Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

*Bilder, bilder*. Hade varit skoj om du orkar och har tid/lust.
Förresten. Funderar på vad man bör ansluta med till skärmen för att få 2560x1080. Dual-DVI lär ju klara biffen då det även fixar 2560x1600. Men hdmi maxar väl på 1920x1080p? Hur är det med displayport?
Har i dagsläget endast moderkortets egna anslutningar (saknar dedikerat grafikkort) Gigabyte GA-Z87N WIFI. Jag har dvi (enligt spec dual-dvi) och 2st hdmi.

Hehe det skulle jag kunna göra om inte våran fina kamera hamnat mellan A-Stolpen och dörren vid brådska haha. Har en surfplatta som följde med 3D tv men den suger på bilderna...

Jag har provat köra HDMI vilket den satte sig själv på 2560x1080 så du vet, provade även DVI Dual Link som också fungerade fint i 2560x1080.
Ang DP så vet jag ej, dock funderar jag på att köpa en DP kabel imorgon..

Måste säga det igen som ny anv av IPS, jäklar vilka fina fäger och lyster det är. Körde några provtester av spel, helt gudomligt hehe. Dock Skyrim hittade ej 21:9 2560x1080, bara 16:9!?

Med vänlig hälsning Jonas AKA xSWEDEx

Permalänk

Jo visst är det så. *glömde* Hdmi kan man väl nyttja även till 4k numera. Men fint att det fungerar iaf.
Hur upplever du byggkvaliteten? Är det typ ngt glapp mellan ramen i plast och själva metallramen innanför etc?

Upplevde nämligen bland det sämsta jag sett i kvalitetsväg på skärmar här på jobbet när det köptes in 20st riktigt dyra NEC-skärmar, som byggmässigt är rena skräpet. Man kan se metallramen bakom plastramen runt skärmen om man tittar ovanifrån. Det sviktar så det nästan går sönder när man rör vid ramen etc. Nu tänkte jag inte sitta och fingra på skärmen stup i ett iofs men ändå.
Hur upplever du text osv? Coatingen ställer inte till med suddig text eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Jo visst är det så. *glömde* Hdmi kan man väl nyttja även till 4k numera. Men fint att det fungerar iaf.
Hur upplever du byggkvaliteten? Är det typ ngt glapp mellan ramen i plast och själva metallramen innanför etc?

Upplevde nämligen bland det sämsta jag sett i kvalitetsväg på skärmar här på jobbet när det köptes in 20st riktigt dyra NEC-skärmar, som byggmässigt är rena skräpet. Man kan se metallramen bakom plastramen runt skärmen om man tittar ovanifrån. Det sviktar så det nästan går sönder när man rör vid ramen etc. Nu tänkte jag inte sitta och fingra på skärmen stup i ett iofs men ändå.
Hur upplever du text osv? Coatingen ställer inte till med suddig text eller så?

Jag hade AOC skärm LÅNGT tillbaka för 15 år sedan ungefär, då tyckte jag att AOC är väl en budget skärm hehe men ärligt så nu idag med detta köp i alla fall så är jag imponerad.

Ang kvalitén, jag har faktiskt inget att klaga på, jag är rätt pedantisk... Texten är klockren och jag har inte gjort en ända inställing på nått. Var lite orolig med spel att det skulle släpa men ICKE. Jag är väldigt nöjd i alla fall.

Permalänk
Medlem

VAFALLS? Menar du att Skyrim inte har stöd för 21:9? Vilken enorm besvikelse... Har bara spelat det kort och är egentligen inte för den genren men såg fram emot att utforska skogarna med Ultra Wide Screen, grymt trist!

Efter en sökning på google.... https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lnq...

Du kanske måste ändra manuellt i .cfg-filer? Man märker dock att den här aspect ration är långt ifrån standard och behöver nog uppmuntras lite mer i framtiden...

Permalänk
Skrivet av xSWEDEx:

Jag hade AOC skärm LÅNGT tillbaka för 15 år sedan ungefär, då tyckte jag att AOC är väl en budget skärm hehe men ärligt så nu idag med detta köp i alla fall så är jag imponerad.

Ang kvalitén, jag har faktiskt inget att klaga på, jag är rätt pedantisk... Texten är klockren och jag har inte gjort en ända inställing på nått. Var lite orolig med spel att det skulle släpa men ICKE. Jag är väldigt nöjd i alla fall.

Kalas. ngn som vet om day of defeat source (enda fps jag lirar) fixar 21.9? Möjligen efter lite tweak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Assassin´s Creed IV - Forum med fix men inget jag vill göra tror jag: http://forums.ubi.com/showthread.php/810068-AC4-Black-Flag-PC...

Permalänk

Gah! Ni förstör min plånbok!
Är riktig sugen själv på liknande skärm. Har kollat på både LG och denna.

Står att det finns högtalare, hur presterar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Gah! Ni förstör min plånbok!
Är riktig sugen själv på liknande skärm. Har kollat på både LG och denna.

Står att det finns högtalare, hur presterar dem?

Haha ja så e det ju lite
Det är en LG panel som sitter i denna om jag har fattat det rätt men är ej 100 på det än.

Alla inbyggda högtalare är till 99% dåliga men jag måste ju säga att det låter bra för att vara inbyggda men mer är det ej.. Men helt klart en av det bättre jag hört som är inbyggda.

Permalänk

Efter lite research kan jag meddela att det endast är LG som gör panelerna till de här 21:9 skärmarna oavsett märke på skärmen.

Har kollat Philips 21:9 skärm idag och är lite kluven. Hade problem att hitta filmer i som verkligen fyllde hela skärmen. Detta oavsett om de var 2.35.1 eller liknande. Det kan ha varit mjukvaran (vlc) som spökade. Eftersom det inte var min dator kunde jag inte testa annat program heller.

Text osv såg skarpt och bra ut. Diablo 3 fungerade i 21.9, men bara om man väljer fullscreen (window). Att sätta upplösningen 2560x1080 i vanliga fullscreen går alltså inte. Men man ser att det blir rätt upplösning och aspect ratio (21:9) om man gör som jag nämt ovan. Ganska skoj och lira i formatet.

Skärmen känns stor, men inte orimligt stor. Mycket tack vare att den inte är så hög. Har ägt 30-tummare och på mitt normala tittavstånd är det för stort. Men som sagt 21:9 i 29 tum är inte för stort. Byggkvaliteten var ok även om den är apful baktill med en stor klump där kontakterna går in. Testade med hdmi från ett gtx 580 och det fungerade klockrent från början i Windows med upplösning.

Detta gäller alltså Philips skärm och inte AOC. Den har jag inte sett ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Har kollat Philips 21:9 skärm idag och är lite kluven. Hade problem att hitta filmer i som verkligen fyllde hela skärmen. Detta oavsett om de var 2.35.1 eller liknande. Det kan ha varit mjukvaran (vlc) som spökade. Eftersom det inte var min dator kunde jag inte testa annat program heller.

Är ganska säker på att det är VLC som spökar då, har 312 filmer på min mediabibliotek just nu och ~75% av alla som inte är tecknade är 2.35 och alla storfilmer är 2.35, även de äldre filmerna så som Mars Attacks! från 1996 och Raiders of the Lost Ark från 1981
Testa köra dem genom XBMC istället, mycket bättre på sånt än VLC tycker jag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inga tecknade filmer är alltså 2.35?

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Är ganska säker på att det är VLC som spökar då, har 312 filmer på min mediabibliotek just nu och ~75% av alla som inte är tecknade är 2.35 och alla storfilmer är 2.35, även de äldre filmerna så som Mars Attacks! från 1996 och Raiders of the Lost Ark från 1981
Testa köra dem genom XBMC istället, mycket bättre på sånt än VLC tycker jag.

Ok. Skönt att höra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Inga tecknade filmer är alltså 2.35?

Nej alla mina är 16:9, tror det är för att de inte visas på bio utan ofta går direkt till DVD/Blu-Ray eller TV, animerade biofilmer brukar vara 2.35

EDIT:
Ska dock erkännas att jag inte har mycket Disney utan mest Marvel och DC tecknat så kan vara att Disney m.fl. faktiskt gör dem i 2.35

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Väldigt nära ett inköp utav en AOC nu.. velar in i det sista. Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Väldigt nära ett inköp utav en AOC nu.. velar in i det sista. Haha.

Kör på! Jag beställde denna idag och väntar förväntansfullt på paketet. Då de skickade iväg det idag så kanske man vågar hoppas på att det anländer på måndag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Väldigt nära ett inköp utav en AOC nu.. velar in i det sista. Haha.

Det är ju upp till var och en att bestämma sig men jag kan säga att jag är helt nöjd med min och jag har haft den nu i 3 månader typ och inte haft ett enda problem med den, fortfarande "nykär" i den typ ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det är ju upp till var och en att bestämma sig men jag kan säga att jag är helt nöjd med min och jag har haft den nu i 3 månader typ och inte haft ett enda problem med den, fortfarande "nykär" i den typ ^^

Var köpte du din Aoc? Funderar på netonnet. En hundring mer men kan lätt lämna tillbaks om man mot förmodan inte skulle vara nöjd.

Velar i ärlighetens namn mellan de olika modellerna oxå. Funderar på om de andra, ex Asusen som är grymt snygg rent estetisk eller Dell är värd över 1000kr mer... Beslut, beslut...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Velar i ärlighetens namn mellan de olika modellerna oxå. Funderar på om de andra, ex Asusen som är grymt snygg rent estetisk eller Dell är värd över 1000kr mer... Beslut, beslut...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Asusen är klart snyggast så för mig stod den mellan den och Dell-en. Ang. AOC-en så är jag säker på att det inte är en dålig skärm på något sätt men när jag ändå köper en ny skärm för långtida bruk så vill jag inte kompromissa med byggkvalitén, jag har heller aldrig hört talas om märket. Det är säkert svårt att argumentera för varför Dell-en är värd 30% mer pengar så det är väl helt enkelt vad man känner...

Permalänk

Ni med AOC-skärmen. Kan Ni göra som man gör i videon här med ramen? -> (kolla vid 3:09)
http://www.youtube.com/watch?v=tQfus97X05E

Permalänk
Medlem

Blev så sugen att jag spontanköpte en aoc 29" på MM för 2.8

Ja, det är en imponerande skärm i vissa spel, tyvärr stöds inte 21:9 i allt...
Fick med 6st döda pixlar också, så lämnade in den dagen efter. Kunde klocka den till 76hz, men upplevde ändå bilden som släpig, det syntes mest på PoE. Det blev att behålla TN 144hz:aren istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Ni med AOC-skärmen. Kan Ni göra som man gör i videon här med ramen? -> (kolla vid 3:09)
http://www.youtube.com/watch?v=tQfus97X05E

Jag kan inte göra det, kan ju vara att de har ett demo ex som gått genom en del frakt m.m. och så och blivit löst? Men tar man i kan man klart böja loss den, det känner man.

EDIT:
Verkar vara ett problem som kan uppstå på alla 29" om man kollar kommentarerna under, kan ju vara så att maskinerna som gör ramarna inte normalt hanterar den formfaktorn och därav lite problematiskt vilket kan visa sig på vissa skärmar oavsett märke?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag kan inte göra det, kan ju vara att de har ett demo ex som gått genom en del frakt m.m. och så och blivit löst? Men tar man i kan man klart böja loss den, det känner man.

EDIT:
Verkar vara ett problem som kan uppstå på alla 29" om man kollar kommentarerna under, kan ju vara så att maskinerna som gör ramarna inte normalt hanterar den formfaktorn och därav lite problematiskt vilket kan visa sig på vissa skärmar oavsett märke?

Jo. Så kan det ju klart vara. Men det borde väl vara ngt som täcks utav garanti el?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Jo. Så kan det ju klart vara. Men det borde väl vara ngt som täcks utav garanti el?

Beror lite på hur markant det är men tror du kan lämna tbax den pga det isf ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Beror lite på hur markant det är men tror du kan lämna tbax den pga det isf ja.

Jag tänkte mest om det är sönder vid leverans, inte om man drar sönder det själv kanske.

Någon mer än jag som sett Philips 298X4QJAB? Kom mig aldrig för att dra och slita i chassit när jag hade chansen, eftersom jag aldrig såg Philips 29a som ett potentiellt köp. Mest intresserad av formatet då jag såg den.. Samma prisklass som AOC för övrigt.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem skärmen och gillar den skarp än så länge, det enda jag kunde anmärka på var sorgkanten som var... framhävande. Mycket god bildkvalité, ska se en film nu ikväll och spela lite imorgon för att få ett bättre hum om hur den presterar. Ni som har AOC:en (eller något annat märke för den delen), har ni Preset Modes (Typ, Movies, Multimedia, Games, Standard)? Isåfall, vad kör ni med?

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Har nu fått hem skärmen och gillar den skarp än så länge, det enda jag kunde anmärka på var sorgkanten som var... framhävande. Mycket god bildkvalité, ska se en film nu ikväll och spela lite imorgon för att få ett bättre hum om hur den presterar. Ni som har AOC:en (eller något annat märke för den delen), har ni Preset Modes (Typ, Movies, Multimedia, Games, Standard)? Isåfall, vad kör ni med?

Blev det Dellen? Hur upplever du text osv. Tänkte på coatingen.
Mycket bleeding?

Permalänk
Medlem

Iofs, test på en dell skärm, men olika spel/media vilket gjorde det intressant!

Table of Contents:
00:10 Panel Overview
00:46 Google Maps Comparison w/ 16:9
01:29 Borderlands 2
03:42 Dirt 3
05:01 Guild Wars 2
06:27 H.A.W.X. 2
07:48 Hitman Absolution
09:37 Lord of the Rings Online
11:21 Rayman Origins
12:48 Sleeping Dogs
14:45 Torchlight II
16:25 The Witcher 2

Table of Contents:
00:33 Swapping between Eyefinity/Surround and the 21:9
02:35 Productivity
03:22 Watching YouTube content
06:00 Watching iTunes content
06:27 Watching Blu-Ray on a PC
07:57 U-Verse (HDTV)
09:00 U-Verse (Movie)
11:13 Xbox 360
11:57 Playstation 3
12:30 Wii U
13:15 Apple TV

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Beställt skärmen (AOC) nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Blev det Dellen? Hur upplever du text osv. Tänkte på coatingen.
Mycket bleeding?

Jag har nu sett en film på skärmen och har lite mer kött på benen... Till och börja med så är sorgkanten det minsta problemet, den vänjer man sig vid på nolltid och det syns inte ens att det finns där om man sitter i ett mörkt rum. Färgåtergivningen är fantastisk och bilden är mycket detaljrik. Tyvärr är inte allt perfekt... Skärmen har lite backlight bleed till höger om det övre vänstra hörnet, det är inget man ser om man inte letar efter det. Problemet ligger i det nedre hörnet på samma sida, här lider skärmen av en del IPS-glow.

Jag hade inte märkt av det när jag skriv mitt första korta omdöme då jag endast surfat och snabbt testat en film men när jag nu sett en film med en del mörka scener så syntes problemet mycket tydligt. Första halvtimman av filmen var det obeskrivligt irriterande men ju mer in man kom desto mer kunde man ignorera det, men det finns där under mörka scener och det är irriterande. Jag kan tänka mig att det rentav förstör spelupplevelsen om man spelar tex Metro 2033.

Efter en snabb googling är det ett mycket vanligt problem på IPS-skärmar (och då ljust i det nedre vänstra hörnet) och chansen att man får en bättre skärm om man returnerar är lika god som risken att man får en sämre... Funderar på att köpa två till för att förhoppningsvis få en med mindre glow och använda de två andra till en sjuhelvetes skärmrigg! Jag får dock säg att jag är nöjd än så länge, inga problem att läsa text öht, är tyvärr obekant med begreppet "coating".

Har har ni en bild på IPS-glowet: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13686833/Bilder/Photo%202...

Det ser mycket värre utan än vad det är, kameran fångar upp bristerna bra mycket bättre än ögat. Det är lite trist då man inte förväntar sig det när man pungat ut 4000, men ingen skärm är perfekt...

edit: Ni som har AOC:en, hur är det med IPS-glowet där? Kan ni ta en bild på skärmen när den är helt svart?

edit 2: Om man kollar på videon som Skruvis länkade så verkar han inte ha något IPS-glow på sin skärm öht, har han haft tur eller beror det på att han är i ett ljust rum tro?

Permalänk

Tack för svaret. Gällande coating så hittar du en bra förklaring här -> http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_coating.htm. Jag är en utav dem som föredrar en glossy(högblank) skärmyta, även om det reflekterar mer än en med anti-glare coating.

Hittade två Youtube-videos på fenomenet även för AOC. Det förekommer så vitt jag vet på alla IPS-paneler är jag rädd. Mer eller mindre. Jag har i vart fall haft det på de IPS jag ägt i mitt liv. Och precis som du skriver så syns det inte i speciellt i ett ljust rum. På dagtid har man ju nästan alltid supersvärta också.

http://www.youtube.com/watch?v=Hni0PodiMIM
http://www.youtube.com/watch?v=kZ24a4g9kzU

Ser inte riktigt på din bild men är det inte BLB? (backlightbleeding) Exempel på BLB på en annan IPS-skärm nämligen Dell U2713HM -> https://lh5.googleusercontent.com/-LLQnfQV9fEY/Upt4bzAg0AI/AA...

Jag hade gärna personligen helst sett en VA-panel 29 tum 21:9 med glossy skärmyta. Men ska bli intressant att se vad AOC kan leverera. Får väl den i veckan med lite tur.