Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp och råd. Bränd prolle eller moderkort?

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp och råd. Bränd prolle eller moderkort?

Var så att jag skulle göra rent min H60 kylare. När ja drog igång datorn så började pumpen surra som fan. Hann nätt och jämt boota upp windows innan datorn stängde av sig helt. Dessutom satt en skadad ram sticka i. (Har kastat den, visade sig ha tagit skada efter att en kylare hade satts dit.)
Men, iaf.
Jag testade igen. Pumpen surrade som fan och i samma stund som datorn stängdes av så tyckte jag mig höra hur pumpen segade. Men det var nog bara att strömmen slogs av och man hörde den sakta ner. Jag nollade bios. Drog ur alla utom en ramsticka, hade 4, använde en av 2 orörda som jag visste var ok. Nu var jag inne på tredje försöket. Men jag hann inte ens komma in i bios.

Jag gav upp. Fick låna en gammal phenom prolle och orginalkylare av en vän. Trodde AM2/3+ plattformen var helt bakåtkompitabel men där hade jag fel. Så jag kunde bara försöka med orginalkylaren. Vips så gick datorn igång.

Sedan dess så har jag fått igång min H60 igen. Den hade tuggat en massa luft som måste ha skiftat runt när jag tog loss och dammsög kylaren. Nu sitter den monterad så att det aldrig kan hända igen. Men nu så kommer vi in på själva problemet.

Med nollställt bios funkar datorn felfritt. Har gått 4 dagar nu och den har inte dött en enda gång. Men jag kan inte överklocka den de minsta. Jag har kunnat köra den 24/7 på 4.7GHz. Aldrig haft temps över 60c, någonsin. Den ska klara 70.

Jag kör en FX8320 på ett Sabertooth 990FX moderkort från Asus. Frågan är om kortet eller prollen tog stryk och vad är troligast. Att den överhettades när inget vatten fanns i kylblocket eller om de vart nån kortis av ramminnet. (som hade funkat i 2 dagar innan jag upptäckte att det hade tagit skada) Tänker mig att NB hade tagit den största smällen om det var pga minnet, men just ram är de enda jag kan klocka nu. Kör mina 1600mhz stickor på 1866 (9-10-9-27) Dessutom så såg kylpastan nästan lite stekt ut längs med ena kanten och, kanske, 7mm in på processorn.

Har börjat se mig om efter en ny processor. Jag förlitar mig väldigt mycket på min dator så jag måste kunna lita på den. Men samtidigt vore det grymt irriterande att upptäcka att det var moderkortet som tog en smäll. Därav min post här.

Vad tror ni?

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

=( Ingen? vet att tråden vart lite väl lång. Kändes bättre att få ut allting. Livrädd att göra egna test. Segt om det är t.ex prollen som är skdad och jag dödar den genom att testa och klocka igen för att se om det är den som är skadad eller moderkortet. Med 4 kärnor igång fick ja typ 1.5 i cinebench. De e vad en x2 A6 apu får liksom.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™