Datorn kraschar och jag får blue screen!

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar och jag får blue screen!

Hej!

Mina problem med min dator började ungefär när jag haft min dator i några månader och det var att något var fel på min hårddisk och jag fick byta ut den. Sedan funkade den bra ända tills för ett år sedan ungefär.

Vad som hände då har jag skapat en tråd om tidigare: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Sammanfattningsvis så började min dator frysa fast/hänga sig när jag lyssnade på spotify eller laddade ner från utorrent. Inte direkt men efter en stund, ibland tog det längre tid och ibland gick det fortare. Spotfiy har jag undvikit och använt mig av deras webbbaserade sida play.spotify.com istället. Problemet har ju varit kvar men jag har lyckats undvika det genom att undvika det som utlöser problemet.

Vill även tillägga att jag har två hårddiskar och det händer ibland när datorn hänger sig att den byter hårddiskprioritet och försöker starta datorn från min andra hårddisk istället. Har windows 7 på min vanliga hårddisk som jag använder och windows xp på den andra. Den andra verkar inte fungera då den bara laddar windows xp men aldrig laddar färdigt.

Idag på morgonen när jag satte igång datorn så började det med att datorn hängde sig efter några minuter bara och jag fick starta om den (använde inte utorrent eller spotify). Detta hände sedan en gång till efter att datorn bara varit igång i 5 minuter. Testade sen att sätta igång datorn igen och det tog inte många minuter innan jag fick BSOD (blue screen of death). Detta är första gången jag får blue screen.

Sedan väntade jag en stund och satte sedan igång datorn och det har fungerat bra ända tills för en timma sedan. Då fick jag blue screen igen och sedan dess har datorn knasat ordentligt. Lyckas inte få igång datorn med min vanliga hårddisk. Inte med den andra för den delen heller.

Försöker gå in i setup när datorn startar och då står det:
Unknown CPU is detected, updating BIOS is required to unleash its full power!
Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system.

Då fungerar det att gå in i setup och jag ändrar hårddiskprioritet till min primära hårddisk. Sedan sparar jag och datorn startar om och kommer inte längre för att skärmen förblir svart.

Hårddisken jag använder nu ligger på 500GB och jag fick den av min bror. Den andra fick jag med datorn och ligger på 400GB, det är den som jag bytte ut mot en likadan efter ett halvår när jag köpt datorn.

Jag tror att när jag formaterade min dator sist råkade jag installera windows 7 på min 500GB hårddisk istället för att göra det på den som jag fick med datorn som har 400GB. Så jag har använt hårddisken med 500 GB, det kan ju hända att det är den som är problemet.

Jag har tänkt att formatera min hårddisk på 400GB och installera windows 7 på den då jag inte har några filer på den. Sedan kanske det går att föra över filerna från 500GB hårddisken till 400GB hårddisken. Sedan kanske jag även borde formatera den hårddisken och installera windows 7 på nytt även på den.

Någon som vet om detta kan hjälpa eller om ni misstänker något annat fel? Kommer det funka att få tag på mina filer på 500GB hårddisken genom 400GB hårddisken när jag formaterat den och installerat windows 7?
Går det att få tag i mina filer på 500GB hårddisken redan nu på något vis? Då kan jag bara föra över dom till min laptop som jag sitter vid nu.

Lite mycket text kanske, hoppas det inte blev allt för krångligt i slutet med hårddiskarna. Fråga på bara om det är något ni inte förstått eller något annat ni undrar om.

Tack på förhand.