Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PCI Express? Har jag det? + Hjälp med montering av nätverkskort.

Permalänk
Inaktiv

PCI Express? Har jag det? + Hjälp med montering av nätverkskort.

Hej!

Tänkte köpa ett nätverkskort och installera det (trådlöst) i datorn då jag ogillar det nuvarande som är en usb-sticka som tar onödig plats på datorn och vad jag förstått så är kort anslutna direkt till moderkortet bättre. Har 50mb/s just nu och får enbart ut 25 med min nuvarande lösning. Tänkte köpa detta: http://www.inet.se/produkt/5401841/tp-link-tl-wdn4800-dualban...

Det står att det är "PCI Express". Men på mitt moderkort står det: 4 st pci express 1x och 3 st pci express 16x. Har detta: https://www.inet.se/produkt/1902526/msi-z87-s02-inet-edition-...

Min dator går att se i signaturen.. Frågan är om jag har plats för nätverkskortet? Slottarna kanske är tomma? Tror ni det blir lätt att installera? Vad mer behöver jag köpa för att inte ta sönder min dator? https://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering... Tror ni det blir bra? Man tar datorn, lägger den på ett bord, öppnar den, sen tar man den där grejen runt en hand (vilken?) och fäster den vart? Och sen är det bara att stoppa in nätverkskortet i rätt plats som jag förstått det. Men den har ju också grejer som sticker ut det där nätverkskortet, hur blir det med det? För jag ser inga tomma hål på baksidan av chassit. Förlåt för dumma frågor.

Permalänk
Inaktiv

Nu syns inte min signatur av någon anledning.. Men det enda jag kan tänka mig som ansluts till PCI slottar som jag har är R9 280X DCUII TOP från Asus..

Permalänk
Medlem

Du har tre stycken PCI Express x16, de stora PCI-kontakterna, samt fyra PCI Express x1.

Att installera nätverkskortet kommer vara superenkelt och att ha en ESD-länk är en god garanti för att undvika skador. Bara att träda armbandet på sig och klyka fast i datorlådan.

Det enda du kommer behöva är några lediga minuter och en skruvmejsel (för en enda skruv) för installationen.

Edit: Åtgärdade faktafel. Du är fullt utrustad!

Permalänk
Medlem

Som Mr.Borka säger skall installationen av nätverkskortet inte vara några problem. Nätverkskortet ser ut att kopplas in en PCI-express x1 -kontakt, vilket är en kontakt som du verkar ha många av.

Frågan är om jag har plats för nätverkskortet? - Troligtvis Ja!
Slottarna kanske är tomma? - Har du bara ett grafikkort installerat så skall du ha flera slottar tomma, bara öppna chassit och kolla.
Tror ni det blir lätt att installera? - Ja
Vad mer behöver jag köpa för att inte ta sönder min dator? - Det ESD-armbandet du länka är en bra försäkring, något annat skall ej behövas.
Sen tar man den där grejen runt en hand (vilken?) - Spelar ingen roll
Och fäster den vart? - I chassit
Och sen är det bara att stoppa in nätverkskortet i rätt plats som jag förstått det. - Stämmer bra, bara placera det i någon av de lediga pci express x1-portarna.
Men den har ju också grejer som sticker ut det där nätverkskortet, hur blir det med det? För jag ser inga tomma hål på baksidan av chassit. - Du har skyddsplåtar på baksidan av chassit som är löstagbara. Ta bort den skyddsplåten som är i höjd med den kontakt du tänkt använda på moderkortet. Sedan är det bara att montera nätverkskortet i den nya öppningen. Antagligen är antennerna löstagbara så att du kan montera dom efter att du har monterat nätverkskortet i datorn.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tackar för era svar. När jag tittar på en bild av moderkortet ser jag att det nedifrån upp är 16x, 1x, 16x, 1x, 1x, 16x, 1x. Vilken 1x ska jag ta för att inte störa luftflödet från grafikkortet? Den som är så långt bort som möjligt? Om ni går in på länken där jag länkar moderkortet, åt höger om alla PCI-slottar sitter det några konstiga svarta, smallare röda och en stor svart grej som verkar kunna dras uppåt. Ska man göra något åt dessa? Ser även att vissa drar åt något på videos för att spänna fast vissa komponenter. Kan inte öppna mitt chassi just nu för att se vad jag har då jag befinner mig på annan plats men vill lära mig tills dess att jag är där.