Är det såhär man förhindrar en ESD skada?

Permalänk
Medlem

Är det såhär man förhindrar en ESD skada?

Hej allihopa!

Förhindrar man en ESD skada genom att först koppla ett ESD-Armband till chassit, och sen jorda sig via ett element? Som jag har förstått det kan man efter denna procedur ta i ESD-känsliga komponenter utan risken att få någon skada på dem.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Yes. Koppla dig själv till chassit som i sin tur är kopplat till ett element.

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att även lägga den utrustning du eventuellt skall installera på chassit en stund innan du tar ut den ur antistatpåsen. Om du inte har en riktig antistatmatta att lägga hela rasket på vill säga Det är det allra bästa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Yes. Koppla dig själv till chassit som i sin tur är kopplat till ett element.

NEEEEJJJ! Inte ännu en förvirrad tråd om ESD.

Anslut armbandet i chassit, inget annat.

Permalänk
Medlem

Hela poängen är att det inte ska finnas någon potentialskillnad mellan dig och det du hanterar.

D.v.s. koppla bara armbandet i chassit, och inget annat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förhelvete Nej

Använd armband, dig ovh datorn, inget mer. Ps en omålad del.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag ska BARA koppla armbandet till chassit i början? Inte röra vid elementet innan jag börjar fippla med känsliga komponenter?

Permalänk
Medlem

Du ska vara kompis med chassit. Det är det enda som spelar roll. Egentligen är det ju med komponenterna i chassit, så brukar rekommendera att ha chassit på en ESD-matta som du och komponenterna på ett eller annat sätt är ihop med, lägg dem på mattan innan du börjar arbeta. Då får du, genom mattan samma potential som komponenterna och det sker inga otrevliga urladdningar. Att jorda sig är helt irrelevant, då komponenterna du jobbar med inte kommer vara jordade. Då får ni ju ändå olika potential.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av weriton:

Okej, så jag ska BARA koppla armbandet till chassit i början? Inte röra vid elementet innan jag börjar fippla med känsliga komponenter?

Det viktiga är att du, chassit och komponenterna har samma potential. Ditt elements potential är ganska irrelevant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Helt jävla onödigt att använda esd-armband. Lägg alla verktyg som du tänker använda på chassit en stund innan du börjar och rör sen i chassit med jämna mellanrum.

Permalänk

Detta har jag och mina kompisar diskuterat mycket.

Är det någon här som har skadat/förstört en komponent för de inte använt ESD-armband?

Har själv aldrig använt något ESD-band och heller aldrig skadat någon komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Detta har jag och mina kompisar diskuterat mycket.

Är det någon här som har skadat/förstört en komponent för de inte använt ESD-armband?

Har själv aldrig använt något ESD-band och heller aldrig skadat någon komponent.

Problemet är att ESD-skador kan uppenbara sig långt, långt efter att skadan skett. De kan också uppenbara sig på oförklarliga sätt.

Jag gillar att dra parallellen mellan ESD-skador och Gud. Vi förstår inte varför vissa saker inte fungerar i datorn, och skyller det på ESD-skador. Ingen har någonsin kunnat lägga fram konkreta bevis på att det faktiskt har skett, utan det är en vedertagen sanning. Ungefär som att vi en gång i tiden skyllde regnet på Gud, för han var arg. Man kan inte heller motbevisa det hela, fastän han aldrig direkt visar sig själv, utan det är alltid indirekt via andra händelser.
Enda skillnaden är väl att vi vet hur ESD-skador uppstår, vilket är när elektroner väljer att snabbt hoppa mellan två objekt.

Här finns lite info om ESD: http://hardforum.com/archive/index.php/t-812518.html

Detta är något jag verkligen gillar "Things like BSoD's, memory errors, and corrupt data are often caused by ESD, but are diagnosed as bad hardware. Often a "bad" stick of RAM was good when it shipped, but then the installer zapped it with ESD unknowingly, and now it doesn't work."

Dvs. verkstan ger diagnosen dålig hårdvara men det är "egentligen ESD-skada". Älskar hur luddigt detta är

ps. fullt medveten om "the shitstorm" som väntar mig efter att ha kritiserat ESD, lägg gärna fram lite konkreta bevis för att fenomenet faktiskt förstör datordelar så ändrar jag jättegärna åsikt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

För min del så brukar jag planera när jag ska hålla på med komponenter dvs inte klappa katten och springa över heltäckningsmattan. Jag har aldrig använt esd- armband men brukar stoppa in fingrarna mot jordbläcken i ett uttag och sen gå lös på datorn som inte ligger på en matta eller dyl.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Helt jävla onödigt att använda esd-armband. Lägg alla verktyg som du tänker använda på chassit en stund innan du börjar och rör sen i chassit med jämna mellanrum.

Och medans du springer omkring och gnuggar tassarna mot golvet så har du laddat upp dig tiotusentals volt...låter som en utmärkt idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Helt jävla onödigt att använda esd-armband. Lägg alla verktyg som du tänker använda på chassit en stund innan du börjar och rör sen i chassit med jämna mellanrum.

Att göra som du säger är att lita på TUREN..använd ALLTID ESD-armband.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Och medans du springer omkring och gnuggar tassarna mot golvet så har du laddat upp dig tiotusentals volt...låter som en utmärkt idé.

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Skrivet av robbankentor:

Att göra som du säger är att lita på TUREN..använd ALLTID ESD-armband.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

Hur vet du att du inte har några ESD skador?

Jag förstår inte att så många försöker få oss att tro att esd skador inte finns

Att inte använda armband är som att åka skridskor utan hjälm, det går bra för det mesta..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan berättiga att inte använda ESD-armband när ni köper komponenter för 12 000:-. Finns ingen anledning att inte bygga med armband när det kostar 39:- och kan rädda era komponenter från att skadas.

Medan vi ändå är inne på hur armbandet ska kopplas så hade jag en lärare som tyckte att jag gjorde fel när jag kopplade armbandet till chassit. Läraren i fråga är lär ut ellära och tyckte man skulle koppla armbandet så här http://imgur.com/7kcCefT tänkte bara höra vad ni tänker om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

Mitt grafikkort dog av ESD. Riktigt dum frågeställning där dessutom. Likt "Varför har ingen av oss blivit träffade av blixten fast vi stått med en stege ute på ett gärde?".

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Om man är så nervös när man byter delar i datorn att man inte kan hålla fötterna stilla tycker jag att man ska låta någon annan fixa den.

Varför har ingen av oss i den här tråden som inte använder ESD armband råkat ut för några skadade komponenter då?

Då till frågan hur vet du att du INTE råkat ut för det?

ESD skador kan uppvisa sig på för många sätt att kunna lista här och nu
Dom behöver inte visa sig på en gång dom kan komma om en timme eller 6 veckor det vet man aldrig

Varför inte bara ta det säkra före det osäkra så slipper man problem överhuvud taget ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

Då till frågan hur vet du att du INTE råkat ut för det?

ESD skador kan uppvisa sig på för många sätt att kunna lista här och nu
Dom behöver inte visa sig på en gång dom kan komma om en timme eller 6 veckor det vet man aldrig

Varför inte bara ta det säkra före det osäkra så slipper man problem överhuvud taget ?

Hur kan du vara säker på att ditt grafikkort dog av ESD och varför dog inga andra komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hur vet du att du inte har några ESD skador?

Skrivet av pumba-kung:

Då till frågan hur vet du att du INTE råkat ut för det?

För att allting har fungerat perfekt det senaste halvåret, om jag inte har märkt av några skador när jag använt datorn som vanligt varför skulle något vara sönder då?

Permalänk
Medlem

Värkar lite dumsnålt att inte använda ett ESD-armband när det bara kostar 40kr på Kjell & Company.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Hmm hejsan alla
Ta en voltmeter och mät mellan chassiet och ett element kommer att visa returströmmen från kondingarna på moderkortet brrrrr.det samma med förstärkar chassiet osv....
Ha en god fortsättning

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Mitt grafikkort dog av ESD. Riktigt dum frågeställning där dessutom. Likt "Varför har ingen av oss blivit träffade av blixten fast vi stått med en stege ute på ett gärde?".

Kan ju vara så enkelt att absolut ingen här har, och kommer stå på en stege på ett gärde när åskan går..typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Detta har jag och mina kompisar diskuterat mycket.

Är det någon här som har skadat/förstört en komponent för de inte använt ESD-armband?

Har själv aldrig använt något ESD-band och heller aldrig skadat någon komponent.

Se alla trådar med BSOD/konstiga fel. Allt som oftast skadade minnen.

Permalänk
Medlem

Tjena allihopa!

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag har nu ytterligare en fråga. Vad ska man göra med till exempel mitt minne, som är packat i en simpel plastförpackning (alltså ingen antistatic-påse). Finns inte risken då att det sker en statisk urladdning när jag tar upp minnet?

Åter igen, tack allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Förstår inte hur ni kan berättiga att inte använda ESD-armband när ni köper komponenter för 12 000:-. Finns ingen anledning att inte bygga med armband när det kostar 39:- och kan rädda era komponenter från att skadas.

Medan vi ändå är inne på hur armbandet ska kopplas så hade jag en lärare som tyckte att jag gjorde fel när jag kopplade armbandet till chassit. Läraren i fråga är lär ut ellära och tyckte man skulle koppla armbandet så här http://imgur.com/7kcCefT tänkte bara höra vad ni tänker om det.

Då kommer man vara på samma potential som husets jord, vilket innebär att man med största sannolikhet inte är på samma potential som sina komponenter eller chassit. För att det där ska bli bra måste alla komponenter också jordas, vilket är bra mycket besvärligare än att ansluta sig själv till chassiet.

Förstår samtidigt varför han vill att man ska ansluta sig så, för jorden i huset är för elektriker och ellärare nollpunkten, den man baserar allt från. Men om man börjar läsa lite mer elektronik och andra elkurser så inser man snabbt att noll är endast noll om man har en referens på samma potential. Om man vill kan man bara leta reda på en annan jordpunkt och vips har du -6v(eller något annat värde) mellan jord och jord

När det gäller spänning och ström så baseras allt utifrån de referenspunkter man har.

Själv ser jag till att inte använda prassliga/pösiga kläder samt att det inte är nån matta på golvet, bara för att förhoppningsvis inte ladda upp mig när jag rör mig. Senaste 2 datorbyggena har jag använt armband, byggt ett antal innan utan armband och nu 10år senare för vissa av de datorerna, funkar de fortfarande.
Endast råka blåsa ett nätagg då jag missade att den hade en jordkabel som skulle anslutas i moderkortet... Var rätt sorgligt... =/ Men man lärde ju sig något där med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Det var informativt, tack för informationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letintin:

För min del så brukar jag planera när jag ska hålla på med komponenter dvs inte klappa katten och springa över heltäckningsmattan. Jag har aldrig använt esd- armband men brukar stoppa in fingrarna mot jordbläcken i ett uttag och sen gå lös på datorn som inte ligger på en matta eller dyl.

Ok, för min del så brukar jag hoppa jämfota med en ICA-Kasse på huvudet samtidig som jag reciterar gamla testamentet (andra Moseboken). Sedan går jag lös på moderkortet som ligger på en bädd av cornflakes och jordnötsringar. Fast först doppar jag fingrarna i en glasburk med jordgubbssylt. Andra komponenter brukar jag ha liggande på krossat falu rågrut.

Jag har ännu inte drabbats av någon ESD-skada.