Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk

Hej igen 3d printare

lånar tråden lite igen med lite frågor angående printerplattan om någon har något tips på hur man den att hålla sig plan.

har på min Wanhao i3 problem med att plattan sackar på mitten nu efter ca 1½ rulles printande vilket gör att jag få kompensera i hörnen genom att köra ned munstycket i teflonmattan rätt hårt för att få lagom höjd på mitten.

kör mad wanhaos orginalplatta dvs uppvärmd aluplåt med en självhäftande teflonmatta ovanpå.

har tagit loss plattan värmt upp plattan till ~120°c liggandes på 4 klossar uppåtner nån timme så att den flexat tillbaka så den iaf är rakare igen men jäkla krångel att hålla på med så tänkte om någon ev hade nån idé på något man kan göra så den får ett stöd i mitten också som håller emot flexet lite ganska lång spännvidd med 200mm får man till ett stöd i mitten också så blir det ju bara typ 100mm spännvidd vilket borde få bort en del av flexet iaf.

funderat på om man kan klämma in en bit liggunderlags liknande material under plattan och få stöd för hela ytan men som ändå är lite flexibel så att det går att justera in höjden en ändå ger ett bra stöd.

men inte hittat något lämpligt material som tål värme vågar inte testa med vanligt liggunderlag.

alternativt någon form av fjäder man klämmer in under plattan på mitten eller att man efter inmätningen får dra åt en skruv på mitten som stöd.

det kanske finns någon bra lösning för detta problemet som någon redan utfört och ni får isf ge andra idéer om ni har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En vanlig lösning för att få ett plant underlag är att lägga en glasskiva.
Jag kör med en spegel från IKEA (som de dessvärre tagit ur sortimentet nu), och på denna har jag med adhesiv fäst en skiva PEI.
Denna spegel med PEI sätter jag sedan fast med klämmor på den uppvärmda aluminiumbädden. För att det skall värma igenom bra så sätter jag bara igång värmaren en längre stund innan utskrift, så att allt hinner upp i temperatur. (kör med ABS)

Permalänk
Skrivet av Mizcak:

En vanlig lösning för att få ett plant underlag är att lägga en glasskiva.
Jag kör med en spegel från IKEA (som de dessvärre tagit ur sortimentet nu), och på denna har jag med adhesiv fäst en skiva PEI.
Denna spegel med PEI sätter jag sedan fast med klämmor på den uppvärmda aluminiumbädden. För att det skall värma igenom bra så sätter jag bara igång värmaren en längre stund innan utskrift, så att allt hinner upp i temperatur. (kör med ABS)

jo tittat på att konvertera till glasbädd men osäker på hur pla reagerar på glas de flesta jag sett köra med glas har kört med ABS jag kör framförallt pla har en rulle ABS köpt på test jag inte provat än.

tycker orginalet funkar riktigt bra efter att ha hårsprayat och sandpapprat ytan nån gång ibland sitter som berget i plattan och ytterst sällan jag hade problem med släpp innan som sagt den började sacka i mitten för mycket så att den la strängarna ovanför plattan i luften.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med glas ovanpå värmeplattan och det funkar bra. Kör med PLA för det mesta och beroende på modellens form å storlek så brukar jag applicera lite gluestick på glaset istället för t.ex. en bredare skjul runt modellen.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

När jag skriver ut i PLA så kör jag på rent glas, inget behov av adhesiv förutsatt att man har lite värme på bädden. ABS däremot skulle jag aldrig skriva ut på rent glas, då använder jag en blandning av aceton och ABS plast och gör en "ABS-juice" som man smörjer ut som en hinna på glaset.

Skriver man ut mest med PLA skulle jag varmt rekommendera glasskiva, skulle det inte fästa lika bra som det gjort för mig kan man alltid leta rätt på närmsta limstift och dra några lätta varv över skivan så sitter det som berget sen.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk

Mitt hemmabygge

Tänkte dela med mig lite av mitt hemmabygge, finns säkert någon som kan tycka att det kan vara lite intressant
Delarna är endast ihopsatta med buntband för att testa passform efter laserskärning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikstrid:

Tänkte dela med mig lite av mitt hemmabygge, finns säkert någon som kan tycka att det kan vara lite intressant
Delarna är endast ihopsatta med buntband för att testa passform efter laserskärning osv
http://i.imgur.com/Qv3LPbH.jpg
http://i.imgur.com/G0ZsA2p.jpg

Den ser bra tung ut den där!

Följder du någon annans design, eller är det helt hemkonstruerat/egendesignat?
Vad är det för dimensioner / samt byggyta?

Kort sagt, mer info kring detta bygge efterfrågas!

Permalänk

Mitt hemmabygge

Den är tung men den är stadig 6mm laserskuren aluminium. Den är byggd efter ritningar på en ultimaker 2 som jag hittade som opensource. Så utskriftsytan blir exakt samma som en ultimaker 2 (223 x 223 x 205)
Här kommer några fler bilder från de ställena som behövde fräsas efter laserskärningen, för att passa in skärmen m.m.

t-spåren från originalritningen hoppade jag över vid laserskärningen då jag borrade och gängade rakt in i aluminiumet istället för att använda t-spåren som fräses i orginal ultimaker 2 då den är gjord i dibond (2st aluplåt med plast emellan)

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli sugen på 3d-skrivare nu. Har sett att priserna gått ner riktigt mycket den senaste tiden. Funderar på antingen denna:
http://www.banggood.com/Anet-A8-3D-Printer-DIY-Kit-1_75mm-0_4...
eller denna:
http://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_461281...

Eller är det någon som har något tips på en helt okej skrivare för max 200$ inkl frakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag börjar bli sugen på 3d-skrivare nu. Har sett att priserna gått ner riktigt mycket den senaste tiden. Funderar på antingen denna:
http://www.banggood.com/Anet-A8-3D-Printer-DIY-Kit-1_75mm-0_4...
eller denna:
http://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_461281...

Eller är det någon som har något tips på en helt okej skrivare för max 200$ inkl frakt?

Har själv nyligen återfunnit intresset för 3d-printing och kan ge min åsikt.

Du bör ha i åtanke att dessa generellt skickas med DHL och att du mest troligt kommer att få ett påslag i form av tullavgift om ~500kr?

De båda har brister i sin design, det första du kommer behöva göra är att fixa uppgraderingar till de båda, nedan är fördelar, nackdelar och eventuella lösningar.

Anet A8 är baserad på Prusa i3 som i princip är den vanligaste nybörjarprintern. Just denna har en ganska stor designmiss som kommer generera "dåliga" prints.
Nämligen att filamenthållaren står vid sidan, medans motorn som trycker ner filamentet sitter på munstycket(hotend). Detta gör att om du är närmast rullen och har spänd lina och sedan gör en rörelse åt andra hållet samtidigt som den sprutar ut filament så kommer det bli en ryckande rörelse vilket kan generera rippel eller i värsta fall layer shift. (stulen bild, något överdriven dessutom)

Å andra sidan så har den en fläkt som blåser på det du skriver ut, vilket är något av ett måste om du skriver i PLA - vilket A2 saknar.
Att skrivaren är gjord i akryl är inget bra heller då det varken är stabilt eller hållbart.

Anet A2 Plus är stabilare byggd då den mestadels består av aluminium men saknar å andra sidan en fläkt för delarna.
Den har löst filament-problemet med en såkallad bowden lösning, vilket innebär att plasten istället matas ifrån ramen genom ett teflonrör till munstycket. Detta gör att du kan får såkallat oozing eller stringing, detta löses bäst med mjukvaruinställningar (Bilden stulen och något överdriven)

Kanske något rörigt inlägg. Men TLDR;
Kör på A2 pga byggkonstruktionen, och beställ en 40mm fläkt för att kyla utskrifterna.

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Tack för din input!

Jag räknar alltid med extra tullavgifter moms, men man hoppas såklart att man slipper..

Jag kollade på någon youtube-kanal tidigare som också nämnde de problemen som du lyfte upp, men det verkar som sagt finnas relativt enkla lösningar på det mesta. Jag ska ta en liten runda till och kika på andra alternativ, och om det kanske kan vara värt att lägga till en ca 50$ för att få något lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

@willeykk:

Tack för din input!

Jag räknar alltid med extra tullavgifter moms, men man hoppas såklart att man slipper..

Jag kollade på någon youtube-kanal tidigare som också nämnde de problemen som du lyfte upp, men det verkar som sagt finnas relativt enkla lösningar på det mesta. Jag ska ta en liten runda till och kika på andra alternativ, och om det kanske kan vara värt att lägga till en ca 50$ för att få något lite bättre.

Det är så lugnt så.

Problemen är som du säger inte svårlösta utan går generellt att fixa med skrivaren själv om man har ork/intresse att läsa på vad som krävs. Om man inte är ett dugg intresserad av att lära sig skrivaren innantill så är det i min mening dumt att köpa ett billigare kit, det finns en överhängande risk att man blir missnöjd med resultatet och ger upp.

Min skrivare bygger på samma princip som A8-an men är istället i Plywood. Jag har gjort ovan nämnda uppgradering för matning av plasten och har en radialfläkt som blåser på utskrifterna.

Jag har behövt gå igenom koden och ändrat rätt många parametrar för att få någorlunda resultat och har nu kommit till en punkt där jag känner att resultaten inte blir bättre. Delarna är skalenliga med 3d-modellerna och skrivs ut relativt snyggt. Plywood är förövrigt i klass med lika dåligt som akrylen i A8an. Om du köper en A8 för ~1400 +tull så kan du med relativt simpla medel uppnå liknande resultat.
Jag skriver ut i 0.2mm lagerhöjd vilket anses vara en kompromiss mellan detaljrikedom och snabbhet.

20mm calibration cube

punktbelyst för att ta fram de negativa sidorna + min verkstad saknar vettig belysning. Notera även att gapet mellan pelarna är utskrivet utan något slags support utan skrivaren snabbar upp som fan och hoppas att kylningen är tillräckigt bra för att plasten inte ska sagga ihop

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Instämmer helt med dig, har man inte någon intresse att bekanta sig med skrivaren lr allmänt om 3D skrivare kommer man ha det svårt att få ut bra prints lr en positiv användare upplevelse.

Det jag gjorde var att inhandlar all delar separat å sedan byggde skrivare från grunden på en aluminium ram.
Ja detta krävde en hel del information sökning/påläsnimg innan men jag lärde mig mkt om 3D skrivare påvägen samtidigt som jag bekantade mig med de olika begränsningar som varje komponent i skrivaren har.

Ofta ser man på youtube där en del får bra prints å tänker att detta kan man självklart skrivar ut utan att ta med alla variablarar så som tid, hastigheten, konstruktion osv, vilket göra att man blir frustrerade eftersom man inte får de resultat man har tänkte sig. Man måste ta hänsyn till att alla skrivare inte är byggda med samma kvalitet lr komponenter och inte har samma styrka lr spelutrymme.

I slut ändan måste du bekantar dig med din skrivares styrkor och svagheter för att få ut de bästa möjliga utskrifterna från din skrivare. På så sätt vet du vad du kan ändra/uppgradera för att förbättra dina utskrifter.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en Anet a2 plus.
http://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_461281...

Totalt ganska exakt 200$ inkl frakt. Gick bara att skicka med DHL, så det lär bli lite moms och andra avgifter på det tyvärr.

Men det ska bli riktigt kul att bygga och se hur mycket man kan tweaka.

Permalänk
Medlem

Alltså är det någon som vet vad detta är för version av i3? Kina-klon självklart men utöver det?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix: Gissar en generic bara som troligen går under flera namn i olika länder, men hittar du den billigt är det ofta en bra avstampsgrund för att börja med och sedan bättra på

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Electrix: Gissar en generic bara som troligen går under flera namn i olika länder, men hittar du den billigt är det ofta en bra avstampsgrund för att börja med och sedan bättra på

Jodå, redan beställt ett färdigt kit. Hade 50% rabatt så totalkostnad blev 750 ink frakt 😉

Anledningen till frågan är väl mest att man är sugen på att köra metalram från början men eftersom den är just generic verkar det svårt att hitta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafften:

Tack för insläppet.
Jag har köpt som rubriken lyder en Prusa printer.
Jag skulle behöva hjälp med inställningar, kalibrering, motorn till värmeplattan går åt rätt håll mot ändläget när man trycker "Home" .Men inte dom andra.
Hur ändrar man det?
Är kass på datorer, program, man skulle kanske ha en kulram i stället.
Tacksam för hjälp.
Roger

Antingen vänder du på kontakten till stegmotorn, eller så inverterar du dem i firmwire.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hej igen 3d printare

lånar tråden lite igen med lite frågor angående printerplattan om någon har något tips på hur man den att hålla sig plan.

har på min Wanhao i3 problem med att plattan sackar på mitten nu efter ca 1½ rulles printande vilket gör att jag få kompensera i hörnen genom att köra ned munstycket i teflonmattan rätt hårt för att få lagom höjd på mitten.

kör mad wanhaos orginalplatta dvs uppvärmd aluplåt med en självhäftande teflonmatta ovanpå.

har tagit loss plattan värmt upp plattan till ~120°c liggandes på 4 klossar uppåtner nån timme så att den flexat tillbaka så den iaf är rakare igen men jäkla krångel att hålla på med så tänkte om någon ev hade nån idé på något man kan göra så den får ett stöd i mitten också som håller emot flexet lite ganska lång spännvidd med 200mm får man till ett stöd i mitten också så blir det ju bara typ 100mm spännvidd vilket borde få bort en del av flexet iaf.

funderat på om man kan klämma in en bit liggunderlags liknande material under plattan och få stöd för hela ytan men som ändå är lite flexibel så att det går att justera in höjden en ändå ger ett bra stöd.

men inte hittat något lämpligt material som tål värme vågar inte testa med vanligt liggunderlag.

alternativt någon form av fjäder man klämmer in under plattan på mitten eller att man efter inmätningen får dra åt en skruv på mitten som stöd.

det kanske finns någon bra lösning för detta problemet som någon redan utfört och ni får isf ge andra idéer om ni har.

Uppdaterar mitt inlägg att jag nu uppgraderat till ny platta på min wanhao printer med en av dessa som jag hittade rekommenderade i en tråd på thingiverse.
http://tehnologika.net/Wanhao-duplicator-i3-composit-heated-b...

Väldigt stabil hittills och verkar inte slå sig jämfört med den sketna 2 mm aluplattan som sitter orginal och slår sig direkt typ.

Köpte uppgraderingen till 209mm 4 lager istället för 3 blev dessutom av med "vibrerandet" när plattan kördes i y axel tack vare det extra lagret stabiliserade upp plattan väldigt mycket i sidled från att kunna vrida sig vilket var orsaken till vibrerande när lagrena nöp och låssnade mot glidstavarna när den rörde sig.

Kan rekommenderas, gav totalt 220:- med frakten från Slovakien tror inte äns jag hittat någon som kunnat fräsa/laserskära en stålplatta i vanligt svartstål för dom pengarna.

Frakten tog ca 4 dagar med postmord så helt acceptabel frakttid dessutom.

Kom välpacketerad inplastad i en kartong sandwichad mellan 2 40mm frigolitblock och hade överlevt postens hantering helt utan skador.

Ända att poängtera om något var väl att den gärna kunde varit lite gradad längs kanterna då den var ganska vass men inget som inte gick att lösa med en rundfil på max 2 min.

(plattan går även köpa på Ebay men blir då lite dyrare då han tar ut mer frakt där)
http://www.ebay.co.uk/itm/Wanhao-duplicator-i3-Aluminium-comp...

lagret jag använde var ett av de som satt på X-axeln som blev över när jag uppgraderade den från wanhao v2.0 med ett v2.1 kit som också kan rekomenderas stabiliserar upp den mycket på x axeln så inte hela huvudet vrider sig lika mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows