Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem

Har blivit sugen på en 3d skrivare har lite idéer om att skriva ut några tryckknappar och kamrater skal till raspberry pi. Tror jag vill ha en färdig byggd eller ett kit med bra guide. Har inte all tid i värden men gillar å pilla och tweeka. Vad skulle ni rekommendera till mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan inte ljuga, det tar lång tid att bygga och kalibrera en 3d skrivare.
Har du pengarna (eller ingen ambition att bygga från scratch) så kan det vara värt att köpa ett kit och kalibrera själv alternativt en skrivare som är färdig att börja skriva out of the box.

I dagsläget finns det många olika typer av skrivare, och du får nog sätta dig och fundera på vad målet med 3d printing är för dig.

Några alternativ på skrivartyper
* Cartesian (RepRap, Ultimaker, osv)
Denna är det vanligaste alternativet, samma som många här har. Simpel att bygga och skriva ut. skriver ut lager för lager.
* Delta printer (Rostock, SeeMeCNC)
Delta printers ser coola ut, är generellt snabbare då dom inte använder sig av en XYZ mekanism för att röra printhuvudet. Själv har jag ingen erfarenhet av denna men hade velat gräva djupare.
* SLA printer (Peachy, Formlabs 1+ etc)
Använder UV laser på ett känsligt material för att härda detta, skriver ut upp-och-ner vilket är intressant. Beroende på vilket resin du använder samt skrivarens känslighet.

Permalänk
Medlem

Jag tror de får bli något simpelt annars blir de nog bara mindre plats i förrådet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Eawo:
Skicka PM så kan jag kanske hjälpa dig...

Permalänk
Medlem

Tycker att ni som fått igång era printers får dela med er av lite prints! kör imgur eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Tycker att ni som fått igång era printers får dela med er av lite prints! kör imgur eller något.

Kommer posta massvis med videos på min 3D printer när jag väl flyttat och kommit i ordning om några månader. Tänkte försöka ha som ett långtidsprojekt att bygga en Ultimaker klon/look alike.

Permalänk
Medlem

Köpråd

@mr2clean: Hej! kul att se någon som orkat dokumentera bra!
Du skrev att du har både en Prusa i3 och en mono mendel. Vilken tycker du fungerar bäst?

Permalänk
Medlem

COOLT!!

Fan vilket coolt projekt!
Så du bygger en egen 3d skrivare?
du bygger den med hjälp av en annan 3d skrivare delvis?
och den fungerar verkligen!

ett ord:

COOLT!

haha xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av p2001j:

Fan vilket coolt projekt!
Så du bygger en egen 3d skrivare?
du bygger den med hjälp av en annan 3d skrivare delvis?
och den fungerar verkligen!

ett ord:

COOLT!

haha xD

Om det nu är mig du menar så.

Ja jag ska bygga en egen, med hjälp av min prusa i3 från sunhokey. Tror det kan bli ett kul projekt.

Permalänk

Går det att bygga en 3d-skrivare idag under 2k?

Permalänk

@Sidewalker:
Jag och min bror har själva just byggt ihop en Kossel mini och den byggsatsen fick vi väll betala någon hundring över 2k. Är ju dock som alla säger väldigt tidskrävande att både bygga ihop och kalibrera maskinen, vet inte hur många gånger min bror höll på att tappa det helt.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk

@TenaciousD: Va härligt, men resultatet blev helt okej i slutändan? Känner väl att 2k är smärtgränsen för mig iaf, +- nån hundralapp kvittar väl.

Det är dessutom själva byggandet och kalibreringen jag vill åt, sen när den fungerar är det ju "klart".. och då är det ju bara att vänta på utskrifterna kvar känner jag.

Permalänk

Snyggt jobbat av TS att ha tålamodet få i hopp skrivaren!

Snyggt jobbat av TS att ha tålamodet få i hopp skrivaren!

3d skrivare
Jag trodde jag hade en ny bra produkt ide, den var bra men inte ny den fanns redan!
http://solide.se/product/mark-one/

Hade inte hört om den men hittade den på ett par minuter genom indirekt sökande.
Indirekt sökande är den lägsta nivån av skydda en ide från spridning och en då se om en produkt finns.
Utvecklings företag måste lägga tid pengar och eftertanke för att inte lämna elektroniska fotspår som avslöjar vad det jobbar med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4ngan:

@mr2clean: Hej! kul att se någon som orkat dokumentera bra!
Du skrev att du har både en Prusa i3 och en mono mendel. Vilken tycker du fungerar bäst?

Same same.. men i3:an har fått rulla mest.

Permalänk
Medlem

Samarbete

@mr2clean: Hej Mr2clean! har du lust att samarbeta med några killar i göteborg angående byggandet av en 3d bioskrivare?

Permalänk
Medlem

Drog iväg en beställning på en https://www.3dprintersonlinestore.com/electron-3d-prusa-i3-ki... igår!
Uppdateringar kommer och hjälp kommer säkert behövas!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej!
Kul bygge! Har funderat ett bra tag över att bygga en 3D-skrivare, har jobbat en del med Ultimaker 2 och Makerbot 2 (har på jobbet), men är lite sugen på bygga en egen. Mycket pga jag gillar jakten på delarna.
Det jag funderar på är plattan, måste man ha en uppvärmd platta egentligen - printar du med ABS? Själv är jag mest intresserad av PLA. Kommer troligvis att bygga ramen i trä och tackar för att du länkat ritning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har ni sett den "nya" Slic3r? Ser ut att ha alla funktionerna jag saknat i 1.0

http://dl.slic3r.org/win/

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hej!
Kul bygge! Har funderat ett bra tag över att bygga en 3D-skrivare, har jobbat en del med Ultimaker 2 och Makerbot 2 (har på jobbet), men är lite sugen på bygga en egen. Mycket pga jag gillar jakten på delarna.
Det jag funderar på är plattan, måste man ha en uppvärmd platta egentligen - printar du med ABS? Själv är jag mest intresserad av PLA. Kommer troligvis att bygga ramen i trä och tackar för att du länkat ritning.

Jag kör alltid med värmeplatta, med ABS är det nog rätt så hopplöst att köra utan.
Använder själv; värmeplatta, byggplatta i metall (sprida jämn värme) och sedan glas-skiva med klister (Tesa-stick fungerar väldigt bra).

första lager 65c sedan 60 på resten. PLA kör jag på 195c första lager, 185 resten.
Använder alltid "brim"-funktionen i slic3r, 10mm.

Men bara att testa sig fram.

Kolla min signatur (vad jag printar) så hittar du nog vad du behöver.

Permalänk
Medlem

Fått 3D-printern och sitter och bygger.
Ska plocka upp huvudramen för att börja montera fast bottenplatta etc, så visar det sig att ramen är knäckt på mitten... Precis skickat iväg ett meddelande till support och hoppas jag kan få en ny snabbt. Fick även fel strömkabel, fick en UK-variant.

Annars har det gått bra, lite oklara instruktioner på sina ställen, men inget som inte har gått att lista ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Så fått igång min prusa i3 rework efter lite drygt 1 års byggande. Ja det hade kunnat gått mycket snabbare men haft mycket annat. Nu står den i alla fall och skriver ut men har lite svårt med att få min pcb heatbed att hålla temperaturer över 80 grader. Och tar värdens tid att värma den om jag ska upp till en 100 för abs.

Läst att det ska gå att isolera undersidan av den för att halvera uppvärmningstiden och även få stabilare temperaturer efter. Någon här som gjort något sådant?

Permalänk
Medlem

Håller på och skriver ut lite delar till en Kossel-skrivare
Senaste blev en kompakt extruder.

Permalänk
Medlem

Roligt att se att tråden fortfarande lever!
Är drygt ett år sedan min i3:a blev klar och den har fungerat fint.
Men nu knäpper det om min extruder ibland, en Wade's Geared Extruder, och man kan se hur "hobbed bolt" hoppar någon mm när det händer!

Jag har bestämt mej för att skriva ut en ny men frågan är vilken?
En känsla jag har är att en direct drive extruder borde vara exaktare och lättare att kalibrera?

Bör kanske nämna att jag kör 1.75mm och hotenden är en Hexagon-All-Metal-Hotend (http://ooznest.co.uk/3D-Printer-Electronic-Parts/Extruders-Ho...).

tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blôbba:

Roligt att se att tråden fortfarande lever!
Är drygt ett år sedan min i3:a blev klar och den har fungerat fint.
Men nu knäpper det om min extruder ibland, en Wade's Geared Extruder, och man kan se hur "hobbed bolt" hoppar någon mm när det händer!

Jag har bestämt mej för att skriva ut en ny men frågan är vilken?
En känsla jag har är att en direct drive extruder borde vara exaktare och lättare att kalibrera?

Bör kanske nämna att jag kör 1.75mm och hotenden är en Hexagon-All-Metal-Hotend (http://ooznest.co.uk/3D-Printer-Electronic-Parts/Extruders-Ho...).

tips mottages tacksamt!

Greg's Wade reloaded ska vara en bra direct drive extruder, jag har en kompakt version av den för min e3d-v6. Nu vet inte jag om det är samma fäste på hexagon och e3d-v6, men om det är det så kan jag rekommendera den kompakta versionen! Nu så har jag en ganska ny skrivare ca 2 månader gammal, men den extrudern fungerar felfritt.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Tackar för snabbt svar!

Tror att min hotend och e3d-v6 har samma fäste.
båda dessa extruders du länkar till har samma konstruktion på den sidan som vätter från kugghjulen där kullagret sitter. det får inte nog med stöd och kan röra sej som mitt gör.
Jag skulle vilja ha en som inte använder kugghjul alls och ingen hobbed bolt, utan ett metallkugg dom mk7/8 ser ut mer, men det fäste för samma hotend och kan skruvas fast på standard prusa i3 rework. finns ju så jävla många på thingiverse att man inte klarar av att kolla igenom alla!

Permalänk

Hallå!

Har börjat bli intresserad av å bygga en prusa i3, har börjat med den här ramen på jobbet. http://reprap.org/wiki/Prusa_i3#Alternate_Box_frame

Tänkte höra om nån här kan hjälpa mig med att skriva ut plast delarna till den? + att det kommer nog bli fler frågor under byggets gång!

Men många rutinerade byggare här

Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

E8400 @ 3.00GHz | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Sparkle Geforce 8800GT 512MB | Logitech MX Revolution | Logitech G15 | Antec Nine Hundred | Windows Vista Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phase III:

Hallå!

Har börjat bli intresserad av å bygga en prusa i3, har börjat med den här ramen på jobbet. http://reprap.org/wiki/Prusa_i3#Alternate_Box_frame

Tänkte höra om nån här kan hjälpa mig med att skriva ut plast delarna till den? + att det kommer nog bli fler frågor under byggets gång!

Men många rutinerade byggare här

Mvh Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller på att uppgradera min I3 till trapetsskruvar och byter lite andra delar.
Vill du ha dom gamla får du gärna ta dom.
Dom är dock till aluminiumramen.

Permalänk
Skrivet av oet:

Jag håller på att uppgradera min I3 till trapetsskruvar och byter lite andra delar.
Vill du ha dom gamla får du gärna ta dom.
Dom är dock till aluminiumramen.

Har skickat pm

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

E8400 @ 3.00GHz | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Sparkle Geforce 8800GT 512MB | Logitech MX Revolution | Logitech G15 | Antec Nine Hundred | Windows Vista Ultimate |

Permalänk

Var har ni köpt maskinskruv? Hittar dåligt med M3 på internet å minsta min järnhandel har är M5..

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

E8400 @ 3.00GHz | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Sparkle Geforce 8800GT 512MB | Logitech MX Revolution | Logitech G15 | Antec Nine Hundred | Windows Vista Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phase III:

Var har ni köpt maskinskruv? Hittar dåligt med M3 på internet å minsta min järnhandel har är M5..

Det som inte finns på Swedol brukar jag beställa från 3dgrottan

http://3d-grottan.se/Accessories/Accessories-Screws/Philips-P...