Windows 8.1 på separat hårdisk (C:) där spel inte kan installeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomerello:

Inte helt säker på om det kommer fungera optimalt.. Men du kan ju testa rucka lite på hans NTFS rättigheter till C:

Tack för tipset! Kan vara värt att undersöka.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gjorde en liten (enkel men sebar) video på hur man ställer om installationsförvalet i registret, det visade sig sedan att det program jag valde att provinstallera med hårdkodade "genvägssökvägen" mot C: men installationen i sig på E: funkade bra och programmet fungerade helt ok om man startade från programmappen på E: och man kan ju skapa en ny genväg manuellt.

Det visar hursomhelst att det går men kan innebära lite extra pill eftersom win (och uppenbarligen en del programmerare) förutsätter att man vill installera på C:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gjorde en liten (enkel men sebar) video på hur man ställer om installationsförvalet i registret, det visade sig sedan att det program jag valde att provinstallera med hårdkodade "genvägssökvägen" mot C: men installationen i sig på E: funkade bra och programmet fungerade helt ok om man startade från programmappen på E: och man kan ju skapa en ny genväg manuellt.

Det visar hursomhelst att det går men kan innebära lite extra pill eftersom win (och uppenbarligen en del programmerare) förutsätter att man vill installera på C:
http://www.youtube.com/watch?v=qomsg1SpiXY&feature=youtu.be

Tusen tack för videon! Det här är kanske en utväg. Undrar hur robust lösningen är "ute på fältet" så att säga, dvs när en skock 12-åringar får för sig att installera en annan kompis spel på maskinen Som sagt, vänligt av dig att göra videon!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det blir nog inte så bra om han inte kan skriva i sina egna temp-mappar. Däremot kanske att göra det på C:\Program kan vara vettigt.

Ja det var givetvis detta jag menade. Snålade in lite på bokstäverna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QL:

Tusen tack för videon! Det här är kanske en utväg. Undrar hur robust lösningen är "ute på fältet" så att säga, dvs när en skock 12-åringar får för sig att installera en annan kompis spel på maskinen Som sagt, vänligt av dig att göra videon!

Inget är säkert så länge den du försöker styra har adminkonto i win, allt går att komma runt så länge man kan gå in och ändra inställningarna för det handlar mest om att orka göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget är säkert så länge den du försöker styra har adminkonto i win, allt går att komma runt så länge man kan gå in och ändra inställningarna för det handlar mest om att orka göra det.

Felinstallationerna sker av misstag och inte av illvilja. Nästan uteslutande handlar det om att spelen installeras på stället som anges som default av installationsprogrammet. Det är ju så enkelt att bara acceptera alla förvalda alternativ och vips så har man installerat på C: istället för E:

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja då kanske det funkar att ändra förvalda mappen och sedan hantera de program som strular manuellt och i värsta fall lägga dem på C: om inget annat fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Symlänka C:/Program Files till en annan plats, det blir inga problem och borde bara ta några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Symlänka C:/Program Files till en annan plats, det blir inga problem och borde bara ta några minuter.

"Symlänka"? Är det MKLINK man använder då?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QL:

"Symlänka"? Är det MKLINK man använder då?

Det kan man göra. Är du osäker på hur man gör finns det ett verktyg som håller dig i handen här: http://geeknizer.com/create-symlink-in-windows/

Dock tror jag egentligen att det bästa systemet för att få saker att fungera är att helt enkelt snacka med personen som klyddar det och förklara att om det bajsas i mappar tills det svämmar över är det inte du som städar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kan man göra. Är du osäker på hur man gör finns det ett verktyg som håller dig i handen här: http://geeknizer.com/create-symlink-in-windows/

Dock tror jag egentligen att det bästa systemet för att få saker att fungera är att helt enkelt snacka med personen som klyddar det och förklara att om det bajsas i mappar tills det svämmar över är det inte du som städar

Tack för tipset. Tips nr 2 har jag redan tillämpat

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Tack! Bra att det finns hjälpsamma människor i datorträsket

Skrivet av Danzle:

Steam och Origin kan pekas till en specifik hdd och sedan alltid installera där. Så används bara steam och origin så är det inga problem.
Är på jobbet nu så kan inte säga exakt var du hittar det men det är inte så svårt.

Som sagt, lite enklare att bara göra såhär, tänkte inte på det Xd

men, tex, om du skapade ett till konto på Datorn, som Admin, så skulle du kunna gå genom

Kontrolpanelen->Adminstrationsverktyg>Datorhantering>C>Säkerhet> och bara Redigera behörighet för användaren för C.

EDIT: lol, >.< kom på precis att går bara gå genom C å ta egenskaper så får man samma ruta L

Så om du editerade din sons konto på datorn behörigheterna hur den får använda C, samt bara tillägga ett till konto som Admin, där du har full behörighet.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Som sagt, lite enklare att bara göra såhär, tänkte inte på det Xd

men, tex, om du skapade ett till konto på Datorn, som Admin, så skulle du kunna gå genom

Kontrolpanelen->Adminstrationsverktyg>Datorhantering>C>Säkerhet> och bara Redigera behörighet för användaren för C.

http://gropio.com/stek/file/io2rb5

EDIT: lol, >.< kom på precis att går bara gå genom C å ta egenskaper så får man samma ruta L

Så om du editerade din sons konto på datorn behörigheterna hur den får använda C, samt bara tillägga ett till konto som Admin, där du har full behörighet.

http://gropio.com/stek/file/la1lbn

Ja, det får bli två konton på datorn. ADMIN för mig och ett för honom. Nu har jag en hel drös tips att pröva i praktiken

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?