Permalänk
Medlem

Hjälp med temperaturen, någon?

Hej på er!

Jag har som sagt ett väldigt konstigt problem med temperaturen (tycker jag, i alla fall..)

Har Antec Kühler 620 som kylning, där radiator kylaren är en Gentle Typhoon 1150 RPM.

Det är så att jag har spelat i flera dagar med min nya processor, AMD FX-8320. Har spelat olika spel, bl.a Guild Wars 2, Neverwinter och Aura Kingdom.
Temperaturen var lite för höga i början, men bytta då kylpastan och gjorde rent radiatorn. Då vart temperaturen bra. I förrgår så spelade jag Guild Wars 2 i ungefär 2 timmar och hade då HWiNFO på samtidigt. Max tempen gick upp till 53.5 grader och då sprang jag runt och gjorde events med ett antal spelare. Average tempen låg runt 43 grader och det kändes som den tempen på chassit, alltså inte så varmt. Sedan så reseta jag HWiNFO och startade också Core Temp. Fortsatte att spela Guild Wars i ungefär 40 minuter till. Då vart max tempen på Core Temp 48 grader och max tempen på HWiNFO vart 47 grader.

Men igår och idag, när jag började att spela Aura Kingdom, så började tempen att visa mycket högre. Jag loggade in och gjorde en karaktär snabbt och sedan så startade jag. Tror inte det dröjde mer än 15 sekunder efter att jag kommit in i spelet, så visade max tempen på Core Temp 63.8 grader. Sedan låg det på en average 41 grader.

Idag när jag skulle spela samma spel, så gjorde jag en ny gubbe och samma sak hände igen. Max tempen flög upp i över 60 grader på direkten. Average var på 43 grader då. När jag sedan hade spelat ett tag, så hade jag fått dessa temperaturer:

http://gyazo.com/5145d411352b5710a3bcce0def54ba52

Max temp hade alltså stigit till 68.8 grader. Medans jag skriver detta, så har current och average sänkts, men jag kan säga att average låg på 48 grader efter att max tempen hade flygit upp till 68.8.

Min fråga är då också: Vilken temperatur ska man hålla sig till? Max eller Average?