Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av kalleg:

Hur hårt ska man skruva åt skruvarna på cpu-blocket?

Jag är ingen expert just på montering egentligen men jag har alltid skruvat tills det inte går längre, alltså rätt så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Hur hårt ska man skruva åt skruvarna på cpu-blocket?

Det beror på vad den sitter fast med, min h60 har t.ex distanser så jag kan bara dra den en viss längd och den ska dras till det tar stopp, men är det universalblock med bara skruvar så ska du absolut inte dra för hårt.
Skruva ner dom jämnt så kylaren inte hamnar snett bara, sen skruvar du varje skruv diagonalt kanske ett varv åt gången så det inte hamnar snett, jag skulle först dra till att det inte gick att vrida lite på kylaren längre och sen kanske 1-2 varv till på skruvarna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det beror på vad den sitter fast med, min h60 har t.ex distanser så jag kan bara dra den en viss längd och den ska dras till det tar stopp, men är det universalblock med bara skruvar så ska du absolut inte dra för hårt.
Skruva ner dom jämnt så kylaren inte hamnar snett bara, sen skruvar du varje skruv diagonalt kanske ett varv åt gången så det inte hamnar snett, jag skulle först dra till att det inte gick att vrida lite på kylaren längre och sen kanske 1-2 varv till på skruvarna.

Skrivet av albindubech:

Jag är ingen expert just på montering egentligen men jag har alltid skruvat tills det inte går längre, alltså rätt så hårt.

Nu har jag bytt kylpasta, monterat om IHS med ny kylpasta, monterat om blocket men det skiljer bara någon grad till det bättre. fortfarande uppe i 80-85c! Jag ska köpa nytt block och se om det kanske är det de är fel på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter att ha testat Prime95 och jämfört temps med tre olika program kan jag nog säga att det inte är något direkt fel på det!

Jag har kört prime i ca 5 minuter och det låg på max 60C i Real temp och hardwaremonitor medans AI Suite ligger den på ca 40C!

Men om jag startat Intellburn går den upp i 80-90C direkt medans AI Suite ligger på max 60C!

CPUn känns inte speciellt varm då man kan hålla handen på baksidan utan att det känns extremt varmt!

Ska testa med extern temp idag!

https://www.dropbox.com/s/8rbioe15tyt2ny3/Screenshot%202014-0...

Visa signatur