Byta Moderkort och Processor med annan dator.

Permalänk
Medlem

Byta Moderkort och Processor med annan dator.

Tja Sweclockers!

Jag hade tänkt att byta moderkort och processor med dator nummer 1 som ligger o dammar, med dator nummer 2.
Specifikationerna på dator nummer 1 är:

ASUS GeForce GTX 560Ti
Western Digital Caviar® Blue 500GB
Corsair CX V2 600W PSU
AMD FX-4100 4-Core Processor
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
3st Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB

Och dator nummer 2 som jag tänkt byta med är en Acer M3203 som har det här moderkortet:
http://www.ascendtech.us/acer-aspire-m3203-mb-saq09-005-m-board_i_mb64ambsaq09005.aspx
Och en AMD Athlon II X4 620 processor, samt 4GB DDR3 Ram.

Min fråga är alltså, är mitt grafikkort, HDDn, nätagget och Ram-minnena kompatibel med dator nummer 2s moderkort och processor?`
Och isåfall, är det bara att koppla in moderkortet och processorna och starta datorn eller måste man gör något innan?
Hoppas att ni förstår vad jag menar då jag är jävligt dålig på att förklara.

Permalänk
Medlem

byter du cpun bara = inga problem?

byter du moderkort till något annat så blir det troligtvis problem, men kan fungera då båda är amd... du vet att du tappar dualchannel när du kör med 3 stickor ram?

Permalänk

Ta bort ett RAM minne eller köp ett till.
Du tappar mycket prestanda iom Dual Channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

byter du cpun bara = inga problem?

byter du moderkort till något annat så blir det troligtvis problem, men kan fungera då båda är amd... du vet att du tappar dualchannel när du kör med 3 stickor ram?

Skrivet av F1L1P99:

Ta bort ett RAM minne eller köp ett till.
Du tappar mycket prestanda iom Dual Channel

Jag hade tänkt att byta både processorn och moderkortet.

Jag har alltid kört med 3st RAM minnen, är det bättre att jag tar bort en så jag har 8gb RAM istället för 12gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F1L1P99:

Ta bort ett RAM minne eller köp ett till.
Du tappar mycket prestanda iom Dual Channel

Skrivet av Spurs21:

Jag hade tänkt att byta både processorn och moderkortet.

Jag har alltid kört med 3st RAM minnen, är det bättre att jag tar bort en så jag har 8gb RAM istället för 12gb?

upp till dig, tror det var runt 5% vilket är ganska överkomligt... om jag minns rätt, att ha 12gb är bra ifall man har en ssd eller 16gb som jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

upp till dig, tror det var runt 5% vilket är ganska överkomligt... om jag minns rätt, att ha 12gb är bra ifall man har en ssd eller 16gb som jag

Hmm okej..

Men har du någon aning om moderkortet som jag länkade där uppe kommer kunna köra ett 560ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs21:

Tja Sweclockers!

Jag hade tänkt att byta moderkort och processor med dator nummer 1 som ligger o dammar, med dator nummer 2.
Specifikationerna på dator nummer 1 är:

ASUS GeForce GTX 560Ti
Western Digital Caviar® Blue 500GB
Corsair CX V2 600W PSU
AMD FX-4100 4-Core Processor
Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+
3st Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB

Och dator nummer 2 som jag tänkt byta med är en Acer M3203 som har det här moderkortet:
http://www.ascendtech.us/acer-aspire-m3203-mb-saq09-005-m-board_i_mb64ambsaq09005.aspx
Och en AMD Athlon II X4 620 processor, samt 4GB DDR3 Ram.

Min fråga är alltså, är mitt grafikkort, HDDn, nätagget och Ram-minnena kompatibel med dator nummer 2s moderkort och processor?`
Och isåfall, är det bara att koppla in moderkortet och processorna och starta datorn eller måste man gör något innan?
Hoppas att ni förstår vad jag menar då jag är jävligt dålig på att förklara.

Moderkortet du länkar till är ett AM2 kort som stöder DDR2 minnen.. är du säker på att du har fått all fakta rätt här nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Moderkortet du länkar till är ett AM2 kort som stöder DDR2 minnen.. är du säker på att du har fått all fakta rätt här nu?

sant, men han har ju ram & att köpa nytt är ju inte dyrt

Skrivet av Spurs21:

Hmm okej..

Men har du någon aning om moderkortet som jag länkade där uppe kommer kunna köra ett 560ti?

moderkortet har ju pci-e så då ska det fungera...

Permalänk
Medlem

För spel har varken dual, triple eller quad channel haft någon betydelse
http://www.legionhardware.com/articles_pages/sandy_bridge_e_m...

Så länge moderkortet har PCI-E ska det klara 560Ti

Men processorn och moderkortet i dator 1 är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

För spel har varken dual, triple eller quad channel haft någon betydelse
http://www.legionhardware.com/articles_pages/sandy_bridge_e_m...

Så länge moderkortet har PCI-E ska det klara 560Ti

Men processorn och moderkortet i dator 1 är bättre

Processorn i dator 1 är inte kompatibel med Counter Strike: Global Offensive, jag hade tänkt att ha dator 2s moderkort och processor tills jag köpt något nytt.

Har ni någon aning ifall jag kommer kunna spela League of Legends och CS: GO med dom speccsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

sant, men han har ju ram & att köpa nytt är ju inte dyrt

.

Bara det att moderkort nr1 är ett ATX & moderkort nr2 är ett Matx, frågan är om moderkort nr1 fysiskt passar i acer lådan?

Sen gissar jag på att FX-4100 är den bättre presterande processorn av dom 2.

Edit: Counter Strike Global Offensive med FX-4100.
https://www.google.se/search?q=FX-4100+and+Counter+Strike:+Gl...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless