Permalänk
Medlem

HDMI-ljudet slutade funka

Jag har ett GTX760 som jag har kopplat via en DVI-HDMI-kabel till min tv och har kört ut ljudet till tvn fram till igår när jag var inne och lekte i "Geforce Experience" och skulle testa "Shadowplay" som är deras inspelningsfunktion. När jag startade shadowplay så försvann ljudet helt, kan se i Playback Devices att allt är rätt och det ser ut som det kommer ljud (det ger utslag på mätaren i volym mixern) fast det är helt tyst!

Jag har testat allt jag kan komma på, installerat om drivers, systemåterställde tillbaks datorn 5 dagar, kopplat in och ut kablar osv. men inget har hjälpt så vänder mig nu till er i hopp om en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pankakan:

Jag har ett GTX760 som jag har kopplat via en DVI-HDMI-kabel till min tv och har kört ut ljudet till tvn fram till igår när jag var inne och lekte i "Geforce Experience" och skulle testa "Shadowplay" som är deras inspelningsfunktion. När jag startade shadowplay så försvann ljudet helt, kan se i Playback Devices att allt är rätt och det ser ut som det kommer ljud (det ger utslag på mätaren i volym mixern) fast det är helt tyst!

Jag har testat allt jag kan komma på, installerat om drivers, systemåterställde tillbaks datorn 5 dagar, kopplat in och ut kablar osv. men inget har hjälpt så vänder mig nu till er i hopp om en lösning.

Kört Clean install vid installation av drivrutiner?
Samt hur ser det ut inne bland enheterna under "Ljud"?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pankakan:

Jag har ett GTX760 som jag har kopplat via en DVI-HDMI-kabel till min tv och har kört ut ljudet till tvn fram till igår när jag var inne och lekte i "Geforce Experience" och skulle testa "Shadowplay" som är deras inspelningsfunktion. När jag startade shadowplay så försvann ljudet helt, kan se i Playback Devices att allt är rätt och det ser ut som det kommer ljud (det ger utslag på mätaren i volym mixern) fast det är helt tyst!

Jag har testat allt jag kan komma på, installerat om drivers, systemåterställde tillbaks datorn 5 dagar, kopplat in och ut kablar osv. men inget har hjälpt så vänder mig nu till er i hopp om en lösning.

Rent spontant är väl inte DVI egentligen byggt för att bära ljud, utan följer det med till en HDMI i andra änden så är det mer en bonus. Byt till HDMI/HDMI eller kör ljudet separat. Möjligt att shadowplay har uppdaterat firmwaren/bios på ditt 760 och helt sonika stängt av ljud på DVI-utgången?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Rent spontant är väl inte DVI egentligen byggt för att bära ljud, utan följer det med till en HDMI i andra änden så är det mer en bonus. Byt till HDMI/HDMI eller kör ljudet separat. Möjligt att shadowplay har uppdaterat firmwaren/bios på ditt 760 och helt sonika stängt av ljud på DVI-utgången?

DVi kan bära ljud om det är en aktiv adapter (om jag inte har fel). shadowplay verkar väldigt buggit, en annan har brickat sitt grafikkort med det programmet (kommer inte ihåg om han lyckades fixa det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Rent spontant är väl inte DVI egentligen byggt för att bära ljud, utan följer det med till en HDMI i andra änden så är det mer en bonus. Byt till HDMI/HDMI eller kör ljudet separat. Möjligt att shadowplay har uppdaterat firmwaren/bios på ditt 760 och helt sonika stängt av ljud på DVI-utgången?

Det är lättare sagt än gjort, många nyare kort har inte HDMI uttag. Gissar på att det är för att DVI och HDMI har samma upplösning men med skillnaden att DVI oftast inte bär ljud. Men har du ett sådant kort så kör du oftast inte på ljud från skärmen utan har ofta externa högtalare eller ett headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

DVi kan bära ljud om det är en aktiv adapter (om jag inte har fel).

Har själv kört med passiva adaptrar, anledningen att det funkar är för att hela bandbredden inte används för bild, så ett par pinnar kan användas för att istället skicka ljud.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo