PCIe speed Asus Mximus VI Impact

Permalänk
Proffsmoddare

PCIe speed Asus Mximus VI Impact

Hej.

Har problem med att få mitt moderkort att köra PCIe i 2.0 istället för 3.0
Jag har provat ändra till både Gen1 och Gen2 utan någon framgång. GPU-Z visar ändå 1.1 obelastat och 3.0 vid belastning.
Grafikkortet ifråga är ett Asus GTX 760.

Varför jag vill köra i 2.0 är för att jag ska använda en riser som inte klarar av 3.0.

Uppdaterade bios gjorde jag för ca. en månad sen. Kanske bör prova igen?
Annars, förslag?

Mvh Tim

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte risern klara PCIe 3.0?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle inte risern klara PCIe 3.0?

Jag har läst mig till att riserns längd bidrar till fördröjning vilket innebär att data krockar pga så pass hög hastighet.
Ingen källa på detta.

Syndromet blir i alla fall att skärmen svartnar, drivrutinen återställs, datorn startar med svart skärm, omstart/bluescreen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Jag har läst mig till att riserns längd bidrar till fördröjning vilket innebär att data krockar pga så pass hög hastighet.
Ingen källa på detta.

Syndromet blir i alla fall att skärmen svartnar, drivrutinen återställs, datorn startar med svart skärm, omstart/bluescreen.

Varför testar du inte bara och ser om den gör så och ändrar ifall den gör det?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av infigo:

Varför testar du inte bara och ser om den gör så och ändrar ifall den gör det?

Självklart har jag testat. Syndromen jag nämnde är de jag får när jag kör med risern och mitt GTX 760 och 3.0 enligt GPU-Z.
Oavsett Auto/Gen1/Gen2 inställt i bios.

Kör jag istället mitt GTX 275 med risern fungerar det och körs i 2.0.

Sätter jag 760it direkt i moderkortet fungerar det felfritt.

I och med detta som jag kommit underfund med att jag behöver ställa ner till 2.0 manuellt för att kunna använda risern ihop med mitt 760.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timez:

Hej.

Har problem med att få mitt moderkort att köra PCIe i 2.0 istället för 3.0
Jag har provat ändra till både Gen1 och Gen2 utan någon framgång. GPU-Z visar ändå 1.1 obelastat och 3.0 vid belastning.
...

När du har satt PCIe på GEN1 eller GEN2, växlar dator tillbaka till PCIe 3.0 av sig självt vid belastning? *skumt*

Skrivet av timez:

Självklart har jag testat. Syndromen jag nämnde är de jag får när jag kör med risern och mitt GTX 760 och 3.0 enligt GPU-Z.
Oavsett Auto/Gen1/Gen2 inställt i bios.

Kör jag istället mitt GTX 275 med risern fungerar det och körs i 2.0.

Sätter jag 760it direkt i moderkortet fungerar det felfritt.

I och med detta som jag kommit underfund med att jag behöver ställa ner till 2.0 manuellt för att kunna använda risern ihop med mitt 760.

Om du har GEN1 eller GEN2 inställt och monterar grafikkortet direkt i moderkortet, växlar datorn även här tillbaka till GEN3/3.0?

Det råkar inte finnas riser-kablar som stödjer PCIe 3.0?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ASUS_Caroline:

När du har satt PCIe på GEN1 eller GEN2, växlar dator tillbaka till PCIe 3.0 av sig självt vid belastning? *skumt*

Om du har GEN1 eller GEN2 inställt och monterar grafikkortet direkt i moderkortet, växlar datorn även här tillbaka till GEN3/3.0?

Det råkar inte finnas riser-kablar som stödjer PCIe 3.0?

Nu är det löst!

Det fanns tydligen två inställningar för PCIe och jag hade bara pillat på den ena, vilken inte gjorde någon skillnad.

Advanced/PCH Configuration/PCI Express Configuration/PCIe Speed -->Gen2

Advanced/System Agent Configuration/Graphics Configuration/NB PCIe Configuration/PCIEx16_1 Link Speed -->Gen2

Nu visar GPU-Z PCIe 2.0 och grafikkortet fungerar perf med risern!
Om någon har en förklaring på vad den övre inställningen gör så vore det intressant att veta.

Vad jag har förstått så blir det för hög latens i en ~20 cm riser vilket innebär att PCIe 3.0 blir för snabbt?
Troligtvis därför jag inte heller hittat någon riser som klarar 3.0 då det beror på för långt avstånd mellan moderkort och grafikkort.

J*klar vad jag har svurit åt det här problemet haha

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timez:

Nu är det löst!

Det fanns tydligen två inställningar för PCIe och jag hade bara pillat på den ena, vilken inte gjorde någon skillnad.

Advanced/PCH Configuration/PCI Express Configuration/PCIe Speed -->Gen2

Advanced/System Agent Configuration/Graphics Configuration/NB PCIe Configuration/PCIEx16_1 Link Speed -->Gen2

Nu visar GPU-Z PCIe 2.0 och grafikkortet fungerar perf med risern!
Om någon har en förklaring på vad den övre inställningen gör så vore det intressant att veta.

Vad jag har förstått så blir det för hög latens i en ~20 cm riser vilket innebär att PCIe 3.0 blir för snabbt?
Troligtvis därför jag inte heller hittat någon riser som klarar 3.0 då det beror på för långt avstånd mellan moderkort och grafikkort.

J*klar vad jag har svurit åt det här problemet haha

Skönt att det löste sig
En gissning är att den övre styr mPCIe-sloten för Combo II-modulen.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ASUS_Caroline:

Skönt att det löste sig
En gissning är att den övre styr mPCIe-sloten för Combo II-modulen.

Så är det ju såklart.. haha.
Case closed.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay