Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det att köra 70hz över HDMI på AOCskärmen?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jag har en fråga om det är någon av er grabbar som stött på att i denna OC Q2963Pm skärm att ni fått en blått streck ca 15-18 cm in på den vänstra sidan om skärmen. har bytt från hdmi till dvi och får samma bekymmer fortfarande. dock om jag ansluter mobilen i PIP så försvinner det blå sträcket..

Några ideer?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är lite grann utav "dödligt" behov att få veta mer om denna skärm.. Hur fungerar den här skärmen till Diablo 3 eller andra spel? Det är sådana spel jag som främst spelar på PC. Vet ni på förhand skärmar som är lite "populärare" på mediamarkt eller elgiganten som har motsvarande kvalité som denna? Jag vill få någon slags uppfattning hur bra den här skärmen är och därför skulle det öka chansen att få till ett köp.

Eller ja, det räcker bara med fler intryck från skärmen, det skulle vara det viktigaste för mig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Såhär efter jul satt jag och funderade på en att skaffa en ny skärm, spelar en hel del och kört en del eyefinity dock är problemet att få spel har fullt stöd och ofta blir fisheye effekten ganska påtagligt. Övervägde att köra på tre nya skärmar men aldrig varit helt nöjd med Eyefinity och 5760x1080 funkar på ett 7970 @1200 men man måste ofta dra ner ögongodis en bra bit och känns lite surt när stora delar av skärmen ofta är bara utdraget, skevt och inte ger något mer.
16:9 har alltid känts lite för snävt efter att man kört Eyefinity så har letat alternativ och snubblade över de nya 29" 21:9 skärmarna, har även spelat på TN 60hz paneler och tycker bilden är ganska blaha så IPS var redan i tankarna då 120-144hz aldrig helt lockat.

Var dock först lite skeptisk till dem då det är en udda aspect ratio. Efter att ha läst på så såg jag att problematiken var ofta samma eller mindre än med Eyefinity vilket idag är ganska lätt att fixa, tittade lite på olika recensioner för de olika skärmarna och valet stod mellan en AOC Q2963Pm och en Asus MX299Q men slutade på AOC delvis pga att priset var lägre och i det fall att jag inte var så nöjd skulle det inte bli en lika stor förlustaffär samt att AOC är lätta att klocka.

Nu har jag haft skärmen i några dagar och måste säga att jag är extremt nöjd, de flesta spel fungerar i 21:9 utan minsta problem, upplösningen på 2560x1080 är otroligt trevlig på flera sätt. För det första fyller den i stort sett hela synfältet vilket ökar immersion utan den extrema fisheye effekten som uppstår i Eyefinity setups med tre skärmar, förlusten på sidorna är inte direkt märkbar och på det stora hela känns det ofta bättre än Eyefinity iom att man inte måste dra ner sina settings lika långt.

Med lite tweaking är färgerna helt underbara och jämfört med en TN är det som natt och dag, allmänt är panelen extremt bra dock är AOC's byggkvalité lite sådär, inte direkt den snyggaste av skärmar men neutral nog att ignoreras. Men det som plasten runt saknas vägs snabbt upp av panelen som den håller, jag har ingen märkbar bleeding, otroligt klara färger, djup svärta utan minsta banding.
När det kommer till gaming är skärmen väldigt trevlig, har klockat den till 70hz och det är stabilt utan frame drops och det är inget märkbart input-lag, självklart får man inte ut samma som med en 120-144hz TN panel men denna väger lätt upp det med sin aspect ratio, överklockningsvänlighet, sin klara vackra bild och i spel som t.ex. CoD:BO2 och DayZ:Standalone gör det saker mycket lättare att se vilket klart märker när man spelar.

Så för folk som inte måste sitta på 120-144hz rekommenderar jag starkt att kolla in 29" skärmarna, det tar ett tag att vänja sig vid den nya aspect ration i desktop mode men i spel är det väl värt det och även film gör sig väldigt väl. Skärmen känner även av om signalen bara är 16:9 och t.ex. så blir inte intro klipp i BF4 streatchade utan den svärtar ut sidorna och visar dem i 16:9 och iom att de svarta är helt svart så störs man inte av det (iaf inte jag).

Torchlight 2
http://img594.imageshack.us/img594/8650/euxl.jpg

Call of Duty - Black Ops 2
http://imageshack.us/a/img547/4223/n3ss.jpg

Battlefield 4
http://img268.imageshack.us/img268/7906/8sv5.jpg

DayZ - Standalone (first person)
http://img577.imageshack.us/img577/4784/ci4s.jpg

DayZ - Standalone (third person)
http://img855.imageshack.us/img855/10/qrja.jpg

Counterstrike: Global Offensive
http://img89.imageshack.us/img89/2929/b7au.jpg

Guild Wars 2
http://img836.imageshack.us/img836/6315/n8c0.jpg

(alla screenshots är tagna med de inställningar jag normalt kör spelen med)

Dold text

Sedan du satte upp din tråd har mitt intresse för 21:9 växt en hel del. Nu kommer ju LGs 34" 21:9 med högre upplösning snart också. Väldans intressant (om än lite väl dyrt). Frågan är hur mycket fisheye-effect man får av dessa skärmar. Call of duty-print screenen du lagt upp ser ju exempelvis väldans utsträckt ut. Hur upplever du utsträckningseffekten på olika spel med det här skärmformatet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Funkar det att köra 70hz över HDMI på AOCskärmen?

Vet inte faktiskt men det borde funka om du har en 1.4 hdmi kabel tror jag.

Skrivet av nisse82:

jag har en fråga om det är någon av er grabbar som stött på att i denna OC Q2963Pm skärm att ni fått en blått streck ca 15-18 cm in på den vänstra sidan om skärmen. har bytt från hdmi till dvi och får samma bekymmer fortfarande. dock om jag ansluter mobilen i PIP så försvinner det blå sträcket..
Några ideer?

Inte haft något sådant problem, har du något stående i närheten av skärmen eller sladden typ högtalare?

Skrivet av Swedman18:

Hej! Jag är lite grann utav "dödligt" behov att få veta mer om denna skärm.. Hur fungerar den här skärmen till Diablo 3 eller andra spel? Det är sådana spel jag som främst spelar på PC. Vet ni på förhand skärmar som är lite "populärare" på mediamarkt eller elgiganten som har motsvarande kvalité som denna? Jag vill få någon slags uppfattning hur bra den här skärmen är och därför skulle det öka chansen att få till ett köp.

Eller ja, det räcker bara med fler intryck från skärmen, det skulle vara det viktigaste för mig!

Diablo blir samma som Torchlight, du ser lite mer, jag har inte haft några problem med skärmen i något spel faktiskt. Svårt att säga något som har exakt samma men alla 21:9 skärmar borde ge dig en hyfsad uppfattning iaf.

Skrivet av Söderbäck:

Sedan du satte upp din tråd har mitt intresse för 21:9 växt en hel del. Nu kommer ju LGs 34" 21:9 med högre upplösning snart också. Väldans intressant (om än lite väl dyrt). Frågan är hur mycket fisheye-effect man får av dessa skärmar. Call of duty-print screenen du lagt upp ser ju exempelvis väldans utsträckt ut. Hur upplever du utsträckningseffekten på olika spel med det här skärmformatet?

Vissa spel märker du av den lite om du är känslig men oftast går det att fixa man man verkligen vill. Generellt sett så upplever jag det inte alls som ett problem faktiskt för även om den finns där lite så är effekten mycket mindre än vid t.ex. 16:3 (tre 16:9 skärmar) och liknande. Något annat jag upplever pga att det är en skärm och den fyller ganska exakt 80% av mitt synfält på bredden så fokuserar jag mer mot mitten och ev. fisheye märks inte då det blir mer mitt periferiseende som uppfattar det, med tre skärmar så blev det lättare att ögonen vandrade mellan de olika skärmarna.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag skrattade åt 21:9 skärmarna dom första gångerna jag såg dom.

Nu börjar man bli sugen på att skaffa en själv, ser riktigt trevligt ut.

Ser du något problem för egen del med 21:9 eller är det bara nice?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag skrattade åt 21:9 skärmarna dom första gångerna jag såg dom.

Nu börjar man bli sugen på att skaffa en själv, ser riktigt trevligt ut.

Ser du något problem för egen del med 21:9 eller är det bara nice?

Faktiskt inte upplevt något negativt, kollar serier och då svärtar den ut sidorna men tänker inte på det ens, stör mindre än att se väggen där typ istället, för surf och annat är det extremt trevligt att kunna köra två sida vid sida om man vill. Den är otroligt behaglig att använda i typ alla situationer och att se film i 21:9 är underbart, inte ens min 100" 16:9 projektor ger riktigt samma känsla.
På det stora hela skulle jag nog säga att det är det köp till datorn som jag mest aktivt (dvs faktiskt reflekterar över det regelbundet) är nöjd med att jag tog chansen, fanns inte så mycket info om den när jag köpte den bortsett från att panelen var bra så visste inte vad jag skulle förvänta mig men detta är långt över vad jag hade räknat med. Obs! ska tilläggas att det är min första IPS vilken även spelar in, men även bara i formatet så ja jag älskar min skärm

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är det enkelt att dela skärmen så den funkar som 2 separata skärmar?

Går det rätt via windows eller tredjepartsprogram?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Är det enkelt att dela skärmen så den funkar som 2 separata skärmar?

Går det rätt via windows eller tredjepartsprogram?

Det är AOC's egna program (Screen+), det är väldigt simpelt och ganska anpassningsbart, det funkar f.ö. på alla skärmar inte bara deras Enda riktiga begränsningen är att du måste välja att köra 32bit eller 64bit versionen (båda samtidigt funkar inte) och 32bit kan bara hantera 32bit och 64 bara 64. Jag kör 32bit iom att min webbläsare kör det men har inga större problem med det, det är dock ett litet skit program bara så det buggar ur ibland, speciellt efter sleep mode men det är bara starta om det så är det löst

Du kan ställa in det på att dela skärmen på lite alla möjliga sätt och det kan även hantera flera skärmar samtidigt och dela dem alla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast

När jag fick nys om dessa så kände jag plötsligt ett ofantligt sug. Vet inte hur stor saknad det skulle bli mot för 5760, vet att det känns extremt fel o naket att lira i 1920.
En annan sak jag är livrädd för är inputlag, men det kanske bara var väldigt märkbart i plattskärmarnas barndom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

När jag fick nys om dessa så kände jag plötsligt ett ofantligt sug. Vet inte hur stor saknad det skulle bli mot för 5760, vet att det känns extremt fel o naket att lira i 1920.
En annan sak jag är livrädd för är inputlag, men det kanske bara var väldigt märkbart i plattskärmarnas barndom?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska vara mätbart inputlag men jag har inte upplevt något sådant alls och det ska vara precis på gränsen, det är ju som skillnad på mätbart och märkbart så borde inte vara någon fara för dig heller.

Kan säga att jag spelat i 5760 förut, jag måste säga att det inte alls kändes som att det saknades något när jag bytte, snarare så blev det mer bekvämt för när man väl spelar är ofta de andra skärmarna bara periferiseende och vill man se något så måste man vrida på huvudet. Så för min del iaf så känns det bättre med 7:3 (21:9) vs 16:3 (48:9), det känns mer anpassat till synen eller hur man ska beskriva det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

När jag fick nys om dessa så kände jag plötsligt ett ofantligt sug. Vet inte hur stor saknad det skulle bli mot för 5760, vet att det känns extremt fel o naket att lira i 1920.
En annan sak jag är livrädd för är inputlag, men det kanske bara var väldigt märkbart i plattskärmarnas barndom?

Skickades från m.sweclockers.com

Tvåbokstavssvar: Ja

Flera meningar: Standardfrågan, märker du av något inputlag på någon av skärmarna du använder idag? Tänker inte bara på dina egna utan även andra du kommer i kontakt med. TVn?
Hur mycket fördröjning har dessa skärmar? Det har gjorts en hel del recensioner på dem, och i vissa av dessa mäts inputlag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2041833

Är ENORMT sugen på denna, men är samtidigt lite tveksam. Jag spelar i stort sett aldrig utan använder mest min dator för att kolla på film samt surfa och då främst på forum. Jag vill tro att den här skärmen ger fantastisk filmkänsla med sin Ultra-Widescreen format. Ni som äger en 21:9-skärm, är det värt att inhandla skärmen för film och surf? Om jag väl spelar något så blir det främst gamla spel och förmodligen inget som stödjer 2560x1080, ser det inte förjävligt ut att spela tex. Call of duty 2 med oanvända sidor? Kan TS eller någon annan skärmentusiast med stort hjärta möjligtvis uppa en vide på Youtube där man ser hur ut att:

- Spela i 1920
- Surfa
- Kolla på Youtube i 1920
- Kolla på film med 21:9-format

När det kommer till serier, finns inte dessa i ovan nämnda format? Vore kanon om någon kunde göra mig lite klokare i skärmdjungeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2041833

Är ENORMT sugen på denna, men är samtidigt lite tveksam. Jag spelar i stort sett aldrig utan använder mest min dator för att kolla på film samt surfa och då främst på forum. Jag vill tro att den här skärmen ger fantastisk filmkänsla med sin Ultra-Widescreen format. Ni som äger en 21:9-skärm, är det värt att inhandla skärmen för film och surf? Om jag väl spelar något så blir det främst gamla spel och förmodligen inget som stödjer 2560x1080, ser det inte förjävligt ut att spela tex. Call of duty 2 med oanvända sidor? Kan TS eller någon annan skärmentusiast med stort hjärta möjligtvis uppa en vide på Youtube där man ser hur ut att:

- Spela i 1920
- Surfa
- Kolla på Youtube i 1920
- Kolla på film med 21:9-format

När det kommer till serier, finns inte dessa i ovan nämnda format? Vore kanon om någon kunde göra mig lite klokare i skärmdjungeln...

Jag sitter på en DELL U2913WM och jag tror att det är samma panel AH-IPS panel från LG som sitter i alla dessa 29 21:9 skärmar.
Här är i all fall ett par Youtube klipp som jag hittade på 21:9 gaming/video
https://www.youtube.com/watch?v=Rf7FcIgkgDY
https://www.youtube.com/watch?v=4D5vJO-HyiY

Permalänk

Hur upplevs text och annat? Tänkte på coatingen.
Har betat av många olika skärmar nu. Och nu senast hade jag ett snedsteg i Mac-världen ned en MacBook och två iMac-datorer. (Senast var iMac 21.5" late 2013) dessa hade mycket bra bild och superklara närmande läste text osv.

Men just text och klarheten i bilden är jätteviktigt för min egen del. Exempelvis hatade jag dell u2711 pga coatingen.. Funderar på aoc eller asusen (29orna) om den har bättre coating.

Permalänk
Medlem

Enligt TFT Central så skall coatingen på u2913wm vara mycket bättre än den coating som användes på u2711
Jag tycker coatingen är bra men om det är någon skillnad på AOC, ASUS och DELL skärmen det vet jag inte.
Här är i alla fall een review på DELL skärmen.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2913wm.htm
Jag tror som jag sa att alla 3 skärmarna är väldigt snarlika. Det enda jag kan klaga på är att jag märker av input lag, (spelar mycket CS:GO). Jag hade tidigare en Asus 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2041833

Är ENORMT sugen på denna, men är samtidigt lite tveksam. Jag spelar i stort sett aldrig utan använder mest min dator för att kolla på film samt surfa och då främst på forum. Jag vill tro att den här skärmen ger fantastisk filmkänsla med sin Ultra-Widescreen format. Ni som äger en 21:9-skärm, är det värt att inhandla skärmen för film och surf? Om jag väl spelar något så blir det främst gamla spel och förmodligen inget som stödjer 2560x1080, ser det inte förjävligt ut att spela tex. Call of duty 2 med oanvända sidor? Kan TS eller någon annan skärmentusiast med stort hjärta möjligtvis uppa en vide på Youtube där man ser hur ut att:

- Spela i 1920
- Surfa
- Kolla på Youtube i 1920
- Kolla på film med 21:9-format

När det kommer till serier, finns inte dessa i ovan nämnda format? Vore kanon om någon kunde göra mig lite klokare i skärmdjungeln...

Det är inte bra filmat för jag kört med mobilen men ger dig ett hum om hur de ser ut, zoom grejerna och kvalitén är mobilens fel men allt 1920 material ser ut typ så, svärtan är inte helt så svart som det ser ut på filmen på sidorna men den är helt svart och stör inte alls.

1920x1080

2560x1080

För spel i 21:9 kolla första posten

Skrivet av MarkSix:

Enligt TFT Central så skall coatingen på u2913wm vara mycket bättre än den coating som användes på u2711
Jag tycker coatingen är bra men om det är någon skillnad på AOC, ASUS och DELL skärmen det vet jag inte.
Här är i alla fall een review på DELL skärmen.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2913wm.htm
Jag tror som jag sa att alla 3 skärmarna är väldigt snarlika. Det enda jag kan klaga på är att jag märker av input lag, (spelar mycket CS:GO). Jag hade tidigare en Asus 120hz.

Har du testat att klocka den för att se om det blir bättre?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är inte bra filmat för jag kört med mobilen men ger dig ett hum om hur de ser ut, zoom grejerna och kvalitén är mobilens fel men allt 1920 material ser ut typ så, svärtan är inte helt så svart som det ser ut på filmen på sidorna men den är helt svart och stör inte alls.

1920x1080
https://www.youtube.com/watch?v=2AJAehuQmhQ

2560x1080
https://www.youtube.com/watch?v=Yk-yQ0SfgDU

För spel i 21:9 kolla första posten

Har du testat att klocka den för att se om det blir bättre?

Du är ju fan kungen själv, tack så hemskt mycket! Hur tycker du filmkänslan blir jämte en 16:9-skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Du är ju fan kungen själv, tack så hemskt mycket! Hur tycker du filmkänslan blir jämte en 16:9-skärm?

För serier och material i 16:9 känner man ingen skillnad, möjligen lite bättre pga att skärmen plockar bort lite mer ev. störande bakgrund med det svarta vs en skärm där du ser mer av väggen bakom men det är nog olika från person till person.
Men första gången jag startade upp en 2.35 rulle som jag bara sett på 16:9 skärmar innan, det är (IMO) en helt annan känsla, känns mer som bio än när jag kollar på min 100" 16:9 projektorduk, cinemascope är lätt värt det för att se film vid datorn.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För serier och material i 16:9 känner man ingen skillnad, möjligen lite bättre pga att skärmen plockar bort lite mer ev. störande bakgrund med det svarta vs en skärm där du ser mer av väggen bakom men det är nog olika från person till person.
Men första gången jag startade upp en 2.35 rulle som jag bara sett på 16:9 skärmar innan, det är (IMO) en helt annan känsla, känns mer som bio än när jag kollar på min 100" 16:9 projektorduk, cinemascope är lätt värt det för att se film vid datorn.

Jag förstår givetvis att 16:9-material känns likadant som med en 16:9-skärm, möjligtvis till och med bättre då hela skärmen används, det kanske känns konstigt när inte hela skärmen används? Finns det inga serier i 21:9? How come? Passande att du drar en jämförelse med en projektor då jag var inne på att köpa en 90" duk med projektor till lägenheten. Har dock lagt det på is pga. respekt för grannar (då 5.1 är givet med en duk) samt att jag föredrar att se film i datorstolen med hörlurarna på mig. Tänkte därför att jag istället kunde lägga pengarna på en rejäl skärm och kom över det här spännande formatet.

Väger mellan dessa:

http://www.inet.se/produkt/2204983/asus-29-mx299q-ips-2560x10...
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Vilken är mest prisvärd tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag förstår givetvis att 16:9-material känns likadant som med en 16:9-skärm, möjligtvis till och med bättre då hela skärmen används, det kanske känns konstigt när inte hela skärmen används? Finns det inga serier i 21:9? How come? Passande att du drar en jämförelse med en projektor då jag var inne på att köpa en 90" duk med projektor till lägenheten. Har dock lagt det på is pga. respekt för grannar (då 5.1 är givet med en duk) samt att jag föredrar att se film i datorstolen med hörlurarna på mig. Tänkte därför att jag istället kunde lägga pengarna på en rejäl skärm och kom över det här spännande formatet.

Väger mellan dessa:

http://www.inet.se/produkt/2204983/asus-29-mx299q-ips-2560x10...
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

Vilken är mest prisvärd tro?

Serier sänds inte i 21:9 iom att nästan inga skärmar/tv-apparater stödjer det, det är även en fråga om bandbredd skulle jag tro, även 16:9 körs ju ofta bara i 720p om ens det.

Tror alla tre är bra men kan du leva med lite skralltigare byggkvalité så tror jag på AOC, visserligen har jag inte testat de andra men jag är extremt nöjd med min och för 2800:- skulle jag se den som ett mycket prisvärt köp. De andra är säkert lika bra, som folk spekulerat är det troligen samma panel i dem (vet inte till 100%) men byggkvalitén på AOC är inte så dålig att jag skulle känna det vore värt att lägga +30% på priset för att få det bättre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Har förut bara spelat på 1920x1080 på 21", nu när jag fick min koreaskärm på 27" så blev det en grym inlevelse. Och jag som bara har spelat Half-Life (1) hittills i väntan på ny dator

Kan bara tänka mig hur 3840x1440 skulle kännas...

Permalänk
Medlem

Jag kom över denna artikeln likt en skänk från ovan nu när jag sitter och funderar över vad jag skall köpa. Inte nog med att den tar upp all den informationen jag behöver så skrevs den förra månaden och är alltså dagsfärsk och har med alla nämnvärda modeller som finns ute just nu. Under läsningen av alla tester de genomfört så utmärkte sig en modell mycket tydligt och det var även den som blev rekommenderad i slutsatsen.

Dell UltraSharp U2913WM verkar alltså vara ett mycket bra val för oss som är ute efter en 21:9-skärm. Det ska nämnas att om man bara ska spela så var någon utav LG's varianter ett bättre val, speciellt om det är mycket FPS. Det finns även en hel drös med youtube-videos som både recenserar och tar upp en del användningsområden med den här modellen. Jag slänger iväg en beställning nu och återkommer med omdöme. Jag hoppas detta kan vara till hjälp om någon sitter i samma situation.

En lite fundering, fungerar det lika bra att köpa med 720p som 1080-filmer med en Ultra Widescreen?

Permalänk
Medlem

Priset har gått ner

Nu har både Webhallen och CDON sänkt priset en hundring:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1608210

Väldigt sugen men skulle gärna se den i verkligheten först. Var på MediaMarkt men dom hade ingen demo, bara beställningsvara.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Ska kolla på Philips 29a imorgon kväll mest för att se formatet osv live.
Kan ev. ta lite bilder och slänga upp om intresset finns.
Är annars också väldigt sugen på att lägga en beställning på AOC-skärmen. 2700kr är rätt ok pris.

http://www.macworld.com/article/2043292/review-roundup-get-a-...

Permalänk
Medlem

Jag och mina kollegor kör philips 29" på jobbet och kan säga att jag skulle vilja ha flera hemma... kanske 2 ovanför varandra? 3 på höjden bredvid varandra?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Haft funderingar på ny skärm länge, då min gamla Benq har gjort sitt snart, har mest kikat åt 120/144hz skärmar på 24" men nu blev jag grymt sugen på denna Verkar riktigt prisvärd.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag har i och med köpetankarna suttit och läste lite om olika apsect ratios och snubblade över den här forumtråden där folk har listat filmer som är gjorda i 16:9 (1.66-85:1) som alltså presenteras i fullskärm på en 16:9 skärm och skalas med svarta kanter på en 21:9-skärm... Till min stora besvikelse och förvåning så är tex. Avatar i detta formatet, en film jag verkligen sett fram emot att se i Ultra Wide Screen pga. dess miljöer, men icke.

Filmerna som har det här formatet är relativt få men de finns, tror ni att de kommer bli fler eller färre? Filmer som går upp på bio lär alldeles säkerligen ha det bredare formatet men vad tros om de filmer som släpps endast på dvd? Det är förmodligen inte ens 1% som har en 21:9-skärm/TV hemma hos sig och stör sig snarare på de svarta kanterna och vill se mer 16:9-filmer medan det vore en katastrof för oss 21:9-användare. Tror ni dessa skärmar kan komma att bli standard? Eller i varje fall få mer regissörer att vilja göra sina filmer som de ska göras? Spekulera!

Permalänk
Medlem

Aldrighaft en IPS panel förut. Vilken skillnad mot min Asus TN panel, som natt och dag. Väldigt glad
Lär ta ett par dagar att vänja sig, speciellt när man bara surfar etc.

Ni som har den, kör ni via HDMI el DVI-D? Några bra inställnings tips? Precis kommit hem och kopplat in den med HDMI men funderar på att koppla den med DVI-D så man kan koppla in TV med HDMI när familja ska se på film. Ser bra ut med standard inställningen men om det kan bli ännu bättre så är det ju kul.

Imponerad av AOC

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Köpte denna idag, aldrig haft en IPS panel förut. Vilken skillnad mot min Asus TN panel, som natt och dag. Väldigt glad
Lär ta ett par dagar att vänja sig, speciellt när man bara surfar etc.

Ni som har den, kör ni via HDMI el DVI-D? Några bra inställnings tips? Precis kommit hem och kopplat in den med HDMI men funderar på att koppla den med DVI-D så man kan koppla in TV med HDMI när familja ska se på film. Ser bra ut med standard inställningen men om det kan bli ännu bättre så är det ju kul.

Imponerad av AOC

*Bilder, bilder*. Hade varit skoj om du orkar och har tid/lust.
Förresten. Funderar på vad man bör ansluta med till skärmen för att få 2560x1080. Har i dagsläget endast moderkortets egna anslutningar (saknar dedikerat grafikkort) Gigabyte GA-Z87N WIFI. Jag har dvi och 2st hdmi. Det lär ju inte vara dual-dvi heller jag har så...