iPhone 5S Vs ? (ej fanboys tack)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Varför köper man en iPhone då? (Förutom för att "alla andra har en" och det ser bra ut när man håller upp kameran i spegeln och tar en bloggbild)

Därför att iPhone gjorde sig ett namn, framförallt när iPhone 4 släpptes och att folk generellt inte har teknikintresse nog att byta mobil platform. Det är ju enkelt med Apple, finns inte tusen modeller att välja på. Man vet vad man får.

Så kanske folk tänker. Men det finns onekligen många fina mobiler nuförtiden och Android och Windows Phone har kommit ikapp och gått förbi på vissa punkter.

Själv gillar jag dock låg latency i iOS när man kör musikappar. Ganska nischat, jag vet. Borde också spela roll för vissa spel tycker man, men har inte jämfört så mycket där.

Kan inte trådstartaren lista vad telefonen ska användas till och vilka appar som används? Då blir det lättare att avgöra vilka som passar bäst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

haha TS har postat ett inlägg och vi har redan gått över 120st inlägg efter hans inlägg. Många med idéer här på forumet iallafall. Men det känns som TS bör koppla tillbaka med mer info för att föra diskussionen vidare

God fortsättning gott folk!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

IP5S
+ Designen
+ sammankopplingen med andra IOSenheter och OSX är sömlös.
+ Superenkelt att använda.
+ Galet mycket tillbehör (men du kan inte använda ett enda från din 4S)
- Otroligt ömtålig
- Dyrast och ändå inte bästa hårdvaran.
- Apples "Pappa-vet-bäst-inlåsningar"

Där måste jag rätta till lite...

iPhone 5s är p.g.a. sin vikt väldigt resistant mot sprickor när den tappas, jämfört med andra telefoner. Av alla drop tests på youtube etc har jag bara sett iP5S/5 som vinnare. http://www.youtube.com/watch?v=aB2wZET_SKs

iPhone 5S är bland de dyraste, ja, men hårdvaran är klart den bästa på mobilmarknaden. http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

Nu har ju jailbreak kommit så dessa pappa-vet-bäst inlåsningar går ju att komma förbi.

onT: Jag har haft både en Samsung S4 och iPhone 5, och den som jag känner är bäst är iPhonen. Finns inte mycket negativt med den, det enda negativa som jag kommer på just nu är ju att många appar krashar ibland på iOS (men det känner du nog till från din erfarenhet). S4 däremot har jag ett par fler klagomål på. Skärmen har dålig tryckprecision så att skriva på tangentbordet har varigt jobbit för mig. Sedan finns det fortfarande lagg i scrolllistor och webbläsaren. Det finns många ställen som är riktigt smooth, som hemskärmen, men webbläsaren är för laggig på den hårdvaran.

Detta är vad jag känner om de två största telefonerna på marknaden, och min rekommendation blir ju iPhone 5S. Har du dock någon kompis med S4 kan du ju fråga om att få testa den lite kanske och få en egen uppfattning. Nexus 5 har jag hört mycket positivt om och jag vill själv testa en, men har aldrig kört den live så kan inte ge någon åsikt om den.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TroubleBaker:

Där måste jag rätta till lite...

iPhone 5s är p.g.a. sin vikt väldigt resistant mot sprickor när den tappas, jämfört med andra telefoner. Av alla drop tests på youtube etc har jag bara sett iP5S/5 som vinnare. http://www.youtube.com/watch?v=aB2wZET_SKs

iPhone 5S är bland de dyraste, ja, men hårdvaran är klart den bästa på mobilmarknaden. http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

Nu har ju jailbreak kommit så dessa pappa-vet-bäst inlåsningar går ju att komma förbi.

onT: Jag har haft både en Samsung S4 och iPhone 5, och den som jag känner är bäst är iPhonen. Finns inte mycket negativt med den, det enda negativa som jag kommer på just nu är ju att många appar krashar ibland på iOS (men det känner du nog till från din erfarenhet). S4 däremot har jag ett par fler klagomål på. Skärmen har dålig tryckprecision så att skriva på tangentbordet har varigt jobbit för mig. Sedan finns det fortfarande lagg i scrolllistor och webbläsaren. Det finns många ställen som är riktigt smooth, som hemskärmen, men webbläsaren är för laggig på den hårdvaran.

Detta är vad jag känner om de två största telefonerna på marknaden, och min rekommendation blir ju iPhone 5S. Har du dock någon kompis med S4 kan du ju fråga om att få testa den lite kanske och få en egen uppfattning. Nexus 5 har jag hört mycket positivt om och jag vill själv testa en, men har aldrig kört den live så kan inte ge någon åsikt om den.

För "drop tests" är ju så väldigt pålitliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För "drop tests" är ju så väldigt pålitliga?

Nej det säger jag inte, men när iPhone klarar sig bättre än alla andra premiumtelefoner betyder det ju någonting

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

men när iPhone klarar sig bättre än alla andra premiumtelefoner betyder det ju någonting

Nej, drop test på youtube är mindre vetenskapliga än horoskopen i svensk damtidning.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Nej, drop test på youtube är mindre vetenskapliga än horoskopen i svensk damtidning.

Om du tycker så, länka gärna mig till ett seriöst uthållighetstest som du tycker är vetenskapligt korrekt.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Avstängd

Har idagsläget en iPhone 5S (tidigare iPhone 4, iPhone 3GS, iPhone) men har varit och trampat i androidträsket med Samsung S3 och en gammal risig HTC Desire HD.

iPhone 5S och mina högst personliga för- och nackdelar.
+ Användarupplevelsen (användarvänlig, smart, logiskt och intuitivt operativsystem)
+ Byggkvaliteten (känns inte plastig och "billig" i handen, lägger till "bättre resultat i drop tests" bara för att trolla folk nedan)
+ Utseendet och storleken (stilren design och lagom stor skärm)
+ Apples ekosystem (integreringen mellan iOS, OSX och övriga system)
+ App Store (bra kvalitetskontroll över appar gör att det finns mindre "skit" än i t.ex google play)
+ Prestandan (grymt snabb enligt benchmarks och den slår det mesta idagsläget men det kommer så klart att ändras med tiden)
+ Bra med utrymme för tekniknördar (är man teknikintresserad och lite nördig så inser man snabbt att iOS är långt ifrån "låst" - korkade och/eller otekniska användare envisas med att skrika "låst!" det men det säger väl mer om dem än om operativsystemet)
+ Lätt att utveckla till (färre modeller och specs att utveckla och optimera för och betydligt större vinstmarginal jämfört med piratedroid)

- Proprietär (dina gamla kablar osv kommer inte att fungera med iPhone 5/iPhone 5S)
- Ingen möjlighet att utöka lagringsutrymmet i efterhand (väldigt individuellt huruvida man någonsin kommer att behöva göra det eller ej men för min egen del så räcker 16 GB gott och väl med tanken på dagens streaming- och molntjänster)
- Svårare att byta batteri (det är inte på något sätt svårt, såvida man inte är väldigt oteknisk, men visst är det besvärligare än att bara öppna baksidan och byta batteri)
- Mer stöldbegärlig än andra (men oerhört lätt att göra telefonen obrukbar för den typiskt otekniska och korkade tjuven)
- Något dyrare än andra (men man får vad man betalar för som med så mycket annat här i världen, det är trots allt en "premiumprodukt" för medelsvenssons)
- Android-fanboys kommer att hata dig på nätet (men i smyg ville de gärna ha en iPhone 5S de också men det kommer de aldrig att erkänna... )

Det finns så klart fler för- och nackdelar än så här men dessa punkter kan jag relatera mest till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroubleBaker:

Om du tycker så, länka gärna mig till ett seriöst uthållighetstest som du tycker är vetenskapligt korrekt.

Det kommer inte att hända. De är android-fanboys som nu konstigt nog inte tycker att drop tests är tillförlitliga eftersom att iPhone 5S har klarat sig bättre än övriga. När det var [insert random android-modell] som klarade sig bäst i test, då var minsann drop tests väldigt tillförlitliga och relevanta.

Hur många gånger har vi inte sett android-fanboys gnälla om att de alltid ser folk som har en sprucken display på deras iPhone? Det är ju vanligt motargument till varför man inte ska köpa en iPhone. Men nu funkar ju inte riktigt det längre så därför är drop tests ej tillförlitliga längre.

Permalänk

Köpte mig en 5S idag (hade 4s innan), 5s är mycket snabbare och den är behagligare att hålla i. Den är smalare och lättare, baksidan på telefonen är i något som känns som aluminium-liknande material väldigt gediget och föredrar det framför glaset som är på 4/4s.
Riktigt rapp i menyerna, 4g är ett stort +.
Uppdaterade då mitt minne, 16gb, i 4s var alldeles för lite och jag kan säga att jag är nöjd!
Gillar man inte begränsningarna i iOS så är det ju klart man ska kolla på en android. Men du som haft iOS innan kommer inte bli besviken.
Jag hade inte väntat mig en så stor skillnad mot 4s men det märks verkligen att 5s är snabbare och inte bara på pappret!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Har idagsläget en iPhone 5S (tidigare iPhone 4, iPhone 3GS, iPhone) men har varit och trampat i androidträsket med Samsung S3 och en gammal risig HTC Desire HD.

iPhone 5S och mina högst personliga för- och nackdelar.
+ Användarupplevelsen (användarvänlig, smart, logiskt och intuitivt operativsystem)
+ Byggkvaliteten (känns inte plastig och "billig" i handen)
+ Utseendet och storleken (stilren design och lagom stor skärm)
+ Apples ekosystem (integreringen mellan iOS, OSX och övriga system)
+ App Store (bra kvalitetskontroll över appar gör att det finns mindre "skit" än i t.ex google play)
+ Prestandan (grymt snabb enligt benchmarks och den slår det mesta idagsläget men det kommer så klart att ändras med tiden)
+ Bra med utrymme för tekniknördar (är man teknikintresserad och lite nördig så inser man snabbt att iOS är långt ifrån "låst" - korkade och/eller otekniska användare envisas med att skrika "låst!" det men det säger väl mer om dem än om operativsystemet)
+ Lätt att utveckla till (färre modeller och specs att utveckla och optimera för och betydligt större vinstmarginal jämfört med piratedroid)

- Proprietär (dina gamla kablar osv kommer inte att fungera med iPhone 5/iPhone 5S)
- Ingen möjlighet att utöka lagringsutrymmet i efterhand (väldigt individuellt huruvida man någonsin kommer att behöva göra det eller ej men för min egen del så räcker 16 GB gott och väl med tanken på dagens streaming- och molntjänster)
- Svårare att byta batteri (det är inte på något sätt svårt, såvida man inte är väldigt oteknisk, men visst är det besvärligare än att bara öppna baksidan och byta batteri)
- Mer stöldbegärlig än andra (men oerhört lätt att göra telefonen obrukbar för den typiskt otekniska och korkade tjuven)
- Något dyrare än andra (men man får vad man betalar för som med så mycket annat här i världen, det är trots allt en "premiumprodukt" för medelsvenssons)
- Android-fanboys kommer att hata dig på nätet (men i smyg ville de gärna ha en iPhone 5S de också men det kommer de aldrig att erkänna... )

Det finns så klart fler för- och nackdelar än så här men dessa punkter kan jag relatera mest till.

Ge oss en iphone med android då. Om den inte har en lågupplöst skärm med en upplösning som inte följer några native-standarder öht, ett kissbatteri på 1500 mah, fula knappar etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krutovs:

Hej kära vänner!

Jag har en iPhone 4S som jag haft strax i två år vilket innebär att jag snart ska byta telefon.
Jag skulle vilja höra de praktiska råd och avråd som ni känner till angående nyaste telefonerna som finns ute. Alla märken är av intresse och jag är egentligen inte intresserad av teknisk fakta utan praktisk eftersom det är det som i slutändan är resultatet man kommer bruka själv.

Jag vill helst inte ha massa "Apple äger, köp 5S" eller "Samsung äger, köp S4" utan det jag mest uppskattar är när folk som har en telefon och känner av det dåliga med telefonen och vågar vara ärlig om det, det som är intressant.
Jag har som sagt haft min iPhone i två år nu och är faktiskt väldigt nöjd men har inte testat några speciella konkurrenter än och är öppen för förslag så allt är välkommet så jag kan testa det ni rekommenderar
Som det ser ut just nu är 5S som är mest intressant eftersom jag tycker att min 4S presterat väldigt bra under tiden jag haft den.
Samtidigt tycker jag det verkar spännande med tillbehör som t ex galaxy gear så om ni har erfarenhet av sådant så är det väldigt välkommet med! Jag är faktiskt lite sugen på en större skärm än vad iPhone 5S har också så det ger liten fördel där. (Det jag känner är väl att layout och programvara etc kan förvirra mig något nu när jag är van vid ios men det lär man sig väl rätt snabbt

Själv har jag en Note 2 4g, tycker denna smartphone är det bästa jag någonsin har köpt.
Första gången jag inte ens tittar på "den nya generationens" smartphones typ s4,Iphone 5s.
Skärmen kan nog vara lite stor för det flesta 5,55 tum.
Och med den nya uppdateringen (android 4,3) tycker jag att den blev väldigt seg.
Har du tillräckligt stora fickor skulle jag nog rekommendera Note 3.

När jag och morsan var ner till en PhoneHouse butik (hon skulle ha en ny telefon) då skulle hon testa en iphone 5(inte S) och då sa han som jobbade där
"Iphone är inte bra, hade den kostat 3000kr kanske, men inte för 6000kr. Då tycker jag du ska köpa en S3 istället (han hade nog hört att vi pratade om en sådan tidigare).
Han sa också att alla som jobbade där hade en Samsung (s3:a,note,note 2 o.s.v).

Men tycker nog du ska köpa en samsung, eller en sony telefon (typ z1), eftersom dessa telefoner har bra kvailite och bra priser.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Det kommer inte att hända. De är android-fanboys som nu konstigt nog inte tycker att drop tests är tillförlitliga eftersom att iPhone 5S har klarat sig bättre än övriga. När det var [insert random android-modell] som klarade sig bäst i test, då var minsann drop tests väldigt tillförlitliga och relevanta.

Hur många gånger har vi inte sett android-fanboys gnälla om att de alltid ser folk som har en sprucken display på deras iPhone? Det är ju vanligt motargument till varför man inte ska köpa en iPhone. Men nu funkar ju inte riktigt det längre så därför är drop tests ej tillförlitliga längre.

Skitsnack, drop tests är inte pålitliga, bra och totalt värdelöst även som underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

+ Bra med utrymme för tekniknördar (är man teknikintresserad och lite nördig så inser man snabbt att iOS är långt ifrån "låst" - korkade och/eller otekniska användare envisas med att skrika "låst!" det men det säger väl mer om dem än om operativsystemet)

Men sluta nu. Är man teknikintresserad och nördig så kan man bygga sin egen mobil! (Hehe, som förmodligen skulle köra android )

Jämför vad man kan modifiera på en Android vs en iPhone. Det mesta som du kan göra med en Jailbreakad iPhone, kan du göra med en stock-Android! Kolla sedan vad du kan göra med en android efter att du har root-acces, även hur extremt enkelt det är att helt förändra telefonen!

Om du ska jämföra hur modifierbara Android vs iPhone är, får du ju jämföra Stock vs Stock eller Jailbreak vs Root.

Vad jag vill ha sagt, iOS ÄR låst, om man jämför med Android.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dj_Xearo:

Ge oss en iphone med android då. Om den inte har en lågupplöst skärm med en upplösning som inte följer några native-standarder öht, ett kissbatteri på 1500 mah, fula knappar etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc

Kom igen, kom med något argument med substans istället.

Kissbatteri? Det är ingen större skillnad på den faktiska batteritiden mellan iPhone 5S och övriga smartphones. Den har till och bättre batteritid än t.ex S4:an.

Lågupplöst skärm? Tro mig, det är extremt få som skulle märka om en skärm har högre upplösning än iPhone 5S på en skärm av likvärdig storlek.

Native-standard? Irrelevant för de allra flesta och endast intressant för filmer/filmklipp. Allvarligt, vem kollar på film på en smartphone?

Fula "knappar"? Wat. Ikoner, utseende etc kan du ändra hur mycket du vill - såvida du inte är väldigt oteknisk. Vilket då leder till frågan; vad gör du här på sweclockers?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Men sluta nu. Är man teknikintresserad och nördig så kan man bygga sin egen mobil! (Hehe, som förmodligen skulle köra android )

Jämför vad man kan modifiera på en Android vs en iPhone. Det mesta som du kan göra med en Jailbreakad iPhone, kan du göra med en stock-Android! Kolla sedan vad du kan göra med en android efter att du har root-acces, även hur extremt enkelt det är att helt förändra telefonen!

Om du ska jämföra hur modifierbara Android vs iPhone är, får du ju jämföra Stock vs Stock eller Jailbreak vs Root.

Vad jag vill ha sagt, iOS ÄR låst, om man jämför med Android.

Jag väl medveten om allt du kan göra med en androidlur och jag har gjort säkert mer än de flesta rabiata android-fanboysen någonsin gjort med sin androidlur.

Vad jag syftar på är att många icke-tekniska androidanvändare är så förbannad insnöade i att du inte kan göra någonting i iOS som Apple inte vill. En stor majoritet tror ju t.ex att du inte ens kan göra en så enkel sak som att komma åt filsystemet i iOS utan att behöva jailbreaka, jag menar, kom igen nu?

Men visst är android med root access något öppnare än ett jailbreakat iOS men det är ju inte direkt så att det är stopp efter en jailbreak, så skillnaderna är inte särskilt stora mellan dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Skitsnack, drop tests är inte pålitliga, bra och totalt värdelöst även som underhållning.

Nej, totalt värdelöst som underhållning, det håller jag med om. Men det förändrar dock inte faktum att iPhone 5 klarat sig bättre i de flesta (om inte samtliga) drop tests, jag menar, det är ju inte raketforskning vi snackar om här utan fysik på högstadienivå samt grundläggande statistik.

Klarar sig en iPhone 5 bäst i ett drop test så betyder det ingenting. Klarar den sig bättre i majoriteten av tester så kan vi vara ganska säkra på att byggkvaliteten är bättre på en iPhone 5. Självfallet finns det ett viss moment av varians att ta hänsyn till.

Så långt är vi nog båda överens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TorWallin:

Själv har jag en Note 2 4g, tycker denna smartphone är det bästa jag någonsin har köpt.
Första gången jag inte ens tittar på "den nya generationens" smartphones typ s4,Iphone 5s.
Skärmen kan nog vara lite stor för det flesta 5,55 tum.
Och med den nya uppdateringen (android 4,3) tycker jag att den blev väldigt seg.
Har du tillräckligt stora fickor skulle jag nog rekommendera Note 3.

När jag och morsan var ner till en PhoneHouse butik (hon skulle ha en ny telefon) då skulle hon testa en iphone 5(inte S) och då sa han som jobbade där
"Iphone är inte bra, hade den kostat 3000kr kanske, men inte för 6000kr. Då tycker jag du ska köpa en S3 istället (han hade nog hört att vi pratade om en sådan tidigare).
Han sa också att alla som jobbade där hade en Samsung (s3:a,note,note 2 o.s.v).

Men tycker nog du ska köpa en samsung, eller en sony telefon (typ z1), eftersom dessa telefoner har bra kvailite och bra priser.

Sen att säljare på ThePhoneHouse får högre provision på att sälja Samsung-telefoner kan ju ha lite med hans argument att göra

Jag hade också pitchat in en Samsung till din mor även om jag själv har en iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Nej, totalt värdelöst som underhållning, det håller jag med om. Men det förändrar dock inte faktum att iPhone 5 klarat sig bättre i de flesta (om inte samtliga) drop tests, jag menar, det är ju inte raketforskning vi snackar om här utan fysik på högstadienivå samt grundläggande statistik.

Klarar sig en iPhone 5 bäst i ett drop test så betyder det ingenting. Klarar den sig bättre i majoriteten av tester så kan vi vara ganska säkra på att byggkvaliteten är bättre på en iPhone 5. Självfallet finns det ett viss moment av varians att ta hänsyn till.

Så långt är vi nog båda överens.

Nej det är fortfarande ovetenskapligt trams. Flertalet youtube-fanboys gör inte underlaget statistiskt säkerställt.

Det räcker att se alla kraschade iPhone-skärmar i kollektivtrafiken och på jobbet för att se att iPhone inte har något magiskt som gör den bättre än andra mobiler vid tapp.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Nej, totalt värdelöst som underhållning, det håller jag med om. Men det förändrar dock inte faktum att iPhone 5 klarat sig bättre i de flesta (om inte samtliga) drop tests, jag menar, det är ju inte raketforskning vi snackar om här utan fysik på högstadienivå samt grundläggande statistik.

Klarar sig en iPhone 5 bäst i ett drop test så betyder det ingenting. Klarar den sig bättre i majoriteten av tester så kan vi vara ganska säkra på att byggkvaliteten är bättre på en iPhone 5. Självfallet finns det ett viss moment av varians att ta hänsyn till.

Så långt är vi nog båda överens.

Allt sånt är bara trams! Släpptests har ingen som helst uppbackning av nåt eller nånting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Nej det är fortfarande ovetenskapligt trams. Flertalet youtube-fanboys gör inte underlaget statistiskt säkerställt.

Det räcker att se alla kraschade iPhone-skärmar i kollektivtrafiken och på jobbet för att se att iPhone inte har något magiskt som gör den bättre än andra mobiler vid tapp.

Hur du än försöker vrida och vända på saken så förändrar det inte det faktum att iPhone 5/iPhone 5S klarat sig bättre i drop tests mot resterande modeller.

Du menar att hundratals youtube-klipp med drop tests inte gör underlaget statistiskt säkerställt men drar in personliga anekdoter från folk i kollektivtrafiken och på ditt jobb med trasiga iPhones? Priceless.

Vet du vad? Jag har inte sett en enda trasig iPhone 5/iPhone 5S varken på stan eller på jobbet. Där har vi det - iPhone 5/iPhone 5S har tveklöst bäst byggkvalitet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Allt sånt är bara trams! Släpptests har ingen som helst uppbackning av nåt eller nånting.

Klart att de har. Färre trasiga iPhones = mest troligen bättre byggkvalitet.

Det är faktiskt inte konstigare än så

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Klart att de har. Färre trasiga iPhones = mest troligen bättre byggkvalitet.

Det är faktiskt inte konstigare än så

Eller så är det färre som har tappat sina eller så har de helt enkelt landat bra iaf.
PS jag har sett hundratals trasiga displayer på iPhones/Apples men inte en enda android eller WP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Eller så är det färre som har tappat sina eller så har de helt enkelt landat bra iaf.

Ja det kan faktiskt vara så att varenda iPhone 5/iPhone 5S som testats mot andra modellder har landat bra, det är dock högst osannolikt men det är fullt möjligt.

Citat:

PS jag har sett hundratals trasiga displayer på iPhones/Apples men inte en enda android eller WP.

Du är medveten om att det är fler som har iPhone i sverige va? Det bör statistiskt sett finnas fler trasiga iPhones ute bland folk. Att du inte sett en enda trasig android eller windows phone har jag svårt att tro men det kan ju vara så att du bara umgås i hipsterkretsar där 9 av 10 har en iPhone?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Barren Wuffet:

Ja det kan faktiskt vara så att varenda iPhone 5/iPhone 5S som testats mot andra modellder har landat bra, det är dock högst osannolikt men det är fullt möjligt.

Du är medveten om att det är fler som har iPhone i sverige va? Det bör statistiskt sett finnas fler trasiga iPhones ute bland folk. Att du inte sett en enda trasig android eller windows phone har jag svårt att tro men det kan ju vara så att du bara umgås i hipsterkretsar där 9 av 10 har en iPhone?

Den statistiken vill jag se, att det finns fler iPhones i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Hur du än försöker vrida och vända på saken så förändrar det inte det faktum att iPhone 5/iPhone 5S klarat sig bättre i drop tests mot resterande modeller.

Du menar att hundratals youtube-klipp med drop tests inte gör underlaget statistiskt säkerställt men drar in personliga anekdoter från folk i kollektivtrafiken och på ditt jobb med trasiga iPhones? Priceless.

Vet du vad? Jag har inte sett en enda trasig iPhone 5/iPhone 5S varken på stan eller på jobbet. Där har vi det - iPhone 5/iPhone 5S har tveklöst bäst byggkvalitet!

Jag tror inte det finns hundratals videos där man droptestar iPhone 5S, och att iPhone 5 går sönder lätt vet jag (och att den har dålig batteritid).

Det finns inget att vrida eller vända på eftersom droptest är värdelösa och ovetenskapliga och inte säger något. De blir inte mer vetenskapliga bara för att det görs fler av samma värdelösa tester.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Den statistiken vill jag se, att det finns fler iPhones i Sverige.

Det räcker med att kolla försäljningssiffror från Telia, Tele2 och 3. iPhone är tveklöst den bästsäljande smartphonen i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Förlåt men att säga att en iphone är "otroligt ömtålig" håller inte. Jag tappade min iphone 3gs i snön i ett skidområde i Orsa lämnade in en ansökan att den var försvunnen. 3 månader senare får jag hem den FUNGERANDE!!! Alltså den har legat i snö som sedan blivit slask i ca 2 månader och sedan så får jag hem den och den fungerar. Ömtålig? Nej.
Visst en 5 är en annan sak men den har varit vid min sida i 1 år nu den har blivit tappad kan jag säga dig.

iPhone 3GS var en krigarmobil, den sista av sitt slag, man kan knappt tro att iPhone 3GS och iPhone 4 är syskon när man tänker på hur lite 4an klarar, låsknappen går ju fan sönder efter ett halvår, 3GS tappade bara sina knappar efter två år eller nåt... ^^

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Jag tror inte det finns hundratals videos där man droptestar iPhone 5S, och att iPhone 5 går sönder lätt vet jag (och att den har dålig batteritid).

Det finns inget att vrida eller vända på eftersom droptest är värdelösa och ovetenskapliga och inte säger något. De blir inte mer vetenskapliga bara för att det görs fler av samma värdelösa tester.

Tror gör man i kyrkan. Gå in på youtube och sök på drop tests och klicka "nästa" tills du blir less. Hundratals var väl att ta i men det finns väldigt många såna videoklipp och tillräckligt för att ha ett statistiskt underlag.

Permalänk
Medlem

Förstår inte diskussionen kring hur telefonerna presterar i drop test (som har väldigt varierande resultat). Ge fan i att tappa telefonen så håller den!

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz