
Timing buffered disk reads: 10 MB in 3.35 seconds = 2.98 MB/sec

[lnx]# dd if=/dev/zero of=/tmp/output bs=8k count=10k
10240+0 records in
10240+0 records out
83886080 bytes (84 MB) copied, 0.0836497 seconds, 1.0 GB/s

Om jag jämför med en NFS store på NAS-en så får jag mycket bättre läshastighet

[lnx-nfs]# hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 47156 MB in 1.99 seconds = 23652.41 MB/sec
Timing buffered disk reads: 250 MB in 3.01 seconds = 83.03 MB/sec

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

Ingen som har problem med horribel IO på den medföljande disken?
Eller rättare sagt känns som att det är kontrollern

ESXI 6.0 U2 dell customized image
Bootar från USB sticka
Jag har 32 GB ram i denna och 2st 1TB sata diskar som datastore (ingen raid, ahci mode).
2 av VM-ar är på den ena disken och 1 VM på den andra.

Inga diskintensiva applikationer:
-den ena är en vanlig windows 10 klient som importerades in via Convertern P2V).
-resterande 2 är Linux burkar

IO wait i Linux är väldigt hög. Det minsta man gör så känns det som att den är på 80%+
Samma sak i Windows disk i taskmanagern är på 100% trotts att det knappt är några MB/s transfer på disken

Ja, jag vet raid, ssd etc ska man ha, men 1 singel win 10 VM som sitter själv på ena disken/datastoren borde fungera skapligt kan jag tycka?

[lnx]# hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 47044 MB in 1.99 seconds = 23596.13 MB/sec
Timing buffered disk reads: 10 MB in 3.35 seconds = 2.98 MB/sec

[lnx]# dd if=/dev/zero of=/tmp/output bs=8k count=10k
10240+0 records in
10240+0 records out
83886080 bytes (84 MB) copied, 0.0836497 seconds, 1.0 GB/s

Om jag jämför med en NFS store på NAS-en så får jag mycket bättre läshastighet

[lnx-nfs]# hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 47156 MB in 1.99 seconds = 23652.41 MB/sec
Timing buffered disk reads: 250 MB in 3.01 seconds = 83.03 MB/sec

Tycker det onekligen ser väldigt dåligt ut. Är disken inaktiv vid
testet eller är det IO igång? Om det är IO i bakgrunden gör om
testet med disken i vila.

Ditt dd test är tämligen ointressant, givet att /tmp ligger på
disken så lär alla 84 MB gått direkt till RAM cachen med den
hastigheten. Dock brukar /tmp ofta ligga direkt på RAM nu
förtiden. Rekommenderar att ta en betydligt större datamängd om
du nu kör med 32 GB RAM.

Så här ser det ut på min maskin med blott vanlig Linux inlagt:

$ hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 30052 MB in 2.00 seconds = 15042.77 MB/sec
Timing buffered disk reads: 590 MB in 3.00 seconds = 196.47 MB/sec

Notera dock att Dell kan leverara med olika diskar. Blott storlek
och RPM ska vara garanterade. Du kan kika på vad du har med:

$ hdparm -i /dev/sda

Permalänk
Medlem

@chrol:

Tack för svaret. Nu var DD gjord från en av VM maskinerna (4GB tilldelat) och inte VM hosten, om det nu gör ngn skillnad

hdparm fanns inte på esx-en, men det är en TOSHIBA DT01ACA100 1TB 7200 RPM 32MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" disk

Jag får ganska ofta följande fel i loggarna på VMhosten

2016-11-02T12:01:44.123Z cpu1:59389)WARNING: ScsiDeviceIO: 1243: Device t10.ATA_____TOSHIBA_DT01ACA100_________________________________56SSATEMS performance has deteriorated. I/O latency increased from average value of 21324 microseconds to 6446$
2016-11-02T12:01:44.846Z cpu3:59392)ScsiDeviceIO: 1217: Device t10.ATA_____TOSHIBA_DT01ACA100_________________________________56SSATEMS performance has improved. I/O latency reduced from 644679 microseconds to 125132 microseconds.

Latency kurvan vid minsta belastning ser helt galen ut, men varningar som denna är inte ett ovanligt syn av vad jag har kunnat läsa mig till

Just nu fattar jag ingenting......samma maskin ovan som jag fick 2.98MB/s med hdparm, får jag nu 960???

/dev/sda:
Timing cached reads: 47988 MB in 1.99 seconds = 24076.47 MB/sec
Timing buffered disk reads: 2884 MB in 3.00 seconds = 960.88 MB/sec

Permalänk
Medlem

@zsh:

Dina 960 MB/s är garanterat någon form av RAM cachning. Även om man bortser från disken som används så är 960 MB/s över den teoretiska gränsen för SATA 6 gbps.

Har samma disk som du (TOSHIBA DT01ACA100). Tog och passade på och testa lite med Dell anpassade ESXi 6.0. Med ESXi installerat på disken tillsammans med en Linux gäst så ser jag konsekvent 120-140 MB/s utan någon övrig last. Detta med blott de 4 GiB RAM som kom med burken.

Så som jag ser det så finns det väl tre förklaringar att välja mellan:

  1. Defekt disk - Skulle rekommendera att boota upp en Linux sticka direkt utanför ESXi och se vad du kan se med hdparm och smartctl

  2. Högre last än vad du tänker dig i bakgrunden - Detta borde fastna i performance loggningen

  3. Tokiga inställningar - Kan dock ej komma på något på rak arm. Dock så har jag inte så stor erfarenhet av ESXi

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrol:

Så här ser det ut på min maskin med blott vanlig Linux inlagt:

$ hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
Timing cached reads: 30052 MB in 2.00 seconds = 15042.77 MB/sec
Timing buffered disk reads: 590 MB in 3.00 seconds = 196.47 MB/sec

Notera dock att Dell kan leverara med olika diskar. Blott storlek
och RPM ska vara garanterade. Du kan kika på vad du har med:

$ hdparm -i /dev/sda

Fått hem min T20 nu också. Testade hdparm på den och får 191 MB/s buffered disk read (snitt över tre försök). Detta på vanilla CentOS 7 med Toshibadisken som följer med (1 TB) och 4 GB ram.

Permalänk
Medlem

Någon som vet minnen till Dell t20 billigt på ebay? Kollat på http://www.ebay.com/itm/12GB-16GB-24GB-32GB-4GB-Memory-PC3-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Någon som vet minnen till Dell t20 billigt på ebay? Kollat på http://www.ebay.com/itm/12GB-16GB-24GB-32GB-4GB-Memory-PC3-10...

Detta är registrerade minnen. De fungerar ej med T20. De måste vara oregistrerade (UDIMM)

Permalänk
Medlem

Jag köpte Samsung Server DDR3L PC12800/1600MHz ECC CL11 8GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2740787

Var lite billigare tidigare dock, fungerar perfekt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag är lite lockad av att ha den som en offsite lösning. Skulle FreeNAS funka, tro?

edit: tog reda på antalet diskar och har kikat på innanmätet på burken.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har fått slut på diskplats i min T20 (nedrans black friday)

Är det någon som skulle kunna länka ett sjyst kort som fungerat i ESXi? Raid är inte livsviktigt, utan vanligt kontrollerkort räcker (om prisskillnaden inte är liten)

Jag såg att där fanns nåt connectivity kit hos både asedo och dustin tidigare, men jag kan inte finna det längre :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag har fått slut på diskplats i min T20 (nedrans black friday)

Är det någon som skulle kunna länka ett sjyst kort som fungerat i ESXi? Raid är inte livsviktigt, utan vanligt kontrollerkort räcker (om prisskillnaden inte är liten)

Jag såg att där fanns nåt connectivity kit hos både asedo och dustin tidigare, men jag kan inte finna det längre :S

Har inget svar på din fråga, men undrar vad du kör för diskkonfiguration nu. Använder du raid eller redundant på annat sätt? Vilka diskar kör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjey3:

Har inget svar på din fråga, men undrar vad du kör för diskkonfiguration nu. Använder du raid eller redundant på annat sätt? Vilka diskar kör du?

Jag kör en 128 GB SSD för VMs, sedan kör jag 3x1TB mekanisk disk för lagring. Så servern är fullmatad med diskar nu (då den i standard utförande enbart tar 4 diskar).

Jag kör ingen raid eller redundans. Det jag kör backup på är mindre än 100 GB (detta är primärt bilder, och jag är riktigt dålig på att fota så mängden data ökar väldigt långsamt), jag har för avsikt att sedan kopiera detta till både en extern hdd samt till en annan nätverksplats.

Jag har inte fördjupat mig speciellt mycket i raid-djungeln, men vad jag förstått så är den inbyggda "SW"-raidkontrollern tämligen dålig, ska man köra ordentlig raid vill man ha något kort med batteri, och dessa kort brukar vara ganska dyra (åtminstone i förhållande till vad jag betalt för min t20)

Anledningen till att jag ber om tips på kontroller/raid-kort att köpa är för att jag vet att ESXi är extremt kinkigt med vilka kort som stöds.

Permalänk
Medlem

Raid controller Dell poweredge T20

Skrivet av iDEOT:

Jag kör en 128 GB SSD för VMs, sedan kör jag 3x1TB mekanisk disk för lagring. Så servern är fullmatad med diskar nu (då den i standard utförande enbart tar 4 diskar).

Jag kör ingen raid eller redundans. Det jag kör backup på är mindre än 100 GB (detta är primärt bilder, och jag är riktigt dålig på att fota så mängden data ökar väldigt långsamt), jag har för avsikt att sedan kopiera detta till både en extern hdd samt till en annan nätverksplats.

Jag har inte fördjupat mig speciellt mycket i raid-djungeln, men vad jag förstått så är den inbyggda "SW"-raidkontrollern tämligen dålig, ska man köra ordentlig raid vill man ha något kort med batteri, och dessa kort brukar vara ganska dyra (åtminstone i förhållande till vad jag betalt för min t20)

Anledningen till att jag ber om tips på kontroller/raid-kort att köpa är för att jag vet att ESXi är extremt kinkigt med vilka kort som stöds.

Funderar också på raid controller till T20 med esxi 6, grunnar på att köpa Dell Perc H310 eller H700 från eBay(de är ju egentligen LSI controllers och då finns det en uppsjö att välja mellan).

Du kan se vilka som fungerar på VMwares HCL:
http://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?devi...

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag registrerade mig idag för att kunna lägga till i marknaden att jag var ute efter en Poweredge T20, men tyvärr kan jag inte det pga ny medlem. Är det någon som vet var denna härliga lilla burk säljs billigt? Runt 2000-3000 max?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

+ en cashback på 465 kr efter 30 dagar

Någon annan som upplever att T20 har kasst luftflöde över diskarna?
Installerade 3st seagate ironwolf 8tb i min och drog igång en preclear i unraid för att stressa dem lite. efter ca en timmes körande så låg 2 av diskarna på 56-57 grader och den ensamma disken på 50 grader.
Detta med en rums temp på runt 24 grader.

Visst ironwolf diskarna har en max temp på 70 grader i drift. Men jag tycker ändå att 50+ grader är obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

+ en cashback på 465 kr efter 30 dagar

Någon annan som upplever att T20 har kasst luftflöde över diskarna?
Installerade 3st seagate ironwolf 8tb i min och drog igång en preclear i unraid för att stressa dem lite. efter ca en timmes körande så låg 2 av diskarna på 56-57 grader och den ensamma disken på 50 grader.
Detta med en rums temp på runt 24 grader.

Visst ironwolf diskarna har en max temp på 70 grader i drift. Men jag tycker ändå att 50+ grader är obehagligt.

Efter lite googlande så sprang jag på ett tips om att tejpa igen lite vent hål på chassit för att få bättre luftflöde över diskarna.
Sant nog så efter ett antal meter eltejp så ligger nu diskarnas temp mellan 5-7 grader lägre vid en preclear.

Permalänk
Medlem

@moron: Tack! Men tycker det fortfarande är lite dyrt. max 3000 tycker jag är bra pris.

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli dags för en ny server för mig. Har en HP N54L som tyvärr börjat kännas seg för mina behov och funderar lite på Dustins version för 3700kr som nämns något inlägg ovanför. Är priset med denna bestyckning okej? Tänkt återanvända minnen från min N54L och diskar från andra system så vad den kommer med för lagring och minne kvittar. Dustin är inte helt lätt att kolla priser med, olistad produkt på Prisjakt och Dustin brukar fula sig en hel del med prissättningen.

Sedan undrar jag hur ljudnivån på denna är, låter den mycket?

Permalänk
Medlem

@anon5930: Du får mycket server för pengarna, även om den kan tyckas vara lite 'barebones' fast det beror ju också på vad du ska göra med den. Ljudmässigt så hörs den inte särskilt mycket, inte mycket mer än en "tyst" speldator fast den har ett visst buzz-ljud.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Har denna server något liknande ILO som HP har? Tycker ILO är sjukt smidigt där man har ett eget nätverksinterface för ILO samt kan logga in och styra burken remote. Känns numera som ett måste på en serverburk.. Är lite intresserad av en T20, men då behöver den ha något liknande.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |