Permalänk
Moderator
Forumledare

Vända på cpufläkt? (Silverstone SG01)

Hej alla.

Har byggt ihop mitt gamla SG01 chassi med lite äldre komponenter. Problemet jag har är att processorn är uppe och sniffar på 90C efter någon timmes spelande på tex bf3.

Min tanke var att vända på processorfläkten så den blåser upp luften in i PSUn och vidare ut ur chassit.
Hurvida detta är strålande idé är jag dock osäker på.

Grejerna som sitter i:
AsRock g41m-vs3 r2.0
Q9650 med en xdream117i kylare
4 (snart 8)gb ram kingston 1066
Asus GTX 560 1gb top DCII
Corsair 750w 80+

Som ni ser på bilden så är detta inte min dator. Detta är en silverstonekylare (?) som är anpassad till lådan men det visar hur lite utrymme där är mellan psu och kylaren. PSU drar luft upp och ut och fläkt på cpu luft ner så de kanske kämpar om samma luft?

Någon som har några bra idéer?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ska nog fungera bättre i och med att psu fläkten och cpu fläkten jobbar mot varandra

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Jag är väldigt tveksam till att det skulle bli lägre lufttryck mellan kylflänsen och nätagget med kylflänsen. Däremot är det ju kanske bättre att dra luft underifrån moderkortet och upp i nätagget istället för att trycka den neråt och värma upp i lådan.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Tack för svaren. Får hem och testa om det gör någon skillnad i temperatur.
Vill helst undvika att lägga ut 600:- för en silverstonekylare

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

vet du vad max höjd på kylaren är ?
om du gör det finns det ju några alternativ som nog skulle funka också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=982923 hittade maxhöjd o det var 82mm heh
denna kommer lätt på plats om inte något i chassiet hindrar den på bredden.

vad är det för cpu ?

kanske råkat satt igång någon autoöverklockning då stock kylaren till de flesta processorer ska kyla skapligt.

kanske kan undervolta den om du kör stock ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mini-z1994:

vet du vad max höjd på kylaren är ?
om du gör det finns det ju några alternativ som nog skulle funka också.

Japp, 82mm och då blir det på håret

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord